Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC
ÎN CIPRU ȘI GRECIA

(2-6 decembrie 2021)

Sfânta Liturghie

"Megaron Concert Hall" (Atena), duminică, 5 decembrie 2021

În această a doua duminică din Advent, cuvântul lui Dumnezeu ne prezintă figura Sfântului Ioan Botezătorul. Evanghelia subliniază două aspecte: locul unde se află el, pustiul, și conținutul mesajului său, convertirea. Pustiu și convertire: asupra acestui lucru insistă Evanghelia de astăzi și atâta insistență ne face să înțelegem că aceste cuvinte ne privesc în mod direct. Să le primim pe ambele.

Pustiul. Evanghelistul Luca introduce acest loc într-un mod deosebit. De fapt, vorbește despre circumstanțe solemne și despre mari personaje ale timpului: citează cel de-al cincisprezecelea an al împăratului Tiberiu Cezar, pe guvernatorul Ponțiu Pilat, pe regele Irod și alți "lideri politici" de atunci; apoi îi menționează pe cei religioși, Ana și Caiafa, care stătea la templul din Ierusalim (cf. Lc 3,1-2). În acest punct declară: "cuvântul lui Dumnezeu a fost către Ioan, fiul lui Zaharia, în pustiu" (Lc 3,2). Dar cum așa? Ne-am fi așteptat ca să se îndrepte Cuvântul lui Dumnezeu spre unul din cei mari abia amintiți. Și în schimb nu. Din rândurile Evangheliei reiese o ironie subtilă: de la etajele înalte unde locuiesc deținătorii puterii se trece dintr-o dată la pustiu, la un om necunoscut și solitar. Dumnezeu surprinde, alegerile sale surprind: nu intră în previziunile umane, nu urmăresc puterea și măreția pe care omul i le asociază în mod obișnuit. Domnul iubește micimea și umilința. Răscumpărarea nu începe la Ierusalim, la Atena sau la Roma, ci în pustiu. Această strategie paradoxală ne dăruiește un mesaj foarte frumos: a avea autoritate, a fi culți și vestiți nu este o garanție pentru a-i plăcea lui Dumnezeu; dimpotrivă, ar putea induce la mândrie și la respingerea Lui. În schimb este nevoie să fim săraci înăuntru, așa cum este sărac pustiu.

Să rămânem asupra paradoxului pustiului. Precursorul pregătește venirea lui Cristos în acest loc greu accesibil și neospitalier, plin de pericole. Or, dacă unul vrea să dea o veste importantă, de obicei merge în locuri frumoase, unde sunt mulți oameni, unde este vizibilitate. În schimb Ioan predică în pustiu. Chiar acolo, în locul aridității, în acel spațiu gol care se întinde cât se vede cu ochii și unde aproape că nu este viață, acolo se revelează gloria Domnului, care - așa cum profețesc Scripturile (cf. Is 40,3-4) - schimbă pustiul într-un lac, pământul uscat în izvoare de apă (cf. Is 41,18). Iată un alt mesaj înviorător: Dumnezeu, acum ca și atunci, își îndreaptă privirea acolo unde domină tristețea și singurătatea. Putem experimenta asta în viață: adesea El nu reușește să ajungă la noi în timp ce suntem în mijlocul aplauzelor și ne gândim numai la noi înșine; reușește asta mai ales în orele încercării. Ne vizitează în situațiile dificile, în fețele noastre care îi lasă spațiu, în pustiurile noastre existențiale. Acolo ne vizitează Domnul.

Iubiți frați și surori, în viața unei persoane sau a unui popor nu lipsesc momente în care există impresia de a se afla într-un pustiu. Și iată că tocmai acolo se face prezent Domnul, care adesea nu este primit de cel care se simte reușit, ci de cel care simte că nu face față. Și vine cu cuvinte de apropiere, compasiune și duioșie: "Nu te teme, căci eu sunt cu tine, nu te înspăimânta, pentru că eu sunt Dumnezeul tău, te voi întări, te voi ajuta" (v. 10). Predicând în pustiu, Ioan ne asigură că Domnul vine să ne elibereze și să ne redea viață chiar în situațiile care par iremediabile, fără căi de ieșire: acolo vine. Așadar nu există loc pe care Dumnezeu să nu vrea să-l viziteze. Și astăzi nu putem decât să simțim bucurie în a-l vedea că alege pustiul, pentru a ajunge la noi în micimea noastră pe care o iubește și în uscăciunea noastre pe care vrea s-o adape! Așadar, preaiubiților, nu vă temeți de micime, pentru că problema nu este că suntem mici și puțini, ci de a fi deschiși la Dumnezeu și la ceilalți. Și nu vă temeți nici de uscăciuni, pentru că Dumnezeu nu se teme de ele, acolo vine să ne viziteze.

Să trecem la al doilea aspect, convertirea. Botezătorul o predica fără încetare și cu tonuri vehemente (cf. Lc 3,7). Și aceasta este o tematică "incomodă". Așa cum pustiul nu este primul loc în care am vrea să mergem, tot așa invitația la convertire nu este cu siguranță prima propunere pe care am vrea s-o auzim. A vorbi despre convertire poate provoca tristețe; ni se pare greu de conciliat cu Evanghelia bucuriei. Dar asta se întâmplă atunci când convertirea este redusă la un efort moral, ca și cum ar fi numai un rod al angajării noastre. Problema se află chiar aici, în a baza totul pe forțele noastre. Asta nu merge! Aici se cuibăresc și tristețea spirituală și frustrarea: am vrea să ne convertim, să fim mai buni, să depășim defectele noastre, să ne schimbăm, dar simțim că nu suntem în măsură pe deplin și, în pofida bunei voințe, recădem mereu. Simțim aceeași experiență a sfântului Paul care, chiar din aceste ținuturi, scria: "Știu dar că în mine, în trupul meu, nu locuiește nimic bun, pentru că voința este prezentă, dar puterea de a împlini binele, nu. Căci nu fac binele pe care îl vreau, ci săvârșesc răul pe care nu-l vrea" (Rom 7,18-19). Așadar, dacă, singuri, nu avem capacitatea de a face binele pe care l-am vrea, ce înseamnă că trebuie să ne convertim?

Ne poate veni în ajutor limba voastră frumoasă, greaca, prin etimologia verbului evanghelic "a se converti", metanoéin. Este compus din prepoziția metá, care aici înseamnă dincolo, și din verbul noéin, care înseamnă a gândi. Așadar, a ne converti înseamnă a gândi dincolo, adică a merge dincolo de modul obișnuit de a gândi, dincolo de schemele noastre mentale obișnuite. Mă gândesc chiar la schemele care reduc totul la eu-l nostru, la pretenția noastră de autosuficiență. Sau la cele închise de rigiditate și de frica ce paralizează, de ispita lui "mereu s-a făcut așa, de ce să schimbăm?", de ideea că pustiurile vieții sunt locuri de moarte și nu ale prezenței lui Dumnezeu.

Îndemnându-ne la convertire, Ioan ne invită să mergem dincolo și să nu ne oprim aici; să mergem dincolo de ceea ce ne spun instinctele noastre și de ceea ce fotografiază gândurile noastre, pentru că realitatea este mai mare: este mai mare decât instinctele noastre, decât gândurile noastre. Realitatea este că Dumnezeu este mai mare. Așadar, a ne converti înseamnă a nu da ascultare la ceea ce îngroapă speranța, la cel care repetă că în viața nu se va schimba nimic niciodată - pesimiștii din totdeauna. Înseamnă a refuza să credem că suntem destinați să ne afundăm în nisipurile mișcătoare ale mediocrității. Înseamnă a nu capitula în fața fantomelor interioare, care se prezintă mai ales în momentele de încercare pentru a ne descuraja și a ne spune că nu vom face față, că totul merge rău și că a deveni sfinți nu este pentru noi. Nu este așa, pentru că există Dumnezeu. Trebuie să avem încredere în El, pentru că El este dincolo nostru, forța noastră. Totul se schimbă dacă îi lăsăm Lui primul loc. Iată convertirea: Domnului îi este îndeajuns ușa noastră deschisă pentru a intra și a face minunății, așa cum i-au fost îndeajuns un pustiu și cuvintele lui Ioan pentru a veni în lume. Nu cere mai mult.

Să cerem harul de a crede că lucrurile se schimbă cu Dumnezeu, că El vindecă fricile noastre, vindecă rănile noastre, transformă locurile uscate în izvoare de apă. Să cerem harul speranței. Pentru că speranța reanimă credința și reaprinde caritatea. Pentru că de speranță sunt însetate astăzi pustiurile din lume. Și în timp ce această întâlnire a noastră ne reînnoiește în speranță și în bucuria lui Isus, și eu mă bucur fiind cu voi, să cerem Mamei noastre, Toată Sfântă, ca să ne ajute să fim, asemenea ei, martori de speranță, semănători de bucurie în jurul nostru - speranța, frați și surori, nu dezamăgește, nu dezamăgește niciodată -. Nu numai când suntem mulțumiți și suntem împreună, ci în fiecare zi, în pustiurile în care locuim. Pentru că acolo, cu harul lui Dumnezeu, viața noastră este chemată să se convertească. Acolo, în multele pustiuri interne ale noastre sau ale ambientului, acolo viața este chemată să înflorească. Fie ca Domnul să ne dea harul și curajul de a primi acest adevăr.

____________

Salut final la sfârșitul Liturghiei

Iubiți frați și surori,

La sfârșitul acestei celebrări, doresc să exprim recunoștința mea pentru primirea pe care am primit-o în mijlocul vostru. Mulțumesc din inimă! Efcharistó! [Mulțumesc].

Din limba greacă a venit pentru toată Biserica acest cuvânt care rezumă darul lui Cristos: Euharistie. Și astfel pentru noi, creștinii, mulțumirea este înscrisă în inima credinței și a vieții. Fie ca Duhul Sfânt să poată face din toată existența și acțiunea noastră o Euharistie, o aducere de mulțumire lui Dumnezeu și un dar de iubire pentru frați.

În acest context, reînnoiesc recunoștința mea sinceră față de autoritățile civile, față de doamna președinte al republicii, prezentă aici, și față de frații episcopi, precum și față de toți cei care în diferite moduri au colaborat la pregătirea și organizarea acestei vizite. Mulțumesc tuturor! Și mulțumesc corului care ne-a ajutat să ne rugăm atât de bine.

Mâine părăsesc Grecia, dar nu vă părăsesc pe voi! Vă voi duce cu mine, în amintire și în rugăciune. Și voi, vă rog, continuați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 622.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat