Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A atinge mizeriile pentru a ne ocupa de celălalt

Duminică seara, [6 februarie 2022], pe Rai3 a fost transmis, în cursul emisiunii "Che tempo fa", un interviu dat de Papa Francisc realizatorului emisiunii, Fabio Fazio. În legătură de la Casa "Sfânta Marta", pontiful a răspuns la întrebări, tratând diferite teme de actualitate: de la drama migrațiilor, la salvgardarea ambientului; de la raportul părinți și copii, la prezența răului și a suferinței în viața persoanelor; de la rugăciune, la importanța prieteniei; de la conflicte la simțul umorului, la iertare. Publicăm o transcriere a dialogului.

Sfinte Părinte, mulțumesc cu toată inima pentru că sunteți cu noi. Ca întotdeauna de altfel... pentru că unul din lucrurile care mă uimesc și mă înduioșează mai mult este că dumneavoastră sunteți cu toți. Privirea dumneavoastră este în fiecare zi pentru întreaga omenire. Ați întâlnit mii de persoane și ați ascultat mii de istorii de suferință și uneori de durere de nedescris. Iată: primul lucru pe care mi-ar place să vă întreb este tocmai acesta: cum reușiți? Cum reușiți să-i îmbrățișați pe toți și cu reușiți să suportați o povară așa de mare?

Bună seara și mulțumesc pentru această întâlnire. Îmi place mult. Întrebarea este o întrebare un pic forțată, pentru că dacă dumneavoastră mergeți și vedeți atâția oameni care suportă lucruri urâte, lucruri zilnice... atâția oameni de exemplu, pentru a fi actuali, care în propria slăbiciune suportă dificultăți familiale, dificultăți economice, tați de familie care văd că salariul nu este suficient până la sfârșitul lunii, și apoi cu pandemia prea mult; cred că nu aș fi onest dacă aș spune că eu suport așa de mult. Nu, eu sunt unul care suportă așa cum suportă toți oamenii. Și apoi eu nu sunt singur, există atâția oameni care mă ajută, toată Biserica, episcopii, angajații de lângă mine, bărbați și femei buni care mă ajută... pentru aceasta, eu îți spun adevărul, nu sunt un campion de greutăți care suportă lucrurile, nu. Suport așa cum suportă majoritatea oamenilor. Nu știu dacă ai înțeles, dar este ceea ce simt.

Este foarte clar, Sfinte Părinte, am înțeles foarte bine. Lunea trecută, 19 migranți au fost găsiți morți înghețați la granița dintre Grecia și Turcia. Cu câteva săptămâni înainte apăruse un film în rețea care prezenta niște copii sirieni în frig. Îndeosebi m-a impresionat o fetiță, o fetiță care tremura de frig, îmbrăcată subțire. Desigur că mi-am amintit de copiii mei când aveau vârsta aceea. Chiar avea numai șlapi în picioare, era desculță, nu avea nici măcar ciorapi. Când am văzut-o mi-am spus: "Cu adevărat n-ar trebui să existe nimic mai urgent în această lume decât să ne ocupăm de fetița aceea".

Acesta este un semnal cam al culturii indiferenței. Există o problemă de categorizare; aici sunt categorii, pe primul loc și pe al doilea loc: categoriile de pe primul loc în acest moment, îmi pare rău s-o spun, sunt războaiele. Oamenii sunt pe locul al doilea. Gândiți-vă de exemplu la Yemen: de cât timp suferă Yemenul un război și de cât timp se vorbește despre copiii din Yemen? Un exemplu clar, și nu se găsește soluție la problemă: ani, eh? Nu vreau să exagerez, peste 7 cu siguranță, dacă nu 10. Există categorii care contează și alte sunt jos: copiii, migranții, săracii, cei care nu au de mâncare... aceștia nu contează, cel puțin nu contează pe primul loc, pentru că există oameni care îi iubesc pe aceștia, care încearcă să-i ajute, dar în imaginarul - să spunem așa - universal, ceea ce contează este războiul, vânzarea de arme. Gândiți-vă: cu un an fără a face arme, s-ar putea da de mâncare și educație întregii lumi, în mod gratuit. Dar acest lucru este pe planul al doilea. Ne gândim la războaie și noi suntem obișnuiți cu asta. Este dur, dar este adevărul. Și războaiele produc ceea ce ați spus dumneavoastră: copii care mor de frig, sau gândiți-vă la Alan Kurdi acolo, pe plajă și atâția alții pe care noi nu-i cunoaștem. Dar aceștia sunt categoria a doua, prima categorie este războiul. Nu vreau să o fac pe tragicul, dar este adevărul. Vedem cum se mobilizează economiile... și ce este mai important astăzi: războiul, războiul ideologic, război de puteri, război comercial, război pentru a merge înainte și atâtea, atâtea fabrici de arme.

Între altele dumneavoastră ați invitat la rugăciune pentru criza dintre Ucraina și Rusia în aceste zile. Iată: nu numai dintr-un punct de vedere moral, dintr-un punct de vedere etic, tocmai războiul pare împotriva oricărei logici. Adică, omul prin natură tinde să supraviețuiască, să caute fericirea. În schimb, războiul tinde să-l elimine, să-l ucidă pe celălalt. Ce impresie vă face, dintr-un punct de vedere nu moral, ci tocmai rațional, cuvântul "război"?

Este un contrasens al creației; și în Biblie este curios: Dumnezeu creează bărbatul și femeia, mergeți în toată lumea, munciți, faceți copii, stăpâniți pământul. Și imediat după aceea, un război între frați. Un rău împotriva nevinovatului, din invidie; și apoi un război, să spunem cultural, să spunem așa, cu turnul Babel... imediat vin războaiele. Imediat. Există ca un antisens al creației, pentru aceasta războiul este distrugere mereu. De exemplu, a lucra pământul, a-i îngriji pe copii, a duce înainte o familie, a crește o societate: asta înseamnă a construi. A face războiul înseamnă a distruge. Este un mecanism de distrugere: a avea mai multă putere...

Sfinte Părinte, dumneavoastră ați definit de mai multe ori Mediterana ca un mare cimitir; ați întâlnit migranții și încă sunt în ochii mei și în ochii noștri ai tuturor imaginile recente la Lesbo, ale zâmbetelor dumneavoastră și ale mâinilor întinse spre dumneavoastră care încercau să vă salute. Dumneavoastră ați spus că văzându-i respinși pe migranții care eventual au îndurat detenții și torturi, care ne sunt cunoscute de acum, nu ne putem preface că nu este nimic - le cunoaștem! - și mai ales toate acestea eventual în numele religiilor, vă provoacă înainte de toate durere profundă; dar ați spus și că atunci când se resping săracii se respinge pacea.

Acel lucru este adevărat. Dar ceea ce se face cu migranții este criminal. Pentru a ajunge la mare suferă mult. Există filmări despre lagăre, folosesc acest cuvânt în mod serios, lagăre, în Libia, lagăre ale traficanților. Ce suferă în mâinile traficanților cei care vor să fugă. Aceste filmări, dacă vreți să le vedeți, sunt în Secțiunea migranți și refugiați din Dicasterul pentru Slujirea Umană Integrală. Suferă. Apoi riscă pentru a traversa Mediterana. Și apoi, uneori, sunt respinși, pentru vreunul care are responsabilitatea locală și spune "Nu, aici nu vin"; și sunt aceste nave care plutesc căutând un port: "Nu, să se întoarcă și să moară pe mare". Asta se întâmplă astăzi. Un lucru este adevărat: fiecare țară trebuie să spună câți migranți poate primi; aceasta este o problemă de politică internă care trebuie să fie gândită bine și să spună "Eu pot până la acest număr". Și ceilalți? Dar există Uniunea Europeană, să se pună de acord: "Eu pot atâția, atâția, atâția", așa se face echilibrul, dar în comuniune. Acum există o nedreptate: vin în Spania și în Italia, cele două țări mai apropiate, și nu-i primesc în altă parte. Migrantul trebuie primit mereu, trebuie însoțit, trebuie promovat și trebuie integrat. Primit pentru că există dificultatea, apoi a-l însoți, a-l promova și a-l integra în societate. Acest ultim lucru este foarte important. Gândiți-vă la tragedia de la Zaventem: asta am spus-o de atâtea ori. Tinerii care au făcut acel lucru erau belgieni, născuți în Belgia, dar copii de migranți ghetoizați, neintegrați. Acolo ideologiile cresc, cresc mult... Apoi, un alt lucru. Există țări cu o scădere demografică, care trăiesc - mă gândesc la Spania, la Italia, al alte câteva -... au nevoie de oameni. Și un migrant integrat ajută țara aceea. Trebuie să gândim inteligent la politica migratoare, o politică continentală. Este o responsabilitate a noastră. Faptul că Mediterana este astăzi cimitirul cel mai mare din Europa trebuie să ne dea de gândit. Nu știu, cred că acesta este realism pur.

Sfinte Părinte, îmi permit să fac o observație probabil superficială și banală, dar care m-a impresionat: niciunul dintre noi, chiar niciunul dintre noi nu alege din cine să se nască și unde să se nască; și totuși, cel care este mai norocos se comportă ca și cum privilegiile pe care le-a avut - pentru că a fost norocos să se nască într-un anumită parte a lumii - ar fi niște drepturi.

Trebuie să ne gândim cu privire la asta; trebuie să ne gândim, pentru că acela care s-a născut într-o țară dezvoltată care ne-a dat posibilitatea școlii, universității, a locului de muncă, trebuie să mulțumească, să-i privească pe cei care nu au; dar se întâmplă o psihologie care ne închide: noi vedem toate aceste lucruri, le vedem. Vedem copiii care mor, vedem migranții înecându-se; toate aceste nedreptăți le vedem și în țările noastre. Dar există mereu o tentație foarte urâtă: a privi în altă parte, a nu privi. Și cu mass-media vedem totul, dar ne distanțăm, privim în altă parte. Spune: "Dar, este o tragedie!", ne plângem un pic și apoi este ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic. Nu este suficient a vedea, este necesar a simți, este necesar a atinge. Și aici intră acea psihologie a indiferenței, "Eu văd, dar nu mă implic, nu ating și merg înainte". Când Isus ne vorbește despre cum trebuie să ne comportăm cu aproapele, ne spune parabola bunului samaritean și ne vorbește mai întâi despre două persoane bune: un cărturar - dar este un învățător al legii, care respectă legea - care trece, vede și continuă; un preot, probabil un preot bun, trece, vede și continuă. Numai Isus îl laudă pe acel om, un străin, care vede, se oprește, atinge și se ocupă. Ne lipsește atingerea mizeriilor, a atinge, și a atinge ne duce la eroism. Mă gândesc la medici, la asistenți și asistente care și-au dat viața în această pandemie: au atins răul și au ales să rămână acolo cu bolnavii. Acest lucru este mare, dar dacă tu nu atingi... atingerea... Odată am citit un articol foarte frumos: "Tactul este simțul cel mai complet, cel mai deplin, acela care ne pune realitatea în inimă". Când vine cineva să se consulte cu mine sau să se spovedească, eu întreb: "Tu dai pomană?" - "Da, da, da" - "Și când tu dai pomană, atingi mâna persoanei?" - "Ah, nu știu, nu mi-am dat seama" - "Și tu privești în ochi, sau privești în altă parte?". A atinge, a ne ocupa de celălalt. Dar dacă noi privim fără a atinge cu mâinile noastre ce este durerea oamenilor, nu vom putea da niciodată soluție la asta, nu vom putea găsi niciodată o cale. Și aici este cultura indiferenței. Eu privesc în altă parte și nu ating. Sau privesc de la distanță.

Această reflecție a dumneavoastră ne-o vom aminti întotdeauna. Aveți dreptate, Sfinte Părinte: înseamnă tocmai a se face trup, într-un fel, asumă o semnificație deplină, când cuvântul asumă o semnificație deplină: a-i atinge pe alții. De altfel, și față de pământ, mai mult, față de mama pământ, pentru a folosi o expresie îndrăgită de dumneavoastră, exploatarea planetei, catastrofele climatice care urmează, cărora dumneavoastră ați dedicat enciclica Laudato si', par să arate un soi de umanitate pătrunsă de un sentiment de atotputernicie. Ceea ce este straniu, pentru că în realitate, întocmai, așa cum ați repetat de mai multe ori verbul a vedea - noi astăzi suntem în stare să vedem totul -, consecințele sunt evidente. Și totuși, și în acest caz, în mod de autolezare, ne întoarcem în altă parte, împotriva noastră.

Vedem această realitate cam peste tot, să ne gândim în Amazonia, despădurirea. Știm ce înseamnă o politică de despădurire: înseamnă mai puțin oxigen, înseamnă schimbare climatică, înseamnă moarte a biodiversității, înseamnă a ucide Mama Pământul și a nu avea acel raport cu Pământul pe care îl au popoarele aborigene, popoarele originare, adică trăirea în armonie cu Pământul. Am ascultat un cântec foarte frumos de Roberto Carlos cu puțin timp în urmă: "Tată, de ce nu mai cântă fluviul?". Copilul: "Tată, de ce nu mai cântă fluviul?" - "Adevărul, fiul meu, este că fluviul nu mai există. L-am terminat noi". Și această dramă... Conducătorul oamenilor de știință italieni la o întâlnire care s-a ținut aici în Vatican în urmă cu câteva luni, a spus asta: "Nepoțica mea, născută în urmă cu câteva zile, dacă lucrurile nu se schimbă, va trebui să trăiască, în 30 de ani, într-o lume nelocuibilă". Trebuie să ne intre în cap acest lucru: să ne ocupăm de Mama Pământ, cum îl numesc popoarele originare: Mama Pământ. Pescarii din San Benedetto del Tronto care au venit la mine, au găsit, într-un an, 3 milioane - nu-mi amintesc - de tone, dar o cantitate enormă, 3 mii de tone de plastic. S-au ocupat de acel lucru. După aceea au venit și mi-au vorbit despre dublu, dar erau organizați și iau orice gunoi din mare pentru a curăța marea, pentru că simt că marea este a lor, au intrat în sintonie cu Pământul și l-au îngrijit. A arunca plastic în mare este criminal, pentru că asta ucide, ucide biodiversitatea, ucide Pământul, ucide totul. A avea grijă de creație este o educație pe care noi trebuie s-o facem.

Sfinte Părinte, scuzați-mă, fac o divagare: dumneavoastră l-ai citat puțin mai înainte pe Roberto Carlos, dar de vreme ce v-am văzut mergând să cumpărați discuri într-un magazin în urmă cu câteva săptămâni, voiam să vă întreb: dumneavoastră ce muzică ascultați, ce discuri ați cumpărat? Scuzați-mi curiozitatea, dar chiar vine din inimă...

Desigur, curiozitatea este permisă, toți suntem curioși. înainte de toate, n-am mers ca să cumpăr. Aceste persoane sunt prieteni ai mei de mulți ani și au rearanjat magazinul. Și eu am mers ca să binecuvântez noul magazin. Îi iubesc, suntem prieteni. Era noaptea, deja întuneric, mi-au spus: "Nu, nu este nimeni", dar chiar acolo era un jurnalist care aștepta un prieten pentru a lua un taxi... pentru aceasta a apărut știrea. Dar este un lucru de prieten, de a merge să binecuvântez, nu ca să cumpăr. Ascult muzică. Îmi plac clasicii, mult. Și tangoul îmi place mult.

Îmi imaginam, am auzit asta la televizor. V-au întrebat și dacă ați dansat tangou, o dată, și dumneavoastră ați spus: "Da, când eram tânăr uneori am dansat și tangou"...

Dar, un porteño care nu dansează tangou nu este porteño.

Aveți dreptate... Sfinte Părinte, ceea ce iese în evidență din discursurile noastre este și, întocmai, că există această incapacitate de a vedea, pe de o parte, și pe de altă parte însă senzația, din când în când... dumneavoastră ați spus asta la Angelus, înduioșându-vă, lucrurilor minunate care dau speranță. Dar pe de altă parte, este adevărat și că trăim un moment parcă de egoism, dar și de agresivitate. Eu nu știu dacă toate acestea fac parte din natura umană, această agresivitate de autolezare, dar asta e: ce timpuri trăim după părerea dumneavoastră, Sfinte Părinte?

Problema agresivității sociale este o problemă pe care au studiat-o bine psihologii și sociologii. Și pentru aceasta nu-mi permit să spun un cuvânt pentru că ei sunt cei care știu să explice bine. Subliniez numai un lucru: cum a crescut numărul sinuciderilor tinerilor. Ce înseamnă? Există o agresivitate care izbucnește: gândiți-vă în școală, bullying. Când îți iau un tânăr sau o tânără și hai, hai, hai, pentru a-l distruge. Aceasta este o agresivitate ascunsă. Această agresivitate este o problemă socială: nu este numai agresivitatea unei persoane bolnave, ci din punct de vedere social bullying-ul este o problemă care există, și cât de mult. Această agresivitate a noastră trebuie educată. Agresivitatea nu este în sine un lucru negativ, pentru că trebuie să fii agresiv pentru a domina natura, pentru a merge înainte, pentru a construi; există o agresivitate pozitivă, să spunem așa. Dar există această agresivitate distructivă care începe și cu un lucru foarte mic, dar vreau s-o menționez aici: începe cu limba, bârfa. Dar, bârfa, în familii, în cartiere, distruge. Un nunțiu apostolic a făcut un studiu al bârfei, foarte bun, și pe copertă, tipăritura este aceasta: amprenta digitală și unul care, ca un fir, o desface pentru a o distruge. Aceasta este bârfa. Distruge identitatea. Bârfa nu este un lucru care se face numai între guvernanți, nu: se face în familii. Pentru aceasta îmi permit să sfătuiesc, pentru a nu ne distruge: nu bârfei. Dacă tu ai ceva împotriva altuia sau înghiți asta sau mergi la el și i-o spui în față! A fi curajoși, curajoase. Dar nu, este un lucru dulce a-i bârfi pe alții și asta distruge. Pare o predică morală, dar este o realitate: acolo încep războaiele, acolo încep diviziunile.

Printre altele, dumneavoastră ați vorbit de agresivitate între tineri, între adolescenți. Uneori această agresivitate, mă întreb ca tată, derivă probabil și din singurătate, dintr-un sentiment incredibil de singurătate, pentru că suntem conectați cu lumea și totuși există foarte multă singurătate. Eu știu că dumneavoastră sunteți foarte evlavios față de Sfântul Iosif, căruia îi încredințați dorințele punându-le sub acea iconiță pe care dumneavoastră o țineți în cameră, cu Sfântul Iosif care doarme. Așa spune Sfântul Părinte: "Sfântul Iosif, în timp ce doarme, în visele sale, poate să mă ajute să realizez nevoile mele și necesitățile mele". Dumneavoastră ce ne-ați spune chiar nouă părinților, nouă taților, mamelor tinerilor, adolescenților care par uneori să nu reușească să simtă suferința altora?

Raportul dintre părinți și copii, eu spun mereu un cuvânt: apropiere. Apropiere de copii. Când se spovedesc cupluri tinere sau când vorbesc cu ei, pun mereu o întrebare: "Tu te joci cu copiii tăi?". Acea gratuitate de tată și mamă cu copilul. Uneori aud răspunsuri dureroase: "Dar, părinte, când eu ies din casă pentru a merge la muncă ei dorm, și când mă întorc seara târziu ei dorm iarăși". este societatea cruntă care se dezlipește de copii. Dar gratuitatea cu proprii copii: a se juca împreună cu copiii și a nu fi înspăimântați de copii, de lucrurile pe care le spun, de ipoteze, sau și atunci când un fiu, deja mai mare, adolescent, face vreo alunecare: a fi aproape, a vorbi ca tată, ca mamă. apropierea. Părinții care nu sunt aproape de copii, care pentru a fi liniștiți: "Dar ia cheia de la mașină, mergi", aceștia nu fac bine. Părinții trebuie să fie, îmi permit cuvântul, aproape complici: complici cu copiii. Acea complicitate a părinților care fac să crească împreună, părinți și copii. Și acest lucru este atât de frumos.

Mulțumim, Sfinte Părinte: ne este foarte util și încurajator. Știți, eu citez adesea - vă spun și dumneavoastră, Sfinte Părinte, pentru că în această transmisiune de atâtea ori am citat o frază care a rămas în mine, dintre acelea care chiar te construiesc - și este o frază pe care încă o dată a rostit-o dumneavoastră, pe care am ascultat-o când v-am întâlnit la "Nuovi Orizzonti" cu Chiara Amirante și don Davide Banzato, și dumneavoastră ați amintit un lucru minunat. Ați spus, cu privire la egoism și cu privire la sentimentul de atotputernicie despre care vorbeam mai înainte, ați spus: "Un om poate privi un alt om de sus în jos numai atunci când îl ajută să se ridice". Și cred că este o învățătură răsunătoare.

Este adevărat. În societate vedem de câte ori sunt priviți alții de sus în jos pentru a-i domina, a-i supune și nu pentru a-i ajuta să se ridice. Gândiți-vă numai - este o istorie tristă, dar de toate zilele - la acele angajate care trebuie să plătească stabilitatea muncii cu propriul trup, pentru că șeful lor le privește de sus în jos, dar pentru a le domina. Este un exemplu, de toate zilele, de toate zilele. În schimb, acest gest este permis numai pentru a face asta [face gestul de a ajuta pe cineva să se ridice]: numai eu pot să privesc pe altul, cu riscul de a cădea și eu, dar gestul nobil: ridică-te frate, ridică-te soră. O altă privire de sus în jos nu este permisă, niciodată, pentru că ar fi o privire de dominare, și asta nu merge. Nu știu, este ceea ce eu aș vrea să spun.

Mulțumim pentru că ați împărtășit cu noi toți această reflecție. Sfinte Părinte, deși suntem făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, în noi există și răul. Adesea omul a fost capabil, și este capabil, să facă atât de mult rău. Dumneavoastră credeți că oamenii sunt buni? Așadar, dumneavoastră aveți încredere în om? Și în același timp vă întreb: există cineva care nu merită iertarea și milostivirea lui Dumnezeu, sau iertarea oamenilor?

Dumnezeu ne-a făcut buni, dar liberi. Și acea libertate este aceea care e capabilă de a face rău. Acea libertate e capabilă să facă mult bine precum și mult rău. Suntem liberi, nu-i așa? În mitul creației este scris: "Nu fă asta, pentru că s-ar întâmpla asta. Și tu ai făcut asta și te îmbolnăvești". Și de vreme ce [Dumnezeu] ne-a făcut liberi, noi suntem stăpâni ai deciziilor noastre precum și de a face decizii greșite. Aceasta este libertatea pe care ne-a dat-o Dumnezeu. Dar sfârșitul întrebării mi-a scăpat...

Dacă există cineva care nu merită iertarea și milostivirea lui Dumnezeu, sau iertarea oamenilor.

Da, mulțumesc. Voi spune un lucru pentru care poate că vreunul se scandalizează, dar voi spune adevărul: capacitatea de a fi iertat este un drept uman. Noi toți avem dreptul de a fi iertați, dacă cerem iertare. Este un drept care se naște chiar din propria natură a lui Dumnezeu și a fost dat ca moștenire oamenilor. Noi am uitat asta: că acela care-mi cere iertare are dreptul de a fi iertat. "Ah, tu ai făcut-o? Plătește!". Nu! Ai dreptul să fii iertat, și dacă ai vreo datorie față de societate, descurcă-te pentru a o plăti, dar: cu iertarea. Tatăl fiului rătăcitor îl aștepta pe fiu pentru a-l ierta, iar fiul avea dreptul de a fi iertat, dar el nu știa asta, pentru aceasta se îndoia mult. Anul trecut câțiva tineri au făcut o operă cu muzica pop, foarte frumoasă. Și ultimul act este atunci când fiul risipitor - era despre fiul risipitor această operă - decide să se întoarcă acasă, și spune unui prieten: "Dar știi, mi-e teamă că tata nu mă va primi și chiar va chema poliția și mă va trimite la închisoare, mi-e teamă". Și prietenul îl sfătuiește: "Trimite tatălui o scrisoare și spune-i: tată am greșit, aș vrea să te întâlnesc, aș vrea să-ți cer iertare, dar mi-e frică să mă apropii. Te rog, dacă tu ești dispus să mă primești, să mă ierți, pune o batistă albă la o fereastră a casei". Aceasta este scrisoarea pe care o trimite tatălui. Și apoi opera se termină când fiul se întoarce acasă și, când pornește chiar pe drumul care duce spre casă, privește casa și casa era plină de batiste albe, plină. Un simbol al iertării lui Dumnezeu, dar care este iertarea pe care noi am moștenit-o. Acest lucru este important, să nu uităm asta.

Mulțumim. Apoi există un alt rău despre care adesea căutăm explicații, un rău inexplicabil, acela care îi lovește pe cei nevinovați, și ne întrebăm de ce Dumnezeu, care poate totul, nu intervine. Dar Sfântul Părinte a spus odată, într-un comentariu la Evanghelie, dacă îmi amintesc bine, că Dumnezeu este atotputernic, e adevărat, dar în iubire.

Este adevărat, ne dă libertatea, și atâtea rele vin tocmai pentru că omul a pierdut capacitatea de a merge cu regulile, a schimbat natura, a schimbat atâtea lucruri, chiar și pentru propriile fragilități umane... Și Dumnezeu lasă ca asta să meargă înainte. Pentru mine, o întrebare la care n-am reușit niciodată să răspund și care uneori mă scandalizează un pic, este: "De ce suferă copiii? De ce suferă copiii?". Eu nu găsesc explicații la asta. Eu am credință, încerc să-l iubesc pe Dumnezeu care este Tatăl meu, dar mă întreb: "Dar de ce suferă copiii?". Și nu există răspuns. El este puternic, e adevărat, atotputernic în iubire. În schimb ura, distrugerea, sunt în mâinile altuia care a semănat din invidie răul în lume. Dar Domnul respectă până la sfârșit, însoțește mereu, respectă. Și după aceea, a lăsat ca Fiul său să moară așa și l-a lăsat să meargă. Este un exemplu a cum este Dumnezeu: este crunt? Nu. Este un mister, probabil, pe care noi nu-l înțelegem bine, dar în raportul lui Dumnezeu Tatăl cu Fiul său putem vedea bine ce este în inima lui Dumnezeu când se întâmplă aceste lucruri. Dumnezeu este puternic, este atotputernic: în iubire. Cu lucrurile greșite există o curiozitate care îmi revine mereu: cu răul nu se vorbește. A dialoga cu răul este periculos. Și atâția oameni merg, caută - și eu m-am aflat în acea situație, de atâtea ori -... pentru că un dialog cu răul... acela este un lucru urât. Isus n-a dialogat niciodată cu diavolul, niciodată, niciodată! Și când a trebuit să răspundă, în pustiu, i-a răspuns cu răspunsul lui Dumnezeu, trei situații din Biblie, dar n-a intrat niciodată: și îl alungă sau îi răspunde cu Biblia. Dar dialogul cu răul nu merge bine, acest lucru este valabil pentru toate ispitele. Și când îți vine această ispită, "de ce suferă copiii?", numai eu găsesc un singur drum: să sufăr cu ei. Și pentru mine în asta a fost un mare maestru Dostoievski. Un mare maestru.

Sfinte Părinte, dumneavoastră în Fratelli tutti ați exprimat dorința unei lumi noi în care omul să fie pus în centrul economiilor și al alegerilor. M-am întrebat de atâtea ori: iată, dacă dumneavoastră care ați întâlnit mulți dintre puternicii de pe pământ ați putut să percepeți în vreunul dintre ei aceeași simțire, aceeași prioritate, în vreun fel.

Da, este adevărat: există atâtea persoane cu care vorbesc care au atâtea idealuri. Unul dintre ultimii șefi de stat pe care l-am întâlnit, era o uimire cum simțea [aceleași priorități ale mele]; dar după aceea sunt condiționările politice, sociale, și ale politicii mondiale, care opresc bunele intenții, și trebuie negociat mult. Dar am găsit oameni care cred că ar trebui să se schimbe. În Fratelli tutti, eu am voit să mă opresc în primul capitol asupra umbrelor: care sunt astăzi umbrele din această societate. Și acolo cred că am descris majoritatea lor și care sunt bolile sociale de astăzi. Atâția oameni, atâția guvernanți care sunt buni, care au intenții bune, dar de atâtea ori nu sunt liberi în fața acestei presiuni a umbrelor care sunt astăzi în lume din punct de vedere cultural. Cred că citind acel capitol vom putea înțelege de ce există această neputință politică, de atâtea ori.

Sfinte Părinte, mi-ar plăcea să vă întreb cum ați vrea și cum imaginați Biserica din viitor și care sunt lucrurile critice ale Bisericii de astăzi.

Îți spun un lucru: eu îmi imaginez Biserica din viitor așa cum a imaginat-o Sfântul Paul al VI-lea după Conciliu, cu exortația apostolică Evangelii nuntiandi. Apoi eu am făcut alta, care se numește Evangelii gaudium, dar nu este atât de originală: este o plagiere a Evangelii nuntiandi și a Conferinței de la Aparecida. Dar eu am încercat numai să indice drumul Bisericii spre viitor: o Biserică în pelerinaj. Și astăzi răul Bisericii mai mare, mai mare, este mondenitatea spirituală. O Biserică mondenă. Un mare teolog, cardinalul de Lubac, spune că mondenitatea spirituală este cel mai rău dintre relele care se pot întâmpla Bisericii, chiar mai rău decât răul papilor libertini: cunoaștem istoria, vreun papă al curții care este libertin. Și mai rău, spune el, și mai rău. Și această mondenitate spirituală în Biserică face să crească un lucru urât care este clericalismul, care este o pervertire a Bisericii. Clericalismul care există în rigiditate, și sub orice tip de rigiditate există putregai, mereu. Acestea sunt lucrurile care se întâmplă astăzi în Biserică, mondenitatea spirituală care își creează acest clericalism și care te duce la poziții rigide, ideologic rigide, și ideologia ia locul Evangheliei: acesta este [clericalismul]. Cu privire la atitudinile pastorale spun doar două, care sunt vechi: pelagianismul și gnosticismul. Adică, pelagianismul este a crede că eu cu forța mea pot să merg înainte. Nicidecum! Biserica merge înainte cu forța lui Dumnezeu, milostivirea lui Dumnezeu și forța Duhului Sfânt. Și gnosticismul, acea mistică fără Dumnezeu, această spiritualitate goală... care te face să crezi că lucrurile merg pentru asta... Nu! Fără carnea lui Cristos nu există Biserică posibilă, fără carnea lui Cristos nu există răscumpărare posibilă. Trebuie să ne întoarcem la centru încă o dată: "Cuvântul s-a făcut trup". În acest scandal al crucii, al Cuvântului întrupat, este viitorul Bisericii.

Toți avem în ochi imaginea dumneavoastră în Piața "Sfântul Petru" goală în timpul lockdown-ului. În acea piață goală în realitate erau toți oamenii din toate timpurile. Dumneavoastră vă rugați atunci pentru toată omenirea. Și dumneavoastră cereți mereu să ne rugăm pentru dumneavoastră, și astăzi ați încheiat Angelus spunând: "Amintiți-vă să vă rugați pentru mine". Dar ce înseamnă exact a ne ruga, Sfinte Părinte? Cum reușim să ne rugăm?

A ne ruga înseamnă ceea ce face copilul când se simte limitat, neputincios, [spune] "tată, mamă". Acesta este primul strigăt al rugăciunii. Dar dacă tu nu crezi că ai un tată, că ai o mamă aproape, nu știi să strigi, nu știi să ceri. Și a ne ruga înseamnă a privi propriile limite, nevoile noastre, păcatele noastre, și a spune: "Tată, privește-mă. Privirea ta mă purifică, îmi dă forță". A ne ruga înseamnă a intra cu forța, dincolo de limite, dincolo de orizont, și [pentru] noi creștinii, a ne ruga înseamnă a-l întâlni pe "tata", așa cum [spune] Paul: acest cuvânt nu-l inventez eu. Sfântul Paul spune: "Dumnezeu este tată, iar noi îi spunem «tăticule», nu tată". Și când tu te obișnuiești să-i spui lui Dumnezeu "tăticule", înseamnă că mergi bine pe calea religioasă. Dar dacă tu crezi că Dumnezeu este cel care te va elimina în iad, dacă tu crezi că lui Dumnezeu nu-i pasă de viața ta, că nu-l interesează, religia ta va fi superstiție. A ne ruga înseamnă a privi de la nevoile mele, de la micimea mea, așa cum fac copiii care spun "tăticule". Un lucru interesant: copiii, în dezvoltarea lor psihologică, trec prin ceea ce se numește "vârsta de ce-urilor". Pentru că se trezesc, văd viața și nu înțeleg, și spun: "Tată, de ce? Tată, de ce?". Dar dacă noi privim bine, copilul nu așteaptă răspunsul tatălui: când tatăl începe să răspundă merge la o altă întrebare. Ceea ce vrea copilul este ca privirea tatălui să fie îndreptată spre el. Nu contează explicația, contează numai ca tatăl să mă privească, și asta îmi dă siguranță. A ne ruga este cam toate acestea.

Spuneam, Sfinte Părinte: din fericire nu ascultă răspunsuri, pentru că eu n-am știut să răspund multora, apoi mă încredeam în întrebarea următoare. Pot să vă pun o întrebare personală, Sfinte Părinte? Dumneavoastră vă simțiți vreodată singur? Și adaug alta: dumneavoastră aveți prieteni? Aveți prieteni adevărați?

Da, am prieteni care mă ajută, cunosc viața mea ca un om normal, nu că eu sunt normal, nu. Eu am anormalitățile mele, dar ca un om obișnuit care are prieteni; și îmi place să stau cu prietenii, uneori, să povestesc de-ale mele, să le ascult pe ale lor... dar mai mult, eu am nevoie de prieteni. Pentru aceasta, unul din motivele pentru care nu am mers să locuiesc în apartamentul pontifical, pentru că papii care erau înainte era sfinți și eu nu mă descurc, nu sunt atât de sfânt. Eu am nevoie de raporturi umane, pentru aceasta locuiesc în acest hotel "Sfânta Marta" unde sunt oameni, se vorbește cu toți, găsești prieteni. Pentru mine este o viață mai ușoară. Cealaltă nu mă simt în stare s-o duc, nu am forțele. Și prieteniile îmi dau forță. Mai mult, am nevoie de prieteni: sunt puțini, sunt puțini, dar adevărați.

Vă pun o altă întrebare personală: când erați copil, când erați un copil, chiar avem o fotografie a Sfântului Părinte, o fotografie foarte frumoasă a dumneavoastră când erați copi, chiar, după părerea mea în acei ani acolo erați deja suporter al echipei San Lorenzo și jucați fotbal, în poartă, de altfel. Cum vă imaginați viitorul dumneavoastră? Cum se spune copiilor, ce voiați să fiți când veți fi mare?

Vă voi spune un lucru care vă va scandaliza: primul lucru pe care voiam să-l fac era să fiu măcelar. De ce? Pentru că atunci când mergeam cu bunica sau cu mama la cumpărături la târg [la piață], acolo vedeam că măcelarul avea o geantă aici [indică unde ținea geanta] și punea banii înăuntru, nu-i așa? Și odată am spus: "Mi-ar place să fiu măcelar" - "Dar de ce?" - "Eh, pentru bani, atâția bani câți are el, nu-i așa?". Eh, dar asta se înțelege datorită rădăcinii genoveze pe care o am din partea mamei, că suntem genovezi... un pic alipiți de bani... Și piemontezi, dar disimulează mai mult... Apoi lucrul care a venit este chimia: îmi plăcea mult, am făcut chimie, am lucrat în laborator și acolo am început medicina. Pregăteam intrarea la facultatea de medicină când a venit vocația, acolo, la 19 ani am intrat în seminar. Dar chimia a fost un lucru care m-a sedus mult, studiul chimiei; și apoi a mers spre medicină și în sfârșit aici.

Ei bine, în fond ați devenit un medic al sufletelor și, prin urmare, nu este așa de departe. Sfinte Părinte, eu știu că vă place să zâmbiți și că aveți un excelent simț al umorului și asta nu știți cât de mult mă întărește, dar vă doresc să vă însoțească mereu. Vă mulțumesc din inimă pentru că într-adevăr dumneavoastră probabil... uneori mi-am permis să vă spun, așadar: dumneavoastră nu sunteți numai o lumină pentru lume ci sunteți o lumină aprinsă mereu la care știm că putem să ne îndreptăm mereu și este pentru noi de mare întărire. Dar vreau să vă mulțumesc mult pentru că ați fost cu noi la televiziune, pentru că deși Sfântul Părinte frecventează social, comunică prin Twitter, eu știu că în realitate - cel puțin: cred că știu - că la televizor vă uitați chiar puțin, în realitate datorită unei decizii luate la 16 iulie 1990. Nu îndrăznesc să vă întreb la ce program vă uitați în seara aceea pentru că trebuia să fie teribil, dacă...

Domnul a mișcat inima. După aceea, ziua următoare, ziua Sfintei Fecioare Maria de pe Muntele Carmel, am simțit că trebuie să fac asta. Am privit numai evenimente, instalarea președinților, un accident aviatic, Turnurile Gemene... dar numai aceste lucruri deosebite și nimic mai mult. Da, nu mă uit la televizor, și asta nu pentru că îl condamn, nu; ci este o decizie pe care am oferit-o Domnului pentru că mi-o cerea. Dar vreau să subliniez un lucru pe care dumneavoastră l-ați menționat, simțul umorului: vă rog, este un medicament. În exortația apostolică Gaudete et exsultate despre sfințenie, există nota 101. Căutați-o: este rugăciunea Sfântului Thomas More, pentru a cere simțul umorului. Eu o recit de peste patruzeci de ani. Este o rugăciune pentru a te ruga mult, îți face foarte bine. Simțul umorului care te face să relativizezi lucrurile și îți dă și o bucurie mare, te face bucuros. Asta face mult bine, face mult bine.

Sfinte Părinte, mulțumim pentru că v-ați rugat în timpul pandemiei pentru noi toți, mulțumim pentru rugăciuni cu adevărat, pentru privirea dumneavoastră atât de paternă față de noi toți. Dumneavoastră aveți capacitatea și forța de a citi în inima tuturor. Uneori pare - îmi dau seama - și îngâmfat, dar pare că dumneavoastră citiți în gândurile noastre și în inimile noastre, ceea ce vă face într-adevăr foarte aproape de noi toți. Un Sfânt Părinte, dar cu adevărat un părinte. Și pentru aceasta vă mulțumesc din inimă. Aș vrea să vă mai cer, înainte de a vă lăsa să plecați desigur, dacă vreți să vă adresați direct telespectatorilor noștri, dacă vreți să spuneți ceva tuturor celor care vă ascultă.

Îmi vine în minte un lucru, dar îl voi spune la sfârșit. Să mulțumesc [pentru] răbdare. Să cer să se roage pentru mine, am nevoie de asta. Și dacă vreunul dintre voi nu se roagă pentru că nu crede, nu știe sau nu poate, cel puțin să-mi trimită gânduri bune, valuri bune. Am nevoie de asta, de apropierea oamenilor. Mulțumesc pentru că ați ascultat. Și asta pentru a-mi lua rămas bun. Și îmi vine în minte o scenă dintr-un film după război care mi-a făcut mult bine... Pentru a finaliza dialogul, cred că era Vittorio De Sica, era ghicitor, citea în palmă: "Mulțumesc, 100 de lire". Eu vă spun: "100 de rugăciuni". "100 de lire" - "100 de rugăciuni". Mulțumesc.

Mulțumim, Sfinte Părinte, mulțumim pentru onoarea pe care ne-ați acordat-o. Și așa cum am început, închei: mulțumim pentru că ați urcat în barca noastră, mulțumim pentru că ați fost cu noi. O îmbrățișare din partea noastră a tuturor cu afect, dacă îmi permiteți. Cu afect sincer. O seară bună, Sfinte Părinte, mulțumim. O îmbrățișare.

(După L'Osservatore Romano, 7 februarie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 500.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat