Glasul papei care strigă în pustiu
de Andrea Tornielli
La Angelus de duminică, 13 martie 2022, a noua aniversare a alegerii sale ca episcop de Roma, Papa Francisc a rostit cuvinte incontestabile despre "barbaria uciderii de copii, de nevinovați" care se întâmplă cerând să se oprească "masacrul" și să se înceteze ceea ce el a definit "agresiunea armată inacceptabilă" împotriva Ucrainei. Papa a voit să amintească și că aceia care sprijină violența justificând-o cu motivații religioase "profanează numele" lui Dumnezeu care este "numai Dumnezeu al păcii".
Mai înainte ca să fi început invazia armatei rusești, Papa Francisc a spus, la Angelus de duminică, 20 februarie, "cât de trist este, când persoane și popoare mândre că sunt creștine văd pe ceilalți ca dușmani și să gândesc să facă război! Este foarte trist". Și a cerut să se dedice ziua de Miercurea Cenușii, când începe drumul Postului Mare, postului și rugăciunii pentru pace. Și după izbucnirea conflictului, după primele bombardamente asupra Ucrainei, papa a voit să meargă personal la ambasada Federației Ruse pe lângă Sfântul Scaun, pentru a prezenta reprezentantului Kremlinului toată îngrijorarea sa față de război, cerând să se urmeze calea negocierii și să fie cruțați civilii. La Angelus de duminică, 6 martie, Papa Francisc a voit să dezvăluie ipocrizia guvernului rus care se încăpățânează să definească tot ceea ce se întâmplă o "operațiune militară specială" mascând în spatele jocurilor de cuvinte realitatea sa adevărată și cruntă, aceea a unui război de agresiune.
Pentru a face concretă apropierea sa personală de victime și de milioanele de evacuați care fug de război, episcopul de Roma a trimis după aceea doi cardinali pentru a duce ajutor și sprijin refugiaților celor care îi primesc cu generozitate. În același timp, în mai multe rânduri, secretarul de stat Pietro Parolin a manifestat disponibilitatea Sfântului Scaun de a ajuta în toate modurile posibile orice formă de mediere și a cerut ministrului de externe rus Serghei Lavrov să înceteze atacurile și să garanteze adevărate coridoare umanitare. Diplomația vaticană continuă să repete că niciodată nu este prea târziu pentru a începe o adevărată negociere și niciodată nu este prea târziu încetarea focului într-un război cu consecințe necalculabile și necalculate care riscă să ducă la o escaladare războinică terifiantă.
În ultimele săptămâni, Papa Francisc a fost obiect al unor critici din partea celor care sperau că în declarațiile sale publice va pronunța explicit numele lui Vladimir Putin și al Rusiei, ca și cum cuvintele păstorului Bisericii universale ar trebui să oglindească reportajele programului unui telejurnal. Și cum asta nu s-a întâmplat, nu s-a dat multă atenție glasului papei, deoarece apelurile sale nu corespundeau doritului chiché al pontifului "capelan" al Occidentului, gata să-l înroleze pe Dumnezeu și să binecuvânteze războiul în numele său.
Există unii care l-au acuzat pe papa de "tăcere" pentru că nu l-a nominalizat pe Putin, uitând că atunci când a început un război pontifii n-au numit niciodată cu nume și prenume pe agresor, nici din lașitate sau din exces de prudență diplomatică, ci pentru a nu închide ușa, pentru a lăsa deschisă mereu o breșă pentru posibilitatea de a opri răul și de a salva vieți umane. Și Sfântul Ioan Paul al II-lea, născut într-o națiune martiră cum este Polonia, victimă a nazismului și comunismului, când a fost războiul din Kosovo în 1999, n-a pronunțat niciodată numele autorilor purificării etnice menținând deschis mereu un canal de contact cu Serbia. Sfântul Scaun considera că trebuie încercat să se pună capăt masacrelor împotriva populației albaneze, chiar dacă a deplâns doliile și rănile provocate de recurgerea masivă la bombardamente din partea NATO. Papa Wojtyła n-a pronunțat nici numele șefilor de stat occidentali care, în 2003, au voit să pornească război împotriva Irakului pe baza unor știri false cu privire la armele de distrugere în masă. A încercat, și într-un caz și în celălalt, să oprească atacurile, purificările etnice și războaiele, a încercat să favorizeze deschiderea de coridoare umanitare și de a face în așa fel încât să nu fie lăsat nimic neîncercat pentru a evita recurgerea la arme. Asta nu înseamnă și n-a însemnat niciodată a pune pe același plan agresorii și agresații.
Așadar, este paradoxal ca să se uite aceste pagini din istoria noastră recentă, voind să-i explice episcopului de Roma ce cuvinte "juste" să folosească, după ce mulți ani nu s-a ținut cont de cuvintele pe care în schimb le-a rostit efectiv de nenumărate ori, avertizând cu privire la cursa înarmării nucleare, la traficul de arme, la război și la terorism, la economia care rebutează și ucide, la distrugerea creației.
Glasul papei este un glas care strigă în pustiu. În cei nou ani de pontificat de foarte multe ori Papa Francisc a vorbit despre al treilea război mondial care este deja în desfășurare, deși "pe bucăți". De atâtea ori a strigat împotriva traficanților de arme, împotriva cursei reînarmărilor și împotriva războiului. Pentru a distruge omenirea, a amintit în aceste zile Michele Serra, "sunt suficiente și sunt de prisos circa cincizeci de bombe atomice. Însă în lume bombele atomice nu sunt cincizeci. Sunt cincisprezece mii". Războiul "distruge", a spus Papa Francisc în septembrie 2014 la mausoleul militar din Redipuglia la centenarul izbucnirii Primului Război Mondial, "distruge și ceea ce Dumnezeu a creat mai frumos: ființa umană. Războiul distruge totul, și legătura dintre frați. Războiul este nebun, planul să de dezvoltare este distrugerea: a vrea să se dezvolte prin distrugere!". În această profeție, adesea neascultată de cei mari, dar primită de atâtea persoane din toată lumea, Papa Francisc merge pe urmele predecesorilor din ultimul secol, care asemenea lui au trebuit să se confrunte cu războaiele mondiale, cu războaiele din diferite zone ale planetei, cu violența și terorismul.
Așadar, ce poate să facă papa, acum când se trage și se ucide? "Probabil că nimic altceva decât să-l roage pe Domnul", a scris în zilele trecute Gianni Valente, "implorând miracolul de a scruta durerea săracilor, de a face să se termine măcelul. Dar dacă va putea/ar putea să facă ceva pe planul politic diplomatic, asta va fi/ar fi posibil tocmai pentru că liderii ruși știu că el nu este un mediator de parte, un agent camuflat al Occidentului, cu care ei au intrat în ruta apocaliptică de coliziune".
Succesorul lui Petru nu este preocupat să afirme "de care parte este", pentru că vicarul lui Cristos, ca Domnul său, este mereu cu nevinovații care suferă așa cum Isus a suferit pe cruce. Fiecare cuvânt al său, fiecare tentativă a sa, au ca scop să salveze vieți umane, să nu cedeze în fața logicii răului, să combată răul cu binele. În inima Europei, în acest război murdar pe care-l simțim așa de aproape de noi, precum și în periferiile lumii, unde în acești ani s-au dus și se duc războaie uitate, cu numărătoare lor lugubră de morți, de răniți, de evacuați complet asemănătoare cu aceea care se înregistrează acum în Ucraina.
(După L'Osservatore Romano, 14 martie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 785.