Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În stilul sinodalității

Sâmbătă, 19 februarie 2022, cardinalul secretar de stat, Pietro Parolin, a prezidat celebrarea Sfintei Liturghii - la Altarul Catedrei din Bazilica "Sfântul Petru" - în ultima zi a simpozionului internațional "Pentru o teologie fundamentală a Preoției". Promovat de cardinalul Marc Ouellet, prefect al Congregației pentru Episcopi, și de Centrul de Cercetare și de Antropologie a Vocațiilor, simpozionul a fost deschis de Papa Francisc joi, 17 februarie, în Aula "Paul al VI-lea". Iată omilia cardinalului secretar de stat.

Eminențe, iubiți frați în episcopat și prezbiterat, iubiți frați și surori,

În aceste zile ați reflectat asupra teologiei fundamentale a Preoției.

Acum ne aflăm adunați în jurul altarului, loc fundamental - am putea spune - al reflecției despre Preoție, deoarece, așa cum ne amintește Papa Francisc în exortația apostolică post-sinodală Querida Amazonia, preotul "este semn" al lui Cristos "care revarsă harul înainte de toate atunci când celebrează Euharistia, izvor și culme a întregii vieți creștine. Aceasta este marea sa putere, care poate să fie primită numai în sacramentul Preoției sacramentale. Pentru aceasta numai el poate să spună: «Acesta este trupul meu». Există și alte cuvinte pe care numai el poate să le spună: «Eu te dezleg de păcatele tale». Pentru că iertarea sacramentală este în slujba unei celebrări euharistice demne. În aceste două sacramente este inima identității sale exclusive" (nr. 88).

Doresc să exprim recunoștință cardinalului Marc Ouellet pentru că a organizat simpozionul despre teologia fundamentală a Preoției, care a oferit - inspirându-se și din experiența concretă a episcopilor și a preoților angajați în Bisericile locale - elemente ulterioare care vor putea contribui la elaborarea unei gândiri organice cu privire la slujirea primită prin hirotonire, în perspectiva amplă a preoției comune a credincioșilor care se realizează în sinodalitatea Bisericii.

Și textele liturgiei de astăzi ne pot ajuta să reflectăm asupra teologiei fundamentale a Preoției. De fapt, noi, preoții, simțim că acele cuvinte cu care începe textul evanghelic al Schimbării la Față, tocmai proclamat, ne privesc și descriu vocația noastră: "Isus a luat cu sine pe Petru, pe Iacob și pe Ioan și i-a dus deoparte pe un munte înalt, numai pe ei" (Mc 9,2).

Domnul ne-a luat cu sine. Acesta este planul său cu privire la noi, exprimat în formă programatică în Evanghelia lui Marcu: "A constituit doisprezece care să fie cu el, să-i trimită să predice și să aibă puterea să scoată diavoli" (Mc 3,14-15).

Domnul ne conduce pe munte, locul întâlnirii cu El, pentru a se îngriji de noi (Gen 22,4), pentru a ne privi în ochi cu iubire (Mc 10,21) și pentru a vorbi inimii noastre (Os 2,16), revelându-ne tot ceea ce El a auzit de la Tatăl (In 15,15).

Însă Domnul ne propune un parcurs în urcuș, în urma Lui, pentru a fi prietenii săi și apoi pentru a-i întâlni cu El pe frați, într-o viață oferită și dăruită după imitarea lui Cristos.

Așadar, într-o teologie fundamentală a Preoției ministeriale ar trebui, înainte de toate, să punem ca premisă, sau pentru a spune mai bine ca prim principiu, că preotul este un chemat de Dumnezeu, luat de El, prins de mâinile sale. Așadar, inițiativa este întotdeauna a lui Dumnezeu care cheamă, care ia cu sine, care alege discipoli pentru ca să fie cu El și pe care-i constituie după aceea pentru o misiune precisă.

Este salutar mereu să ne întoarcem spiritual la originile vocației noastre, să gustăm din nou începuturile drumului nostru de urmare a lui Cristos, să reînnoim zilnic primul nostru "da", pentru a nu uita niciodată pe Cel care ne-a voit cu sine.

Suntem niște chemați și Isus ne repetă: "Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi și v-am pus ca să mergeți și să aduceți rod, iar rodul vostru să rămână" (In 15,16).

Din glasul divin auzit pe Tabor rezultă o altă dimensiune constitutivă a identității sacerdotale: preotul este și rămâne mereu un discipol care "învață zilnic să intre în secretele împărăției lui Dumnezeu, trăind o relație profundă cu Isus" (Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, 61). Prin urmare, fiind clerici simțim adresate nouă în manieră deosebită atât proclamarea, cât și invitația exprimate de glasul Tatălui care a răsunat pe munte: "Acesta este Fiul meu cel iubit, ascultați de El!".

Trebuie să cultivăm cu umilință convingerea intimă că așa cum "numai în misterul Cuvântului întrupat găsește adevărată lumină misterul omului" (GS, 22), tot așa în ascultarea Cuvântului lui Cristos, conținut în Sfintele Scripturi și mijlocită de învățătura și de viața Bisericii de-a lungul secolelor, putem înțelege și după aceea trăi darul și misterul preoției noastre.

Cuvintele: "Acesta este Fiul meu cel iubit" exprimă centralitatea lui Cristos în viața Bisericii și, în mod marcat, în existența preotului.

Papa Francisc, prin cuvinte profetice, care au gustul sinodalității, a amintit că preotul "este un contemplativ al Cuvântului precum și un contemplativ al poporului" (EG, 154); de fapt, el - învăța Sfântul Paul al VI-lea - învață împreună cu toți frații "să știe să citească în evenimente mesajul lui Dumnezeu" (EN, 33).

În imperativul divin "Ascultați de El!" este cuprins apoi un îndemn la umilință, la răbdare, la adeziunea sinceră la Dumnezeu care se revelează în Sfintele Scripturi și care nu încetează niciodată să se facă prezent în istorie pentru cei care "ascultă glasul său" (cf. Ps 94,8).

În această lumină putem înțelege cuvintele pe care apostolul Iacob le adresează destinatarilor Scrisorii sale și pe care le-am ascultat în prim lectură: "Să nu fie mulți dintre voi care devin învățători". De fapt, Isus spune "unul singur este Învățătorul vostru, Cristos" (Mt 23,10) și "voi toți sunteți frați" (Mt 23,8).

Cuvântul preotului "ia claritate de gândire și forță convingătoare din izvorul Cuvântului lui Dumnezeu cel viu, în Evanghelia meditată și rugată, regăsită în Cel Răstignit și în oameni, celebrat în gesturi sacramentale care nu trebuie reduse niciodată la un simplu rit" (Papa Francisc, Discurs în vizita la mormântul lui don Primo Mazzolari, 20 iunie 2017). Așadar, este mereu un "al doilea" cuvânt, care vine după cel al lui Dumnezeu, trece prin medierea Bisericii și, înainte de a fi vestit, locuiește în sufletul slujitorului lui Dumnezeu care l-a citit, l-a asimilat în rugăciune și l-a împărtășit cu frații.

Textul celebru din prima lectură, despre puterea "limbii" umane, ne face să reflectăm și asupra responsabilității grele care apasă asupra limbajului preotului: de câte ori a amintit Papa Francisc despre pericolul a ceea ce el numește "bârfa"!

Dimpotrivă, fiind chemați să ascultăm de Fiul preaiubit al Tatălui, preoții simt adresat lor personal îndemnul Apostolului Paul: "Să nu iasă din gura voastră nicio vorbă rea, ci ceva bun, spre edificarea necesară, ca să dea har celor ce ascultă" (Ef 4,29).

Pentru aceasta "preotul este un om care, în lumina Evangheliei, răspândește gustul lui Dumnezeu în jurul său și transmite speranță inimilor neliniștite" (Discurs adresat preoților la Colegiul Sfântul Alois al Francezilor, 7 iunie 2021). De fapt, el a fost pe munte cu Isus și cu Isus coboară de pe munte pentru a-i întâlni pe oameni, mai ales pe săraci.

De fapt, există și coborârea de pe munte, deși trebuie subliniat că discipolii, ca să spunem "pe câmpie", nu rămân singuri, ci Isus este cu ei, coboară cu ei, îi însoțește și acționează cu ei (cf. Fap 11,21). De fapt, amintește Papa Francisc, "numai rămânând înrădăcinați în Cristos puteți trăi experiența unei bucurii care vă determină să cuceriți inimile" (ibid.).

Iată așadar un alt element care ar putea intra în teologia fundamentală a Preoției: preotul nu trăiește un soi de alternativă între a fi cu Isus, deoparte, și a fi cu frații. Preotul este mereu cu Isus, și în timp ce realizează o dimensiune fundamentală a propriei identități: a trăi cu frații, caracteristică, specială mai ales a preotului diecezan, pe care Conciliul al II-lea din Vatican a numit-o "caritate pastorală".

Pentru aceasta, "trebuie să ne deschidem, să dilatăm orizontul slujirii la dimensiunile lumii, pentru a ajunge la fiecare fiu pe care Dumnezeu dorește să-l îmbrățișeze cu iubirea sa" (Papa Francisc, Discurs adresat Seminarului Pontifical Lombard, 7 februarie 2022).

Să ne însoțească Maria Preasfântă, Mama preoților și Regina apostolilor. Cu iubirea sa maternă să însoțească pe fiecare preot ales de Domnul pentru a continua, în pofida sărăciei sale, să-l facă prezent în lume, în timp și în istorie, instrument de răscumpărare pentru sine și pentru frați. Așa să fie.

(După L'Osservatore Romano, 19 februarie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 333.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat