Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Forum: Ce înseamnă a fi bătrâni?

Bătrânețea rămâne și astăzi un "ținut necunoscut" pentru politică, societate și Biserică însăși

Multele provocări ale unei vârste de inventat

Ce înseamnă a fi bătrâni? Cum trebuie înfruntate temele care în mod inevitabil sunt legate cu bătrânețea, slăbirea, excluderea socială? Bătrânețea pare că este marele uitat, înlăturatul din timpul nostru. Este contradicția unei societăți care ne face să trăim mai mult, dar în același timp nu are o viziune cu privire la bătrâni, nu reușește să propună soluții, un plan. Această contradicție a fost în centrul dezbaterii, ținută la 26 noiembrie 2021, la care au participat Monseniorul Vincenzo Paglia (președinte al Academiei Pontificale pentru Viață și mare cancelar al Institutului Pontifical Ioan Paul al II-lea), Alessandro Gisotti (vice-director editorial al Dicasterului pentru Comunicare), Roberto Cetera ("L'Osservatore Romano"), Rossella Barzotti (psihologă, Universitatea Pontificală Laterană), Cecilia Costa (sociologă, Roma Tre și Lateran), pr. Armando Matteo (Universitatea Pontificală Urbaniana) și Leonardo Palombi (profesor de igienă, epidemiologie și sănătate publică, Universitatea Tor Vergata din Roma), precum și Andrea Monda, directorul ziarului nostru. Publicăm fragmente din dezbatere.

Roberto Cetera: Când se intră în vârsta a treia? Acesta este un mare punct de întrebare, astăzi, pentru că există puțin claritate despre temă. Într-un sondaj recent, la această întrebare mulți intervievați au răspuns "la 83 de ani". Cu micul amănunt că, actualmente, speranța de viață medie în Italia este 82 de ani și 6 luni. Așadar, se îmbătrânește la șase luni după ce au murit! De aceea aș începe cu o întrebare care mi se pare cea mai clară: cine sunt bătrânii?

Vincenzo Paglia: Spun mai întâi că dușmanul cel mai mare al bătrâneții este ideea pe care o avem despre ea și ideea curentă pe care o avem despre ea este cea a rebutului. Devenim bătrâni aproape pe neașteptate. Este suficient vreun moment de defaillance, unele probleme care nu se simțeau mai înainte, pentru a favoriza această conștiință a bătrâneții. Există o convenție comună, care este aceea de a stabili perioada bătrâneții de la 65 de ani în sus. Nu este o definiție, ci o convenție. Totuși, această convenție ne spune mult: astăzi parcă a explodat aproape fără să ne dăm seama - în pofida avertismentelor diferitelor discipline - o nouă generație, un nou popor, un nou continent care nu există mai înainte. Mai înainte erau bătrânii, dar nu era bătrânețea în masă. A vorbi astăzi în Italia despre cei de peste 65 de ani înseamnă a vorbi de 13-14 milioane de persoane. Noi, cei de peste 75 de ani, suntem 6 milioane. Cei de peste 80 de ani sunt patru milioane. Este ca și cum a apărut un nou continent despre care nu știm nimic și aceasta este problema crucială pe care trebuie s-o înfruntăm. Nu puțini studioși, văzând această explozie, pe bună dreptate spun că bătrânețea, împreună cu tema imigrației, va fi una din temele cruciale ale secolului al XXI-lea. Pentru aceasta este indispensabil să se acorde o atenție deosebită, aș spune creativă. De aici titlul cărții, Vârsta de inventat. Să ne gândim la ce am inventat pentru vârste de la zero la 30 de ani: grădinițele, școlile elementare, școlile medii, gimnaziul, liceul, universitatea, specializarea și așa mai departe. Dimpotrivă, pentru acești treizeci de ani de viață în plus care ne sunt dați de progresul și de dezvoltarea medicinii, a igienei și a vieții sociale, practic nu există nimic, exceptând câteva mici excepții cum este universitățile pentru vârsta a treia. Problema devine și mai dramatică dacă se ține cont că multe milioane de bătrâni vor fi afectați de slăbiciune, fragilitate de dizabilitate destul de consistentă. Dau un singur exemplu, între noi cei de peste 75 de ani sunt 2.700.000 care nu sunt autosuficienți. Asta arată cât de indispensabilă este o reflecție asupra acestei teme. Apoi, dacă se adaugă la asta și o viziune globală, de la Peter Pan încoace, ne dăm seama că astăzi pentru prima dată în istorie așa cum o cunoaștem noi coexistă patru generații, cu toată drama incomunicabilității între ele. Un dezechilibru care dacă se accentuează devine foarte periculos. Iată pentru ce eu cred că a reflecta asupra temei bătrâneții înseamnă a avea curajul, îndrăzneala de a umple ceea ce în hârțile geografice medievale este numit "ținut necunoscut". Acesta este un ținut necunoscut. Necunoscut pentru politică; necunoscut pentru economie, în afară de dezbaterea despre pensii; necunoscut pentru cultura obișnuită; necunoscut și pentru Biserică. Biserica încă nu știe bine ce să spună, și pentru că este foarte prezent în conștiința catolicilor faptul că bătrânețe este sinonim cu slăbiciune, așa încât pentru a acuza Biserica se spune că este o Biserică de bătrâni. În afară de asta, ne-am gândit la sinodul pentru tineri și la zilele pentru tineri, dar n-am auzit niciodată o propunere pentru un sinod al bătrânilor. Este o vârstă care nu contează, care nu este considerată vrednică de acea atenție de care în schimb are nevoie.

Armando Matteo: Astăzi tot ceea ce este fragil, tot ceea ce nu contează, trebuie să fie pus deoparte. De exemplu, săracii. Într-o precedentă carte a sa, Istoria sărăciei, monseniorul Paglia evidenția o rezistență față de sărăcie. Săracii sunt denigrați, refuzați. În același mod, se pare că acest fenomen se lărgește la bătrânețe. Asta reiese clar din ultima carte, Vârsta de inventat. În limba noastră categoria bătrânilor a dispărut. Astăzi se vorbește despre cei "foarte adulți". Nu mai reușim să ne gândim în mod pozitiv la bătrânețe. Și această percepție are efecte negative și asupra familiei: cu creșterea vârstei medii, adulții simt tot mai mult necesitatea de a-i asista pe bătrâni și, cuprinși de această îndatorire, fac tot mai puțini copii pentru că se pot ocupa puțin de ei. Astfel, familia intră în criză. Și intră în criză și vocația catolică pentru că, așa cum ne arată istoria, preoții provin aproape întotdeauna din familii numeroase. Așadar, bătrâni, familie și vocație. Totul este legat?

Vincenzo Paglia: Nu este îndoială că tema crizei vocațiilor este nemijlocit legată cu criza familiei. În general vocațiile se nasc din familii nu foarte numeroase, dar numeroase (trei-patru copii), care au o practică duminicală liniștită. Nu este greu în acest context - este cazul meu, dar nu numai - ca unul sau doi copii să decidă urmeze calea preoției. Când eram episcop de Terni-Narni-Amelia, tineri copii unici care au manifestat inițial o vocație s-au retras ulterior din cauza opoziției foarte dure a bunicilor și a părinților. Asta și pentru că vocația se intersectează adesea cu tema generațiilor; teama de a încheia o generație, o istorie, are incidență foarte mult asupra vocațiilor la preoție. Mai mult, această temă se ciocnește și în interiorul Bisericii cu o lipsă de reflecție teologică și spirituală despre sensul generațiilor. Găsiți-mi un preot care citește primul capitol din Matei în întregime și îl explică. Eu nu cred că există. Este o urgență de reflecție completă pentru a înțelege și această perspectivă a crizei vocațiilor, dacă apoi asta se leagă nu numai cu tema slăbirii familiilor, dar și cu aceea a scăderii numărului de nașteri, noi ne aflăm cu adevărat în fața unui dezechilibru, a unui paradox. Dacă ar trebui să-mi imaginez generațiile ca un palat, atunci ultimul etaj ar fi aglomerat, al treilea încă ar rezista, în timp ce primul și al doilea ar avea o criză de ocupare. Așadar, tema generațiilor trebuie să fie din nou centrală. Sunt de acord cu ceea ce spuneai cu privire la tema rebutării, să spunem, a fragilului, pentru care tot ceea ce este fragil, care nu contează, sau care creează probleme, trebuie să fie pus deoparte. În acest domeniu împreună cu bătrânii sunt atâtea alte categorii, ca aceia cu dizabilități sau chiar copiii. În ultimul an, am avut experiența dramatică a unei pandemii în care bătrânii erau deja rebutați și pentru aceasta au murit; de cei cu dizabilități nimeni nu și-a dat seama, și tot așa de copii. Pentru aceasta tema rebutului este parte absolut crucială a temei.

Cecilia Costa: În centrul aceste cărți este categoria cea mai importantă dintre toate: persoana. Nu săracii, adulții sau copiii. Ci persoana înțeleasă ca atare. Între multele teme există cea a durerii, pe care cultura contemporană n-o elaborează și continuă să fugă. Există tema absenței de viziune. Apoi există tema credinței, înțeleasă ca speranță, care umple absența de viziune. Eu văd prezentă și tema libertății pentru că vocația este un răspuns la o întrebare de iubire pusă în libertate. Așadar, bătrânețea. Când începem să fim bătrâni? Când nu mai există un proiect. Bătrânețea înseamnă a nu avea un proiect, o viziune. Noi trăim într-o societate de bătrâni - chiar și tinerii - pentru că nu avem o viziune. În acest sens, Monseniorul Paglia încurajează o trezire de credință pentru a combate criza culturală. Iată noutatea, propunerea din această carte: a îngriji îmbătrânirea culturală, criza socială. Această deformare lovește întreaga societate. Bătrâni și tineri, fără distincții. "Rebutul" nu este numai cel care este slab sau înaintat în vârstă. Și un tânăr poate să fie un rebut. Dacă nu dă randament imediat la locul de muncă, este dat afară. Așa iese în evidență tema eficientismului. Marele obiectiv al societății noastre este să încercăm să fim mereu productivi. Să nu apărem slabi, ci capabili de orice. Acest discurs este valabil și pentru Biserica însăși care, deși este eficientă, rapidă, promptă, riscă să nu ia în considerare o serie de teme puternice. Noi vorbim de "accelerare istorică". Papa Francisc a definit-o "rapidizare".

Alessandro Gisotti: Există mister, în sens propriu-zis creștin, în tema persoanei. Mă gândesc la papa Ioan Paul al II-lea, de exemplu. Noi l-am cunoscut ca un papă "fulgerător". Ca atletul lui Dumnezeu. Și totuși, tocmai în anii bătrâneții, ai slăbiciunii și ai incapacității de a se mișca, imaginea sa a ajuns la un nivel foarte înalt de intensitate și de empatie față de aproapele. În ultimii ani ai pontificatului său, Wojtyła a ajuns în mod mai puternic și la tineri. Asta ar trebui să ne facă să reflectăm asupra comunicării. Dacă pe de o parte noi înregistrăm efectiv o diafragmă clară între tineri și bătrâni, pe de altă parte ne uimim de modul în care unii bătrâni știu să comunice foarte bine tinerilor. Astăzi în Italia figurile care reușesc mai ușor să comunice cu tinerii sunt doi bătrâni: papa Francisc și președintele Sergio Mattarella. Două persoane capabile cu adevărat să comunice și să lanseze mesaje care sunt receptate în pofida aceste distanțe siderale între generații. Cum este posibil acest lucru? Cum reușesc să vorbească tinerilor care adesea nu sunt numai dintr-o altă generație, ci și aproape dintr-o altă epocă? Așadar, cum are loc comunicarea între două aripi ale societății așa de aparent distante fizic?

Vincenzo Paglia: Eu pornesc de la Ioan Paul al II-lea. Nu-mi amintesc dacă era anul 1985 sau 1986, dar era ziua urărilor de Crăciun și cu un mic grup din Comunitatea "Sfântul Egidiu" am mers să-l urăm pe papa. Cu un pic de risc și de inconștiență, i-am spus: "Sfinte Părinte, dumneavoastră spuneți că viitorul lumii sunt tinerii. Noi ne permitem să spunem că în realitate viitorul Europei și al lumii sunt bătrânii, pentru că încep să fie mai mulți". Eventual - am adăugat - "viitorul ar trebuie să fie cel al alianței dintre tineri și bătrâni". Îmi amintesc că a fost impresionat, foarte mult. Experiența pe care am avut-o la "Sfântul Egidiu" ne-a determinat să-i propunem această idee. El a spus: "Aceasta este o idee genială și la următorul Angelus voi spune asta". Și de fapt a spus-o. Din acest punct de vedere, în Biserică există un al șaselea simț particular. Vreau să amintesc că Ioan Paul al II-lea a scris o foarte frumoasă Scrisoare către bătrâni. Și papa Francisc o duce la exaltare, așa cum a făcut deja când era cardinal la Buenos Aires. Și a reluat asta ca papă subliniind o perspectivă care după părerea mea a fost un pic nu uitată, ci pusă deoparte. Tema acestei alianțe între tineri și bătrâni, sau între bunici și nepoți, ne face să spunem cât de important este ca Biserica să conștientizeze această tradiție mare, foarte mare, care probabil a fost uitată pentru a fi mai eficienți, pentru a organiza mai dinamic viața diecezei. Există o înțelepciune, care este cea a Bisericii care vrea să dea glas la toți și la toate generațiile, fără a uita pe nimeni. În timpul conciliului și după conciliu, cu reforma liturgică, de fapt i-am uitat pe bătrâni.

Leonardo Palombi: La Roma, în anul în care au fost publicate primele anuare ISTAT, la o populație de circa 400.000 de persoane, bătrânii erau 15 mii. Astăzi la Roma bătrânii sunt 600.000. Această parte din populație a crescut în mod enorm pentru prima dată în istoria omenirii. Nu au existat niciodată așa de mulți bătrâni. Am trecut de la 3 la 22%. Bătrânii la Roma sunt de treizeci de ori mai mulți. Și totuși, noi avem o percepție scăzută a faptului de a fi bătrâni. Trăim o involuție demografică care însoțește un proces de îmbătrânire și de declin. Pierdem mare parte din acest patrimoniu. În Italia, numai în 2020, au murit aproape 500.000 de persoane de 80 de ani și peste. Totuși, pare că nu ne-am dat seama. În societatea noastră tabuul este fragilitatea: vorbim despre sănătate ca dependență, non-autosuficiență. Bolnavul este cel care nu este autosuficient, cel care este slab și nu poate să meargă înainte fără ajutor. Dar, mai degrabă, bătrânii nu sunt și viitorul nostru? În sensul individual, desigur, pentru că toți vom îmbătrânii. Dar și în sens social. Bătrânețea înțeleasă ca provocarea unei societăți care se va schimba. Ce înseamnă a ieși la pensie la 65 de ani? Nu este o risipă de 14 milioane de persoane, experiențe, cunoștințe, pe care o pierdem într-o idee despre muncă de acum învechită? Bătrânii nu sunt oare o provocare în fața unei involuții demografice care ne va constrânge să repopulăm spațiile noastre? Așadar, bătrânii nu sunt o provocare de a regândi viața?

Rossella Barzotti: Această carte atinge fricile. Cea de moarte și de singurătate, de exemplu. Pentru că una din problemele persoanei bătrâne, după părerea mea, este tocmai faptul de a voi să vorbească. "Ce să facem ca bătrânii să fie ascultați?", se întreabă adesea. Personal, aș întoarce această întrebare: bătrânii trebuie să învețe să asculte. Puterea lor trebuie să fie proiectată în ascultare. Mai ales față de cei mai tineri, care vor și au nevoie să fie ascultați. În același mod, cel care este bătrân are nevoie să asculte, să primească, să se facă mic. Pentru ca apoi să iasă în evidență și să devină mare când transmite ceva.

Vincenzo Paglia: Cred că noi bătrânii trebuie să continuăm să ne întrebăm cum trebuie să ne renaștem. Problema renașterii, chiar la vârstă înaintată, vine din ascultare. Abraham pleacă la 75 de ani pentru că a ascultat pe unul care îi spunea ceva. Nicodim întreabă pentru că ascultă. Simeon se pregătește să moară după ce a văzut un prunc. În acest sens consider că tocmai este crucial să se înțeleagă că bătrânul vorbește și atunci când stă în tăcere pentru că vorbește cu trupul său. Ne vorbește despre slăbiciunea care este și slăbiciunea noastră, slăbiciunea tuturor. Există un magisteriu al bătrânilor. Un adevărat magisteriu, făcut nu din cuvinte, ci din condiție, din slăbiciune. Cu prezența sa, bătrânul ne amintește tuturor că suntem fragili. Acesta este adevăratul cercul hermeneutic, aș spune. Sănătatea nu înseamnă a fi independenți. Sănătatea înseamnă a depinde, adică a ne îngriji unii de alții. Aceasta este adevărata sănătate care devine după aceea mântuire. Pentru acest motiv, dacă privim la ceea ce se întâmplă în parlamentul nostru, când se discută despre sfârșitul vieții sau despre eutanasie, ne aflăm în fața unei contradicții enorme, dramatice. Pentru că dacă toată slăbiciunea trebuie rebutată, atunci acest lucru începe deja înainte de a ne naște. Dacă raționăm așa, vom ajunge să-i rebutăm pe toți și totul. Nu vom fi teoretic mulțumiți până când nu vor fi eliminați toți pentru că toți, într-un mod sau în altul, sunt dependenți.

Cecilia Costa: Dumneavoastră, monsenior Paglia, prin Comisia de Asistență a Bătrânilor pe care o prezidați, aveți o importanță, un rol unic, o legitimitate de acțiune. O oportunitate culturală, politică și socială. Aici, dumneavoastră, dincolo de carte, ați putea să faceți o dublă acțiune. Pe de o parte, să redați demnitate nu numai bătrânilor, ci persoanelor cu experiență, în măsură să facă o cotitură. Pe de altă parte, dumneavoastră puteți să-i ajutați pe cei fragili, iar bătrânii nu sunt toți fragili. Trebuie redat un profil demn persoanei. Una din marile întrebări de astăzi se referă la modul în care pot conviețui experiența și creativitatea. Dacă ne încredem numai în tineri, avem creativitatea. Cu bătrânii avem numai experiența. Este vorba de a face să conviețuiască aceste două dimensiuni. Avocați, juriști, medici, profesori... oare nu atunci când au asimilat experiență și au terminat munca lor aceste persoane pot să dea ceva societății? S-a vorbit mult despre "demontare", dar oare nu trebuie luată în considerare problema dintr-un alt punct de vedere.

Armando Matteo: Un aspect care nu trebuie să fie neglijat este cel al economiei și forța pe care ea însăși o are grație psihologiei. Publicitatea, de exemplu, ne face să înțelegem un lucru: a fi o femeie bătrână, astăzi, este cel mai rău lucru din această lume. Limbajul publicitar nu mai este un limbaj tehnic al frumuseții, ci al sănătății. Cremele pentru piele "revigorează", "restructurează", "combat îmbătrânirea pielii"... așadar, bătrânețea este o catastrofă! Aceeași logică se impune în lumea modei, care este ageless.

Vincenzo Paglia: De fapt, există o ocazie extraordinară. Când am mers la ministrul Speranza ca să-i spun ceea ce li se întâmpla bătrânilor n-a fost întâmplător, ci era rodul unei contradicții, al unei societăți care ne face să trăim mai mult dar nu știe să ne mențină, el mi-a spus că nu avea nevoie de tehnicieni, ci de o viziune. Am decis să accept funcția în fruntea Comisiei de Asistență a Bătrânilor pentru că simțeam responsabilitate de credincios în fața tragediei unei lumi de bătrâni care era demontată. Această temă este sanitară, culturală, estetică și economică. În lucrările Comisiei am desfășurat înainte de toate o mare reorganizare a serviciilor, pornind de la un principiu precis: a-i face pe bătrâni să rămână acasă, mereu. Dacă există vreo excepție, să fie luată în considerare, dar aceea trebuie să fie linia generală. În Rezidențe Sanitare pentru Bătrâni (RSA) sunt "numai" 280.000 de persoane; 90% din bătrâni non-autosuficienți sunt în afara RSA și la ei nu se gândește nimeni. Or, dacă acest 90% este instituționalizat în maniera obișnuită, bilanțul statului crește, în sensul că cheltuiala sanitară ar deveni nesustenabilă. Ceea ce noi vrem să demonstrăm este că dacă bătrânii sunt ajutați acasă, statul economisește miliarde. Desigur, este nevoie de un mare efort de reorganizare. De exemplu, în planul pe care l-am pregătit prevedem angajarea de 100.000 de noi lucrători socio-sanitari specializați pentru bătrâni, pentru a permite întocmai ca bătrânii să poată rămâne acasă. De exemplu, de ce bolnavii de Alzheimer trebuie să fie închiși ca într-o citadelă de nebuni? Nu putem institui, în schimb, centre diurne pentru îngrijirea și asistența bătrânilor bolnavi de Alzheimer? Proiecte de acest timp pot ajuta economia. Acesta este un punct important: avem nevoie de o revoluție completă. Trebuie să reconstruim țesutul de prietenie în jurul bătrânilor. Este fundamental să reconstruim infrastructurile relaționale. Trebuie să redăm viață relațiilor.

Leonardo Palombi: Cu privire la economie, aș vrea să mă opresc din nou asupra câtorva date semnificative care au fost construite de ISTAT și de Comisia de Asistență a Bătrânilor. Noi cheltuim 12 miliarde de euro pe an pentru 280.000 de bătrâni în RSA. Și cheltuim 2 miliarde de euro pe an pentru cei 2 milioane de bătrâni care trăiesc acasă cu grave dificultăți motorii. Este un dezechilibru înspăimântător. Mai mult, dacă ne gândim că, în Italia, 500.000 de bătrâni trăiesc în case care nu au lift de la etajul al doilea în sus; 458.000 de bătrâni trăiesc, singuri sau împreună cu un alt soț bătrân, cu mai puțin de 700 de euro pe lună. Hannah Arendt spunea că "singurătatea înseamnă a nu avea un loc în societate". Iată, cu sistemul social în care trăim astăzi, bătrânii nu au un loc în societatea. Sunt singuri. Dar îi facem singuri, printr-un sistem miop. Și totuși, bătrânii au voința de a face, de a studia, de a trăi. În această logică, a reinventa vârsta bătrână înseamnă a face din bătrânețe vârsta libertății, a gratuității, a generozității. Toate acestea, în parte, se întâmplă deja. Astăzi, bătrânii reprezintă 200 de miliarde de consum în Italia. Să ne gândim la ajutorul, și economic, pe care-l dau familiilor și nepoților lor. Așadar, cum se poate alimenta și îmbunătăți toate acestea? De exemplu, mulți bătrâni trăiesc în sate, în afara orașelor, unde sunt însă puține servicii. Nu s-ar putea gândi să se populeze cu servicii această zonă a țării? A crea loc de muncă pentru tineri, a combate depopularea și abandonarea teritoriului, a-i ajuta pe bătrâni să trăiască mai bine. Politicile pentru bătrâni ar putea să devină politicile pentru țară.

Roberto Cetera: Și lumea psihologiei pare să se ascundă în privința bătrânilor. Există o incapacitate tehnico-științifică, dată de psihicul bătrânilor, manevrabil cu greu, sau există un dezinteres de și față de această categorie?

Rossella Barzotti: Ca psihologă, pot spune că există o vârstă în care unele procese cognitive se cristalizează. De aceea este foarte dificil a lucra cu un bătrân care, timp de mulți ani, a fost obișnuit mereu să trăiască într-un anumit mod. Ca și i-ai propune să-și schimbe casa. Este greu de convins și abandoneze un anumit habitat. Același proces are loc la nivel cognitiv. Desigur, și atenția exagerată față de tineri, despre care vorbește monseniorul Paglia în carte, alimentează o sărăcire a atenției față de bătrâni.

Roberto Cetera: Și pentru Biserică, dacă ar fi inventată o Comisie ad hoc pentru bătrâni, care ar fi indicațiile practice de urmat? Pentru că în mod sigur bătrânii constituie volumul Bisericii, cultivă tradițiile și frecventează asiduu liturghiile. Dar, pentru a socializa, bătrânii nu merg în parohie. Merg la centrul pentru bătrâni.

Vincenzo Paglia: Este o problemă: aceea a raportului între multe dieceze și RSA. Însă eu aș vrea să-i îndemn pe toți să redescopere valoarea vârstei bătrâne și să reconvertească structurile de asistență care au fost create într-un timp în care era decisiv să fie create, așa cum existau orfelinatele. Astăzi orfelinatele nu mai există, în timp ce casele pentru bătrână încă există. Și nu vorbesc despre casele pentru bătrâni abuzive, care sunt una din tragediile cele mai grave din acest moment; în ele foarte mulți bătrâni sunt sedați, închiși în camere, în condiții teribile. Așadar cer o zvâcnire de creativitate, chiar spirituală. Îmi permit să evoc și o dimensiune pe care astăzi nu am tratat-o, adică dimensiunea destinației, a viitorului. Astăzi, lipsa de atenție față de destinație este unul din păcatele cele mai grave ale Bisericii. Când von Balthasar spunea că șantierul escatologiei este un șantier închis avea dreptate. Nu există lumea de dincolo, trebuie să recuperăm reflecția asupra dimensiunii în lumea de dincolo pentru că aceasta dă sens tuturor generațiilor. Am uitat ce înseamnă Învierea trupului. De ce nu recuperăm limbajul evanghelic al Împărăției ca un ospăț, o sărbătoare? De ce să nu spune că ne vom revedea și că ne vom reîmbrățișa? În schimb astăzi preoților le este frică să spună că vom muri.

Roberto Cetera: Dar dumneavoastră ce ați spune parohilor?

Vincenzo Paglia: Cred că parohii au o oportunitate enormă și datorită numărului de bătrâni pe care îi au în parohiile lor. Sunt convins că a reporni de la spiritualitate și de la atenția față de bătrâni poate ajuta la îmbunătățirea tuturor celorlalte. Experiența mea a fost și aceasta. Tinerii trebuie să-i întâlnească pe bătrâni pentru a înțelege însuși sensul vieții și al slăbirii. Și astăzi, într-o lume închisă în bulele virtuale, întâlnirea cu bătrânii poate să fie decisivă.

(După L'Osservatore Romano, 10 decembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 645.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat