Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Relatările de duminică

Profetul Isaia. Dumnezeu este fidel față de cuvântul său

de Frederic Manns

Profetul Isaia este autorul cel mai cunoscut și cel mai citat în Noul Testament. În timpul Adventului, liturgia meditează multe oracole ale sale. În Evul Mediu este numit a cincea Evanghelie. Născut în 765 î.C., Isaia trăiește într-o perioadă de puternice tensiuni politice, în timpul cărora Israel este sub amenințarea unei invazii asiriene. Politica profetului se ciocnește cu politica oficială a curții. În prima parte a cărții sale (cap. 1-39) prevalează judecata și vestirea pedepsei. Pentru profet, mântuirea lui Iuda nu poate veni nici de la Asiria nici de la Egipt, ci de la Yhwh care a ales Ierusalimul și este legat cu casa lui David (Is 7-8). Unica posibilitate de mântuire vine din credință (Is 7,9). Isaia expune câteva oracole mesianice importante: o pedeapsă dramatică urmează să vină asupra poporului. Când nu mai există nicio speranță de a o evita, iată venind pe neașteptate mântuirea, care depășește orice așteptare. Intervenția divină se unește cu nașterea unui prunc care are numele "Emanuel", "Dumnezeu cu noi". Sinagoga adaugă o interpretare mesianică clară la unele oracole.

În primul oracol (7,1-17), Isaia îl invită pe regele Ahaz să ceară un semn. În general Dumnezeu este cel care dă semnele. Regele nu vrea să-l provoace pe Domnul (v. 12), pentru că a cere semne înseamnă a-l ispiti pe Dumnezeu. În realitate Ahaz respinge oferta: el nu vrea semne, pentru că îl consideră pe Dumnezeu departe de viața sa. Această atitudine este considerată de Isaia ca o ipocrizie, pentru că regele urmează să ceară ajutor de la Asiria, dat fiind că nu are încredere în Domnul. "Dacă nu credeți, nu veți rezista!" (v. 9), declară Isaia. Într-un fel, regele este chemat aici să iasă la iveală și să recunoască dependența sa de Dumnezeu. Însă Domnul nu renunță la proiectul său și trimite regelui un semn: nașterea unui prunc. "Fecioara va zămisli și va naște un fiu, căruia îi va pune numele Emanuel: Dumnezeu cu noi" (v. 14). Fecioara este probabil soția regelui care încă n-a avut copii. Nașterea realizează promisiunea, asigură continuitatea legată de tronul lui David. Pruncul se va hrăni cu lapte și miere, simboluri ale țării promise. În textul ebraic fecioara (ha'almah articulat) este o femeie necăsătorită cunoscută. Traducerea greacă făcută de Sinagoga din Alexandria vorbește despre "o fecioară (parthenos) care va naște". Nașterea fiului lui Ahaz, Ezechia, se împlinește în generațiile următoare. Dumnezeu este fidel față de cuvântul său. Moștenitorul lui David, Mesia, este Emanuel, care se manifestă în istorie. Dumnezeu are inițiativa, care se realizează în pofida rezistenței regelui. Oracolul lui Emanuel, deși cu anunțarea clară a unei nașteri extraordinare este întunecată de o dramă: aceea a unui rege incapabil a unei relații sincere cu Dumnezeu. Oracolul este preluat în Evanghelia lui Matei la început (1,22-23) pentru a valida relatarea zămislirii feciorelnice a lui Isus din partea Mariei. Și la sfârșitul Evangheliei, oracolul promite prezența lui Mesia: "Eu sunt cu voi (Emanuel) până la sfârșitul timpurilor". Această includere înseamnă că Isus vine să aducă împlinirea oracolului.

În capitolul 8,1-15, numele "Emanuel" revine de două ori. Prima dată într-un oracol de condamnare, a cărei motivație este dată: prepotența lui Rezin, regele Damascului, și a fiului lui Remelia, rege al lui Israel, care vor să cucerească Ierusalimul. Însă amenințarea de condamnare provoacă un oracol de eliberare: va fi o invazie tragică, dar proiectele invadatorilor eșuează. Numele pruncului înseamnă de fapt o vestire de mântuire (v. 8.10).

Un alt oracol (8,23-9,6) scoate în evidență faptul că pruncul vine de la Dumnezeu. Profeția se referă la un timp de obscuritate și de întuneric: regele asirian a semănat spaimă în Regatul de Nord. Acum flagelul s-a sfârșit și suferința s-a terminat: Isaia proclamă "o lumină mare pentru poporul care umbla în întuneric" (v. 1) și dă motivația: "pentru că un copil ni s-a născut, un fiu ni s-a dat nouă" (v. 5). Numele pruncului sunt emblematice: "sfetnic minunat, Dumnezeu puternic, părinte veșnic, principe al păcii" (v. 5). Aceste apelative dau sens numelui "Emanuel". Targumul Is 9,6 adaugă la aceste titluri: "Mesia în ale cărui zile pacea va fi îmbelșugată". Un prunc cu nașterea sa pregătește un viitor grandios și exprimă caracterul acțiunii divine în istorie: Dumnezeu alege ceea ce este slab. Oracolul este în mod clar mesianic. Viitorul Mesia nu este un simplu mesager divin, ci este părtaș de natura lui Dumnezeu. Este vorba de unul din textele rare din Vechiul Testament în care cuvântul lui Dumnezeu se exprimă cu sobrietate despre o temă nouă. Și totuși cel care vine să elibereze poporul este "Dumnezeu puternic".

Un ultim oracol (Is 11,1-13) anunță că "va ieși o mlădiță din trunchiul lui Iese și un vlăstar (nezer) se va ridica din rădăcinile lui. Se va odihni peste el Duhul Domnului: duhul înțelepciunii și al înțelegerii, duhul sfatului și al tăriei, duhul științei și al fricii de Domnul" (v. 1-2). Versiunea sinagogală adaugă în Is 11,1: "Un rege se naște printre fiii lui Iese și Mesia este preamărit printre fiii fiilor săi". Iese este tatăl lui David, iar dinastia sa, umilită de aroganța Asiriei, se aseamănă cu un trunchi tăiat. Dar din acel trunchi se naște un vlăstar: este o mlădiță, și amintește de ceva delicat, ceva fraged, și este în același timp toiagul, adică sceptrul regelui. Acesta are Duhul lui Dumnezeu. Lucrarea sa se manifestă în mântuire, mai ales în favoarea celor oprimați și a celor săraci. Semnele sale caracteristice sunt dreptatea și fidelitatea. Aduce pacea printre oameni. El "nu va judeca după aparența ochilor și nu va lua hotărâri după cele auzite cu urechea. Îi va judeca pe cei săraci cu dreptate și va lua hotărâri cu nepărtinire pentru cei nevoiași ai țării" (v. 3-4). Lucrarea lui Mesia este descrisă cu termeni emoționanți: "Atunci, lupul va sta cu mielul și leopardul se va culca împreună cu iedul; vițelul, puiul de leu și animalele îngrășate vor fi împreună... Copilul alăptat se va juca la gaura viperei" (v. 6-8). În v. 6, Targumul interpretează: "În zilele lui Mesia din Israel pacea abundă în țară". Omenirea este reconciliată cu ea însăși și cu toate creaturile. Apare un nou paradis.

Mesia inaugurează această împărăție glorioasă, iar mlădița lui Iese se ridică "steag pentru popoare", pentru că "pământul va fi plin de cunoștința Domnului așa cum apele acoperă fundul mării" (v. 9-10). Oracolul are un suflu universal, se referă la toate popoarele de pe pământ, aducând bucurie și speranță. Uimirea în fața acestor mistere este legitimă: liturgia din Advent face asta și cântă: "O, Emmanuel, veni ad salvandum nos".

(După L'Osservatore Romano, 27 noiembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 428.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat