Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Magisteriul Bisericii Catolice despre eutanasie

de Amedeo Lomonaco

În etimologia sa greacă, termenul eutanasie este legat de conceptul de "moarte bună" (εὐθάνατος). Acest termen era asociat, în antichitate, cu o moarte fără suferințe. Scopul medicului era acela de a face în așa fel încât, pe cât posibil, ultimele clipe de viață să nu fie dureroase. Această formă de "eutanasie" nu era discordantă cu ceea ce este indicat în jurământul lui Hipocrate: "Nu voi administra nimănui, nici dacă este cerut, un medicament mortal, nici nu voi sugera un astfel de sfat; în mod asemănător nu voi da vreunei femei un medicament abortiv". În schimb astăzi cu termenul eutanasie nu se mai face referință la acea semnificație originară. Se înțelege, mai degrabă, o acțiune menită să provoace cu anticipație moartea unui bolnav cu scopul de a-i alina suferințele.

În istoria sa bimilenară, Biserica Catolică a afirmat mereu că viața umană trebuie să fie apărată de la conceperea sa până la moartea naturală. Astfel, conform afirmației din Catehismul Bisericii Catolice, "oricare i-ar fi formele și motivele, eutanasia voluntară este o omucidere. Ea contravine grav demnității persoanei umane și respectului față de Dumnezeul cel viu, Creatorul ei" (nr. 2324).

Cu progresul tehnologic au apărut noi întrebări din punct de vedere etic. Dezvoltarea medicinii a permis îmbunătățirea sănătății și prelungirii vieții așa cum nu s-a întâmplat vreodată în trecut nici nu se putea imagina. În această privință, în urmă cu 65 de ani, la 24 noiembrie 1957, Pius al XII-lea a ținut un discurs unui grup de anesteziști și reanimatori pe care Papa Francisc l-a definit "memorabil".

Reafirmând ilegitimitatea eutanasiei, Papa Pacelli afirma totuși că nu există obligația de a folosi mereu toate mijloacele terapeutice potențial disponibile și că, în cazuri bine determinate, este permisă abținerea de la ele: este prima aluzie la principiul așa-numitei "îndârjiri terapeutice". Este definit permis din punct de vedere moral a renunța la aplicarea de mijloace terapeutice, sau suspendarea lor, când folosirea lor nu corespunde criteriului "proporționalității îngrijirilor".

Ioan al XXIII-lea, Paul al VI-lea și Conciliul al II-lea din Vatican

În enciclica Mater et Magistra, Ioan al XXIII-lea subliniază că "viața umană este sacră: încă de la apariția sa angajează direct acțiunea creatoare a lui Dumnezeu". În enciclica Pacem in terris, Ioan al XXIII-lea indică în afară de asta printre drepturi acela "al fiecărei ființe umane la existență", un drept "legat cu obligația de a se păstra în viață". Constituția conciliară Gaudium et spes pune eutanasia în lista încălcărilor respectării persoanei umane și a "tot ce se opune vieții înseși, cum ar fi omorul de orice fel, genocidul, avortul, eutanasia, și chiar sinuciderea voluntară; tot ce violează integritatea persoanei umane, ca mutilările, tortura fizică sau psihică, încercările de a constrânge însuși sufletul; tot ce insultă demnitatea umană, cum ar fi condițiile neomenești de viață, detenția arbitrară, deportarea, sclavia, prostituția, traficul de femei și tineri; de asemenea, condițiile înjositoare de muncă în care muncitorii sunt socotiți simple unelte de profit și nu persoane libere și responsabile" (GS, 27). Paul al VI-lea, în 1974, alătură sfârșitul vieții de problemele rasiale, adresându-se Comitetului special al Națiunilor Unite pentru tema Apartheid subliniind egalitatea tuturor ființelor umane și necesitatea de a proteja drepturile minorităților, precum și "drepturile bolnavilor incurabili și ale tuturor celor care trăiesc la marginile societății și sunt fără glas".

Ioan Paul al II-lea: eutanasia și cultura morții

În enciclica din 1995, Evangelium vitae, Ioan Paul al II-lea subliniază că eutanasia, "mascată și sfâșietoare sau realizată deschis și chiar legalizată", este tot mai răspândită. "În afară de pretinsa milă față de durerea pacien­tului, se aduc ca o justificare a ei și rațiuni utilitaristice, cum ar fi uneori evitarea de cheltuieli neproductive prea apăsătoare pentru societate". Astfel se propune "suprimarea noilor născuți cu malformații, a handicapaților grav, a inapților, a bătrânilor, mai ales dacă nu sunt autosuficienți, și a bolnavilor terminali". Pontiful polonez subliniază că "devine tot mai puternică ispita eutanasiei, adică ispita de a pune stăpânire pe moarte provocând-o anticipat și punând capăt astfel «cu blândețe» vieții proprii sau a altuia". În realitate, "ceea ce ar putea părea logic și uman, văzut în profunzime se prezintă absurd și inuman. Ne aflăm aici în fața unuia din simptomele cele mai alarmante ale «culturii morții»".

Benedict al XVI-lea: îngrijirea iubirii și a însoțirii

Mai are sens existența unei ființe umane care se află în condiții destul de precare, pentru că este bătrână și bolnavă? De ce, atunci când provocarea bolii devine dramatică, să se continue să se apere viața, neacceptând mai degrabă eutanasia ca o eliberare? Cu aceste întrebări, explică Benedict al XVI-lea în 2007, "trebuie să se măsoare cel care este chemat să-i însoțească pe bătrânii bolnavi, în special atunci când par că nu mai au posibilități de vindecare". "Mentalitatea determinată de astăzi - adaugă el - tinde adesea să-i marginalizeze pe acești frați și surori ai noștri suferinzi, ca și cum ar fi numai o «povară» și «o problemă» pentru societate". "Cel care are simțul demnității umane știe că ei, în schimb, trebuie respectați și susținuți în timp ce înfruntă dificultăți serioase legate de starea lor ba chiar este corect să se recurgă, atunci când este necesar, și la folosirea de îngrijiri paliative, care, deși nu pot vindeca, sunt în măsură însă să aline durerile care derivă din boală". "Totuși, mereu alături de îngrijirile clinice indispensabile - afirmă Benedict al XVI-lea - trebuie arătată o concretă capacitate de a iubi, pentru că bolnavii au nevoie de înțelegere, de întărire și de încurajare și însoțire constantă".

Francisc: nu culturii rebutului

Gândirea dominantă, marcată de "cultura rebutului", propune uneori o "falsă compasiune": "aceea - subliniază Papa Francisc adresându-se în 2014 participanților la întâlnirea promovată de Asociația Medicilor Catolici Italieni - care consideră că este un ajutor dat femeii să favorizeze avortul, un act de demnitate să provoace eutanasia, o cucerire științifică «să producă» un copil considerat ca un drept în loc de a-l primi ca dar; sau a folos vieți umane drept cobai de laborator pentru a salva eventual altele. În schimb, compasiunea evanghelică este aceea care însoțește în momentul nevoii, adică aceea a bunului samaritean, care «vede», are compasiune, se apropie și oferă ajutor concret". În sfârșit, Papa Francisc subliniază într-un mesaj din 2017 despre tema sfârșitului vieții, că "a nu activa mijloace disproporționate sau a suspenda folosirea lor, echivalează cu a evita îndârjirea terapeutică, adică a face o acțiune care are o semnificație complet diferită de eutanasie". Și amintește ceea ce este exprimat în Catehismul Bisericii Catolice: "Întreruperea procedurilor medicale costisitoare, periculoase, extraordinare sau disproporționate față de rezultatele așteptate poate să fie legitimă. În acest caz există renunțarea la îndârjirea terapeutică. Așa nu se vrea provocarea morții: se acceptă că nu poate fi împiedicată".

În scrisoarea Samaritanus bonus despre îngrijirea persoanelor aflate în fazele critice și terminale ale vieții, aprobată de Papa Francisc și publicată la 22 septembrie 2020, Congregația pentru Doctrina Credinței afirmă că "nevindecabil nu este niciodată sinonim cu incurabil": cel care este afectat de o boală în stadiul terminal ca acela care se naște cu o previziune limitată de supraviețuire are dreptul de a fi primit, îngrijit, înconjurat de afect. Biserica este contrară îndârjirii terapeutice, dar reafirmă ca "învățătură definitivă" că "eutanasia este o crimă împotriva vieții umane".

(După Vatican News, 9 februarie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1022.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat