Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Mesajul Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2022

"Să nu obosim în a face binele, căci la timpul potrivit vom secera,
dacă nu vom deveni leneși!
Așadar, acum, cât avem timp, să facem bine tuturor"

(Gal 6,9-10a)

Iubiți frați și surori,

Postul Mare este timp favorabil de reînnoire personală și comunitară care ne conduce la Paștele lui Isus Cristos mort și înviat. Pentru drumul din Postul Mare din 2022 ne va face bine să reflectăm asupra exortației Sfântului Paul adresate galatenilor: "Să nu obosim în a face binele, căci la timpul potrivit vom secera, dacă nu vom deveni leneși! Așadar, acum, cât avem timp (kairós), să facem bine tuturor" (Gal 6,9-10).

1. Semănatul și seceratul

În acest text apostolul evocă imaginea semănatului și a seceratului, atât de îndrăgită de Isus (cf. Mt 13). Sfântul Paul ne vorbește despre un kairós: un timp propice pentru semănat binele în vederea unui secerat. Ce este pentru noi acest timp favorabil? Cu siguranță este Postul Mare, dar este și toată existența pământească, pentru care Postul Mare este într-un fel o imagine[1]. În viața noastră prea des prevalează lăcomia și mândria, dorința de a avea, de a acumula și de a consuma, așa cum arată omul nechibzuit din parabola evanghelică, omul care considera viața sa sigură și fericită datorită marii recolte adunate în hambarele sale (cf. Lc 12,16-21). Postul Mare ne invită la convertire, la schimbarea mentalității, așa încât viața să aibă adevărul și frumusețea sa nu atât în a avea cât mai ales în a dărui, nu atât în a aduna cât mai ales în a semăna binele și în a împărtăși.

Primul agricultor este însuși Dumnezeu, care cu generozitate "continuă să semene în omenire semințe de bine" (Enciclica Fratelli tutti, 54). În timpul Postului Mare suntem chemați să răspundem la darul lui Dumnezeu primind cuvântul său "viu și plin de putere" (Evr 4,12). Ascultarea asiduă a cuvântului lui Dumnezeu maturizează o docilitate promptă față de acțiunea sa (cf. Iac 1,21) care face rodnică viața noastră. Dacă deja asta ne îmbucură, și mai mare este însă chemarea de a fi "colaboratori ai lui Dumnezeu" (1Cor 3,9), folosind bine timpul prezent (cf. Ef 5,16) pentru a semăna și noi făcând binele. Această chemare de a semăna binele nu trebuie văzută ca o povară, ci ca un har cu care Creatorul ne vrea uniți activ cu mărinimia sa rodnică.

Și seceratul? Oare semănatul nu este în întregime în vederea recoltei? Desigur. Legătura strânsă între semănat și recoltă este reafirmată de același Sfânt Paul, care afirmă: "Cine seamănă cu zgârcenie va și secera cu zgârcenie, dar cine seamănă cu generozitate va și secera cu generozitate" (2Cor 9,6). Dar despre care recoltă este vorba? Un prim rod al binelui semănat există în noi înșine și în relațiile noastre zilnice, chiar și în gesturile cele mai mici de bunătate. În Dumnezeu niciun act de iubire, oricât de mic ar fi, și nicio "trudă generoasă" nu sunt pierdute (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 279). Așa cum pomul se recunoaște din roade (cf. Mt 7,16.20), tot așa viața plină de fapte bune este luminoasă (cf. Mt 5,14-16) și duce mireasma lui Cristos în lume (cf. 2Cor 2,15). A-l sluji pe Dumnezeu, liberi de păcat, maturizează roade de sfințire pentru mântuirea tuturor (cf. Rom 6,22).

În realitate, ne este dat să vedem numai în mică parte rodul a ceea ce semănăm de vreme ce, conform proverbului evanghelic, "unul este semănătorul, altul este secerătorul" (In 4,37). Tocmai semănând pentru binele altuia noi participăm la mărinimia lui Dumnezeu: "Este mare noblețe a fi capabili să demarăm procese ale căror roade vor fi culese de alții, cu speranța pusă în forța secretă a binelui care se seamănă" (Enciclica Fratelli tutti, 196). A semăna binele pentru ceilalți ne eliberează de logicile înguste ale beneficiului personal și conferă acțiunii noastre respirația amplă a gratuității, inserându-ne în orizontul minunat al planurilor binevoitoare ale lui Dumnezeu.

Cuvântul lui Dumnezeu lărgește și ridică și mai mult privirea noastră: ne vestește că seceratul cel mai adevărat este cel escatologic, cel din ultima zi, din ziua fără de apus. Rodul împlinit al vieții noastre și al acțiunilor noastre este "rodul pentru viața veșnică" (In 4,36), care va fi "comoara noastră din ceruri" (Lc 12,33; 18,22). Isus însuși folosește imaginea seminței care moare în pământ și dă rod pentru a exprima misterul morții și învierii sale (cf. In 12,24); și Sfântul Paul o reia pentru a vorbi despre învierea trupului nostru: "Se seamănă în putrezire și se învie în neputrezire; se seamănă în necinste și se învie în glorie; se seamănă în slăbiciune și se învie în putere; se seamănă un trup fizic și învie un trup spiritual" (1Cor 15,42-44). Această speranță este marea lumină pe care Cristos înviat o aduce în lume: "Și dacă ne-am pus speranța în Cristos numai în viața aceasta, suntem cei mai vrednici de milă dintre toți oamenii. Dar acum, Cristos a înviat din morți, fiind începutul învierii celor adormiți" (1Cor 15,19-20), așa încât cei care sunt intim uniți cu el în iubire, "într-o moarte asemănătoare cu a lui" (Rom 6,5), să fie uniți și cu învierea lui pentru viața veșnică (cf. In 5,29): "Atunci cei drepți vor străluci ca soarele în împărăția Tatălui lor" (Mt 13,43).

2. "Să nu obosim în a face binele"

Învierea lui Cristos animă speranțele pământești cu "marea speranță a vieții veșnice și pune deja în timpul prezent germenul mântuirii" (cf. Benedict al XVI-lea, Enciclica Spe salvi, 3; 7). În fața dezamăgirii amare pentru atâtea vise spulberate, în fața preocupării din cauza provocărilor care amenință, în fața descurajării din cauza sărăciei mijloacelor noastre, ispita este aceea de a ne închide în propriul egoism individualist și de a ne refugia în indiferență față de suferințele celuilalt. "Cei tineri obosesc, iar cei maturi se ostenesc și se poticnesc" (Is 40,30). Dar Dumnezeu "dă putere celui ostenit și înmulțește tăria celui vlăguit. […] Cei care speră în Domnul își întăresc puterea, se înalță ca pe aripi de vultur, aleargă, dar nu ostenesc, umblă, dar nu obosesc" (Is 40,29.31). Postul Mare ne cheamă să repunem credința noastră și speranța noastră în Domnul (cf. 1Pt 1,21), pentru că numai cu privirea îndreptată spre Isus Cristos înviat (cf. Evr 12,2) putem primi exortația apostolului: "Să nu obosim în a face binele" (Gal 6,9).

Să nu obosim în a ne ruga. Isus a învățat că este necesar "de a ne ruga întotdeauna și de a nu ne descuraja" (Lc 18,1). Avem nevoie să ne rugăm pentru că avem nevoie de Dumnezeu. Iluzia că suntem suficienți pentru noi înșine este o iluzie periculoasă. Dacă pandemia ne-a făcut să atingem cu mâna fragilitatea noastră personală și socială, acest Post Mare să ne permită mângâierea credinței în Dumnezeu, fără de care nu putem avea stabilitate (cf. Is 7,9). Nimeni nu se salvează singur, pentru că toți suntem în aceeași barcă printre furtunile istoriei[2]; dar mai ales nimeni nu se salvează fără Dumnezeu, pentru că numai misterul pascal al lui Isus Cristos dă victoria asupra apelor întunecate ale morții. Credința nu ne scutește de suferințele vieții, dar permite să trecem prin ele uniți cu Dumnezeu în Cristos, cu marea speranță care nu dezamăgește și a cărei garanție este iubirea pe care Dumnezeu a revărsat-o în inimile noastre prin Duhul Sfânt (cf. Rom 5,1-5).

Să nu obosim în a extirpa răul din viața noastră. Postul trupesc la care ne cheamă Postul Mare să întărească duhul nostru pentru lupta împotriva păcatului. Să nu obosim în a cere iertare în sacramentul Pocăinței și al Reconcilierii, știind că Dumnezeu nu obosește niciodată să ierte[3]. Să nu obosim în a lupta împotriva concupiscenței, acea fragilitate care împinge la egoism și la orice rău, găsind în decursul secolelor diferite căi prin care să-l prăbușească pe om în păcat (cf. Enciclica Fratelli tutti, 166). Una din aceste căi este riscul de dependență de media digitale, care sărăcește raporturile umane. Postul Mare este timp propice pentru a contrasta aceste curse și pentru a cultiva în schimb o comunicare umană mai integrală (cf. ibid., 43) făcută din "întâlniri reale" (ibid., 50), față în față.

Să nu obosim în a face binele în caritatea activă față de aproapele. În timpul acestui Post Mare, să practicăm pomana dăruind cu bucurie (cf. 2Cor 9,7). Dumnezeu "care dă sămânță semănătorului și pâine ca hrană" (2Cor 9,10) are grijă față de fiecare dintre noi nu numai să putem avea cu ce să ne hrănim, ci și să putem fi generoși în a face binele față de ceilalți. Dacă este adevărat că toată viața noastră este timp pentru a semăna binele, să profităm îndeosebi de acest Post Mare pentru a ne îngriji de cel care ne este aproape, pentru a deveni aproapele față de acei frați și surori care sunt răniți pe drumul vieții (cf. Lc 10,25-37). Postul Mare este timp propice pentru a căuta, și nu a evita, pe cel care se află în nevoie; pentru a chema, și nu a ignora, pe cel care dorește ascultare și un cuvânt bun; pentru a vizita, și nu a abandona, pe cel care suferă de singurătate. Să punem în practică apelul de a face binele față de toți, luându-ne timpul pentru a-i iubi pe cei mai mici și lipsiți de apărare, pe cei abandonați și disprețuiți, pe cel care este discriminat și marginalizat (cf. Enciclica Fratelli tutti, 193).

3. "La timpul potrivit vom secera, dacă nu vom deveni leneși"

Postul Mare ne amintește în fiecare an că "binele, ca și iubirea, dreptatea și solidaritatea nu se obțin o dată pentru totdeauna; trebuie cucerite în fiecare zi" (ibid., 11). Așadar, să-i cerem lui Dumnezeu statornicia răbdătoare a agricultorului (cf. Iac 5,7) pentru a nu deveni leneși în a face binele, pas cu pas. Cel care cade, să întindă mâna către Tatăl care ne ridică mereu. Cel care s-a rătăcit, înșelat de seducțiile celui rău, să nu întârzie să se întoarcă la el care este "mărinimos în iertare" (Is 55,7). În acest timp de convertire, găsind sprijin în harul lui Dumnezeu și în comuniunea Bisericii, să nu obosim în a semăna binele. Postul pregătește terenul, rugăciunea irigă, caritatea fecundează. Avem certitudinea în credință că "la timpul potrivit vom secera, dacă nu vom deveni leneși" și că noi, cu darul perseverenței, vom obține bunurile promise (cf. Evr 10,36) pentru mântuirea noastră și a altora (cf. 1Tim 4,16). Practicând iubirea fraternă față de toți suntem uniți cu Cristos, care și-a dat viața pentru noi (cf. 2Cor 5,14-15) și pregustăm bucuria împărăției cerurilor, când Dumnezeu va fi "totul în toți" (1Cor 15,28).

Fecioara Maria, din sânul căreia s-a născut Mântuitorul și care păstra toate lucrurile "meditându-le în inima ei" (Lc 2,19) să ne dobândească darul răbdării și să fie aproape de noi cu prezența sa maternă, așa încât acest timp de convertire să aducă roade de mântuire veșnică.

Roma, Sfântul Ioan din Lateran, 11 noiembrie 2021, comemorarea Sfântului Martin, episcop

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Cf. Sfântul Augustin, Serm. 243, 9,8; 270, 3; En. in Ps. 110, 1.

[2] Cf. Moment extraordinar de rugăciune în timp de epidemie (27 martie 2020).

[3] Cf. Angelus din 17 martie 2013.


 

lecturi: 1667.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat