Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

La încheierea anului special o reflecție despre mărturia lui Iosif

Om puternic în umbră

de Krzysztof Jósef Nykiel
regent al Penitențiariei Apostolice

Sfântul Iosif "astăzi ca niciodată, în acest timp marcat de o criză globală cu diferite componente, el ne poate fi sprijin, întărire și călăuză". Așa explica Papa Francisc, la 17 noiembrie 2021, în timpul audienței generale de miercuri, alegerea de a dedica sfântului patron al Bisericii un ciclu de cateheze. Lipseau numai puține săptămâni până la 8 decembrie, când avea să se încheie Anul special convocat pentru a aminti și a aprofunda figura sfântului în cadrul economiei mântuirii.

Faptul că Iosif a fost chemat de Dumnezeu să slujească direct persoana și misiunea lui Isus, prin exercitarea paternității sale, pentru ca să se manifeste și cooperarea sa la misterul mântuirii (cf. Redemptoris custos, 8), este evidentă mai ales din mărturia evangheliștilor. Faptul că paternitatea sa s-a exprimat concret sub semnul primirii, ocrotirii și duioșiei grijulii și acest lucru apare în mod incontestabil. Însă ceea ce uimește încă este cum toate acestea au avut loc în cea mai mare discreție. Papa Francisc în Patris corde (PC) îl prezintă pe Iosif ca tată în umbră, adică acela care, sub semnul discreției, face trimitere la o paternitate mai înaltă, aceea a Tatălui ceresc (PC, 7).

Referința la Dumnezeu-umbră a poporului său face trimitere în mod inevitabil la Ps 121 (dar și la alte texte din Scriptură), care afirmă: "Domnul este păzitorul tău, Domnul este umbra ocrotitoare la dreapta ta. Ziua soarele nu-ți va dăuna nici luna în timpul nopții. Domnul te va păzi de orice rău, el îți va apăra viața" (v. 5-7). Cuvintele psalmistului sunt o invitație de a ne abandona iubirii lui Dumnezeu care păzește și se îngrijește de copiii săi, așa cum Isus se abandona încrezător iubirii, păzirii și îngrijirii paterne a lui Iosif. Oare nu aceasta este experiența lui Isus care la Nazaret creștea în vârstă, înțelepciune și har, înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor, însă fiind supus lui Iosif și Maria? Această supunere este cu siguranță rod al unei inimi în spațiile căreia locuiește din belșug iubirea lui Dumnezeu și voința sa, dar și conștiința că "tatăl pământesc" este semn și prezență încrezătoare a iubirii divine. De fapt, liturgia Bisericii amintește că au fost încredințate ocrotirii fidele a Sfântului Iosif începuturile răscumpărării noastre, precizând și că Dumnezeu l-a pus în fruntea familiei sale, ca slujitor fidel și înțelept, pentru ca să-l păzească pe Fiul său unicul născut ca tată (cf. Liturghierul Roman, Rugăciunea zilei și Prefața de la solemnitatea sfântului Iosif, soț al Sfintei Fecioare Maria). Tocmai pentru aceasta iubirea și dreptatea lui Isus se exprimă ca ascultare, cinste și reverență față de Iosif, care manifestă sensul supunerii filiale plăcute lui Dumnezeu și oamenilor (cf. Leon al XIII-lea, Scrisoare enciclică Quamquam pluries, 15 august 1889).

Papa Francisc, în Patris corde, leagă exercitarea paternității lui Iosif și cu virtutea castității și a dăruirii de sine: "Probabil că pentru asta, alături de apelativul de tată, tradiția a pus lui Iosif și acela de «preacurat». Nu este o indicație pur afectivă, ci sinteza unei atitudini care exprimă contrariul posesiei. Curăția este libertatea de posesie în toate domeniile vieții. Numai atunci când o iubire este curată, este cu adevărat iubire. Iubirea care vrea să posede, la sfârșit devine mereu periculoasă, închide, sufocă, face nefericiți. Însuși Dumnezeu l-a iubit pe om cu iubire curată, lăsându-l liber chiar și să greșească și să fie împotriva lui. Logica iubirii este mereu o logică de libertate, iar Iosif a știut să iubească în manieră extraordinar de liberă" (PC, 7).

Deja dând numele Fiului lui Dumnezeu, precum și în episodul rămânerii lui Isus în vârstă de doisprezece ani în templu, umbra discretă a lui Iosif asumă conotațiile castității și libertății. Putem spune că a știut să se "descentreze" pentru pune în centru pe Isus și pe Maria, și mai înainte voința Tatălui ceresc.

A-l însoți pe Isus în timpul pelerinajului anual la Ierusalim și rămânerea sa în templu ca să discute cu învățătorii reprezintă un element cheie al castității lui Iosif. Isus, pentru a se ocupa de cele ale Tatălui său, a rămas în Ierusalim aparent neținând cont de angajamentul de a se întoarce în caravană cu părinții. După trei zile trăite în teamă și în angoasă Iosif și Maria se întorc pentru a-l căuta pe fiu. Până aici, s-ar putea spune, un eveniment de administrație obișnuită. Ceea ce este extraordinar, pentru că evocă misterul al cărui depozitar este Iosif, este dialogul părinți-fiu. În uimire, neînțelegere și angoasă se profilează acea umbră tăcută, dar mereu atentă și prezentă a curatului Iosif. Niciun cuvânt în fața unui fiu care poartă cu sine un mister, un inedit care a fost, e adevărat, revelat de Dumnezeu, dar care are nevoie mereu de acea mediere umană pe care numai un tată care respectă libertatea sa poate ajuta să-l împlinească. A trăi pe deplin paternitatea sa conform legii vechi, dar mereu noi și actuale a faptului de a fi slujitor nefolositor, adică de a fi făcut tot ceea ce era de făcut, înseamnă a crea condițiile cele mai bune pentru ca fiii să fie capabili de alegeri libere și responsabile, capabili să rămână și să plece, cu încrederea și certitudinea că au fost bine orientați în brazdele existenței umane. Pare că relatarea lui Luca (2,41-52), deși la un nivel diferit, reprezintă un semnificativ punct de întâlnire între atitudinea tăcută, dar încărcată de ocrotire, îngrijire și prin urmare de gesturi concrete din partea lui Iosif, și experiența de ascultare supusă a lui Isus față de "Cealaltă" paternitate, cea naturală și divină, spre care cea a lui Iosif se îndreaptă și este semn.

Așadar, Iosif este cu adevărat un om puternic în umbră, mai ales din cauza paternității sale trăite sub semnul discreției, al acelei prezențe-distanțe a celui care, conștient de propria misiune și de identitatea Fiului, se simte slujitor al vieții sale și al creșterii sale. Așa cum afirmă Papa Francisc, "Fericirea lui Iosif nu este în logica jertfirii de sine, ci a dăruirii de sine. Nu se percepe niciodată în acest om frustrare, ci numai încredere. Tăcerea sa persistentă nu contemplă plângeri, ci întotdeauna gesturi concrete de încredere" (PC, 7). Sensul genuin și sufletul sacrificiului lui Iosif este iubirea ca dăruire de sine; asta au văzut copilul Isus și Fecioara Mamă, adică exercitarea unei paternități depline și întregi, feciorelnice și în același timp rodnice. Un exemplu de viață care într-un fel l-a "infectat" și pe Isus, care în arcul vieții sale pământești a primit, a păzit, a ocrotit mereu opera încredințată lui de Tatăl: răscumpărarea și mântuirea lumii.

(După L'Osservatore Romano, 16 decembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 432.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat