Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ce înseamnă a fi creștini

Credința trăiește din ascultare

de Armando Matteo

Credința, afirmă apostolul în capitolul al zecelea din Scrisoarea către Romani, "vine din predicare, iar predicarea, din cuvântul lui Cristos". Prin urmare, ascultarea generează credința și îndeosebi ascultarea veștii bune a lui Isus.

De fapt, în Isus fiecare dintre noi găsește harul pentru a elimina tot negativul care îngreunează propria existență și harul pentru a pune în mișcare și la regim tot ceea ce este bun în noi. În Isus ne este dat harul de a deveni sfinți. Credința care vine din ascultarea cuvântului lui Cristos ne sfințește. Ea face să strălucească umanitatea noastră după logici care nu au nimic de-a face cu acelea demoniace ale egolatriei și narcisismului; dimpotrivă, ne deschide la posibilitatea de a trăi după acel caracter samaritean care ne aparține în profunzime. Noi putem "pierde timp și bani" pentru oricine, mai ales pentru oricine se află în dificultate. Așadar, noi, grație credinței, suntem făcuți capabili de gestul antieconomic prin excelență de a suspenda cultivarea intereselor noastre personale sau familiale pentru a apleca urechea și a da o mână oricui are nevoie de asta. Aceasta este sfințenia, aceasta este forța cuvântului lui Cristos în noi, aceasta este credința în transmisie directă. Totuși, va trebui să se adauge că nu numai credința vine din ascultare, adică este generată de ascultarea Cuvântului, ci că credința trăiește din ascultare, trăiește dintr-un raport intens, zilnic, dorit și căutat cu Cuvântul. Și asta prin însăși natura credinței. În această privință, nu ar trebui să încetăm niciodată să exprimăm recunoștința noastră Domnului pentru prima enciclică pe care ne-a dăruit-o Papa Francisc: enciclica Lumen fidei, la care se gândise deja Papa Benedict al XVI-lea. Ei bine, la nr. 18 din acest document, ne este oferită o definiție a credinței de o simplitate și luminozitate fără comparații. Scrie Papa Francisc: "În credință, Cristos nu este numai Cel în care credem, manifestarea maximă a iubirii lui Dumnezeu, ci și Cel cu care ne unim pentru a putea crede. Credința nu numai că privește la Isus, ci privește din punctul de vedere al lui Isus, cu ochii săi: este o participare la modul său de a vedea. În atâtea ambiente ale vieții ne încredem în alte persoane care cunosc lucrurile mai bine decât noi. Avem încredere în arhitectul care construiește casa noastră, în farmacistul care ne oferă medicamentul pentru vindecare, în avocatul care ne apără în tribunal. Avem nevoie și de cineva care să fie credibil și expert în lucrurile lui Dumnezeu. Isus, Fiul său, se prezintă ca Acela care ni-l explică pe Dumnezeu (cf. In 1,18). Viața lui Cristos - modul său de a-l cunoaște pe Tatăl, de a trăi total în relație cu el - deschide un spațiu nou experienței umane și noi putem intra acolo".

Iată ce înseamnă "a crede", "a avea credință" și în ultimă analiză "a fi creștini": a privi lumea cu ochii lui Isus, a participa la modul său de a vedea lumea, a asuma punctul său de vedere. Și această duioșie ajunge la inimă dacă pentru o clipă ne oprim ca să contemplăm privirea lui Isus pornind de la multele scene evanghelice care ne vorbesc despre asta. Este o privire de milostivire, de compasiune, de empatie, de încredere, de ospitalitate, fără prejudecăți. Dar este mai ales o privire de atenție absolută, de prezență reală la realul pe care ajunge să-l perceapă, chiar și în mijlocul răului și nedreptății, care în lumea oamenilor nu lipsesc niciodată, prezența binevoitoare a Tatălui ceresc care ne oferă mereu iubirea sa și posibilitatea de a fi iertați și de a ne converti.

Și în acest fel se înțelege bine că credința are nevoie de Cuvânt, de citirea sa constantă, pentru a alinia tot mai mult și tot mai bine privirea noastră la cea a lui Isus, ochii noștri la ochii săi, punctul nostru de vedere la punctul său de vedere.

Și îmi place să amintesc, în sfârșit, o expresie deosebit de sugestivă pe care Friedrich Nietzsche o oferă în Crepusculul idolilor. "A învăța să vedem - a obișnui ochiul liniștea, cu răbdarea, cu lasă-să-vină-de-la-sine; a amâna evaluarea, a învăța să circumscriem și să îmbrățișăm cazul particulare din toate laturile. Aceasta este propedeutica mai înainte de spiritualitate".

Și spiritualitatea creștină are acest amănunt extrem: ea constă în a învăța să vedem conform lui Isus. Și de aceea are nevoie în mod necesar de Cuvânt.

Regăsind și dezvoltând acea familiaritate cu Sfânta Scriptură, pe care Papa Francisc a sugerat-o puternic cu instituirea Duminicii Cuvântului, cu adevărat alimentăm constant spiritualitatea noastră, credința noastră și îi permitem să ne transformăm tot mai mult în acei "buni samariteni" de care este nevoie mereu în istorie. Și astăzi. De fapt, și "astăzi, și tot mai mult, există persoane rănite. Includerea sau excluderea celui care suferă de-a lungul drumului definește toate proiectele economice, politice, sociale și religioase. În fiecare zi ne aflăm în fața alegerii de a fi buni samariteni sau călători indiferenți care trec la distanță" (Papa Francisc, Fratelli tutti, 69).

(După L'Osservatore Romano, 22 ianuarie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 358.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat