Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC
ÎN CIPRU ȘI GRECIA

(2-6 decembrie 2021)

Întâlnire cu tinerii

Școala "Sfântul Dionisie" a Surorilor Ursuline de la Maroussi (Atena), luni, 6 decembrie 2021

Iubiți frați și surori, kaliméra sas! [bună ziua!]

Vă mulțumesc pentru că ați venit aici, mulți dintre voi din locuri îndepărtate efcharistó! [mulțumesc!] Sunt bucuros să vă întâlnesc la apogeul vizitei mele în Grecia. Și profit de ocazie pentru a reînnoi recunoștința mea pentru primirea și toată munca desfășurată pentru a o organiza: efcharistó!

M-au impresionat mărturiile voastre frumoase. Le citisem și acum reiau cu voi câteva pasaje.

Katerina, ne-ai vorbit despre desele tale îndoieli de credință. Aș vrea să-ți spun ție și vouă tuturor: nu vă fie frică de îndoieli, pentru că nu sunt lipsuri de credință. Nu, dimpotrivă, îndoielile sunt "vitamine ale credinței": ajută la întărirea ei, la a o face mai puternică, adică mai conștientă, o face să crească, o fac mai liberă, mai matură. O fac mai dispusă să pornească la drum, să meargă înainte cu umilință, zi după zi. Și credința este tocmai asta: un drum zilnic cu Isus care ne ține de mână, ne însoțește, ne încurajează și, când cădem, ne ridică. Nu se înspăimântă niciodată. Este ca o istorie de iubire, unde se merge înainte mereu împreună, zi de zi. Și ca într-o istorie de iubire vin momente în care trebuie să ne întrebăm, să ne punem întrebări. Și face bine, face să crească nivelul relației! Și acest lucru este foarte important pentru voi, pentru că voi nu puteți merge pe drumul credinței orbi, nu, ci vorbind cu Dumnezeu, cu propria conștiință și cu ceilalți.

În experiența Katerinei aș vrea să subliniez un punct important. Uneori, în fața neînțelegerilor și a dificultăților vieții, în momentele de singurătate sau de dezamăgire, poate să bată la ușa inimii această îndoială: "Poate că eu sunt cel care nu merg bine… poate că sunt greșit, sunt greșită…". Prieteni, este o ispită care trebuie respinsă! Diavolul ne pune în inimă această îndoială pentru a ne arunca în tristețe. Ce este de făcut? Ce este de făcut când o îndoială de acest fel devine sufocantă și nu lasă în pace, când se pierde încrederea și nu se mai știe de unde să se înceapă? Trebuie regăsit punctul de plecare. Care este? Pentru a înțelege asta, să ne punem în ascultarea marii voastre culturi clasice. Știți care a fost punctul de plecare al filozofiei, dar și al artei, al culturii, al științei? Știți care? Totul a început de la o scânteie, de la o descoperire, făcută de un cuvânt magnific: thaumàzein. Este minunarea, uimirea. Așa a pornit filozofia: de la uimirea în fața lucrurilor care sunt, a existenței noastre, a armoniei creației, a misterului vieții.

Dar uimirea nu este numai începutul filozofiei, este și începutul credinței noastre. Evanghelia ne spune de mai multe ori că atunci când cineva îl întâlnește pe Isus se uluiește, simte uimirea. În întâlnirea cu Dumnezeu există mereu uimirea: este începutul dialogului cu Dumnezeu. Și asta este așa, pentru că faptul de a avea credință nu constă înainte de toate într-un ansamblu de lucruri de crezut și de precepte de îndeplinit. Inima credinței nu este o idee, nu este o morală, inima credinței este o realitate, o realitate foarte frumoasă care nu depinde de noi și care lasă cu gura căscată: suntem fii iubiți ai lui Dumnezeu! Aceasta este inima credinței: suntem fii iubiți ai lui Dumnezeu! Fii iubiți: avem un Tată care veghează asupra noastră fără a înceta vreodată să ne iubească. Să reflectăm: orice lucru pe care tu l-ai gândi sau l-ai face, fie ele și cele mai rele, Dumnezeu continuă să te iubească. Eu aș vrea ca să înțelegeți bine asta: Dumnezeu nu încetează să iubească. Vreunul poate să-mi spună: "Dar dacă eu alunec în lucrurile mai urâte, Dumnezeu mă iubește?" Dumnezeu te iubește. "Și dacă eu sunt un trădător, un păcătos teribil și ajung rău, în droguri… Dumnezeu mă iubește?" Dumnezeu te iubește. Dumnezeu iubește mereu. Nu poate înceta să iubească. Iubește mereu și orice ar fi. Privește viața ta și o vede foarte bună (cf. Gen 1,31). Nu se căiește niciodată de noi. Dacă ne punem în fața oglinzii eventual nu ne vedem așa cum am vrea, pentru că riscăm să ne concentrăm pe ceea ce nu ne place. Dar dacă ne punem în fața lui Dumnezeu perspectiva se schimbă. Nu putem decât să ne uimim că suntem pentru el, în pofida tuturor slăbiciunilor noastre și a păcatelor noastre, fii iubiți din totdeauna și pentru totdeauna. Așadar, în loc de a începe ziua în fața oglinzii, de ce să nu deschizi fereastra camerei și să te oprești asupra a toate, asupra a tot frumosului care există, asupra întregului frumos pe care-l vezi? Ieși din tine însuți. Dragi tineri, gândiți-vă: dacă în ochii noștri creația este frumoasă, în ochii lui Dumnezeu fiecare dintre voi este infinit mai frumos! El, spune Scriptura, "a făcut din noi niște minunății, niște minunății uimitoare" (cf. Ps 139,14). Noi, pentru Dumnezeu, suntem o minunăție uimitoare. Lasă-te invadat de această uimire. Lasă-te iubit de cel care mereu crede în tine, de cel care te iubește mai mult decât reușești tu să te iubești. Nu este ușor de a înțelege această lărgime, această profunzime a iubirii, nu este ușor de o înțelege, dar așa este: este suficient să ne lăsăm priviți de privirea lui Dumnezeu.

Și când rămâneți dezamăgiți pentru ceea ce ați făcut, există o altă uimire care nu trebuie s-o pierdem: uimirea iertării. Cu privire la asta vreau să fiu clar: Dumnezeu iartă mereu. Noi suntem cei care încetăm să cerem iertare, dar el iartă mereu. Acolo, în iertare, se întâlnesc fața Tatălui și pacea inimii. Acolo el ne face noi, revarsă iubirea sa într-o îmbrățișare care ne ridică, dezintegrează răul comis și face să strălucească din nou frumusețea de nesuprimat care este în noi, faptul că suntem fiii săi preaiubiți. Să nu permitem ca lenea, teama sau rușinea să ne fure comoara iertării. Să ne lăsăm uimiți de iubirea lui Dumnezeu! Ne vom redescoperi pe noi înșine; nu ceea ce spun despre noi sau ceea ce pulsiunile momentului trezesc în noi; nu ceea ce sloganurile publicitare le aruncă asupra noastră, ci adevărul nostru mai profund, acela pe care-l vede Dumnezeu, acela în care crede el: frumusețea irepetabilă care suntem.

Vă amintiți cuvintele vestite imprimate pe frontonul templului din Delphi? γνῶθι αυτόν, "cunoaște-te pe tine însuți". Astăzi există riscul de a uita cine suntem, obsedați de mii de aparențe, de mesaje insistente care fac să depindă viața de modul în care ne îmbrăcăm, de mașina pe care o conducem, de modul în care ceilalți ne privesc… Dar acea invitație veche, cunoaște-te pe tine însuți, este valabilă și astăzi: recunoaște că valorezi pentru ceea ce ești, nu pentru ceea ce ai. Nu valorezi pentru marca de îmbrăcăminte sau pentru pantofii pe care-i porți, ci pentru că ești unic, ești unică. Mă gândesc la o altă imagine antică, aceea a sirenelor. Ca Ulise în parcursul spre casă, și voi în viață, care este o călătorie aventuroasă spre Casa Tatălui, veți găsi sirene. În mit îi atrăgeau pe navigatori cu cântul lor pentru a-i face să se strivească de stânci. În realitate sirenele de astăzi vor să vă vrăjească prin mesaje seducătoare și insistente, care se bazează pe câștiguri ușoare, pe nevoile false ale consumismului, pe cultul bunăstării fizice, al distracției cu orice preț… Sunt atâtea focuri de artificii, care strălucesc o clipă, și apoi lasă numai un fum în aer. Eu vă înțeleg, nu este ușor de rezistat. Vă amintiți cum a reușit Ulise, înconjurat de sirene? S-a legat de catargul navei. Dar un alt personaj, Orfeu, ne învață o cale mai bună: a intonat o melodie mai frumoasă decât aceea a sirenelor și astfel le-a redus la tăcere. Iată pentru ce este important de alimentat uimirea, frumusețea credinței! Nu suntem creștini pentru că trebuie, ci pentru că este frumos. Și tocmai pentru a păzi această frumusețe să spunem nu la ceea ce vrea s-o întunece. Bucuria evangheliei, uimirea lui Isus, face să treacă pe planul al doilea renunțările și trudele. Așadar, de acord? Amintiți-vă bine asta: a fi creștin în mod fundamental nu înseamnă a face asta, a face ailaltă… a face lucruri. Trebuie făcute lucruri, dar în mod fundamental nu este aceea. În mod fundamental a fi creștin înseamnă a lăsa ca Dumnezeu să te iubească și a recunoaște că ești unic, că ești unică în fața iubirii lui Dumnezeu.

Să trecem la un alt capitol. Fețele celorlalți. Ioanna, mi-a plăcut că, pentru a ne vorbi de viața ta, ai vorbit despre ceilalți. Înainte de toate despre cele două femei mai importante din viața ta, mama și bunica ce te-au "învățat să te rogi, să-i mulțumești lui Dumnezeu în fiecare zi". Astfel ai asimilat credința în mod natural, genuin. Și ne-ai dat o sugestie care ne face bine: să recurgem la Domnul pentru orice lucru, "să-i vorbim, să-i mărturisim preocupările". Astfel Isus a devenit familiar pentru tine. Cât de bucuros este când ne deschidem lui! Astfel se cunoaște Dumnezeu. Deoarece pentru a-l cunoaște nu este suficient a avea idei clare despre el – aceasta este o mică parte, nu este suficient – trebuie mers la el cu viața. Probabil că acesta este motivul pentru care atâția îl ignoră: pentru că aud numai predici și discursuri. În schimb Isus se transmite prin fețe și persoane concrete. Încercați să luați în mână Faptele Apostolilor și veți vedea câte persoane, fețe, întâlniri: așa l-au cunoscut pe Isus părinții noștri în credință. Dumnezeu nu ne dă în mână un catehism, ci se face prezent prin istoriile persoanelor. Trece prin intermediul nostru. Dumnezeu nu ne dă în mână o carte pentru a învăța lucruri pe de rost, nu. Dumnezeu se face înțeles cu apropierea, însoțindu-ne pe drumul vieții. A-l cunoaște pe Isus este miezul propriu al credinței noastre.

Tocmai în această privință, Ioanna, ne-ai relatat despre o a treia persoană decisivă pentru tine, o soră care ți-a arătat bucuria "de a vedea viața ca o slujire". Subliniez asta: a vedea viața ca o slujire. Este adevărat, a-i sluji pe alții este calea pentru a cuceri bucuria! A ne dedica altora nu este de perdanți, este de învingători; este calea pentru a face ceva cu adevărat nou în istorie. Am aflat că în greacă "tânăr" se spune "nou" și nou înseamnă tânăr. Slujirea este noutatea lui Isus; slujirea, dedicarea pentru alții este noutatea care face viața mereu tânără. Vrei să faci ceva nou în viață? Vrei să reîntinerești? Nu te mulțumi să publici vreo postare sau vreun tweet. Nu te mulțumi cu întâlniri virtuale, caută-le pe cele reale, mai ales cu acela care are nevoie de tine: nu căuta vizibilitatea, ci pe invizibili. Acest lucru este original, revoluționar. A ieși din sine pentru a-l întâlni pe celălalt. Dacă tu trăiești prizonier în tine însuți, niciodată nu-l vei întâlni pe celălalt, niciodată nu vei ști ce înseamnă să slujești. A sluji este gestul cel mai frumos, cel mai mare al unei persoane: a-i sluji pe ceilalți. Astăzi, atâția sunt foarte social, dar mai puțin sociali: închiși în ei înșiși, prizonieri ai celularului pe care-l țin în mână. Dar pe ecran lipsește celălalt, lipsesc ochii săi, respirația sa, mâinile sale. Ecranul devine cu ușurință o oglindă, unde crezi că stai în fața lumii, dar în realitate ești singur, într-o lume virtuală plină de aparențe, de fotografii falsificate pentru a părea mereu frumoși și în formă. În schimb ce frumos este a fi cu ceilalți, a descoperi noutatea celuilalt! A intra în discuție cu celălalt, a cultiva mistica ansamblului, bucuria împărtășirii, ardoarea slujirii!

În această privință, la întâlnirea cu tinerii din Slovacia, în septembrie, unii tineri arătau o pancartă interesantă. Avea numai două cuvinte: "Frați toți". Mi-a plăcut: adesea pe stadioane, la manifestații, pe străzi se expun pancarte pentru a sprijini proprii adepți, propriile idei, propria echipă, propriile drepturi. Dar pancarta acelor tineri spunea ceva nou: că este frumos să ne simțim frați și surori ai tuturor, să simțim că ceilalți sunt parte din noi, nu oameni de care să ne distanțăm. Sunt bucuros să vă văd pe toți împreună, uniți deși proveniți din țări și istorii atât de diferite! Visați fraternitatea!

În greacă există o vorbă iluminantă: o fílos ine állos eaftós, "prietenul este un alt eu". Da, celălalt este calea pentru a ne regăsi pe noi înșine. Nu oglinda, celălalt. Desigur, costă oboseală a ieși din propriile comfort zone, este mai ușor a sta așezați pe fotoliu în fața televizorului. Dar este treabă veche, nu este pentru tineri. Dar uite: un tânăr pe fotoliu, ce lucru vechi! Ca tineri înseamnă a reacționa: când ne simțim singuri, să ne deschidem; când vine ispita de a ne închide, să-i căutăm pe alții, să ne antrenăm în această "gimnastică a sufletului". Aici s-au născut marile evenimente sportive, olimpiadele, maratonul… În afară de combativitatea care face bine corpului există aceea care face bine sufletului: antrenarea la deschidere, a parcurge distanțe lungi de noi înșine pentru a le scurta pe cel cu ceilalți; a lansa inima dincolo de obstacole; a ridica poverile unii altora… A vă antrena în asta vă va face fericiți, vă va menține tineri și vă va face să simțiți aventura de a trăi!

Cu privire la aventură, Aboud, mărturia ta ne-a impresionat: fuga, împreună cu ai tăi, din iubita Sirie martirizată, după ce ați riscat de mai multe ori să fiți uciși de război. Și după aceea, după atâția nu și mii de dificultăți, ați ajuns în această țară în unicul mod posibil, în barcă, rămânând "pe o stâncă fără apă și fără hrană, așteptând zorile și o navă de la paza de coastă". O adevărată odisee din zilele noastre. Și mi-a venit în minte care, în Odiseea lui Homer, primul erou care apare nu este Ulise, ci un tânăr: Telemah, fiu al lui Ulise, care trăiește o mare aventură.

Nu l-a cunoscut pe tatăl și este neliniștit, descurajat pentru că nu știe unde este și nici măcar dacă există. Se simte fără rădăcini și este în fața unei bifurcații: să rămână acolo, în așteptare, sau să facă o nebunie și să se lanseze în căutare. Există diferite voci, între care cea a divinității, care-l îndeamnă să aibă curaj și să plece. Și el face așa: se ridică, aranjează în ascuns nava și în grabă, la răsăritul soarelui, merge la aventură. Sensul vieții nu înseamnă a rămâne pe plajă așteptând ca vântul să aducă noutăți. Salvarea se află în largul mării, se află în elan, în căutare, în urmărirea viselor, cele adevărate, cele cu ochii deschiși, care comportă trudă, luptă, vânturi potrivnice, furtuni neașteptate. Vă rog, nu vă lăsați paralizați de frici, visați la lucruri mari! Și visați împreună! Ca pentru Telemah, vor exista cei care vor încerca să vă oprească. Vor exista mereu cei care vă vor spune: "Las-o baltă, nu risca, este inutil". Acestea sunt anihilatorii de vise, călăii speranței, nostalgicii nevindecabili ai trecutului.

În schimb voi, vă rog, să nutriți curajul speranței, ceea ce ai avut tu, Aboud. Cum se face asta? Prin alegerile voastre. A alege este o provocare. Înseamnă a înfrunta frica de necunoscut, înseamnă a ieși din ceața aprobării, înseamnă a decide să se ia viața în mână. Pentru a face alegeri corecte, puteți să vă amintiți un lucru: deciziile bune se referă întotdeauna la ceilalți, nu numai la voi înșivă. Iată alegerile pentru care merită să riscați, visele de realizat: acelea care cer curaj și îi implică pe ceilalți.

Și, luându-mi rămas-bun de la voi, vă urez asta: curajul de a merge înainte, curajul de a risca, de a nu rămâne pe fotoliu. Curajul de a risca, de a merge spre ceilalți, niciodată izolați, mereu cu ceilalți. Și cu acest curaj, fiecare dintre voi se va găsi pe sine însuși, îl va găsi pe celălalt și va găsi sensul vieții. Vă urez asta, cu ajutorul lui Dumnezeu, care vă iubește pe toți. Dumnezeu vă iubește, să aveți curaj, mergeți înainte! Brostà, óli masí! [Înainte, toți împreună!]

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 418.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat