Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Relatările de duminică

Iosif, sfântul tăcut

de Frederic Manns

Biblia cunoaște două personaje care purtau numele Iosif, fiu al lui Iacob, primul a trăit în Egipt în timpul faraonilor și a salvat Egiptul și Israelul de foamete, al doilea a trăit în Israel în timpul lui Irod cel Mare. Ambii sunt cunoscuți pentru visele lor și au avut un rol providențial în istoria mântuirii. Ambii au fost oaspeți în Egipt. Sfântul Bernard, în tratatul său Super missus est, 2, reia acest paralelism: "Primul a pus în rezerve grâul nu pentru el, ci pentru popor; al doilea a primit paza pâinii din cer nu numai pentru popor, ci și pentru el". C. Péguy, în cartea sa, Le myst?re des saints innocents (Paris 1912, 122) scrie: "Este vorba de o istorie unică, dar a fost reprezentată de două ori: o dată în iudaism, a doua oară în creștinism". Probabil că o a treia dimensiune ascunsă este prezentă în această istorie. La sfârșitul timpurilor un strigăt de bucurie va fi ascultat în corturile lui Iacob: Iosif, fiul tău, este viu și conduce țara Egiptului. Este clar că Biblia utilizează tipologia subliniind că Noul Testament duce la împlinire Vechiul. Continuitatea între cele două Testamente nu poate să fie uitată. Ne vom opri aici numai la al doilea personaj pe care Biblia îl numește un bărbat drept.

Contextul vieții sale era Galileea și îndeosebi orașul Sepphoris unde lucra ca tâmplar (tekton). Mulți arheologi au ajuns la această concluzie, R.A. Batey în mod deosebit. Istoricul Iosif Flaviu menționează pentru prima dată capitala Galileei sub domnia lui Alexandru Ianeul și o consideră ca "perla Galileei". Orașul a devenit capitala Galileei în anul 55 înainte de Cristos, după intervenția guvernatului Siriei, Aulus Gabinius, în Iudeea. După moartea lui Irod cel Mare în anul 4 î.C., Sepphoris a fost sediul revoltei conduse de Iuda Galileeanul. A fost asediat și incendiat de generalul roman Varus, apoi distrus din nou de nabateul Areta al IV-lea. Irod Antipa a refondat orașul sub numele de Autocratoris, a făcut din el sediul tetrarhiei sale. Orașul s-a bucurat de statutul de oraș din 67-68 sub numele de Irenepolis. Faptul că Sepphoris nu păstrează nicio amintire despre cultul Sfântului Iosif nu este straniu: cultul adus Sfântului Iosif începe numai în Evul Mediu.

Unii exegeți pretind că nu se poate scrie nici o viață a lui Isus, nici o viață a lui Iosif. Este adevărat până la un anumit punct, dar este permis să se pună textele din Scriptură în contextul lor. O alegere se impune: contextul iudaic sau elenist. Pentru cel care trăiește în Țara Sfântă este clar că Evangheliile scrise în greacă reflectă o mentalitate semitică. Trebuie pus textul Evangheliilor în contextul lor ebraic. După critica literară este permisă critica istorică. Apocrifele au încercat să umple tăcerile Scripturii, dar făceau asta pentru a apăra ideile lor teologice care adesea erau eterodoxe. Nu ne folosesc mult. Trebuie acceptată tăcerea Scripturii, știind că în meditație se găsește inspirația.

Trebuie repusă figura lui Iosif în cadrul iudaismului elenizat din primul secol pe care izvoarele rabinice și arheologia ne permit să-l cunoaștem. Luca și Matei au inaugurat o reflecție teologică ce recitește vocația lui Myriam și a lui Iosif. Dar aceste două reflecții teologice se odihnesc pe o realitate istorică ce nu se poate nega. Luca și Matei nu se contrazic, ci se completează. Nu este vorba de a scrie o armonie evanghelică în modul lui Tațian, ci mai degrabă de a face o lectură polifonică a textelor. Evanghelia copilăriei ne este prezentată de Matei în manieră dramatică. Isus se naște și Irod poruncește uciderea tuturor pruncilor din Betleem, familia trebuie să fugă în Egipt. Relatarea lui Luca prezintă o atmosferă diferită. Isus se naște și nu numai că familia nu fuge, ci chiar merge în bârlogul lupului: merge la Ierusalim, la templu, pentru a-l prezenta pe Isus. De ce aceste diferențe? Mesajul pe care evangheliștii îl prezintă este identic și se poate sintetiza într-un cuvânt: iubirea universală a lui Dumnezeu. Formele și formulele cu care acest mesaj este transmis sunt diferențe care depind și de stilul literar și de planul teologic al evanghelistului. În timp ce Matei se adresează unei comunități de iudei, Luca are o respirație diferită. Atunci când Luca amintește că "nu era loc de găzduire pentru ei" (kataluma 2,7) se gândește la dispunerea caselor antice care aveau o mare sală sub care animalele erau găzduite pentru că încălzeau casa. O iesle avea acolo locul său. O femeie însărcinată nu putea să stea în sala comună din motive de puritate rituală. Trebuia să se retragă timp de patruzeci de zile pentru a nu-i deranja pe toți cei care locuiau în casă. Evangheliile, deși conțin elemente istorice, nu sunt o cronică, ci o teologie. Fac apel la genul literar al midrash-ului creștin. Midrash-ul, recitirea teologică a Scripturii, presupune o bază istorică, altminteri nu ar mai fi un midrash, ci o pură fantezie. A trece de la Matei la Luca este posibil într-o tentativă de lectură istorică. Informațiile referitoare la Myriam derivă din amintiri la prima mână ale înseși mamei lui Isus, încă prezentă printre apostoli atunci când Luca a desfășurat propria culegere de informații. În timp ce relatarea lui Matei face referință la elemente mai publice (Irod, uciderea pruncilor nevinovați, magii), dar și la un nucleu de martori mai amplu. Umilința lui Iosif este vrednică de umilința lui Myriam.

Caracterul feciorelnic al căsătoriei lui Iosif și Myriam păstrează semnificația sa într-o lume în care exigențele sexualității sunt scoase în evidență în așa mod încât se uită exigența comuniunii spiritelor și a inimilor. Agapé a lui Dumnezeu a asumat realitatea iubirii conjugale dăruindu-i un sens nou. Contemplarea misterului Fiului lui Dumnezeu a fost pentru Iosif și Myriam centrul existenței conjugale. Preocuparea împărăției lui Dumnezeu a fost capabilă să integreze forțele afectivității.

Viața lui Iosif era centrată pe slujirea lui Myriam și a fiului său Isus. Măreția sa, primul formator al lui Isus, este că face trimitere la Cristos. Nu cunoaștem un cuvânt al său. Este sfântul tăcerii. Iudaismul nu este ortodoxie, ci ortopraxie. Pomul se recunoaște din roadele pe care le dă.

(După L'Osservatore Romano, 4 decembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 573.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat