Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Audiența generală de miercuri, 15 decembrie 2021

Cateheze despre Sfântul Iosif: 4. Sfântul Iosif om al tăcerii

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Continuăm drumul nostru de reflecție despre Sfântul Iosif. După ce am ilustrat ambientul în care a trăit, rolul său în istoria mântuirii și faptul de a fi bărbat drept și soț al Mariei, astăzi aș vrea să examinez un alt aspect important al figurii sale: tăcerea. De atâtea ori astăzi este nevoie de tăcere. Tăcerea este importantă, pe mine mă impresionează un verset din Cartea Înțelepciunii care a fost citit gândindu-ne la Crăciun și spune: "Când noaptea era în cea mai profundă tăcere, acolo cuvântul tău a coborât pe pământ". În momentul de mai multă tăcere Dumnezeu s-a manifestat. Este important să ne gândim la tăcere în această epocă în care ea pare să nu aibă atâta valoare.

Evangheliile nu ne prezintă niciun cuvânt al lui Iosif din Nazaret, nimic, n-a vorbit niciodată. Asta nu înseamnă că el era taciturn, nu, există un motiv mai profund. Cu această tăcere a sa, Iosif confirmă ceea ce scrie Sfântul Augustin: "În măsura în care crește în noi Cuvântul - Cuvântul făcut om - se micșorează cuvintele"[1]. În măsura în care Isus - viața spirituală - crește, cuvintele se micșorează. Acesta ce putem să-l definim "papagalism", a vorbi ca papagalii, încontinuu, se micșorează un pic. Însuși Ioan Botezătorul, care este "glasul care strigă în pustiu: «Pregătiți calea Domnului»" (Mt 3,1), spune în privința Cuvântului: "El trebuie să crească, iar eu să mă micșorez" (In 3,30). Asta înseamnă că el trebuie să vorbească și eu să stau tăcut și Iosif cu tăcerea sa ne invită să lăsăm spațiu Prezenței Cuvântului făcut trup, lui Isus.

Tăcerea lui Iosif nu este mutism; este o tăcere plină de ascultare, o tăcere activă, o tăcere care evidențiază marea sa interioritate. "Un cuvânt a rostit Tatăl și a fost Fiul său - comentează Sfântul Ioan al Crucii -, și el vorbește mereu în tăcere veșnică și în tăcere trebuie să fie ascultat de suflet"[2].

Isus a crescut la această "școală", în casa din Nazaret, cu exemplul zilnic al Mariei și al lui Iosif. Și nu uimește faptul că el însuși va căuta spații de tăcere în zilele sale (cf. Mt 14,23) și îi va invita pe discipolii săi să trăiască această experiență, de exemplu: "Veniți deoparte, într-un loc retras, și odihniți-vă puțin" (Mc 6,31).

Ce frumos ar fi dacă fiecare dintre noi, după exemplul Sfântului Iosif, ar reuși să recupereze această dimensiune contemplativă a vieții deschise larg tocmai de tăcere. Dar noi toți știm din experiență că nu este ușor: tăcerea ne înspăimântă un pic, pentru că ne cere să intrăm în noi înșine și să întâlnim partea cea mai adevărată din noi. Și atâtor oameni le este frică de tăcere, trebuie să vorbească, să vorbească, să vorbească sau să asculte, radioul, televizorul..., dar tăcerea nu o pot accepta pentru că le este frică. Filozoful Pascal afirma că "toată nefericirea oamenilor provine dintr-un singur lucru: din faptul de a nu ști să rămână liniștiți într-o cameră"[3].

Iubiți frați și surori, să învățăm de la Sfântul Iosif să cultivăm spații de tăcere, în care să poată ieși în evidență un alt Cuvânt, adică Isus: cel al Duhului Sfânt care locuiește în noi și care-l aduce pe Isus. Ne este ușor să recunoaștem acest Glas care foarte des este amestecat împreună cu miile de glasuri de preocupări, ispite, dorințe, speranțe care locuiesc în noi; dar fără acest antrenament care vine tocmai din practica tăcerii, se poate îmbolnăvi și vorbirea noastră. Fără practica tăcerii se îmbolnăvește vorbirea noastră. Ea, în loc de a face să strălucească adevărul, poate să devină o armă periculoasă. De fapt, cuvintele noastre pot să devină adulație, laudă deșartă, minciună, vorbire de rău, calomnie. Este o realitate de fapt că, așa cum ne amintește Cartea lui Ben Sirah, "mulți au căzut de gura sabiei, dar nu câți cei căzuți din cauza limbii" (28,18). Isus a spus clar asta: cine vorbește de rău fratele sau sora, cine îl calomniază pe aproapele, este ucigaș (cf. Mt 5,21-22). Ucide cu limba. Noi nu credem asta, dar este adevărul. Să ne gândim la momentele în care am ucis cu limba, ne vom rușina! Dar ne va face foarte bine, foarte bine.

Înțelepciunea biblică afirmă că "moartea și viața sunt în puterea limbii; cei care o iubesc vor mânca roadele ei" (Prov 18,21). Și apostolul Iacob, în scrisoarea sa, dezvoltă această temă antică a puterii, pozitive și negative, a cuvântului cu exemple strălucitoare și spune așa: "Dacă cineva nu greșește prin cuvânt, este un om desăvârșit, capabil să-și înfrâneze tot trupul. [...] Tot așa și limba: este un organ mic, dar se poate făli cu lucruri mari. [... ] Cu ea îl binecuvântăm pe Domnul și pe Tatăl și tot cu ea îi blestemăm pe oamenii făcuți după asemănarea lui Dumnezeu. Din aceeași gură iese și binecuvântarea, și blestemul" (3,2-10).

Acesta este motivul pentru care trebuie să învățăm de la Iosif să cultivăm tăcerea: acel spațiu de interioritate în zilele noastre în care să dăm Duhului posibilitatea de a ne regenera, de a ne mângâia, de a ne corecta. Nu spun să cădem într-o muțenie, nu, ci să cultivăm tăcerea. Fiecare să se privească în el însuși: de atâtea ori facem o muncă și atunci când terminăm căutăm imediat telefonul pentru a face un alt lucru, mereu stăm așa. Și asta nu ajută, asta ne face să lunecăm în superficialitate. Profunzimea inimii crește cu tăcerea, tăcere care nu este muțenie, așa cum am spus, ci care lasă spațiu înțelepciunii, reflecției și Duhului Sfânt. Nouă uneori ne este frică de momentele de tăcere, dar nu trebuie să ne fie frică! Ne va face foarte bine tăcerea. Și beneficiul inimii pe care îl vom avea va vindeca și limba noastră, cuvintele noastre și mai ales alegerile noastre. De fapt, Iosif a unit cu tăcerea acțiunea. El n-a vorbit, dar a făcut, și ne-a arătat astfel ceea ce Isus a spus într-o zi discipolilor săi: "Nu oricine îmi zice «Doamne! Doamne!» va intra în împărăția cerurilor, ci acela care împlinește voința Tatălui meu, care este în ceruri" (Mt 7,21). Cuvinte rodnice atunci când vorbim și noi ne amintim de cântecul acela "Parole, parole, parole..." și nimic substanțial. Tăcere, a vorbi corect, uneori a ne mușca un pic limba, care face bine, în loc să spunem ciudățenii.

Să încheiem cu o rugăciune:

Sfinte Iosif, om al tăcerii,
tu care în Evanghelie nu ai rostit niciun cuvânt,
învață-ne să postim de la cuvintele zadarnice,
să redescoperim valoarea cuvintelor care zidesc, încurajează, mângâie, susțin.
Fii aproape de cei care suferă din cauza cuvintelor care rănesc,
precum calomniile și vorbirile de rău,
și ajută-ne să unim mereu cu vorbele faptele. Amin.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Discurs 288, 5: PL 38, 1307.

[2] Dichos de luz y amor, BAC, Madrid, 417, n. 99.

[3] Cugetări, 139.


 

lecturi: 419.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat