Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 12 ianuarie 2022

Cateheze despre Sfântul Iosif: 7. Sfântul Iosif lemnarul

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Evangheliștii Matei și Marcu îl definesc pe Iosif "lemnarul" sau "tâmplarul". Am ascultat puțin mai înainte că oamenii din Nazaret, auzindu-l pe Isus vorbind, se întrebau: "Nu este oare acesta fiul lemnarului?" (13,55; cf. Mc 6,3). Isus a practicat meseria tatălui.

Termenul grec tekton, folosit pentru a indica munca lui Isus, a fost tradus în diferite moduri. Părinții latini ai Bisericii au tradus cu "lemnar". Dar să ținem cont că în Palestina din timpurile lui Isus lemnul era folosit nu numai pentru a face pluguri și diferite piese de mobilier, ci și pentru a construi case, care aveau structuri de lemn și acoperișuri cu terasă făcute din grinzi legate între ele cu nuiele și pământ.

De aceea, "lemnar" sau "tâmplar" era un calificativ generic, care indica atât meșteșugarii în lemn, cât și muncitorii angajați în activități legate de construcție. O meserie destul de dură, trebuind să lucreze materialul greu, precum lemnul, piatra și fierul. Din punct de vedere economic nu asigura mari câștiguri, așa cum se deduce din faptul că Maria și Iosif, când l-au prezentat pe Isus la templu, au oferit numai o pereche de turturele sau de porumbei (cf. Lc 2,24), așa cum prescria Legea pentru cei săraci (cf. Lev 12,8).

Așadar, Isus adolescent a învățat de la tatăl această meserie. De aceea, atunci când, ajungând adult, a început să predice, consătenii săi uimiți se întrebau: "De unde are el această înțelepciune și aceste puteri?" (Mt 13,54), și erau scandalizați de el (cf. v. 57), pentru că era fiul lemnarului, dar vorbea ca un învățător al legii, și se scandalizau de acest lucru.

Această informație biografică despre Iosif și Isus mă face să mă gândesc la toți muncitorii din lume, îndeosebi la cei care fac munci epuizante în mine și în anumite fabrici; la cei care sunt exploatați cu munca la negru; la victimele muncii - am văzut că în Italia în ultima vreme au fost multe -; la copiii care sunt constrânși să muncească și la cei care scotocesc în gunoaie pentru a căuta ceva folositor de vândut... Îmi permit să repet asta ce am spus: muncitorii ascunși, muncitorii care fac munci epuizante în mine și în anumite fabrici: să ne gândim la ei. La cei care sunt exploatați cu munca la negru, la cei care sunt plătiți în contrabandă, pe ascuns, fără pensie, fără nimic. Și dacă nu muncești, tu, nu ai nicio siguranță. Astăzi, munca la negru există, multă. Să ne gândim la victimele muncii, ale accidentelor la locul de muncă; la copiii care sunt constrânși să lucreze: acest lucru este teribil! Copiii la vârsta jocului sunt constrânși în schimb să lucreze ca persoane adulte. Să ne gândim la acei copii, sărăcuții, care scotocesc în gunoaie pentru a căuta ceva util de vândut. Toți aceștia sunt frați și surori ai noștri, care își câștigă viața așa, cu munci care nu recunosc demnitatea lor! Să ne gândim la asta. Și asta se întâmplă astăzi, în lume, asta se întâmplă astăzi! Dar mă gândesc și la cel care este fără loc de muncă: atâția oameni merg să bată la ușile fabricilor, ale firmelor: "Este ceva de făcut?" - "Nu, nu este, nu este...". Lipsa locului de muncă! Și mă gândesc și la cei care se simt răniți în demnitatea lor pentru că nu găsesc acest loc de muncă. Se întorc acasă: "Ai găsit ceva?" - "Nu, nimic... am trecut pe la Caritas și aduc pâinea". Ceea ce îți dă demnitate nu este a aduce pâinea acasă. Tu poți s-o iei de la Caritas: nu, asta nu-ți dă demnitate. Ceea ce îți dă demnitate este să câștigi pâinea, și dacă noi nu dăm oamenilor, bărbaților noștri și femeilor noastre, capacitatea de a câștiga pâinea, aceasta este o nedreptate socială în acel loc, în acea națiune, în acel continent. Guvernanții trebuie să dea tuturor posibilitatea de a câștiga pâinea, pentru că acest câștig le dă demnitatea. Munca este o ungere de demnitate, și acest lucru este important. Mulți tineri, mulți tați și multe mame trăiesc drama de a nu avea un loc de muncă apt să le permită să trăiască senin, trăiesc cu ziua. Și de atâtea ori căutarea unui loc de muncă devine așa de dramatică încât îi duce până acolo încât să piardă orice speranță și dorință de viață. În aceste timpuri de pandemie atâtea persoane au pierdut locul de muncă - știm asta - și unii, striviți de o povară insuportabilă, au ajuns până acolo încât să-și ia viața. Aș vrea să-i amintesc astăzi pe fiecare dintre ei și familiile lor. Să facem o clipă de tăcere amintind acei bărbați, acele femei disperați pentru că nu găsesc loc de muncă.

Nu se ține cont suficient de faptul că munca este o componentă esențială în viața umană, precum și pe drumul de sfințire. A munci nu folosește numai pentru a procura întreținerea justă: este și un loc în care ne exprimăm pe noi înșine, ne simțim utili, și învățăm marea lecție a concreteții, care ajută viața spirituală ca să nu devină spiritualism. Însă din păcate munca este adesea ostatică a nedreptății sociale și, mai mult decât a fi un mijloc de umanizare, devine o periferie existențială. De atâtea ori mă întreb: cu ce spirit facem noi munca noastră cotidiană? Cum înfruntăm oboseala? Vedem activitatea noastră legată numai de destinul nostru sau și de destinul celorlalți? De fapt, munca este un mod de a exprima personalitatea noastră, care este prin natura sa relațională. Munca este și un mod pentru a exprima creativitatea noastră: fiecare își face munca în felul său, cu stilul propriu; aceeași muncă, dar cu stil diferit.

Este frumos să ne gândim că însuși Isus a muncit și că a învățat această artă chiar de la Sfântul Iosif. Astăzi trebuie să ne întrebăm ce anume putem face pentru a recupera valoarea muncii; și ce contribuție, ca Biserică, putem da pentru ca ea să fie răscumpărată de logica simplului profit și să poată fi trăită ca drept și obligație fundamentală a persoanei, care exprimă și mărește demnitatea sa.

Iubiți frați și surori, pentru toate acestea doresc astăzi să recit cu voi rugăciunea pe care Sfântul Paul al VI-lea a înălțat-o către Sfântul Iosif la 1 mai 1969:

O, Sfinte Iosif,
Patron al Bisericii,
tu care, alături de Cuvântul Întrupat,
ai muncit în fiecare zi pentru a câștiga pâinea,
luând de la el forța pentru a trăi și pentru a trudi;
tu care ai simțit neliniștea zilei de mâine,
amărăciunea sărăciei, precaritatea muncii:
tu care dai astăzi exemplu strălucitor,
umil în fața oamenilor,
dar foarte mare în fața lui Dumnezeu,
ocrotește-i pe muncitori în existența lor zilnică dură,
apărându-i de descurajare,
de revolta care neagă,
ca și de ispitele hedonismului;
și păstrează pacea în lume,
acea pace care singură poate garanta dezvoltarea popoarelor. Amin.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 566.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat