Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Semnificația mereu actuală a pocăinței din Postul Mare

Cine se roagă, să postească. Și să aibă milostivire

de Valentina Angelucci

Apelul Papei Francisc pentru Miercurea Cenușii recitit în lumina Sfintei Scripturi

"Aceste trei lucruri, rugăciune, post, milostivire, sunt un singur lucru, și primesc viață una de la cealaltă. Postul este sufletul rugăciunii și milostivirea este viața postului. Nimeni să nu le despartă, pentru că nu reușesc să stea separate. Cel care are numai una din ele și nu le are pe toate trei împreună, nu are nimic. De aceea, cel care se roagă, să postească. Cel care postește, să aibă milostivire", sunt cuvintele pe care Sfântul Petru Crisologul, în secolul al V-lea, le folosea pentru a descrie practica postului creștin.

În decursul anilor, Papa Francisc a amintit de mai multe ori importanța postului și în unele momente critice pentru istoria omenirii, n-a ezitat să convoace zile de post și rugăciune: la 7 septembrie 2013 a convocat o zi de post pentru pacea în Siria, mai recent am văzut asta la 14 mai 2020, când pandemia era probabil la apogeul său și am revăzut asta în urmă cu câteva zile, când a cerut ca postul din Miercurea Cenușii din acest an să fie îndreptat în mod specific spre rugăciunea pentru pace.

La încheierea audienței generale din 23 februarie, papa a lansat de fapt un apel pentru situația dramatică din Ucraina, pentru care Papa Francisc a afirmat, în manieră foarte emoționantă, că are "o mare durere în inimă". Invitația insistentă a pontifului s-a adresat după aceea întregii lumi, credincioase și necredincioase, amintind că "Isus ne-a învățat că la nebunia diabolică a violenței se răspunde cu armele lui Dumnezeu, cu rugăciunea și postul" și invitând ca deja prevăzută zi de post din Miercurea Cenușii să devină o "Zi de post pentru pace".

Pentru poporul lui Dumnezeu, hrănit de Sfintele Scripturi, această invitație pare să ne ducă imediat la Ninive și la relatarea profetului Iona, trimis să predice cetății convertirea: "Și au crezut oamenii din Ninive în Dumnezeu: au vestit un post și s-au îmbrăcat cu sac de la cel mai mare până la cel mai mic dintre ei" (Iona 3,5). Dar toată Sfânta Scriptură ne prezintă exemple despre modul în care poporul ales, în momentele în care se afla mai mult în dificultate, se îmbrăca în sac, postea și se ruga pentru a cere ajutor de la Domnul.

Un alt exemplu din Vechiul Testament îl găsim chiar în prima lectură de astăzi, în care Domnul, prin gura profetului, afirmă: "Sunați din trâmbiță în Sion: consacrați un post și convocați o adunare" (Il 2,15).

Privarea voluntară de hrană și însoțirea acestui gest cu rugăciunea în tradiția creștină devine un semnal al adevăratei convertiri a inimii, așadar imagine tangibilă a unei rugăciuni sincere care se înalță la Dumnezeu pentru a implora milostivire.

În Evanghelie, Isus, înainte de a fi ispitit, postește patruzeci de zile și patruzeci de nopți.

Când îl întreabă pe Isus pentru ce nu postesc discipolii săi, Isus răspunde că nu pot posti atâta timp cât mirele este cu ei, dar că vor posti când mirele va fi luat de la ei (cf. Mc 2,19-20). Din păcate, toți am trăit experiența "stomacului strâns" din cauza pierderii unei persoane dragi: pentru aceasta Postul Mare a fost mereu asociat cu postul, pentru că amintește momentul în care Mirele este luat, umilit, răstignit. Și însuși Isus descrie practic cum trebuie să fie postul: "Când postiți, nu fiți triști ca ipocriții, căci ei își schimonosesc fețele ca să arate oamenilor că postesc! Adevăr vă spun: și-au primit răsplata. Dar tu, când postești, unge-ți capul și spală-ți fața, ca să nu te arăți oamenilor că postești, ci Tatălui tău, care este în ascuns! Și Tatăl tău, care vede în ascuns, te va răsplăti" (Mt 6,16-18).

Atunci postul de la mâncare devine imagine tangibilă a unui post mult mai profund, caracteristic al așteptării creștine a unei foame care poate fi săturată numai cu întoarcerea Domnului.

În 1994, Conferința Episcopală Italiană a publicat o notă pastorală cu titlul Sensul creștin al postului și al abstinenței în care, în fața unei societăți care adesea vede postul numai ca instrument terapeutic luându-i valența sa spirituală, se reafirma că "orice practică de renunțare își are valoarea deplină, conform gândirii și experienței Bisericii, numai dacă este făcută în comuniune vie cu Cristos, așadar dacă este însuflețită de rugăciune și este orientată la creșterea libertății creștine, prin dăruirea de sine în exercitarea concretă a carității fraterne". Cel care se roagă, să postească. Cel care postește, să aibă milostivire.

Dar atât Scriptura, cât și Tradiția ne amintesc și importanța comunitară a acestui gest: Biserica stabilește zile în care toți credincioșii postesc împreună, pentru a implora iertarea de la Domnul și a cere convertirea inimii. Așadar, la cuvintele Sfântului Petru Crisologul putem adăuga cuvintele Sfântului Leon cel Mare: "Posturile noastre să contribuie la mângâierea celor care sunt în nevoie. Niciun sacrificiu al credincioșilor nu este mai plăcut Domnului decât acela de care beneficiază săracii săi: acolo unde găsește preocuparea milostivirii, acolo El recunoaște imaginea bunătății sale".

Cuvintele învățătorilor și Părinților au ecou în cuvintele papei pentru Postul Mare din acest an: "Postul pregătește terenul, rugăciunea irigă, caritatea fecundează".

Într-o cultură în care experiența postului este abandonată ca practică din alte timpuri sau izolată la discursuri din sacristie, într-o lume în care a vorbi despre renunțare voluntară este împotriva curentului, a propune un act de post și rugăciune devine revoluționar, pentru că duce la experiența profund spirituală a păcii ca dar al lui Dumnezeu, nu ca o cucerire a posibilităților umane, un dar izvorât de la Cristos Înviat care promite: "Pace vă las vouă, pacea mea v-o dau vouă. Eu nu v-o dau așa cum o dă lumea. Să nu se tulbure inima voastră, nici să nu se teamă!" (In 14,27).

(După L'Osservatore Romano, 2 martie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 434.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat