Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cuvântul îl interoghează pe om și îl invită la obținerea libertății autentice

Caritatea dă sens istoriei

de cardinal Michael Czerny
prefect ad interim al Dicasterului pentru Slujirea Dezvoltării Umane Integrale

Cu scrisoarea apostolică Aperuit illis, publicată la 30 septembrie 2019, în comemorarea liturgică a Sfântului Ieronim, Papa Francisc dedica a treia duminică din timpul de peste an celebrării Cuvântului lui Dumnezeu. Indica finalitatea acestei celebrări anuale în oportunitatea de a redescoperi valoarea fundamentală și normativă a Cuvântului lui Dumnezeu pentru viața de credință a fiecărui botezat și a întregii Biserici. Această alegere a Papei Francisc a arătat imediat o dublă semnificație: înainte de toate pentru că a fost făcută la sfârșitul Jubileului extraordinar al Milostivirii, ca și cum a voit să sublinieze relația strânsă care există între experiența iertării duioase a lui Dumnezeu și ascultarea încrezătoare a Cuvântului său; dar și pentru valența ecumenică și interreligioasă pe care o asumă în întărirea legăturilor cu evreii și între toți creștinii, amintindu-ne că Cuvântul lui Dumnezeu este moștenire comună, pentru că este dar generos care provine din inițiativa cu care Dumnezeu cheamă la adunare și adună în unitate poporul său.

Deja apostolul Paul sublinia cum Cuvântul lui Dumnezeu este central pentru viața și pentru experiența credincioșilor, declarând că credința provine din ascultare (Rom 10,17). Cuvântul lui Dumnezeu este vital pentru că este generativ, și este generativ pentru că performează: este putere care acționează și lumină care revelează.

Cu "cuvintele lui Dumnezeu" (In 3,34) Isus face minunile, semnele apropierii Împărăției lui Dumnezeu, și revelează misterul Tatălui care l-a trimis (In 12,50), pentru că el însuși ca Fiu este cuvântul subzistent, Cuvântul lui Dumnezeu. Cuvânt creator prin care totul a fost creat și Cuvânt luminător care luminează întunericul păcatului, Isus inaugurează timpul definitiv și dramatic al răspunsului omului: în fața persoanei sale fiecare este interpelat să ia poziție față de Dumnezeu. Cel care crede în el este introdus în viața teologală a fiilor lui Dumnezeu, în timp ce acela care-l refuză rămâne în întunericul lumii (In 3,17).

Cuvântul lui Dumnezeu îl interoghează pe om și îl invită la obținerea libertății autentice, pentru că realizând în el ceea ce spune, demarează procese de transformare care îi deschid adevărul despre el însuși. Acest Cuvânt ne atrage la sine, vorbește inimii noastre, zdruncină conștiința și mișcă spre bine, descoperă slăbiciunile noastre mai umane, limitele mai mârșave, fricile mai mari, dar și dorințele mai demne, nevoia de mântuire și dorința de plinătate. În mijlocul atâtor voci confuze și al dezordinilor la care ne împinge societatea consumurilor și a rebutului, Cuvântul lui Dumnezeu "îl dezvăluie pe deplin pe om lui însuși" (Gaudium et spes, 22), arătându-i demnitatea sa de creatură iubită și răscumpărată, înălțată în Cristos la asemănarea cu Dumnezeu.

Conciliul al II-lea din Vatican i-a îndemnat pe toți botezații să citească Cuvântul lui Dumnezeu în așa fel încât să știe să se roage pornind de la Sfânta Scriptură. A relansat practica lui Lectio divina care constă în interogarea textului sacru pentru a ajunge la contemplarea chipului adevărat al Tatălui și, vorbind familiar cu Isus, pentru a interioriza esența mesajului evanghelic: Dumnezeu este iubire (1In 4,8.16). Înflăcărată de Duhul Sfânt, pagina biblică revelează prezența vie a Domnului Înviat și conferă sens enigmelor existenței umane: durerea, moartea, păcatul, boala, marele mister al fărădelegii care chinuiește popoarele pământului și face creație să geamă ca o femeie care trebuie să nască și amenință să distrugă casa comună. În afara Evangheliei, departe de lumina sa, fiecare din aceste întrebări ar ajunge să-l oprime și să-l anihileze pe om, prăbușindu-l în disperare și în golul de sine. În schimb, ascultarea în rugăciune a Cuvântului ne permite să mergem în istorie fără a renunța la speranța că Domnul acționează în mijlocul nostru, ne susține și ne hrănește, ni se alătură, devine coleg de drum. Ne încurajează să devenim instrumente ale dreptății sale, ale carității sale, ale păcii sale, nerenunțând să dăm aportul nostru în edificarea unei lumi mai fraterne și drepte.

În același timp, ne ajută să recuperăm câteva atitudini fundamentale pentru viața de discipol, cum sunt ascultarea, vigilența, clarviziunea, adeziunea atentă la realitate.

A fi treji și prompți la primirea Cuvântului ne dispune la observarea realistă a cotidianității și deschide ochii noștri asupra formelor de excludere și sărăcie care constrâng creșterea integrală a oamenilor din timpul nostru, a acelor anawim ai Domnului. Educă privirea noastră să meargă dincolo de concentrarea asupra nevoilor domnitoare ale eu-lui și ne învață la acel exercițiu sănătos și necesar de realitate care ne permite să interceptăm necesitățile celorlalți. Scoțându-ne din asfixia individualismului, ajutându-ne să percepem ceea ce altminteri ar rămâne invizibil egoismul nostru orb, ne deschide larg potențialitatea de bine care derivă pentru noi și pentru ceilalți de la parcurgerea căii împărtășirii și solidarității.

Așadar, dedicarea pentru Cuvânt este vitală, pentru că greu vom fi în stare să-l primim și să-l protejăm pe aproapele dacă n-am fi capabili să devenim sân primitor în care Cuvântul lui Dumnezeu vine să-și stabilească locuința. Hans Urs von Balthasar a reluat paralelismul, îndrăgit de unii Părinți ai Bisericii, între Cuvântul care se face trup și Cuvântul care se face Carte, cu scopul de a arăta cum Dumnezeu a venit în întâmpinarea modului uman de a percepe lucrurile, s-a apropiat în mod sensibil de om, a devenit pentru ei obiect de experiență. "Litera" Bibliei este trup al Cuvântului, adică mediere coextensivă a realității sale de Dumnezeu adevărat și om adevărat. Această dublă încorporare a Logosului se extinde la o a treia dimensiune: caritatea concretă. Ori de câte ori ne îngrijim de aproapele, luăm asupra noastră povara de uman a celuilalt, noi permitem iubirii să se facă trup, realizând profeția cuvântului lui Cristos: "Tot ceea ce ați făcut unuia dintre aceștia mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40).

Există o circularitate între Întruparea Cuvântului, ascultarea Cuvântului, caritatea care devine gest concret, care se petrece și se arată ca recunoaștere reciprocă:

1. în Sfânta Scriptură recunoaștem Cuvântul lui Dumnezeu;

2. asta ne face să-l recunoaștem în aproapele nostru pe Cristos, Cuvânt făcut trup;

3. iubirea care s-a făcut trup, gest, privire, cuvânt, mână întinsă, îl face pe aproapele nostru să-l recunoască în noi pe Cristos care ne-a trimis.

Sfântul Ambroziu, definindu-l pe Cristos ca iubirea întrupată a lui Dumnezeu, scria: "Caritas Dei Verbum est". Fiecare faptă de caritate este o teofanie istorică a iubirii transcendente, este o cristofanie a iubirii mântuitoare. În același timp, iubirea lui Dumnezeu este epifanie a omului pentru că, așa cum declară Paul, fără agápe omul nu este nimic (1Cor 13,2). Creștinul este "cel care locuiește în iubire" (1In 4,16) pentru că fără iubire credința sa se reduce la gnoză, este abstracție care alungă angajarea de a fi drojdie și ferment al pământului, în faptul de a fi "pământ bun" (Mt 13,8 și 23).

Iubirea lui Cristos continuă să se exprime prin caritatea pe care discipolii și-o manifestă între ei și față de toți, re-cunoscându-i ca frați. Viceversa, porunca iubirii pe care Isus a lăsat discipolilor săi (In 13,34), dacă este întrupată în fraternitate și trăită ca iubire fraternă, este mărturia prin care lumea poate să-l recunoască pe Cristos ca trimis al Tatălui (In 17,21).

Iubirea față de aproapele este lucrarea lui Dumnezeu în noi, este ceea ce mărturisește eficacitatea Cuvântului asimilat ca hrană și băutură la masa Euharistiei.

(După L'Osservatore Romano, 22 ianuarie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 222.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat