Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Un nou model cultural pentru a face față "catastrofei educative"

de Gabriella Ceraso

Pe de o parte "catastrofa educativă" a zeci de milioane de copii din lume excluși de orice rețea școlară. Pe de altă parte "pactul educativ" propus de papa pentru a contribui la vindecarea acestei profunde răni umane, dar și sociale. În spațiul de mijloc, ca să spunem așa, se concentrează munca a treizeci de persoane care urmăresc, orientează, supraveghează, promovează formarea școlară și academică a institutelor catolice din toată lumea. Cardinalul Giuseppe Versaldi relatează misiunea Congregației pentru Educația Catolică, a cărui bilanț de misiune, în comunicarea oficială 2021 a Sfântului Scaun, este parte din cele 21 de milioane din buget alocate în ansamblu pentru treizeci de dicastere și instituții vaticane.

Educația este una din temele centrale ale pontificatului lui Francisc, care în octombrie 2020 a relansat propunerea unui "pact global" adresat tuturor subiecților formativi ai societății pentru viitorul noilor generații. În ce mod susține și realizează dicasterul angajarea solicitată de papa?

Încă de la începutul pontificatului, Papa Francisc, urmând stilul său pastoral precedent, insistă asupra necesității de a investi talentele tuturor, și mai ales ale tinerelor generații, pentru a face să se formeze o nouă solidaritate universală și o societate mai primitoare. Cu lansarea pactului educativ, el a reînnoit invitația de a încheia o alianță care să permită găsirea convergenței globale pentru o educație care să știe să unească toate persoanele și toate componentele lor, cu scopul de a găsi soluții la problemele schimbării epocale aflate în desfășurare, de a demara procese de transformare fără frică și de a privi la viitor cu speranță. O astfel de invitație a fost adresată tuturor: profesori, studenți, părinți, societate civilă; toate științele și disciplinele; diferitele exprimări intelectuale, științifice, artistice, sportive, politice, economice, antreprenoriale în sprijinul tinerilor.

Congregația pentru Educația Catolică, responsabilă să însoțească realizarea acestui proiect, în afară de a promova o serie de întâlniri și evenimente pentru a aprofunda diferitele profiluri ale pactului educativ, desfășurate imediat după primul mesaj al Sfântului Părinte - din 12 septembrie 2019 - a început să monitorizeze și să adune experiențele mai semnificative demarate de școlile și universitățile catolice și de multe alte instituții educative în multe țări din lume. Dată fiind proliferarea inițiativelor și în perspectiva unei dezvoltări constante a lor în următorii ani, a fost creat un Comitet - cu Fundația pontificală Gravissimum educationis, Universitatea Lumsa și Universitatea Catolică "Sacro Cuore" - care a pregătit un vademecum ușor pentru educatori și un volum cu liniile conducătoare pentru universități. În timp ce în primul instrument sunt dezvoltate obiectivele pactului indicate de papa, în liniile conducătoare sunt ilustrate cinci zone tematice în care pactul va putea găsi articulații adecvate pentru inițiative academice, științifice și culturale: demnitate și drepturi umane; fraternitate și cooperare; tehnologii și ecologie integrală; pace și cetățenie; culturi și religie.

Ținând cont că propunerea unui pact educativ își propune să găsească o convergență globală într-o "casă comună" pentru locuitorii Pământului, și a unei alianțe generatoare de pace, dreptate, primire între toate popoarele și de dialog între religii, munca dicasterului se desfășoară în colaborare cu alte organisme ale Sfântului Scaun, într-o colaborare rodnică și folositoare.

Ce tipuri de institute formative fac parte din competența congregației și ce îndatoriri le sunt încredințate la nivel de organizare, orientare și promovare a activității lor?

Congregația are misiunea de a aprofunda, a dezvolta și a promova principiile fundamentale ale educației catolice, așa cum sunt propuse de magisteriul Bisericii, atât în contextul poporului lui Dumnezeu cât și în cadrul societății civile; în acest sens, se angajează pentru ca în această materie credincioșii să-și poată îndeplini obligațiile lor și să acționeze pentru ca și societatea civilă să recunoască și să ocrotească drepturile lor. În acest context este semnificativ dialogul constructiv care este dus înainte cu instituțiile statale și cu organismele internaționale.

Îndeosebi congregația stabilește orientări pentru școlile catolice, dintre care multe sunt create și gestionate de congregații călugărești, îi asistă pe episcopii diecezani în misiunea lor de a supraveghea calitatea slujirii oferite de aceste școli, formarea formatorilor, educația religioasă și îngrijirea pastorală a elevilor. În afară de școli, dicasterul urmărește universitățile catolice asistându-i pe episcopi pentru ca elaborând normele aplicative ale constituției Ex corde Ecclesiae să poată însoți aceste instituții academice în aprofundarea diferitelor discipline, ținând cont de inspirația creștină, și în promovarea diferitelor forme de pastorație universitară.

În afară de asta, o competență specifică a congregației se referă la universități și la institutele de studii ecleziastice. Punând în aplicare constituția apostolică Veritatis gaudium (aprobată de Papa Francisc la 8 decembrie 2017), ea ratifică statutele acestor instituții, exercită înalta conducere asupra lor și supraveghează pentru ca în învățământul doctrinal să fie garantată calitatea și să fie salvgardată integritatea credinței catolice. Școlile catolice în lume sunt circa 217 mii, cu peste 60 de milioane de elevi. Universitățile catolice sunt 1.360 și universitățile și facultățile ecleziastice, cu institutele afiliate și agregate la ele, sunt 487. Studenții din instituțiile superioare sunt circa 11 milioane.

Câte persoane lucrează în dicaster și cum este articulată activitatea sa? Care cheltuieli au incidență mai mare asupra bilanțului și căror domenii de "misiune" corespund?

În dicaster lucrează 29 de persoane, provenind din 12 țări diferite, distribuite la oficiul Școli, oficiul Universități, departamentul pentru organismele internaționale și diferitele servicii: contabilitate, protocol, arhivă, bibliotecă, aspecte informatice, portari. Cheltuielile care au incidență mai mare sunt cele ale personalului, la care se adaugă serviciile informatice, devenite recent absolut indispensabile pentru a putea însoți munca instituțiilor educative distribuite în toată lumea. Apoi sunt cheltuielile de tipărituri (revista dicasterului și diferitele documente), precum și contribuția pentru munca de consultanță care este încredințată grupului de consultanți. Evenimentele deosebite, adică întâlniri, seminarii de studiu sau congrese care sunt organizate în diferite circumstanțe, au incidență în parte asupra dicasterului și în parte sunt susținute cu intervenții externe. De șase ani este găzduită la congregație Fundația pontificală Gravissimum educationis, creată de Papa Francisc pentru a susține cercetări și noi proiecte în domeniul educației, la care lucrează patru persoane.

Prin dicaster, Sfântul Scaun asigură și acțiunea sa "diplomatică" la nivel internațional în domeniul cultural și academic, aderând la acorduri și inițiative la diferite niveluri. Ce principii o inspiră și care sunt rezultatele mai semnificative ale acestei acțiuni?

Dicasterul, în afară de a colabora cu numeroasele asociații internaționale a școlilor, a universităților catolice, a părinților, a foștilor studenți, desfășoară o atentă acțiune de contact cu organismele internaționale, cum sun UNESCO, Consiliul Europei, Uniunea Europeană, în strânsă colaborare cu Secretariatul de Stat. Sunt garantate raporturi constante cu observatorii Sfântului Scaun la aceste organisme de la care Congregația primește informații cu privire la strategiile elaborate, la temele de studiu, la evenimentele promovate. În afară de munca internă a oficialilor care urmăresc aceste activități, în diferite circumstanțe deosebite se aleg experți calificați pentru a fi trimiși la întâlnirile programate ca să ducă părerea Bisericii și pentru a cunoaște orientările care se formează și care au reflexii clare asupra muncii instituțiilor educative catolice.

Tocmai ca urmare a aderării la Procesul Bologna a fost instituită în 2007 agenția AVEPRO: ce rol desfășoară în domeniul promovării unei culturi de calitate în cadrul instituțiilor academice? În schimb care sunt îndatoririle Centrului internațional pentru recunoaștere?

În septembrie 2003, într-una din întâlnirile periodice ale miniștrilor universităților din țările apartenente deja la Procesul Bologna, și Sfântul Scaun a aderat și a fost primită în acest important parcurs de colaborare demarat inițial la nivel european și acum răspândit în celelalte continente. Scopul este acela de a facilita mobilitatea internațională a profesorilor și studenților de studii superioare, adoptând o serie de criterii care fac posibilă recunoașterea studiilor academice între țările aderente la Proces. Pentru instituțiile ecleziastice a fost vorba de o trecere importantă care, sub conducerea dicasterului, le-a făcut să revizuiască diferite aspecte ale vieții academice, insistând mai ales asupra calității studiilor. Unul din obiectivele inerente în Procesul Bologna a fost angajarea de a crea în fiecare țară membru o agenție de control al calității studiilor. Și în Sfântul Scaun, Benedict al XVI-lea a creat în 2007 o astfel de Agenție, numită AVEPRO pentru a sublinia nu numai misiunea sa de a evalua, ci mai ales aceea de a ajuta la promovarea dezvoltării și calității studiilor ecleziastice. Așa cum se întâmplă în toate celelalte țări, și în fiecare instituție de studii superioare a Bisericii este prevăzută crearea unui nucleu de autoevaluare cu scopul de a monitoriza coerența și eficacitatea vieții academice; AVEPRO, care este un organism independent de dicaster, face la fiecare cinci ani o evaluare externă a fiecărei instituții, elaborând un raport final cu privire la ea.

Cât privește Centrul internațional pentru recunoaștere, toate țările aderente la una din convențiile UNESCO despre această materie sunt ținute să aibă un oficiu special pentru promovarea recunoașterii și a informa cu privire la sistemele educative naționale, inclusiv o bancă de date a tuturor instituțiilor de educație superioară recunoscute. Și Sfântul Scaun, fiind semnatar al patru convenții regionale și angajându-se pentru a promova convenția globală, adoptată recent la UNESCO, a creat Centrul internațional pentru recunoaștere (ICR), în cadrul Congregației pentru Educația Catolică. Competența sa se extinde la toată lumea, cu dreptul de a lua decizii obligatorii și de a gestiona banca de date, accesibilă pe un sit web, a tuturor instituțiilor de educație superioară înființate sau aprobate de Sfântul Scaun.

Pandemia a avut incidență profundă asupra modalităților didacticii la nivel planetar, penalizând sistemul de relații personale și sărăcind și resursele și sursele de sprijinire a instituțiilor educative. Cât va influența această situație asupra formării noilor generații? Și care sunt în acest domeniu indicațiile și prioritățile de intervenție sugerate de congregație?

Pandemia a accelerat și a amplificat multe din urgențele care se întâlneau și a revelat multe altele, între care cele care se referă la domeniul educativ. Suntem în fața unui soi de "catastrofă educativă" datorată faptului că circa zece milioane de copii la vârstă școlară care sunt excluși de la orice activitate formativă. Au fost activate în mod rapid platforme educative informatice pentru a face față acestei situații, dar disparitatea tehnologică, împreună cu alte carențe, a făcut și mai marcată prăpastia educativă peste tot. În această situație, care nu se va rezolva în scurt timp, congregația sugerează două indicații: pe de o parte, trebuie făcut față cât mai repede urgenței cu instrumentele tehnologice și cu o actualizare a profesorilor pentru un efort imediat de însoțire didactică pentru a vinde noile marginalități care s-au creat. Pe de altă parte trebuie făcut un efort pentru a elabora un nou model cultural pentru a imprima o cotitură la actualul model de dezvoltare și a adopta paradigme pedagogice în măsură să tuteleze demnitatea persoanelor, să promoveze procese adecvate de socializare în perspectiva fraternității universale și să stimuleze abordarea trans-disciplinară a științei pentru a forma noile generații ca protagoniste ale binelui comun.

(După L'Osservatore Romano, 22 noiembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 595.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat