Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC
ÎN CIPRU ȘI GRECIA

(2-6 decembrie 2021)

Întâlnire cu autoritățile, cu societatea civilă și cu corpul diplomatic

Palatul Prezidențial (Atena), sâmbătă, 4 decembrie 2021

Doamnă președinte al republicii,
Membri ai guvernului și ai corpului diplomatic,
Stimate autorități religioase și civile,
Distinși reprezentanți ai societății și ai lumii culturii,
Doamnelor și domnilor!

Vă salut cordial și îi mulțumesc doamnei președinte pentru cuvintele de bun venit pe care mi le-a adresat în numele vostru și al tuturor cetățenilor greci. Este o onoare să fiu în acest oraș glorios. Îmi însușesc cuvintele Sfântului Grigore din Nazianz: "Atena aurită și împărțitoare de bine... în timp ce eu căutam elocvența, am găsit fericirea" (Rugăciune 43,14). Vin ca pelerin în aceste locuri care abundă în spiritualitate, cultură și civilizație pentru a lua din aceeași fericire care l-a entuziasmat pe marele părinte al Bisericii. Era bucuria de a cultiva înțelepciunea și de a împărtăși frumusețea ei. Așadar, o fericire nu individuală și izolată, ci una care, născându-se din uimire, tinde spre infinit și se deschide la comunitate; o fericire înțeleaptă, care din aceste locuri s-a răspândit pretutindeni: fără Atena și fără Grecia, Europa și lumea n-ar fi ceea ce sunt. Ar fi mai puțin înțelepți și mai puțin fericiți.

De aici orizonturile umanității s-au dilatat. Și eu mă simt invitat să-mi ridic privirea și să o îndrept spre partea cea mai înaltă a orașului, Acropole. Vizibilă de departe pentru călătorii care de-a lungul mileniilor au ajuns acolo, oferea o referință indispensabilă la divinitate. Este chemarea de a lărgi orizonturile spre înalt: de la Muntele Olimp la Acropole la Muntele Athos, Grecia invită pe omul din orice timp să orienteze călătoria vieții spre înalt. Spre Dumnezeu, pentru că avem nevoie de transcendență pentru a fi cu adevărat umani. Și în timp ce astăzi, în Occidentul apărut de aici, se tinde să se întunece nevoia de cer, prinși de frenezia miilor de lucruri pământești și de aviditatea nesătulă a unui consumism depersonalizator, aceste locuri ne invită să ne lăsăm uimiți de infinit, de frumusețea ființei, de bucuria credinței. Pe aici au trecut căile evangheliei, care au unit Orientul și Occidentul, Locurile Sfinte și Europa, Ierusalimul și Roma; acele Evanghelii care pentru a duce lumii vestea cea bună a lui Dumnezeu iubitor al omului au fost scrise în greacă, limbă nemuritoare folosită de Cuvânt - de Logos - pentru a se exprima, limbaj al înțelepciunii umane devenite voce a Înțelepciunii divine.

Dar în acest oraș privirea se îndreaptă, în afară spre înalt, și spre celălalt. Ne amintește asta marea, la care Atena are deschidere și care orientează vocația acestei țări, pusă în inima Mediteranei pentru a fi punte între neamuri. Aici mari istorici s-au pasionat în relatarea istoriilor popoarelor de aproape și de departe. Aici, conform cunoscutei afirmații a lui Socrate, au început să se simtă cetățeni nu numai ai propriei patrii, ci ai lumii întregi. Cetățeni: aici omul a conștientizat că este "un animal politic" (cf. Aristotel, Politica, I, 2) și, ca parte a unei comunități, a văzut în ceilalți nu niște supuși, ci niște cetățeni, cu care să organizeze împreună polis-ul. Aici s-a născut democrația. Leagănul, după multe milenii, a devenit o casă, o mare casă de popoare democratice: mă refer la Uniunea Europeană și la visul de pace și fraternitate pe care-l reprezintă pentru atâtea popoare.

Totuși, nu se poate decât să se constate cu preocupare cum astăzi, nu numai în continentul european, se înregistrează o înapoiere a democrației. Ea cere participarea și implicarea tuturor și prin urmare cere trudă și răbdare. Este complexă, în timp ce autoritarismul este grăbit și asigurările ușoare propuse de populisme apar atrăgătoare. În diferite societăți, preocupate de siguranță și anesteziate de consumism, oboseală și nemulțumire duc la un soi de "scepticism democratic". Dar participarea tuturor este o exigență fundamentală; nu numai pentru a ajunge la obiective comune, ci pentru că răspunde la ceea ce suntem: ființe sociale, irepetabile și în același timp interdependente.

Dar există și un scepticism față de democrația provocată de distanța instituțiilor, de teama pierderii identității, de birocrație. Remediul la acestea nu se află în căutarea obsesivă a popularității, în setea de vizibilitate, în proclamarea de promisiuni imposibile sau în aderarea la colonizări ideologice abstracte, ci se află în politica bună. Pentru că politica este cea bun și așa trebuie să fie în practică, fiind responsabilitate supremă a cetățeanului, fiind artă a binelui comun. Pentru ca binele să fie într-adevăr participat, o atenție deosebită, aș spune prioritară, trebuie îndreptată spre categoriile mai slabe. Aceasta este direcția de urmat, pe care un părinte fondator al Europei a indicat-o ca antidot la polarizările care animă democrația dar riscă s-o exaspereze: "Se vorbește mult despre cel care merge în stânga sau în dreapta, însă decisivul este de a merge înainte și a merge înainte înseamnă a merge spre dreptatea socială" (A. De Gasperi, Discurs ținut la Milano, 23 aprilie 1949). În acest sens este necesară o schimbare a pasului, în timp ce, amplificate de comunicarea virtuală, se răspândesc în fiecare zi frici și se elaborează teorii pentru a se contrapune altora. În schimb să ne ajutăm să trecem de la aderare la participare; de la angajarea de a susține numai propria parte la implicarea activă pentru promovarea tuturor.

De la aderare la participare. Este motivația care trebuie să ne determine pe diferite fronturi: mă gândesc la climă, la pandemie, la piața comună și mai ales la sărăciile răspândite. Sunt provocări care cer să se colaboreze concret și activ. Are nevoie de asta comunitatea internațională, pentru a deschide căi de pace printr-un multilateralism care să nu fie sufocat de pretenții naționaliste excesive. Are nevoie de asta politica, pentru a pune exigențele comune în fața intereselor private. Poate să pară o utopie, o călătorie fără speranță pe o mare turbulentă, o odisee lungă și irealizabilă. Și totuși călătoria pe o mare agitată, așa cum învață marea relatare homerică, este adesea singura cale. Și ajunge la destinație dacă este animată de dorința de casă, de căutarea de a merge înainte împreună, de nóstos álgos, de nostalgie. Aș vrea să reînnoiesc în această privință aprecierea mea față de parcursul greu care a dus la "Acordul de la Prespa", semnat între această republică și cea din Macedonia de Nord.

Privind tot la Mediterana, mare care ne deschide spre celălalt, mă gândesc la malurile sale fertile și la copacul care ar putea să se ridice acolo ca simbol: măslinul, ale cărui roade tocmai au fost adunate și care unește ținuturi diferite care au deschidere la unica mare. Este trist a vedea cum în ultimii ani mulți măslini seculari au ars, consumați de incendii adesea provocate de condiții meteorologice potrivnice, provocate la rândul lor de schimbări climatice. În fața peisajului rănit al acestei țări minunate, copacul de măslin poate simboliza voința de a contrasta criza climatică și devastările sale. După cataclismul primordial relatat de Biblie, potopul, un porumbel s-a întors de fapt la Noe purtând "în cioc o ramură de măslin ruptă de curând" (Gen 8,11). Era simbolul repornirii, al forței de a reîncepe schimbând stilul de viață, reînnoind propriile relații cu Creatorul, creaturile și creația. În acest sens doresc ca angajamentele asumate în lupta împotriva schimbărilor climatice să fie tot mai împărtășite și să nu fie de fațadă, ci să fie puse în practică în mod serios. După cuvinte să urmeze faptele, pentru ca fiii să nu plătească o altă ipocrizie a părinților. În acest sens răsună cuvintele pe care Homer le pune pe buzele lui Ahile: "Odios îmi este cel care, ca porțile de la Ade, una ascunde în inimă și altceva vorbește" (Iliada, IX,312-313).

Măslinul, în Scriptură, reprezintă și o invitație de a fi solidari, îndeosebi față de cei care nu aparțin propriului popor. "Când vei bate măslinii tăi, să nu scuturi ce a rămas în urma ta: să fie al străinului, al orfanului și al văduvei" (Dt 24,20). Această țară, cu atitudine de primire, a văzut în unele insule ale sale cum ajung un număr de frați și surori mai mare decât cel al locuitorilor, mărind astfel greutățile, care încă resimt trudele crizei economice. Dar și temporizarea europeană durează: Comunitatea europeană, sfâșiată de egoisme naționaliste, în loc să fie remorcă de solidaritate, uneori apare blocată și necoordonată. Dacă odinioară contrastele ideologice împiedicau construirea de punți între estul și vestul continentului, astăzi problema migratoare a deschis falii între sud și nord. Aș vrea să îndemn din nou la o viziune de ansamblu, comunitară, în fața problemei migratoare, și să încurajez la îndreptarea atenției spre cei mai nevoiași pentru că, în funcție de posibilitățile fiecărei țări, să fie primiți, protejați, promovați și integrați respectând pe deplin drepturile lor umane și demnitatea lor. Mai mult decât un obstacol pentru prezent, asta reprezintă o garanție pentru viitor, pentru ca să fie sub semnul unei conviețuiri pașnice cu aceia care tot mai mult sunt constrânși să fugă în căutare de casă și de speranță. Ei sunt protagoniștii unei teribile odisee moderne. Îmi place să amintesc că atunci când Ulise a ajuns la Itaca nu a fost recunoscut de stăpânii de acolo, care îi uzurpaseră casa și bunurile, ci de cel care se îngrijise de el. Doica sa a înțeles că era el, văzând cicatricile sale. Suferințele ne unesc și a recunoaște apartenența la aceeași umanitate fragilă va fi de ajutor pentru a construi un viitor mai integrat și pașnic. Să transformăm în oportunitate îndrăzneață ceea ce pare numai o adversitate nenorocită!

În schimb, pandemia este marea adversitate. Ne făcut să ne redescoperim fragili, că avem nevoie de alții. Și în această țară este o provocare care comportă intervenții oportune din partea autorităților - mă gândesc la necesitatea campaniei de vaccinare - și nu puține jertfe pentru cetățeni. În mijlocul atâtor trude s-a afirmat un simț însemnat de solidaritate, la care Biserica Catolică este bucuroasă să poată continua să contribuie, având convingerea că asta constituie moștenirea care nu trebuie pierdută cu potolirea lentă a furtunii. Par scrise pentru astăzi câteva cuvinte din jurământul lui Hipocrate, cum ar fi angajarea de "a reglementa stilul de viață pentru binele bolnavilor", de "a se abține de a vătăma și de a ofensa" pe alții, de a salvgarda viața în orice moment, îndeosebi în sânul matern (cf. Jurământul lui Hipocrate, text antic). Trebuie privilegiat dreptul la îngrijire și la îngrijiri pentru toți, așa încât cei mai slabi, îndeosebi bătrânii, să nu fie niciodată rebutați: bătrânii să nu fie persoanele privilegiate pentru cultura rebutului. Bătrânii sunt semnul înțelepciunii unui popor. De fapt, viața este un drept, nu moartea, care trebuie primită, nu administrată.

Dragi prieteni, câteva exemplare de măslin mediteraneean sunt mărturie a unei vieți așa de lungi încât precede nașterea lui Cristos. Seculari și durabili, au rezistat timpului și ne amintesc de importanța de a păstra rădăcini puternice, pătrunse de amintire. Această țară poate fi definită amintirea Europei - voi sunteți amintirea Europei - și sunt bucuros s-o vizitez după douăzeci de ani de la istorica vizită a Papei Ioan Paul al II-lea și în bicentenarul independenței sale. În această privință este cunoscută fraza generalului Colocotronis: "Dumnezeu și-a pus semnătura sa pe libertatea Greciei". Dumnezeu pune cu plăcere semnătura sa pe libertatea umană, mereu și pretutindeni. Este darul său cel mai mare, ceea ce la rândul său apreciază mai mult din noi. De fapt, el ne-a creat liberi și ceea ce îi place mai mult este ca noi în mod liber să-l iubim pe el și pe aproapele. Pentru a permite asta contribuie legile, dar și educația la responsabilitate și creșterea unei culturi a respectului. În această privință, doresc să reînnoiesc recunoștința pentru recunoașterea publică a comunității catolice și asigur voința sa de a promova binele comun al societății grecești, orientând în acest sens universalitatea care o caracterizează, cu dorința ca să fie garantate mereu actului practic acele condiții necesare pentru a îndeplini bine slujirea sa.

În urmă cu două sute de ani, guvernul provizoriu al țării s-a adresat catolicilor cu cuvinte emoționante: "Cristos ne-a poruncit iubirea față de aproapele. Dar cine este mai aproape de voi, concetățenii noștri, deși există unele diferențe în rituri? Noi avem unica patrie, suntem un popor unic; noi, creștinii, suntem frați - frați în rădăcini, în creștere și în roade - prin sfânta cruce". A fi frați sub semnul crucii, în această țară binecuvântată de credința și de tradițiile sale creștine, îndeamnă pe toți cei care cred în Cristos să cultive comuniune la orice nivel, în numele acelui Dumnezeu care îi îmbrățișează pe toți cu milostivirea sa. În acest sens, iubiți frați și surori, vă mulțumesc pentru angajare și vă îndemn să înaintați această țară în deschidere, în incluziune și în dreptate. Din acest oraș, din acest leagăn de civilizație s-a ridicat și să se ridice mereu un mesaj care să orienteze spre înalt și spre celălalt; care să opună indiferenței individualiste îngrijirea celuilalt, a săracului și a creației, fundamente esențiale pentru un umanism reînnoit, de care au nevoie timpurile noastre și Europa noastră. O Theós na evloghí tin Elládha! [Dumnezeu să binecuvânteze Grecia!].

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 459.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat