Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Biserica și zilele

Timpul Adventului

de cardinal Augusto Paolo Lojudice
arhiepiscop de Siena - Colle di Val d'Elsa - Montalcino

Și anul acesta urmează să se întoarcă Adventul: un timp, cel care va începe duminica viitoare, care poate duce la reflecție, la lumină, un timp pentru a reaprinde atâtea speranțe ale noastre. Ceea ce am trăit și trăim este o perioadă care a adus umbre, incertitudini, care a deformat raporturi, care a multiplicat violențe în familie, care a evidențiat limite și critici, și mai mult astăzi, în pozițiile iraționale care se opun ocrotirii sănătății publice, prezintă toate contradicțiile sale. Dar noi suntem în această lume, nu în alta și în aceasta suntem chemați să ducem cuvântul evangheliei cu curaj și demnitate. Dacă este adevărat că "realitatea este superioară ideii" nu trebuie în niciun mod să capitulăm în fața contradicțiilor din lume, ci să le gestionăm, să le integrăm, "să le elaborăm" pentru ca să nu ne doboare și să ne descurajeze: și acest lucru este valabil pentru noi, episcopii, pentru preoți, pentru toți credincioșii, bărbați și femei angajați în trăirea credinței.

Când eram părinte spiritual în seminar, una din sugestiile mai frecvente pe care le dădeam seminariștilor era aceea de "a se pregăti să gestioneze tensiunile și dezamăgirile", înăuntrul și în afara Bisericii, care vor caracteriza mare parte din drumul de viață sacerdotală; să se obișnuiască să pornească de la cele mai mici lucruri, cele aparent nesemnificative, dar care sunt substanța zilelor noastre, care adesea se vor prezenta egale, repetitive, monotone, chiar și în viața sacerdotală: câteva liturghii, un pic de catehism, multe înmormântări. Nu știu dacă am fost convingător în această învățătură, dar sper că seminariștii de atunci, actuali preoți, continuă să vrea să vestească evanghelia, în orice mod și în orice situație. Ascultarea-dialogul pe care prima fază a drumului sinodal ni-l cere va putea să fie o ocazie bună pentru a ne redescoperi în relație cu toți, fie credincioși, fie necredincioși, în ocazii pe care trebuie să avem răbdarea și fantezia de a le inventa sau reinventa pentru a reda un elan responsabilității noastre de a duce evanghelia la toți.

În această perioadă am recitit Dialogul Sfintei Ecaterina: am regăsit în această tânără femeie o pasiune unică, o forță sufletească excepțională, o experiență mistică foarte profundă și, probabil, irepetabilă; dar ea a reușit, pentru ea Isus era tangibil, ascultabil, vizibil, așa cum amintește Ioan în prima sa scrisoare: putem reuși și noi să trăim această experiență. Din moment ce nu așteptăm un necunoscut, ci pe Cel pe care, în virtutea Botezului, suntem chemați să-l urmăm și, ca oameni care cred, am ales să-l imităm în mod singular, a trăi timpul Adventului comportă să privim la întruparea Fiului lui Dumnezeu și, în lumina acesteia, să examinăm întruparea noastră personală, pentru a vedea dacă aceasta corespunde cu a sa.

Duminica trecută am trăit, ca toți episcopii, ZMT la nivel diecezan: eram la Colle di Val d'Elsa, localitate la nord de Siena. Responsabilul pastorației tineretului a invitat, la sugestia câtorva tineri, un tânăr preot din Milano, foarte activ și foarte urmărit pe social, care a vorbit despre experiența sa de viață, animare și formare în oratoriu. Erau circa patru sute de tineri, din diferite grupuri, din diferite realități ecleziale și parohiale. Puțini? Mulți? Nu știu: deși adesea cădem în această capcană, credința nu este niciodată o problemă de cifre. Cifrele ne înșală, ne fac să simțim povara unei nepotriviri, ne fac să trăim o concurență cu confrații care desigur nu este productivă sau, și mai rău, dimpotrivă, ne pot înșela, ne pot face să credem lucruri care nu sunt, ne pot face să ne simțim buni și capabili și să altoim în noi, păstorii, preoți sau episcopi, ispite subtile și pătrunzătoare, considerându-ne capabili de cine știe ce sau, dimpotrivă, nepotriviți și incapabili. Pentru mine a fost important că acești tineri au putut experimenta valoarea unei comuniuni spirituale care îi face frați, a unei pasiuni care, dacă este cultivată, continuă să-i facă să viseze, a unei forțe care vine din unirea dintre ei și care poate cu adevărat să-i convingă că lumea poate să fie diferită dacă se trăiește într-un anumit mod, dacă este urmat Isus și evanghelia în viața de fiecare zi.

"Principe al păcii" este unul din apelativele pe care Scriptura îl dă Celui care trebuie să vină: pacea rezumă toate darurile lui Dumnezeu. Este bunăstarea, aflarea într-un sentiment de plinătate și de împlinire. Înainte de toate în raportul cu Dumnezeu: pace înseamnă că omul se află în fața lui Dumnezeu simțindu-se în largul său. Nu ca Adam care s-a ascuns în prezența lui și nici precum Cain care a trebuit să fugă. În pace cu Dumnezeu, reconciliați. "Reconciliați cu Dumnezeu" înseamnă a spune și în pace cu noi înșine, ca persoane care se simt bine acasă la ei, care nu fug din ele însele, care nu au nevoie să fugă și să se ascundă pentru că au învățat să se accepte așa cum sunt în fața lui Dumnezeu. Pacea cu noi înșine devine și pace cu alții, devine fraternitate și primire. Euharistia ne poate da referința la atenția fundamentală care trebuie să fie în inima vieții noastre. Înainte de toate, pentru că atunci când privim Euharistia suntem în fața lui Isus Cristos și a dăruirii vieții sale. "O pâine frântă" este viața lui Cristos și asta ne pune în fața unui spectacol, a unei perspective, care este fundamentală, aceea a iubirii Domnului. În același timp ne eliberează desigur de dominația lucrurilor; din punctul de vedere al lucrului în sine Euharistia este foarte puțin, este o bucățică de pâine care nu costă nimic și nu produce nimic. Și totuși am învățat să înțelegem că acolo este ceea ce valorează mai mult din întreaga lume. Dacă privim la Euharistie, ne dăm seama că esențialul este ceva "invizibil pentru ochi", ceva misterios, care se naște în experiența inimii și a iubirii, în dăruirea de sine, în jertfirea de sine. Și tocmai toate acestea pot deveni pentru noi experiența așteptării, drumul Adventului.

"Conștiința că suntem sprijiniți de o tradiție spirituală care se extinde în secole dă o puternică senzație de siguranță în fața oricărei dificultăți tranzitorii": așa spunea Bonhoeffer scriind părinților din închisoare cu ocazia festivităților de Crăciun. Și adăuga: "Un prizonier înțelege mai bine decât oricare altul că mizeria, suferința, sărăcia, singurătatea, lipsa de ajutor și vina au în ochii lui Dumnezeu o semnificație complet diferită decât în evaluarea oamenilor; că Dumnezeu se îndreaptă tocmai spre cei de care oamenii obișnuiesc să-și întoarcă privirea; că Cristos s-a născut într-un staul pentru că nu a găsit loc la han; toate acestea pentru un prizonier este cu adevărat o veste bună". Adventul înseamnă cu adevărat a retrăi până la capăt succesiunea care face viața noastră o promisiune a ceva mai mult: a trăit pentru o promisiune, pentru ceea ce a fost promis, a avea o privire care caută, care este atentă la semnele realizării acestui "mai mult" în fiecare lucru.

Adventul ne va face să întâlnim diferite personaje în liturgie și primul înainte de toate va fi ea, Maria din Nazaret. Cea care așteaptă "prin excelență", cea care se roagă, care meditează, care nu reacționează instinctiv, care știe să decanteze lucrurile care se întâmplă, chiar și cele mai stranii și mai imprevizibile. Așadar, să ne dispunem în așteptarea nașterii lui Isus inspirându-ne de la ea și de la dreptul Iosif: păstrând și meditând în fiecare zi în desfășurarea îndatoririlor noastre în muncă, în viața familială, în slujirea celorlalți. Așa cum Isus și Maria așteptau ca vălul asupra misterului să se dea la o parte, ascultători în călătorie spre Betleem, tot așa și noi putem să ne dispunem să pornim pe drumul unui nou an liturgic, sub semnul Mariei, și să parcurgem urmele celei care cea dintâi ne învață să deschidem ușile vieții noastre lui Cristos.

(După L'Osservatore Romano, 24 noiembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 753.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat