Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 22 decembrie 2021

Cateheză: Nașterea lui Isus

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Astăzi, la puține zile de Crăciun, aș vrea să reevoc cu voi evenimentul de care istoria nu poate face abstracție: nașterea lui Isus.

Pentru a respecta decretul împăratului Cezar August, care poruncea să se înregistreze fiecare în propria localitate de origine, Iosif și Maria coboară de la Nazaret la Betleem. Abia ajunși acolo, caută imediat un loc de cazare, pentru că nașterea era iminentă; dar din păcate nu găsesc și atunci Maria este constrânsă să nască într-un grajd (cf. Lc 2,1-7).

Să ne gândim: Creatorul universului... Lui nu i-a fost acordat un loc pentru a se naște! Probabil a fost o anticipare a ceea ce spune evanghelistul Ioan: "A venit la ai săi și ai săi nu l-au primit" (1,11); și despre asta însuși Isus va spune: "Vulpile au vizuini, păsările cerului au cuiburi, însă Fiul Omului nu are unde-și rezema capul" (Lc 9,58).

Un înger a vestit nașterea lui Isus și a făcut-o unor păstori umili. Și o stea le-a indicat magilor drumul pentru a ajunge la Betleem (cf. Mt 2,1.9-10). Îngerul este un mesager al lui Dumnezeu. Steaua amintește că Dumnezeu a creat lumina (Gen 1,3) și că acel Prunc va fi "lumina lumii", cum se va autodefini el însuși (cf. In 8,12.46), "lumina adevărată [...] care luminează pe orice om" (In 1,9), care "în întuneric luminează, dar întunericul n-a cuprins-o" (v. 5).

Păstorii îi personifică pe săracii din Israel, persoane umile care trăiesc în interior cu conștiința propriilor lipsuri, și tocmai pentru aceasta au încredere în Dumnezeu mai mult decât alții. Ei îl văd primii pe Fiul lui Dumnezeu făcut om, și această întâlnire îi schimbă profund. Notează Evanghelia că s-au întors "glorificându-l și lăudându-l pe Dumnezeu pentru tot ce au auzit și au văzut" (Lc 2,20).

În jurul lui Isus abia născut sunt și magii (cf. Mt 2,1-12). Evangheliile nu ne spun că erau regi, nici numărul, nici numele lor. Se știe cu certitudine numai că dintr-o țară îndepărtată din Răsărit (se poate gândi la Babilonia, la Arabia sau la Persia din acel timp) au pornit în călătorie în căutarea Regelui iudeilor, pe care îl identifică în inima lor cu Dumnezeu, deoarece spun că vor să-l adore. Magii reprezintă popoarele păgâne, îndeosebi pe toți cei care de-a lungul secolelor îl caută pe Dumnezeu și pornesc la drum pentru a-l găsi. Reprezintă și pe cei bogați și pe cei puternici, dar numai pe cei care nu sunt sclavi ai averii, care nu sunt "posedați" de lucrurile pe care ei cred că le posedă.

Mesajul Evangheliilor este clar: nașterea lui Isus este un eveniment universal care îi privește pe toți oamenii.

Iubiți frați și surori, numai umilința este calea care ne conduce la Dumnezeu și, în același timp, tocmai pentru că ne conduce la el, ne duce și la esențialul vieții, la semnificația sa mai adevărată, la motivul mai credibil pentru care viața merită să fie trăită.

Numai umilința ne deschide larg la experiența adevărului, a bucuriei autentice, a cunoașterii care contează. Fără umilință suntem "tăiați afară", suntem tăiați afară de la înțelegerea lui Dumnezeu, de înțelegerea noastră. Trebuie să fim umili pentru a ne înțelege pe noi înșine, cu atât mai mult pentru a-l înțelege pe Dumnezeu. Magii puteau să fie mari și după logica lumii, dar se fac mici, umili, și tocmai pentru aceasta reușesc să-l găsească pe Isus și să-l recunoască. Ei acceptă umilința de a căuta, de a porni la drum, de a întreba, de a risca, de a greși...

Fiecare om, în adâncul inimii sale, este chemat să-l caute pe Dumnezeu: noi toți avem acea neliniște și lucrarea noastră este să nu stingem acea neliniște, ci s-o lăsăm să crească pentru că este neliniștea de a-l căuta pe Dumnezeu; și, cu însuși harul său, poate să-l găsească. Să ne însușim rugăciunea Sfântului Anselm (1033-1109): "Doamne, învață-mă să te caut. Arată-te, atunci când te caut. Nu pot să te caut, dacă tu nu mă înveți; nici nu pot să te găsesc, dacă tu nu te arăți. Fă ca eu să te caut dorindu-te și să te doresc căutându-te! Fă ca eu să te găsesc căutându-te și să te iubesc găsindu-te!" (Proslogion, 1).

Iubiți frați și surori, aș vrea să invit toți bărbații și femeile în peștera din Betleem ca să-l adore pe Fiul lui Dumnezeu făcut om. Fiecare dintre noi să se apropie de ieslea pe care o găsește acasă la el sau în biserică sau în alt loc, și să încerce să facă un act de adorație, înăuntru: "Eu cred că tu ești Dumnezeu, că acest prunc este Dumnezeu. Te rog, dă-mi harul umilinței pentru a te putea înțelege".

În primul rând, apropiindu-se de iesle și rugându-se, aș vrea să-i pun pe săraci, pe care - cum îndemna Sfântul Paul al VI-lea - "trebuie să-i iubim, pentru că într-un fel sunt sacrament al lui Cristos; în ei - în înfometați, în însetați, în străini, în cei goi, în bolnavi și în cei închiși - el a voit să se identifice în mod mistic. Trebuie să-i ajutăm, să suferim cu ei, precum și să-i urmăm, pentru că sărăcia este calea cea mai sigură pentru posesia deplină a Împărăției lui Dumnezeu" (Omilie, 1 mai 1969). Pentru aceasta trebuie să cerem umilința ca un har: "Doamne, să nu fiu mândru, să nu fiu autosuficient, să nu cred că eu însumi sunt centrul universului. Fă-mă umil. Dă-mi harul umilinței. Și cu această umilință eu să te pot găsi". Este singura cale, fără umilință nu-l vom găsi niciodată pe Dumnezeu: ne vom găsi pe noi înșine. Pentru că persoana care nu are umilință nu are orizonturi în fața sa, are numai o oglindă: se privește pe sine însuși. Să-i cerem Domnului să strice oglinda și să putem privi dincolo, la orizont, unde este el. Însă asta trebuie s-o facă el: să ne dea harul și bucuria umilinței pentru a parcurge acest drum.

Și după aceea, frați și surori, aș vrea să însoțesc la Betleem, așa cum a făcut steaua cu magii, pe toți cei care nu au o neliniște religioasă, care nu-și pun problema despre Dumnezeu, sau chiar combat religia, pe toți cei care în mod impropriu sunt denumiți atei. Aș vrea să le repet mesajul Conciliului al II-lea din Vatican: "Biserica susține că recunoașterea lui Dumnezeu nu se opune în nici un fel demnității omului, întrucât această demnitate este întemeiată și se desăvârșește în Dumnezeu însuși. [...] Biserica știe prea bine că mesajul ei concordă cu cele mai tainice dorințe ale inimii omului" (Gaudium et spes, 21).

Să ne întoarcem acasă cu urarea îngerilor: "Pace pe pământ oamenilor pe care el îi iubește". Și să ne amintim mereu: "Nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci el ne-a iubit [...]. El ne-a iubit mai întâi" (1In 4,10.19), ne-a căutat. Să nu uităm asta.

Acesta este motivul bucuriei noastre: am fost iubiți, am fost căutați, Domnul ne caută pentru a ne găsi, pentru a ne iubi mai mult. Acesta este motivul bucuriei: a ști că am fost iubiți fără niciun merit, suntem precedați mereu de Dumnezeu în iubire, o iubire așa de concretă care s-a făcut trup și a venit să locuiască în mijlocul nostru, în acel Prunc pe care-l vedem în iesle. Această iubire are un nume și o față: Isus este numele și fața iubirii care stă la baza bucuriei noastre. Frați și surori, vă urez un Crăciun fericit, un Crăciun sfânt și fericit. Și aș vrea ca - e adevărat, vor fi urările, reuniunile de familie, acest lucru este foarte frumos, mereu - dar să fie și conștiința că Dumnezeu vine "pentru mine". Fiecare să spună asta: Dumnezeu vine pentru mine. Conștiința că pentru a-l căuta pe Dumnezeu, pentru a-l găsi pe Dumnezeu, pentru a-l accepta pe Dumnezeu este nevoie de umilință: a privi cu umilință harul de a strica oglinda vanității, a mândriei, a ne privi pe noi înșine. A-l privi pe Isus, a privi orizontul, a-l privi pe Dumnezeu care vine la noi și care atinge inima cu acea neliniște care ne duce la speranță. Crăciun fericit și sfânt!

____________________

APEL

În timpul călătoriei mele în Cipru și în Egipt am putut să ating cu mâna, încă o dată, umanitatea rănită a refugiaților și a migranților. Am constatat și modul în care numai unele țări europene suportă cea mai mare parte a consecințelor fenomenului migrator din zona mediteraneeană, în timp ce în realitate el cere o responsabilitate împărtășită de toți, de care nu se poate scuti nicio țară, pentru că este o problemă de umanitate.

Îndeosebi, grație deschiderii generoase a autorităților italiene, am putut să aduc la Roma un grup de persoane, pe care l-am cunoscut în timpul călătoriei mele: astăzi sunt aici în mijlocul nostru unii dintre ei. Bine ați venit! Ne vom ocupa de ei, ca Biserică, în lunile următoare. Este un mic semn, care sper să folosească drept stimulent pentru celelalte țări europene, pentru ca să permită realităților ecleziale locale de a se ocupa de alți frați și surori care trebuie urgent resituați, însoțiți, promovați și integrați.

De fapt, sunt multe Biserici locale, congregații călugărești și organizații catolice care sunt gata să-i primească și să-i însoțească spre o integrare rodnică. Este de folos numai a deschide o ușă, ușa inimii! Să nu evităm să facem asta la acest Crăciun!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 288.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat