Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Misionar însoțitor al lui Paul și prim evanghelizator al insulei Cipru

Pe urmele Sfântului Barnaba, "fiul îndemnului"

de Giovanni Claudio Bottini

În Cipru merg iubitorii mitologiei pentru a aminti nașterea din mare a lui Venus, zeița frumuseții, merg acolo iubitorii de istorie a artei antice pentru a admira inegalabilele mozaicuri și monumente unice lăsate de-a lungul mileniilor de civilizații și culturi diferite, ajung acolo în pelerinaj creștinii pe urmele Sfântului Paul și ale însoțitorului său misionar, Sfântul Barnaba, așa cum face acum Papa Francisc. Exprimă acest lucru în mod eficace logoul pelerinajului său: pe fundal este reprodusă harta geografică a insulei și în stânga este schițată fața papei care își îndreaptă privirea spre Sfântul Barnaba, patron ceresc al Ciprului. Face referință la asta și motoul "inspirat din numele apostolului Barnaba - care poate să însemne «fiul îndemnului» sau «al mângâierii» (cf. Fap 4,36) - sugerează importanța întăririi și încurajării reciproce, dimensiuni esențiale pentru dialog, întâlnire și primire și caracteristici importante din viața și din istoria insulei" (L'Osservatore Romano, 5 noiembrie 2021).

Este bine cunoscut acest bărbat "virtuos... și plin de Duh Sfânt și de credință" (Fap 11,24), "profet și învățător" (Fap 13,1), conform relatării din Faptele Apostolilor care furnizează despre el și multe alte informații nominalizându-l de 23 de ori. Despre Barnaba se vorbește de multe ori și în alte cărți ale Noului Testament (cf. 1Cor 9,6; Gal 2,1.9.13; Col 4,10). Astfel știm că era originar din Cipru și aparținea unei familii de viță levitică și s-a unit repede la comunitatea creștină. Numele Iosif i-a fost schimbat de apostoli cu supranumele "Barnaba, care înseamnă fiul mângâierii" (Fap 4,36). Diferit de soții Anania și Safira, el a vândut ogorul pe care-avea și a dat banii apostolilor, fiind exemplu al acelei comuniuni de bunuri materiale și spirituale trăite în comunitatea de la începuturi (cf. Fap 4,32-36).

Iudeu din diaspora, Barnaba locuiește la Ierusalim, dar nu face parte din grupul conducător al "eleniștilor". După persecuția dezlănțuită împotriva acestora în cetatea sfântă care devine ocazie providențială pentru răspândirea Cuvântului și printre păgâni sau non-evrei, la inițiativa apostolilor, Barnaba a fost trimis la "Biserica din Antiohia" (Fap 11,22). Aici el "a văzut harul lui Dumnezeu, s-a bucurat și i-a îndemnat pe toți să rămână în Domnul cu inimă neclintită" (Fap 11,23). El devine "mediator" între cele două centre ale începuturilor creștine, Ierusalim și Antiohia.

Din acest moment istoria sa se leagă mai strâns cu aceea a lui Saul / Paul pe care el l-a prezentat apostolilor făcându-se garant sau mai bine zis "mediator" între neo-discipolul lui Isus și apostoli care se temeau de el (cf. Fap 9,26-27). De la Antiohia a mers la Tars, l-a luat cu sine pe Paul și a împărtășit cu el nu numai misiunea apostolică în oraș (cf. Fap 11,25-26), ci și funcția sa de legătură cu Biserica mamă. Un exeget contemporan îl definește un "constructor de punți" (T. Evans). De fapt, cei doi merg la Ierusalim pentru a duce colecta de ajutor (cf. Fap 11,30). La întoarcere îl iau cu ei pe Ioan Marcu (cf. Fap 12,25) și împreună, prin impulsul Duhului și mandatul comunității, se dedică răspândirii Cuvântului în Cipru și Asia Mică (cf. Fap 13,1.2.7.43.46.50; 14,20). Împreună urcă la Ierusalim pentru adunarea apostolică sau conciliu (cf. Fap 15,12.22.25.35). Este interesant de notat că amândoi sunt mereu nominalizați uniți și puși, ca să spunem așa, pe același plan prin simpla conjuncție "și", deși la un anumit punct al relatării din Fapte, Paul este nominalizat primul ca responsabil principal al misiunii și Barnaba trece pe al doilea plan.

Colaborării rodnice dintre cei doi îi pune capăt "neînțelegerea" despre Faptele Apostolilor par să indice motivul îndepărtat și cel proxim. De fapt, se citește în Fap 13,13: "Apoi, îmbarcându-se de la Páfos, Paul și cei care erau cu el au ajuns la Pérga Pamfíliei. Ioan [Marcu], despărțindu-se de ei, s-a întors la Ierusalim". Motivul nemijlocit este exprimat în Fap 15,36-40 când, începând noua călătorie misionară, "Barnaba voia să-l ia cu el și pe Ioan, numit Marcu, dar Paul considera că nu se cuvenea să-l ia cu ei pe cel care se despărțise de ei în Pamfília și nu-i însoțise în lucrarea lor. S-a iscat o neînțelegere între ei, încât s-au despărțit unul de altul. Barnaba, luându-l pe Marcu, s-a îmbarcat spre Cipru, iar Paul, alegându-l pe Sila, a plecat după ce a fost încredințat harului Domnului de către frați" (Fap 15,37-40).

S-a scris mult despre această "neînțelegere" care nu trebuia să se refere pur și simplu la atitudinea celor doi față de tânărul Ioan Marcu. Interpretarea cea mai plauzibilă este că era în joc metoda de evanghelizare - astăzi s-ar spune înculturarea evangheliei - care pentru Barnaba și Paul nu putea nici nu trebuia să fie unică și uniformă. Nu pare greșit să se înțeleagă această neînțelegere în lumina discuțiilor aprinse despre necesitatea de a obliga sau nu pe păgâni la respectarea întregii Legi și tradițiile iudaice. Probabil că Marcu, întărit în asta și de Barnaba, nu împărtășea poziția lui Paul care excludea această obligație. Este vorba de așa-numita "controversă iudaizantă" pe care conciliul din Ierusalim a rezolvat-o în favoarea lui Paul cu o decizie echilibrată (cf. Fap 15,23-29). În orice caz, efectele controversei au fost providențiale deoarece cei trei evanghelizatori au reluat drumul lor misionar pe căi diferite și rodnice.

Începând de la despărțire (prin anul 51), știrile despre Barnaba nu mai sunt abundente. Totuși o tradiție nu foarte veche și atestată în apocrifa Faptele și martiriul lui Barnaba (sec. al V-lea) dar cu siguranță verosimilă, vorbește despre misiunea sa și despre martiriul său la Cipru. În întreaga Biserică, Barnaba este "fiul mângâierii", bărbat binevoitor, blând și simplu, dar și puternic încât să reziste la severitatea lui Paul pentru a face și din Ioan Marcu un colaborator în predicarea Evangheliei. La Salamina se venerează mormântul său și o mănăstire frumoasă perpetuează amintirea Sfântului Barnaba vestit cipriot și apostol al Bisericii de la începuturi.

(După L'Osservatore Romano, 29 noiembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 331.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat