Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC
ÎN CIPRU ȘI GRECIA

(2-6 decembrie 2021)

Sfânta Liturghie

"GSP Stadium" (Nicosia), vineri, 3 decembrie 2021

Doi orbi, în timp ce Isus trece, strigă mizeria lor și speranța lor: "Fiul lui David, ai milă de noi!" (Mt 9,27). "Fiul lui David" era un titlu atribuit lui Mesia, pe care profețiile îl vesteau din neamul lui David. Așadar, cei doi protagoniști ai Evangheliei de astăzi sunt orbi, și totuși văd ceea ce contează mai mult: îl recunosc pe Isus ca Mesia venit în lume. Să ne oprim asupra a trei pasaje din această întâlnire. Pot să ne ajute, pe acest drum de Advent, să-l primim la rândul nostru pe Domnul care vine, pe Domnul care trece.

Primul pasaj: a merge la Isus pentru a ne vindeca. Textul spune că cei doi orbi strigau la Domnul în timp ce îl urmau (cf. v. 27). Nu-l vedeau, dar ascultau glasul său și urmează pașii săi. Caută în Cristos ceea ce prevestiseră profeții, adică semnele de vindecare și de compasiune a lui Dumnezeu în mijlocul poporului său. În această privință Isaia a scris: "Se vor deschide ochii orbilor" (35,5). Și o altă profeție, conținută în prima lectură de astăzi: "Ochii orbilor vor vedea din beznă și întuneric" (29,18). Cei doi din Evanghelie au încredere în Isus și îl urmează căutând lumină pentru ochii lor.

Și pentru ce, frați și surori, aceste două persoane au încredere în Isus? De ce percep ei că, în întunericul istoriei, el este lumina care luminează nopțile inimii și ale lumii, care înfrânge întunericul și învinge orice orbire. Și noi, știm asta, purtăm în inimă orbiri. Și noi, asemenea celor doi orbi, suntem călători adesea cufundați în întunecimile vieții. Primul lucru care trebuie făcut este să mergem la Isus, așa cum el însuși cere: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28). Cine dintre noi nu este în vreun fel ostenit și împovărat? Toți. Însă opunem rezistență să ne îndreptăm spre Isus; de atâtea ori preferăm să rămânem închiși în noi înșine, să fim singuri cu întunecimile noastre, să ne plângem, acceptând compania rea a tristeții. Isus este medicul: numai el, lumina adevărată care luminează pe orice om (cf. In 1,9), el ne dă belșugul de lumină, de căldură, de iubire. Numai el eliberează inima de rău. Putem să ne întrebăm: mă închid în întunericul melancoliei, care seacă izvoarele bucuriei, sau merg la Isus și îi duc viața mea? Îl urmez pe Isus, îl "urmăresc", îi strig nevoile mele, îi încredințez amărăciunile mele? Să facem asta, să-i dăm lui Isus posibilitatea de a ne vindeca inima. Acesta este primul pasaj; vindecarea interioară cere alte două vindecări.

Al doilea este a purta împreună rănile. În această relatare evanghelică nu există vindecarea unui singur orb, ca, de exemplu, în cazurile lui Bartimeu (cf. Mc 10,46-52) sau al orbului din naștere (cf. In 9,1-41). Aici sunt doi orbi. Se află împreună pe drum. Împreună împărtășesc durerea pentru condiția lor, împreună doresc o lumină care să poată aprinde o flacără în inima nopților lor. Textul pe care l-am ascultat este mereu la plural, pentru că cei doi fac totul împreună: ambii îl urmează pe Isus, ambii strigă spre el și cer vindecarea; nu fiecare pentru sine însuși, ci împreună. Este semnificativ că spun lui Cristos: ai milă de noi. Folosesc "noi", nu spun "eu". Nu se gândesc fiecare la propria orbire, ci ei cer ajutor împreună. Iată semnul elocvent al vieții creștine, iată trăsătura distinctivă a spiritului eclezial: a gândi, a vorbi, a acționa ca un "noi", ieșind din individualism și din pretenția de autosuficiență care îmbolnăvesc inima.

Cei doi orbi, cu împărtășirea suferințelor lor și cu prietenia lor fraternă, ne învață multe. Fiecare dintre noi este într-un fel orb din cauza păcatului, care ne împiedică să-l "vedem" pe Dumnezeu ca Tată și pe ceilalți ca frați. Asta face păcatul, deformează realitatea: ni-l arată pe Dumnezeu ca stăpân și pe ceilalți ca probleme. Este lucrarea ispititorului, care falsifică lucrurile și tinde să ni le arate sub o lumină negativă pentru a ne arunca în descurajare și în amărăciune. Și tristețea urâtă, care este periculoasă și nu vine de la Dumnezeu, se cuibărește bine în singurătate. Așadar, nu putem înfrunta întunericul singuri. Dacă purtăm singuri orbirile noastre interioare, suntem înfrânți. Avem nevoie să stăm unul lângă celălalt, să împărtășim rănile, să înfruntăm împreună drumul.

Iubiți frați și surori, în fața fiecărei întunecimi personale și a provocărilor pe care le avem în față în Biserică și în societate, suntem chemați să reînnoim fraternitatea. Dacă rămânem divizați între noi, dacă fiecare se gândește numai la sine sau la grupul său, dacă nu ne adunăm împreună, nu dialogăm, nu mergem uniți, nu ne putem vindeca pe deplin de orbiri. Vindecarea vine atunci când purtăm împreună rănile, când înfruntăm împreună problemele, când ne ascultăm și ne vorbim. Și acesta este harul de a trăi în comunitate, de a înțelege valoarea de a fi împreună, de a fi în comunitate. Cer asta pentru voi: să fiți mereu împreună, să fiți mereu uniți; să mergeți înainte așa și cu bucurie: frați creștini, fii ai unicului Tată. Și cer asta și pentru mine.

Și iată al treilea pasaj: a vesti evanghelia cu bucurie. După ce au fost vindecați împreună de Isus, cei doi protagoniști anonimi din Evanghelie, în care ne putem oglindi, încep să răspândească vestea în toată regiunea, să vorbească despre asta peste tot. Există un pic de ironie în acest fapt: Isus le recomandase să nu spună nimănui nimic, dar ei fac exact contrariul (cf. Mt 9,30-31). Însă din relatare se înțelege că nu este intenția lor să nu asculte de Domnul; pur și simplu nu reușesc să-și stăpânească entuziasmul că au fost vindecați, bucuria pentru ceea ce au văzut la întâlnirea cu el. Și aici este un alt semn distinctiv al creștinului: bucuria evangheliei, care este de nestăpânit, "umple inima și întreaga viață a celor care se întâlnesc cu Isus" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 1); bucuria evangheliei eliberează de riscul unei credințe intimiste, serioase, plângăcioase, și ne pune în dinamismul mărturiei.

Preaiubiților, este frumos să vă văd și să văd că trăiți cu bucurie vestea eliberatoare a evangheliei. Vă mulțumesc pentru asta. Nu este vorba de prozelitism - vă rog, să nu se facă niciodată prozelitism! - ci de mărturie; nu de moralism care judecă - nu, să nu se facă asta - ci de milostivire care îmbrățișează; nu de cult exterior, ci de iubire trăită. Vă încurajez să mergeți înainte pe acest drum: asemenea celor doi orbi din evanghelie, să reînnoim și noi întâlnirea cu Isus și să ieșim din noi înșine fără frică pentru a mărturisi asta celor pe care-i întâlnim! Să ieșim ca să ducem lumina pe care am primit-o, să ieșim ca să luminăm noaptea care adesea ne înconjoară! Frați și surori, este nevoie de creștini iluminați, dar mai ales luminoși, care să atingă cu duioșie orbirile fraților; care cu gesturi și cuvinte de mângâiere să aprindă lumini de speranță în întuneric. Creștini care să semene vlăstare de evanghelie în ogoarele uscate ale cotidianității, care să ducă mângâieri în singurătățile suferinței și sărăciei.

Frați și surori, Domnul Isus trece, trece și pe străzile noastre din Cipru, ascultă strigătul orbirilor noastre, vrea să atingă ochii noștri, vrea să atingă inima noastră, să ne facă să venim la lumină, să ne renaștem, să ne ridicăm înăuntru: asta vrea să facă Isus. Și ne adresează și nouă întrebarea pe care a pus-o acelor orbi: "Credeți că pot să fac asta?" (Mt 9,28). Credem noi că Isus poate să facă asta? Să reînnoim încrederea în el! Să-i spunem: Isuse, credem că lumina ta este mai mare decât orice întuneric al nostru; credem că tu poți să ne vindeci, că tu poți să reînnoiești fraternitatea noastră, că poți să înmulțești bucuria noastră; și cu toată Biserica noi te invocăm, toți împreună: Vino, Doamne Isuse! [toți repetă: "Vino, Doamne Isuse!"] Vino, Doamne Isuse! [toți: "Vino, Doamne Isuse!"] Vino, Doamne Isuse! [toți: "Vino, Doamne Isuse!"].

_______________

Salut final la sfârșitul Liturghiei

Iubiți frați și surori,

Eu doresc să vă mulțumesc vouă tuturor! Mâine dimineață voi avea ocazia de a-l saluta pe domnul președinte al republicii, prezent aici: îl voi saluta în momentul în care îmi voi lua rămas-bun de la această țară, dar încă de acum doresc din inimă să exprim tuturor recunoștința mea pentru primirea și afectul care mi-au fost rezervate. Mulțumesc!

Aici în Cipru respir un pic din acea atmosferă tipică a Țării Sfinte, unde antichitatea și varietatea tradițiilor creștine îl îmbogățesc pe pelerin. Asta îmi face bine, și face bine să întâlnesc comunități de credincioși care trăiesc prezentul cu speranță, deschiși la viitor, și împărtășesc acest orizont cu cei mai nevoiași. Mă gândesc, îndeosebi, la migranții care caută o viață mai bună, cu care voi petrece ultima mea întâlnire în această insulă, împreună cu frații și cu surorile de diferite confesiuni creștine.

Mulțumesc tuturor celor care au colaborat pentru această vizită! Rugați-vă pentru mine. Domnul să vă binecuvânteze și Sfânta Fecioară Maria să vă ocrotească. Efcharistó! [Mulțumesc!]

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 486.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat