Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Omilia la 1 ianuarie 2022

Păstorii i-au găsit "pe Maria, pe Iosif și copilul culcat în iesle" (Lc 2,16). Ieslea este semn bucuros pentru păstori: este confirmarea a ceea ce au aflat de la înger (cf. v. 12), este locul unde îl găsesc pe Mântuitorul. Și este și dovada că Dumnezeu este alături de ei: se naște într-o iesle, obiect bine cunoscut de ei, demonstrând astfel că este aproape și familial. Însă ieslea este semn bucuros și pentru noi: Isus ne atinge inima născându-se mic și sărac, ne insuflă iubire și nu teamă. Ieslea ne anticipă că se va face hrană pentru noi. Și sărăcia sa este o veste frumoasă pentru toți, în special pentru cei care sunt la margini, pentru cei refuzați, pentru cei care nu contează în lume. Dumnezeu vine acolo: nici bandă rezervată, nici măcar un leagăn! Iată frumusețea de a-l vedea așezat într-o iesle.

Dar pentru Maria, Sfânta Născătoare de Dumnezeu, n-a fost așa. Ea a trebuit să treacă prin "scandalul ieslei". Și ea, cu mult înaintea păstorilor, a primit vestea unui înger, care i-a spus cuvinte solemne, vorbindu-i despre tronul lui David: "Vei zămisli și vei naște un fiu și-l vei numi Isus. Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său" (Lc 1,31-32). Și acum trebuie să-l depună într-o iesle pentru animale. Cum să țină împreună tronul regelui și ieslea săracă? Cum să concilieze gloria Celui Preaînalt și mizeria unui grajd? Să ne gândim la suferința Născătoarei de Dumnezeu. Ce este mai dur pentru o mamă care vede propriul copil suferind mizeria? Trebuie să se simtă descurajați. Nu s-ar putea reproșa Mariei dacă s-ar fi plâns de toată acea dezolare neașteptată. Însă ea nu-și pierde cumpătul. Nu se descarcă, ci stă în tăcere. Alege o parte diferită față de plângere: "Maria însă - spune Evanghelia - păstra toate aceste cuvinte, meditându-le în inima ei" (Lc 2,19).

Este un mod de a face diferit de cel al păstorilor și al oamenilor. Ei relatează tuturor ceea ce au văzut: îngerul apărut în inima nopții, cuvintele sale cu privire la Prunc. Și oamenii, auzind aceste lucruri, sunt cuprinși de uimire (cf. v. 18): cuvinte și uimire. În schimb, Maria apare gânditoare. Păstrează și meditează în inimă. Sunt două atitudini diferite pe care le putem întâlni și în noi. Relatarea și uimirea păstorilor amintește condiția de la începuturile credinței. Acolo totul este ușor și liniar, s-au bucurat de noutatea lui Dumnezeu care intră în viață, aducând în fiecare aspect un climat de uimire. În timp ce atitudinea meditatoare a Mariei este exprimarea unei credințe mature, adulte, nu de la începuturi. A unei credințe care nu este abia născută, a unei credințe care a devenit generatoare. Pentru că rodnicia spirituală trece prin încercare. De la liniștea din Nazaret și de la promisiunile triumfătoare primite de la înger - începutul său - Maria se află acum în grajdul întunecat din Betleem. Dar acolo îl dăruiește pe Dumnezeu lumii. Și în timp ce alții, în fața scandalului ieslei, ar fi fost cuprinși de descurajare, ea nu: păstrează meditând.

Să învățăm de la Născătoarea de Dumnezeu această atitudine: a păstra meditând. Pentru că și nouă ni se întâmplă să trebuiască să trecem prin anumite "scandaluri ale ieslei". Ne urăm ca totul să meargă bine și apoi vine, ca un fulger din senin, o problemă neașteptată. Și se creează o ciocnire dureroasă între așteptări și realitate. Se întâmplă și în credință, când bucuria Evangheliei este pusă la încercare de o situație dură în care trebuie să mergem. Dar astăzi Născătoarea de Dumnezeu ne învață să scoatem beneficiu din această ciocnire. Ne arată că este necesar, că este calea strâmtă pentru a ajunge la țintă, crucea fără de care nu înviem. Este ca o naștere dureroasă, care dă viață unei credințe mai mature.

Mă întreb, frați și surori, cum să facem această trecere, cum să depășim ciocnirea între ideal și real? Întocmai, făcând ca Maria: păstrând și meditând. Înainte de toate Maria păstrează, adică nu risipește. Nu respinge ceea ce se întâmplă. Păstrează în inimă toate, tot ceea ce a văzut și a auzit. Lucrurile frumoase, precum ceea ce i-a spus îngerul și ceea ce i-au povestit păstorii. Dar și lucrurile greu de acceptat: pericolul în care s-a aflat pentru că a rămas însărcinată înainte de căsătorie, acum neliniștea dezolantă a grajdului unde a născut. Iată ce face Maria: nu selecționează, ci păstrează. Primește realitatea așa cum vine, nu încearcă să camufleze, să machieze viața, păstrează în inimă.

Și apoi este a doua atitudine. Cum păstrează Maria? Păstrează meditând. Verbul folosit de Evanghelie evocă împletirea între lucruri: Maria pune în confruntare experiențe diferite, găsind firele ascunse pe care le leagă. În inima sa, în rugăciunea sa face această operațiune extraordinară: leagă lucrurile frumoase și cele urâte; nu le ține separate, ci le unește. Și pentru aceasta Maria este Mama catolicității. Putem spune, forțând limbajul, că pentru aceasta Maria este catolică, pentru că unește, nu separă. Și astfel percepe sensul deplin, perspectiva lui Dumnezeu. În inima sa de mamă înțelege că gloria Celui Preaînalt trece de la umilință; primește planul mântuirii, pentru care Dumnezeu trebuia să fie așezat într-o iesle. Vede Pruncul divin fragil și tremurând și primește împletirea divină minunată între măreție și micime. Așa păstrează Maria, meditând.

Această privire inclusivă, care depășește tensiunile păstrând și meditând în inimă, este privirea mamelor, care în tensiuni nu separă, le păstrează și astfel crește viața. Este privirea cu care atâtea mame îmbrățișează situațiile copiilor. Este o privire concretă, care nu se lasă cuprinsă de descurajare, care nu paralizează în fața problemelor, ci le situează într-un orizont mai amplu. Și Maria merge așa, până la Calvar, meditând și păstrând, păstrează și meditează. Vin în minte fețele mamelor care asistă un copil bolnav sau aflat în dificultate. Câtă iubire este în ochii lor, care în timp ce plâng știu să insufle motive pentru a spera! Privirea lor este o privire conștientă, fără iluzii, și totuși dincolo de durere și de probleme oferă o perspectivă mai amplă, cea a îngrijirii, a iubirii care regenerează speranță. Asta fac mamele: știu să depășească obstacole și conflicte, știu să insufle pace. Astfel reușesc să transforme adversitățile în oportunități de renaștere și în oportunități de creștere. Fac asta pentru că știu să păstreze. Mamele știu să păstreze, știu să țină împreună firele vieții, toate. Este nevoie de oameni în măsură să țeasă fire de comuniune, care să contrasteze prea multele sârme ghimpate ale diviziunilor. Și asta știu să facă mamele.

Anul nou începe sub semnul Sfintei Născătoare de Dumnezeu, sub semnul Mamei. Privirea maternă este calea pentru a renaște și a crește. Mamele, femeile privesc lumea nu pentru a o exploata, ci pentru ca să aibă viață: privind cu inima, reușesc să țină împreună visele și concretețea, evitând derivele pragmatismului aseptic și al abstractului. Și Biserica este mamă, este mamă astfel, Biserica este femeie, este femeie astfel. Pentru aceasta nu putem găsi locul femeii în Biserică fără a o oglindi în această inimă de femeie-mamă. Acesta este locul femeii în Biserică, marele loc, din care derivă altele mai concrete, mai secundare. Dar Biserica este mamă, Biserica este femeie. Și în timp ce mamele dăruiesc viața și femeile păstrează lumea, să ne străduim toți pentru a promova mamele și a proteja femeile. Câtă violență există față de femei! Ajunge! A răni o femeie înseamnă a-l insulta pe Dumnezeu, care dintr-o femeie a luat omenitatea, nu dintr-un înger, nu direct: dintr-o femeie. Așa cum dintr-o femeie, Biserica femeie, ia omenitatea fiilor.

La începutul anului nou să ne punem sub ocrotirea acestei femei, Sfânta Născătoare de Dumnezeu care este mama noastră. Să ne ajute să păstrăm și să medităm toate, fără a ne teme încercările, având certitudinea bucuroasă că Domnul este fidel și știe să transforme crucile în învieri. Și astăzi s-o invocăm așa cum a făcut poporul lui Dumnezeu la Efes. Să ne ridicăm toți în picioare, să o privim pe Sfânta Fecioară Maria, și așa cum a făcut poporul lui Dumnezeu la Efes, să repetăm de trei ori titlul său de Născătoare de Dumnezeu. Toți împreună: "Sfântă Născătoare de Dumnezeu, Sfântă Născătoare de Dumnezeu, Sfântă Născătoare de Dumnezeu!". Amin.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 577.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat