Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dialogul Papei Francisc cu patru "invizibili"

O societate care îi rebutează pe săraci este o societate bolnavă

"Este atât de mare numărul de femei bătute, abuzate în casă, chiar de soț. Pentru mine problema este satanică". Papa Francisc, la "Sfânta Marta", dialoghează cu patru "invizibili" și înfruntă - în fața camerelor de la Mediaset - problemele legate de violențe, de sărăcie, de consecințele pandemiei, de viața deținuților. La întâlnire, coordonată de vaticanistul Fabio Marchese Ragona, au participat Giovanna, o mamă rămasă fără loc de muncă având o viață familială făcută din violență; Maria, una fără adăpost; Maristella, o scoutistă de optsprezece ani căreia pandemia i-a luat voința de a se bucura; Pierdonato, un fost condamnat pe viață care a făcut 25 de ani de închisoare.

Lui Giovanna, care întreabă cum să facă pentru a regăsi demnitatea, papa, după ce a definit "aproape satanică" problema violenței, îi răspunde: "Este umilitor, foarte umilitor. Este umilitor când un tată sau o mamă dau o palmă în fața unui copil, este foarte umilitor și eu spun asta mereu, a nu da niciodată o palmă peste față. Cum așa? Pentru că demnitatea este fața. Acesta este cuvântul pe care eu aș vrea să-l reiau pentru că în spate este întrebarea ta: rămâne demnitate în mine? Care este demnitatea mea după toate acestea, care este demnitatea femeilor bătute, abuzate? Îmi vine în minte o imagine care este în dreapta, intrând în bazilică, La piet?, Sfânta Fecioară Maria umilită în fața fiului gol, răstignit, răufăcător în ochii tuturor, aceea este mama care l-a crescut, total umilită. Însă ea nu a pierdut demnitatea și privind această imagine în momente dificile ca al tău de umilire și unde se simte că se pierde demnitatea, privind imaginea aceea ne dă forță... Privește-o pe Sfânta Fecioară Maria, rămâi cu imaginea aceea de curaj".

Cultura indiferenței

Mariei, care întreabă pentru ce societatea este așa de cruntă față de săraci, Papa Francisc îi spune: "Tu vorbești de cruzime, așa este, aceasta este palma cea mai dură a societății pentru voi, a ignora problema altuia... Noi intrăm într-o cultură a indiferenței unde încercăm să ne îndepărtăm de adevăratele probleme, de durerea lipsei de locuințe, de lipsa locului de muncă. Mai mult, cu această pandemie problemele s-au mărit pentru că bat la ușa celor care oferă bani cu împrumut: cămătarii. Un sărac, o persoană care are nevoie, cade în mâinile cămătarilor și pierde tot, pentru că aceștia nu iartă. Este cruzime peste cruzime, asta o spun pentru a atrage atenția oamenilor să nu fie naivi; cămătăria nu este o cale de ieșire din problemă, cămătăria îți aduce noi probleme". Apoi papa a întrebat-o pe femeie dacă atunci când găsește o persoană care se simte mai rău, merge să o ajute. Și după răspunsul afirmativ al Mariei, a adăugat: "Când suntem în durere înțelegem profunzimea durerii. Încearcă mereu să privești în față problemele pentru că va fi cineva care se simte mai rău decât tine și are nevoie de privirea ta, care să-l ajute să meargă înainte".

Dumnezeu aproape de deținuți

Pierdonato îl întreabă pe papa dacă există speranță pentru cel care dorește o schimbare. Papa Francisc a răspuns cu fraza din Biblie: "Speranța nu dezamăgește niciodată". Și a adăugat: "Există o operă care-mi place mult, care spune contrariul: în Turandot se spune despre speranță că ea dezamăgește mereu. În schimb eu îți spun: speranța nu dezamăgește niciodată. Există Dumnezeu, nu în orbită, ci Dumnezeu alături de tine, pentru că stilul lui Dumnezeu este apropiere, compasiune și duioșie... Dumnezeu este cu fiecare dintre deținuți, cu orice persoană care trece prin dificultăți... Tu nu spui asta, dar tu știi în adâncul inimii că ești iertat și că ai acea speranță care nu dezamăgește... Pentru aceasta pot să-ți spun un lucru: Dumnezeu iartă mereu, Dumnezeu iartă mereu... Forța noastră este în speranța acestui Dumnezeu apropiat, compătimitor și duios, duios ca o mamă. El însuși spune asta, și pentru aceasta tu ai acea speranță. Mulțumesc pentru mărturia ta".

Nevoia contactului față în față

Maristella tratează tema consecințelor Covid pentru tineri și întreabă în ce mod se poate crea o relație sănătoasă făcută din contact și din experiențe. Papa a spus: "În lockdown ți-a lipsit contactul cu prietenii și prietenele, cu familia pentru că nu puteai să ieși și probabil nu funcționa școala. Noi avem nevoie de contact, de contact față în față, dar avem o tentație care este aceea de a ne izola cu alte metode, de exemplu intrând în contact numai cu telefonul mobil, prieteniile telefonului mobil, lipsa de dialog concret. Tu ai învățat din această situație că dialogul concret nu se poate înlocui cu dialogul online, care este ceva în plus". Vorbind despre obișnuința tinerilor de a tasta mereu smartphone-ul, Papa Francisc a adăugat: "Dacă tu vrei să folosești telefonul, folosește-l, dar acest lucru să nu-ți ia contactul cu persoanele, contact direct, contact de a merge împreună la școală, de a merge la plimbare, de a merge împreună pentru a bea o cafea, un contact real și nu virtual. Pentru că, dacă noi lăsăm deoparte contactul real, vom ajunge și noi lichizi sau gazoși, fără consistență, mereu online și persoanei online îi lipsește duioșia".

Criza, conflictul și speranța

Giovanna a reluat cuvântul și după ce a povestit că a pierdut totul ca urmare a pandemiei a întrebat cum este posibil să aibă speranță. "Covid ne-a pus pe toți în criză - a răspuns papa - un drum pentru a ieși din criză este să ne amărâm și o amărăciune de atâtea ori înseamnă a o termina. Numărul de sinucideri a crescut mult cu criza... Criza este deschisă, conflictul te închide, tu nu vezi ieșirea din conflict, cu lupta ta eu văd că lupți pentru a ieși mai bună din criză, nu te-ai lăsat învinsă și acest lucru este mare, dai o lecție de rezistență, o lecție de rezistență la calamități... Tu faci un pariu, pentru viață și pentru viața alor tăi mergi înainte. Nu știi unde, pentru că nu ai casă și nu ai loc de muncă, nu știi ce să faci. Dar privești înainte, ieși mai bine decât înainte, dar nu singură. Acest lucru este important: că tu cauți pe cineva, oameni care să te însoțească".

O inimă deschisă la săraci

Mariei, care întreabă ce se poate face pentru ca inima oamenilor să se deschidă la săraci, Papa Francisc îi răspunde: "Când tu privești în față un sărac, inima ta se schimbă pentru că a ajuns la «sacramentul săracului», să spunem «sacramental»... pentru că privirea unui sărac te schimbă. Această cultură a rebutului nu este numai cu săracii, cu oamenii care au necesități: de câte ori într-o familie există acea realitate de a rebuta pe bătrâni, de a-i rebuta pe bunici... când în mod automat la o anumită vârstă tu cauți o casă de odihnă pentru a-l pune în depozit, nu odihnă, în depozit, pe bătrânul tău, pe bunici, arăți ceva nemilos... Se trimite afară ceea ce nu ne place, și asta se întâmplă uneori și la începutul vieții: de atâtea ori vine un copil (și se spune, nr): «Dar nu, să-l trimitem la expeditor pentru că este o problemă pentru noi». Și astfel societatea când se îmbolnăvește începe să-i rebuteze pe săraci. Dar trebuie să luptăm cu asta".

Supraaglomerare în închisori

Pierdonato întreabă cu se pot vindeca rănile deținuților râmași tot mai singuri în timp de pandemie, iar Papa Francisc a explicat: "Pandemia face asta, te lasă singur... Și după aceea problema supraaglomerării din închisori: supraaglomerarea este un zid desigur, nu este uman! Orice condamnare pentru un delict comis trebuie să aibă o speranță, o fereastră. O închisoare fără fereastră nu merge, este un zid. O celulă fără fereastră nu merge. Fereastră nu în mod necesar fizică, fereastră existențială, fereastră spirituală. A putea să spună: «Eu știu că voi ieși, eu știu că voi putea face asta sau aia». Pentru aceasta Biserica este împotriva pedepsei cu moartea, pentru că în moarte nu există fereastră, acolo nu există speranță, se închide o viață. Există o speranță în cealaltă parte dar aici nu există. Pentru aceasta închisoarea trebuie să aibă o fereastră". Papa a povestit după aceea experiența unui deținut necredincios care lucra în lemn. Un vizitator l-a sfătuit să citească Evanghelia. "A primit Evanghelia, a început să citească niște bucăți. «În inima mea (a spus el, nr) s-a întâmplat ceva, acel zid pe care-l aveam în fața mea a căzut, s-a deschis» și de vreme ce el era un bun lucrător în lemn a făcut asta (papa arată sculptura în lemn realizată de deținut, nr), și mi-a spus: «Aceasta este experiența mea de când l-am cunoscut pe Isus». Asta a făcut un deținut care a văzut că împreună cu Isus zidul cădea și exista o fereastră de viață".

Raportul cu Dumnezeu pus la încercare

Maristella a întrebat după aceea cum poate ea, la vârsta ei, să aibă un raport cu Dumnezeu și să-l mențină. "În lockdown totul merge la încercare, chiar și raportul cu Dumnezeu... raportul cu Dumnezeu nu este ceva liniar care merge mereu bine, raportul cu Dumnezeu are crize ca orice raport de iubire într-o familie... Ia Evanghelia, în Evanghelie este cuvântul lui Dumnezeu care te va aranja încă o dată; mie îmi este frică de predicatorii care vor să vindece viața aflată în criză cu cuvinte, cuvinte, cuvinte. Viața aflată în criză se vindecă prin apropiere, compasiune, duioșie. Stilul lui Dumnezeu. Asta îți dă Evanghelia. Vreunuia i se va părea un pic straniu, dar dacă tu mi-ai spune: «Părinte, supărarea pe Dumnezeu este păcat? A spune: Doamne, nu te înțeleg...». Este un mod de rugăciune! De atâtea ori noi ne supărăm pe tata, pe mama. Copii se supără pe părinți pentru că ei cer mai multă atenție. Să nu-ți fie frică să te superi pe Dumnezeu, trebuie să ai libertatea fiului în fața lui Dumnezeu. Când te superi pe tata și pe mama nu este bine, dar tu știi că tata și mama te iubesc; tu te superi pe Dumnezeu pentru că nu merge asta sau aia, dar tu știi că te iubește și El nu se înspăimântă, pentru că El este tată și știe cum putem să reacționăm, noi care suntem cu toții copii în fața lui Dumnezeu. Trebuie să ai curajul să spui Domnului toate sentimentele care îți vin. Evanghelie în mână și inima împăcată".

Urările Papei Francisc

Pentru a încheia, papa s-a adresat direct telespectatorilor și a întrebat: "Ce gândești tu despre Crăciun? Că trebuie să ies să cumpăr asta sau ailaltă... Bine, dar ce este Crăciun? Este un pom? O statuie a unui prunc cu o femeie și un bărbat alături? Da, este Isus, este nașterea lui Isus, oprește-te un pic și gândește-te la Crăciun ca un mesaj de pace. Eu vă urez un Crăciun cu Isus, un adevărat Crăciun. Asta înseamnă că nu putem să mâncăm? Că nu putem face sărbătoare? Nu, faceți sărbătoare, mâncați tot, dar faceți asta cu Isus, adică faceți asta cu pacea în inimă. Și vouă tuturor care mă ascultați vă urez Crăciun fericit. Faceți sărbătoare, oferiți cadouri, dar nu uitați de Isus. Crăciunul este Isus care vine, Isus care vine să-ți atingă inima, Isus care vine să atingă familia ta, care vine la tine, la casa ta, în inima ta, în viața ta. Este ușor de a conviețui cu Isus, El este foarte respectuos, dar să nu uităm asta. Sfânt Crăciun fericit tuturor. Și rugați-vă pentru mine!".

(După L'Osservatore Romano, 20 decembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 320.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat