Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Relatările de duminică

Betleem, casa pâinii

de Frederic Manns

Anumite locuri au un destin istoric. Au fost binecuvântate de cer. Nu se termină niciodată aprofundarea mesajului lor. Este cazul Betleemului, cetatea lui David și a fiului lui David. Ciclul patriarhilor menționează Betleemul ca loc al morții Rahelei, soția lui Iacob. Gen 35,19 amintește că, în timpul călătoriei de la Betel la Efrata, pentru soția predilectă a lui Iacob a venit timpul de a naște. Nașterea s-a dovedit dificilă. Puțin după ce a adus pe lume pe fiul Beniamin, "Rahela a murit și a fost îngropată pe drumul ce duce la Efrata, adică la Betleem". După ce a ridicat o stelă pe mormântul ei Iacob și-a întins cortul dincolo de Migdal-Eder (Gen 35,21). Această ultimă menționare geografică a fost obiectul unei interpretări mesianice în sinagogă. "Iacob și-a întins cortul dincolo de turnul turmei, loc din care Regele Mesia trebuie să se manifeste la sfârșitul timpurilor". Pentru autorul acestei tradiții targumice, istoria poporului israelian este aceea a unui mare pelerinaj: poporul este pe cale, în căutarea patriei sale. Când Mesia păstorul poporului său își va întinde cortul său printre oameni, va găsi adevărata locuință. Betleem este numit și "Efrata" care înseamnă "rodnică, fertilă, fecundă". Iosif patriarhul, figură a lui Mesia, este numit vlăstar roditor (Gen 49,22).

Cartea Judecătorilor menționează Betleemul de multe ori. Episodul cel mai vestit este fără îndoială idila lui Rut și Booz. Partea finală a Cărții lui Rut este cunoscută pentru că este reluată în genealogia lui Isus: "Salmon i-a dat naștere lui Booz, Booz i-a dat naștere lui Obed, Obed i-a dat naștere lui Iesse, Iesse i-a dat naștere lui David". De notat că înaintașa lui David era o moabită.

Cartea lui Rut relatează viața unei familii ebraice din timpul judecătorilor. Din cauza unei foamete, Elimelec, soția sa Noemi și cei doi fii ai lor au părăsit Betleemul pentru a merge în câmpia Moab. După moartea soțului și a fiilor, lui Noemi nu i-a mai rămas decât să se întoarcă acasă. Atunci una dintre cele două nurori, Rut, moabita, a decis s-o însoțească pe soacră în călătoria spre o țară străină. Aproape de cetatea Betleem se afla ogorul lui Booz, o rudă îndepărtată a soțului lui Noemi. Când Rut a mers la acest ogor pentru a culege spice în urma secerătorilor, Booz s-a informat despre ea și i-a venit în ajutor. Puțin după aceea, Booz s-a hotărât să o ia în căsătorie pe moabita Rut. Dar el mai întâi trebuia să răscumpere ogorul pus în vânzare de Noemi. Bătrânii din cetate, binecuvântând perechea de soți, i-au făcut lui Booz această urare: "Fă-te puternic în Efrata și fă-ți un nume în Betleem" (Rut 4,11).

Cartea lui Rut începe vorbind despre o foamete. Predicatorii din sinagogi aminteau zece foamete de care a suferit omenirea: "A zecea nu va fi o foamete obișnuită. Oamenilor nu le va fi foame de pâine nici sete de apă. Le va fi foame de cuvântul lui Dumnezeu".

Rut 3,15 conține o altă tradiție mesianică. Prezintă întâlnirea lui Booz cu Rut pe câmpii. Ziua următoare, Booz, nevoind ca Rut să plece așa cum a venit, i-a dat șase măsuri de orz pe care le-a pus pe umerii săi și ea s-a întors la Betleem. O interpretare sinagogală a celor șase măsuri de orz descoperă în ele o însemnătate simbolică. Rut vede în acele șase măsuri o vestire a celor șase drepți care se vor naște din ea: "Acești drepți sunt David, Daniel și însoțitorii săi și Regele Mesia".

Betleem este celebru pentru că acolo s-a născut David. Rut moabita este considerată ca înaintașa lui David.

1Sam 16,12 descriindu-l pe David ca roșcat, adaugă: "Era plăcut la vedere". Biblia greacă precizează: "Era frumos înaintea Domnului". 2Sam 23 a păstrat ultimele cuvinte ale lui David unde Targumul vede o aluzie la era mesianică: "Puternicul din Israel care domină pe toți fiii oamenilor. El judecă în adevăr. El a decis să numească un Rege. Este Mesia care se va ridica și va conduce în teama de Domnul".

Evanghelia lui Matei 2,1-6 face referință la profeția din Mih 5,1 pentru a justifica nașterea lui Isus la Betleem. Această profeție are o puternică rezonanță mesianică în liturgia iudaică: "Și tu, Betleem, pământ al lui Iuda, nicidecum nu ești cea mai mică dintre cetățile de seamă ale lui Iuda; căci din tine va ieși stăpânitorul care va păstori poporul meu, Israel". Nu se va spune niciodată suficient importanța de a citi textul în contextul său iudaic.

La sud de Betleem, regele Irod a construit o mare fortăreață care trebuia să păstreze mormântul său. Logica biblică se verifică o dată în plus: îi dă jos de pe tron pe cei puternici, îi înalță pe cei smeriți.

A evoca Betleemul înseamnă a aminti patria lui Mesia și a înaintașilor săi. Dumnezeu este fidel față de cuvântul jurat lui David. Ieronim îl numește casa pâinii care este dată celui căruia îi este foame de cuvânt.

În lumea biblică pâine este alimentul esențial pentru viață. Împărțind în mod miraculos pâinea prin intermediul profetului Elizeu și al însuși Fiului său, Dumnezeu se revelează ca acela care vrea ca omul să trăiască în adevărul deplin al naturii sale corporale și spirituale: "Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi", repetă rugăciunea învățată de Isus discipolilor săi.

În om, în afară de foamea fizică și corporală, este prezentă o altă foame, dorința de o altă pâine: "Trebuie să fim înfometați de Dumnezeu: trebuie să cerșim rugându-ne la ușa prezenței sale și el va da celor înfometați hrana" (Sfântul Augustin, En. in Ps., 145, 16).

Răspunzând la ispita diavolului în pustiu, Isus, citând Dt 8,3, spune: "Nu numai cu pâine va trăi omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (Mt 4,4).

Omului îi este foame și sete de Dumnezeu; mai bine zis: omul este foame și sete de Dumnezeu. "Pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viața lumii", spune Isus la Cafarnaum după ce a înmulțit pâinea (In 6,51). Și până când nu satisface această foame și sete, omul nu are pace. "Ne-ai făcut pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până când nu se odihnește în tine" (Sfântul Augustin, Conf. 1, 1).

Betleem este cu adevărat casa pâinii care vine pentru a salva omenirea de foame. Cea mai mare glorie a sa a fost aceea că acolo s-a născut Isus și că este cu toate împrejurimile sale vibrantă de amintirile misterelor inefabile împlinite în el.

(După L'Osservatore Romano, 11 decembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 647.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat