Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 1 decembrie 2021

Cateheze despre Sfântul Iosif: 3. Iosif, bărbat drept și soț al Mariei

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Continuăm drumul nostru de reflecție despre figura Sfântului Iosif. Astăzi aș vrea să aprofundez faptul de a fi "drept" și "logodnic al Mariei" și să dau astfel un mesaj tuturor logodnicilor, precum și noilor căsătoriți. Multe evenimente legate de Iosif se găsesc în relatările din evangheliile apocrife, adică necanonice, care au influențat și arta și diferite locuri de cult. Aceste scrieri care nu sunt în Biblie - sunt relatări pe care evlavia creștină le făcea în acel timp - răspund la dorința de a umple golurile narative din Evangheliile canonice, acelea care sunt în Biblie, care ne dau tot ceea ce este esențial pentru credința și viața creștină.

Evanghelistul Matei. Acesta este important: ce spune Evanghelia despre Iosif? Nu ce spun aceste evanghelii apocrife, care nu sunt un lucru urât sau rău; sunt frumoase, dar nu sunt cuvântul lui Dumnezeu. În schimb Evangheliile, care sunt în Biblie, sunt cuvântul lui Dumnezeu. Între acestea evanghelistul Matei care îl definește pe Iosif bărbat "drept". Să ascultăm relatarea sa: "Nașterea lui Isus Cristos însă a fost astfel: mama lui, Maria, fiind logodită cu Iosif, înainte ca ei să fi fost împreună, ea s-a aflat însărcinată de la Duhul Sfânt. Iosif, soțul ei, fiind drept și nevoind s-o expună, a vrut să o lase în ascuns" (1,18-19). Pentru că logodnicii, atunci când logodnica nu era fidelă sau rămânea însărcinată, trebuiau s-o denunțe! Și femeile în acel timp erau ucise cu pietre. Însă Iosif era drept. Spune: "Nu, asta n-o voi face. Stau deoparte".

Pentru a înțelege comportamentul lui Iosif față de Maria, este util să amintim obiceiurile matrimoniale din vechiul Israel. Căsătoria cuprindea două faze bine definite. Prima era ca o logodnă oficială, care comporta deja o situație nouă: îndeosebi femeia, deși continua să trăiască în casa paternă timp de încă un an, era considerată, de fapt, "soție" a logodnicului. Încă nu trăiau împreună, dar era ca și cum era soția. Al doilea act era transferarea logodnicei din casa paternă în casa logodnicului. Asta se petrecea cu o procesiune de sărbătoare, care completa căsătoria. Și prietenele logodnicei o însoțeau acolo. Pe baza acestor obiceiuri, faptul că "înainte ca ei să fi fost împreună, Maria s-a aflat însărcinată", o expunea pe Fecioara acuzei de adulter. Și acest păcat, conform Legii antice, trebuia să fie pedepsită cu uciderea cu pietre (cf. Dt 22,20-21). Totuși, în practica iudaică succesivă s-a răspândit o interpretare mai moderată care impunea numai actul repudierii, dar cu consecințe civile și penale pentru femeie, însă nu uciderea cu pietre.

Evanghelia spune că Iosif era "drept" tocmai pentru că este supus legii ca orice bărbat israelit pios. Dar înăuntrul său iubirea față de Maria și încrederea pe care o are în ea îi sugerează un mod care să salveze respectarea legii și onoarea logodnicei: decide să-i dea actul de repudiere în secret, fără zgomot, fără a o supune umilirii publice. Alege calea confidențialității, fără proces și răzbunare. Dar câtă sfințenie în Iosif! Noi, care imediat ce avem o știre un pic folclorică sau pic urâtă despre cineva, mergem imediat la bârfă! În schimb Iosif stă deoparte.

Dar adaugă imediat evanghelistul Matei: "Cugetând el la acestea, iată că un înger al Domnului i-a apărut în vis, spunându-i: «Iosif, fiul lui David, nu te teme să o iei pe Maria, soția ta, căci ceea ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt! Ea va naște un fiu și-i vei pune numele Isus, căci el va mântui poporul său de păcatele sale»" (1,20-21). Intervine în discernământul lui Iosif glasul lui Dumnezeu care, printr-un vis, îi dezvăluie o semnificație mai mare decât însăși dreptatea sa. Și cât de important este pentru fiecare dintre noi să cultivăm o viață dreaptă și în același timp să simțim mereu că avem nevoie de ajutorul lui Dumnezeu! Pentru a putea lărgi orizonturile noastre și a vedea circumstanțele vieții dintr-un punct de vedere diferit, mai amplu. De atâtea ori ne simțim prizonieri ai lucrurilor care ni s-au întâmplat: "Dar uite ce mi s-a întâmplat!" și noi rămânem prizonieri ai acelui lucru urât care ni s-a întâmplat; dar tocmai în fața unor circumstanțe ale vieții, care ne apar inițial dramatice, se ascunde o Providență care cu timpul ia formă și luminează cu semnificație chiar și durerea care ne-a lovit. Ispita este să ne închidem în acea durere, în acel gând al lucrurilor urâte care ni s-au întâmplat. Și acest lucru nu face bine. Acest lucru duce la tristețe și la amărăciune. Inima amară este așa de urâtă.

Aș vrea să ne oprim pentru a reflecta asupra unui detaliu din această istorie relatată de Evanghelie și pe care foarte des îl neglijăm. Maria și Iosif sunt doi logodnici care probabil că au cultivat vise și așteptări cu privire la viața lor și la viitorul lor. Dumnezeu pare să se insereze ca un neprevăzut în viața lor și, deși cu o greutate inițială, ambii deschid larg inima la realitatea care li se pune în față.

Dragi frați și dragi surori, foarte des viața noastră nu este așa cum ne-o imaginăm. Mai ales în raporturile de iubire, de afect, ne este greu să trecem de la logica îndrăgostirii la cea a iubirii mature. Și trebuie să se treacă de la îndrăgostire la iubirea matură. Voi, noi căsătoriți, gândiți-vă bine la asta. Prima fază este marcată de o anumită vrajă, care ne face să trăim cufundați într-un imaginar care adesea nu corespunde realității faptelor. Dar chiar atunci când îndrăgostirea cu așteptările sale pare să se termine, acolo poate să înceapă iubirea adevărată. De fapt, a iubi nu înseamnă a pretinde ca celălalt sau viața să corespundă imaginației noastre; înseamnă mai degrabă a alege în libertate deplină de a lua responsabilitatea vieții așa cum ni se oferă. Iată pentru ce Iosif ne dă o lecție importantă, o alege pe Maria "cu ochi deschiși". Și putem spune cu toate riscurile. Gândiți-vă, în Evanghelia lui Ioan, un reproș pe care învățătorii legii îl fac lui Isus este acesta: "Noi nu suntem fii care provin de acolo", cu referință la prostituție. Dar pentru că aceștia știau că Maria a rămas însărcinată și voiau s-o murdărească pe mama lui Isus. Pentru mine este trecerea cea mai murdară, cea mai demoniacă din Evanghelie. Și riscul lui Iosif ne dă această lecție: ia viața așa cum vine. Dumnezeu a intervenit acolo? O iau. Și Iosif face cum i-a poruncit îngerul Domnului. De fapt, spune Evanghelia: "Trezindu-se din somn, Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului și a luat-o la sine pe soția lui și nu a cunoscut-o până când ea a născut un fiu. Și i-a pus numele Isus" (Mt 1,24-25). Logodnicii creștini sunt chemați să mărturisească o astfel de iubire, care să aibă curajul de a trece de la logicile îndrăgostirii la cele ale iubirii mature. Și aceasta este o alegere exigentă, care în loc să închidă viața poate să fortifice iubirea pentru ca să fie durabilă în fața încercărilor timpului. Iubirea unui cuplu merge înainte în viață și se maturizează în fiecare zi. Iubirea din timpul logodnei este un pic - permiteți-mi cuvântul - un pic romantică. Voi ați trăit-o în întregime, dar după aceea începe iubirea matură, de toate zilele, munca, pruncii care vin. Și uneori acel romantism dispare un pic. Dar nu există iubire? Da, dar iubirea matură. "Dar știți, părinte, noi uneori ne certăm...". Asta se întâmplă din timpul lui Adam și Eva până astăzi: că soții se ceartă este pâinea noastră de fiecare zi. "Dar nu trebuie să ne certăm?". Da, se poate. "Și părinte, dar uneori ridicăm glasul" - "Se întâmplă". "Și uneori zboară și farfuriile" - "Se întâmplă". Dar ce-i de făcut pentru ca acest lucru să nu dăuneze vieții de căsătorie? Ascultați bine: să nu se termine niciodată ziua fără a face pace. Ne-am certat, eu ți-am spus cuvinte urâte, Dumnezeu meu, ți-am spus lucruri urâte. Dar acum se termină ziua: trebuie să fac pace. Știți de ce? Pentru că războiul rece din ziua următoare este foarte periculos. A nu permite ca ziua următoare să înceapă în război. Pentru aceasta a face pace înainte de a merge la culcare. Amintiți-vă mereu: a nu termina niciodată ziua fără a face pace. Și asta vă va ajuta în viața matrimonială. Acest parcurs de la îndrăgostire la iubirea matură este o alegere exigentă, dar trebuie să mergem pe acel drum.

Și de data aceasta încheiem cu o rugăciune către sfântul Iosif.

Sfinte Iosif,
tu care ai iubit-o pe Maria cu libertate
și ai ales să renunți la imaginarul tău pentru a face spațiu realității,
ajută pe fiecare dintre noi să ne lăsăm surprinși de Dumnezeu
și să primim viața nu ca pe un neprevăzut de care să ne apărăm,
ci ca pe un mister care ascunde secretul bucuriei adevărate.
Dobândește tuturor logodnicilor creștini bucuria și radicalitatea,
păstrând însă mereu conștiința
că numai milostivirea și iertarea fac posibilă iubirea. Amin.

____________________

APEL

Astăzi este Ziua Mondială împotriva SIDA. Este o ocazie importantă pentru a aminti multele persoane afectate de acest virus, dintre care pentru multe, în unele zone ale lumii, nu este disponibil accesul la îngrijirile esențiale. Doresc o reînnoită angajare solidară pentru a garanta tratamente sanitare egale și eficace.

Mâine voi merge în Cipru și apoi în Grecia pentru a face o vizită la iubitele populații din acele țări bogate în istorie, în spiritualitate și în civilizație. Va fi o călătorie la izvoarele credinței apostolice și fraternității dintre creștini de diferite confesiuni. Voi avea și oportunitatea de a mă apropia de o umanitate rănită în trupul atâtor migranți aflați în căutare de speranță: voi merge la Lesbos. Vă cer, cu rugăminte, să mă însoțiți cu rugăciunea. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 422.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat