Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 26 ianuarie 2022

Cateheze despre Sfântul Iosif: 9. Sfântul Iosif, omul care "visează"

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Astăzi aș vrea să mă opresc asupra figurii Sfântului Iosif ca om care visează. În Biblie, ca și în culturile popoarelor antice, visele erau considerate un mijloc prin care se revela Dumnezeu (cf. Gen 20,3; 28,12; 31,11.24; 40,8; 41,1-32; Num 12,6; 1Sam 3,3-10; Dan 2; 4; Iob 33,15). Visul simbolizează viața spirituală a fiecăruia dintre noi, acel spațiu interior, pe care fiecare este chemat să-l cultive și să-l păzească, unde Dumnezeu se manifestă și adesea ne vorbește. Dar trebuie să spunem și că înăuntrul fiecăruia dintre noi nu există numai glasul lui Dumnezeu: există atâtea alte glasuri. De exemplu, glasurile fricilor noastre, glasurile experiențelor trecute, glasurile speranțelor; și există și glasul celui rău care vrea să ne înșele și să ne încurce. Așadar, este important să reușim să recunoaștem glasul lui Dumnezeu în mijlocul atâtor alte glasuri. Iosif demonstrează că știe să cultive tăcerea necesară și, mai ales, să ia deciziile corecte în fața Cuvântului pe care Domnul i-l adresează în interior. Ne va face bine să reluăm astăzi cele patru vise prezentate în Evanghelie și care îl au pe el ca protagonist, pentru a înțelege cum să stăm în fața revelației lui Dumnezeu. Evanghelia ne relatează patru vise ale lui Iosif.

În primul vis (cf. Mt 1,18-25), îngerul îl ajută pe Iosif să rezolve drama care-l asaltează atunci când află despre sarcina Mariei: "Nu te teme să o iei pe Maria, soția ta, căci ceea ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt! Ea va naște un fiu și-i vei pune numele Isus, căci el va mântui poporul său de păcatele sale" (v. 20-21). Și răspunsul a fost imediat: "Trezindu-se din somn, Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului" (v. 24). De multe ori viața ne pune în fața unor situații pe care nu le înțelegem și par fără soluție. A ne ruga, în acele momente, înseamnă a lăsa ca Domnul să ne arate lucrul corect de făcut. De fapt, foarte des rugăciunea face să se nască în noi intuiția căii de ieșire, cum să rezolvăm acea situație. Iubiți frați și surori, Domnul nu permite niciodată o problemă fără să ne dea și ajutorul necesar pentru a o înfrunta. Nu ne aruncă acolo în cuptor singuri. Nu ne aruncă printre bestii. Nu. Domnul, când ne arată o problemă sau dezvăluie o problemă, ne dă mereu intuiția, ajutorul, prezența sa, pentru a ieși din ea, pentru a o rezolva.

Și al doilea vis revelator al lui Iosif vine atunci când viața pruncului Isus este în pericol. Mesajul este clar: "Sculându-te, ia copilul și pe mama lui, fugi în Egipt și stai acolo până când îți voi spune, pentru că Irod are de gând să caute copilul ca să-l ucidă!" (Mt 2,13). Iosif, fără ezitare, ascultă: "Sculându-se, Iosif a luat copilul și pe mama lui în timpul nopții și a plecat în Egipt. A rămas acolo până la moartea lui Irod" (v. 14-15). În viață noi toți trăim experiența pericolelor care amenință existența noastră sau pe cea a celor pe care-i iubim. În aceste situații, a ne ruga înseamnă a asculta glasul care poate face să se nască în noi același curaj al lui Iosif, pentru a înfrunta dificultățile fără a pieri.

În Egipt, Iosif așteaptă de la Dumnezeu semnul pentru a se poate întoarce acasă; și tocmai acesta este conținutul celui de-al treilea vis. Îngerul îi revelează că au murit cei care voiau să ucidă pruncul și îi poruncește să plece cu Maria și Isus și să se întoarcă în patrie (cf. Mt 2,19-20). Iosif "a luat copilul și pe mama lui și a intrat în țara lui Israel" (v. 21). Dar chiar în timpul călătoriei de întoarcere, "auzind că Arhelau domnea în Iudeea în locul tatălui său, Irod, s-a temut să meargă acolo" (v. 22). Iată, așadar, a patra revelație: "Fiindu-i revelat în vis, s a dus în părțile Galileii, și a venit să locuiască în cetatea numită Nazaret" (v. 22-23). Și frica face parte din viață și are nevoie și ea de rugăciunea noastră. Dumnezeu nu ne promite că nu ne va fi frică niciodată, ci că, având ajutorul său, ea nu va fi criteriul deciziilor noastre. Iosif simte frica, dar Dumnezeu îl conduce prin ea. Puterea rugăciunii face să intre lumina în situațiile de întuneric.

Mă gândesc în acest moment la atâtea persoane care sunt strivite de povara vieții și nu mai reușesc nici să spere, nici să se roage. Sfântul Iosif să le poată ajuta să se deschidă la dialogul cu Dumnezeu, pentru a regăsi lumină, forță și pace. Și mă gândesc și la părinți în fața problemelor copiilor. Copii cu atâtea boli, copiii bolnavi, chiar cu boli permanente: câtă durere acolo. Părinți care văd orientări sexuale diferite în copii; cum se gestionează asta și să fie însoțiți copiii și să nu se ascundă într-o atitudine condamnatoare. Părinți care văd copii care pleacă, mor, din cauza unei boli precum și - este mai trist, citim asta în fiecare zi în ziare - tineri care fac trăsnăi și ajung în accident cu mașina. Părinții care-i văd pe copiii care nu merg înainte în școală și nu știu ce să facă... Atâtea probleme ale părinților. Să ne gândim la modul de a-i ajuta. Și acestor părinți le spun: nu vă înspăimântați. Da, există durere. Multă. Dar gândiți-vă cum a rezolvat Iosif problemele și cereți-i lui Iosif să vă ajute. A nu condamna niciodată un copil. Mă cuprinde un sentiment de compasiune - așa simțeam în Buenos Aires - când mergeam în autobuz și treceam prin fața pușcăriei: era coada de persoane care trebuiau să intre pentru a-i vizita pe deținuți. Și erau mame acolo, care îmi provocau atâta compasiune: în fața problemei unui copil care a greșit, este închis, nu-l lăsau singur, se expuneau și îl însoțeau. Acest curaj; curaj de tată și de mamă care îi însoțesc pe copii mereu, mereu. Să-i cerem Domnului să dea tuturor taților și tuturor mamelor acest curaj pe care l-a dat lui Iosif. Și după aceea să ne rugăm pentru ca Domnul să ne ajute în aceste momente.

Însă rugăciunea nu este niciodată un gest abstract sau intimist, așa cum vor să facă aceste mișcări spiritualiste mai mult gnostice decât creștine. Nu, nu este aceea. Rugăciunea este mereu legată indisolubil cu caritatea. Numai atunci când unim iubirea cu rugăciunea, iubirea față de copii pentru cazul pe care l-am spus acum sau iubirea față de aproapele reușim să înțelegem mesajele Domnului. Iosif se ruga, muncea și iubea - trei lucruri frumoase pentru părinți: a se ruga, a munci și a iubi - și pentru aceasta a primit mereu necesarul pentru a înfrunta încercările vieții. Să ne încredințăm lui și mijlocirii sale.

Sfinte Iosif, tu ești omul care visează,
învață-ne să recuperăm viața spirituală
ca locul interior în care Dumnezeu se manifestă și ne mântuiește.
Elimină din noi gândul că rugăciunea este inutilă;
ajută pe fiecare dintre noi să corespundem la ceea ce Domnul ne indică.
Fie ca raționamentele noastre să fie iradiate de lumina Duhului,
inima noastră să fie încurajate de forța sa
și fricile noastre să fie salvate de milostivirea sa. Amin.

____________________

APEL

Mâine se celebrează Ziua internațională a comemorării victimelor Holocaustului. Este necesar să se amintească exterminarea de milioane de evrei și persoane de diferite naționalități și credințe religioase. Nu mai trebuie să se repete această cruzime indescriptibilă! Fac apel la toți, în special la educatori și la familii, pentru ca să favorizeze în noile generații conștiința ororii acestei pagini negre a istoriei. Ea nu trebuie uitată, pentru ca să se poată construi un viitor în care demnitatea umană să nu mai fie călcată în picioare.

* * *

Înainte de Tatăl Nostru

Și acum, cu Tatăl Nostru, vă invit să ne rugăm pentru pacea în Ucraina, și să facem asta des în cursul acestei zile: să cerem cu insistență Domnului ca acea țară să poată vedea înflorind fraternitatea și să depășească răni, frici și diviziuni. Am vorbit despre holocaust. Dar gândiți-vă că [în Ucraina] peste cinci milioane au fost eliminați în timpul ultimului război. Este un popor suferind; a suferit foamea, a suferit atâtea cruzimi și merită pacea. Rugăciunile și invocațiile care se înalță astăzi până la cer să atingă mințile și inimile responsabililor de pe pământ, pentru a face să prevaleze dialogul și binele tuturor să fie pus înaintea intereselor de parte. Vă rog, să nu mai fie niciodată războiul.

Să ne rugăm pentru pace cu Tatăl Nostru: este rugăciunea copiilor care se adresează aceluiași Tată, este rugăciunea care ne face frați, este rugăciunea fraților care imploră reconciliere și înțelegere.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 568.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat