Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Crăciunul, ziua copiilor

de cardinal Gianfranco Ravasi

Publicăm fragmente din prefața cardinalului Ravasi la cartea "O mare bucurie" a Papei Francisc ("Una grande gioia", Libreria Editrice Vaticana, 136 pagini).

"Nu a apărut adult, ci prunc; nu a venit pe lume singur, ci dintr-o femeie, după nouă luni în sânul Mamei, din care a lăsat să i se țeasă umanitatea. Inima Domnului a început să palpite în Maria, Dumnezeu vieții a luat oxigenul din ea". Acest fragment dintr-o omilie a Papei Francisc este aproape sigla simbolică a paginilor care vor urma. Ele sunt asemenea unui curcubeu tematic ritmat de o gamă de culori diferiți care se compun în strălucirea luminii de Crăciun.

Totul înflorește în cadrul unei case modeste din Nazaret, un sat ignorat de Scripturile Sacre din Israel. Un franciscan arheolog, Bellarmino Bagatti, a identificat, pe peretele unui spațiu împodobit încă de la originile creștine ca loc de cult, o inscripție cu scrierea greacă "Xe Mapia": era salutul îngerului Gabriel, mesager divin, adresat Fecioarei, citat de Evanghelia lui Luca (1,2-8), "cháire María". Probabil că unul dintre primii creștini nazarineni, în acel loc al reședinței viitoarei mame a lui Isus, a mărturisit astfel credința sa. Or, tocmai de la logodnica lui Isus apare evenimentul care susține toate aceste meditații ale Papei Francisc.

De fapt, așa cum afirmă el, "noul început al istoriei universale a bărbatului și a femeii are loc în sânul unei familii, între zidurile ospitaliere ale Casei din Nazaret... Isus s-a născut într-o familie. El putea să vină în mod spectaculos, sau ca un războinic, un împărat... Nu, nu: vine ca un copil din familie, într-o familie". Și aproape situându-se în cadrul unei camere familiale, contemplând semnul pomului de Crăciun cu luminile sale, pontiful invită pe creștini să depășească tradiționala coreografie de lumini, cadouri, sentimente bune - realități demne, dar secundare - eliberând evenimentul Crăciunului de consumismul care l-a "sechestrat", într-o societate "îmbătată de consum și de plăcere, de belșug și de lux, de aparenți și de narcisism".

Așadar, suntem invitați să urmărim mai degrabă povestea celor 180 de versete care compun cele patru capitole - două pentru Matei și două pentru Luca - ale așa-numitelor "Evanghelii ale copilăriei lui Isus". În realitate, narațiunea lor este striată de suferințe și chiar de sânge. Sărăcia nașterii lui Isus la Betleem îl înscrie imediat între rebutați și marginalizați, astfel încât să facă în așa fel ca "orice rebut să fie fiu al lui Dumnezeu". Și papa îi implică mai ales pe copii, "în special pe cei pentru care, ca pentru Isus, nu este loc în adăpost (Lc 2,7)". Imediat, după aceea, năvălește sabia lui Irod cu măcelul pruncilor nevinovați din Betleem: este curios că acele puține victime au devenit 14.000 în liturgia bizantină, pentru a nu vorbi despre tradiția siriacă, ducându-i la 64.000 și apoi la 144.000, urmând numărul simbolic al aleșilor din Apocalips (14,1-5). În realitate aceste numere inexacte cuprind un adevăr concret, pentru că în micii prunci din Betleem se întrupează seria neîncetată victimelor nevinovate strivite de războaie, de violențe, de mizerie.

În sfârșit, nou-născutul Isus cu părinții săi se aliniază în șirul interminabil al refugiaților din orice perioadă care trebuie să plece prin deșerturi aride sau mări învolburate spre destinația unei speranțe, adesea dezamăgite. Narațiunea din Evangheliile apocrife a voit să abandoneze relatarea săracă, aridă și amară din textele canonice, adăugând scenografii grandioase, eveniment minunate, aventuri cu sfârșit fericit. În schimb, Evangheliile lui Matei și Luca intuiesc deja în acel Prunc sărac și refugiat viața sa pământească următoare marcată de simplitatea lipsită de comoditate și de apropiere de cei din urmă, până la tragicul sfârșit pe dealul Golgota cu răstignirea, supliciul roman rezervat sclavilor și rebelilor. Tocmai pe această cale, pe care pornesc atâția bărbați, femei și copii, Cristos, Fiu al lui Dumnezeu, devine cu adevărat frate al neamului omenesc. Chiar dacă este dintr-o apocrifă gnostică din secolul al III-lea, Evanghelia lui Filip, este sugestivă această mărturisire pusă liber pe buzele lui Isus: "Eu am devenit foarte mic pentru ca, prin micimea mea, să vă pot duce sus de unde ați căzut. Eu vă voi duce pe umerii mei".

Totuși, continuă Papa Francisc, "durerea și răul nu sunt ultimul cuvânt". Isus s-a născut în istoria umană pentru a fi "o mică flacără aprinsă în întunericul și în frigul nopții". Curcubeul tematic, despre care aminteam mai sus, nu are numai nuanțe geroase, întunecate, obscure, violet, ci revelează și culori înflăcărate, vii, strălucitoare și calde. Cum se va asculta într-o omilie papală de Crăciun, "în acest Prunc, Dumnezeu ne invită să luăm asupra noastră speranța. Ne invită să devenim santinele pentru mulți care au cedat sub povara dezolării care se naște din găsirea atâtor uși închise. În acest Prunc, Dumnezeu ne face protagoniști ai ospitalității sale".

Iată, așadar, multele stele simbolice care strălucesc în cuvintele papei și care poartă numele de speranță, pace, dreptate, bucurie. Am vrea să adunăm în unitate o mică, dar luminoasă constelație ulterioară compusă dintre-o triadă de aștri. Primul care strălucește la Crăciun, devenind asemenea cu steaua magilor, poartă numele de har: este fața lui Dumnezeu care zâmbește omenirii, sunt brațele sale care deschid larg, mâinile sale care îl prind pe cel care urmează să se afunde în nămolul răului, al păcatului, al durerii. Harul divin este mântuire din sclavia antică a păcatului; este o breșă în gerul inimilor împietrite de indiferență; este erupția eliberatoare în dramele nerezolvabile ale istoriei; este frumusețea de a fi iubiți de Creator.

În această linie devine semnificativă a doua stea, cea a duioșiei, un cuvânt îndrăgit de Papa Francisc: în textele care vor urma el îl va folosi de circa cincisprezece ori însoțindu-l cu un cortegiu de virtuți surori, cum sunt milostivirea, compasiunea, mila, empatia, bunătatea iubitoare, delicatețea. Iată, așadar, în timpul unei alte omilii un apel care provine dintr-o invocație adresată Pruncului: "Duioșia ta să trezească sensibilitatea noastră și să facă să ne simțim invitați să te recunoaștem în toți cei care vin în orașele noastre, în istoriile noastre, în viețile noastre. Duioșia ta revoluționară să ne conducă să ne simțim invitați să luăm asupra noastră speranța și duioșia oamenilor noștri".

Și dacă este adevărat că la baza cuvântului "duioșie, duios" este o veche rădăcină indo-europeană care trimite la o realitate "întinsă, lungită și lărgită", așa încât să îmbrățișeze, este spontan să încheiem trilogia noastră cu o stea deosebit de îndrăgită de Papa Francisc, fraternitatea, asumată de el ca titlu al ultimei sale enciclice Fratelli tutti. Tocmai lărgirea universală a minții, a inimii și a sufletului creștinilor așa încât să ajungă la varietatea multicoloră a etniilor, limbilor, culturilor, a unei umanități multiple care este, însă, fiică a unicului Adam-Om și a ieșit din mâinile unicului Creator.

(După Vatican Insider, 19 decembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 410.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat