Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Relatările de duminică

Balaam și măgărița care vorbește în numele lui Dumnezeu
de Frederic Manns

În mentalitatea înaintașilor noștri magia cuprindea multiple exprimări culturale și spirituale. În Biblie, figura ghicitorului Balaam recrutat de regele Moabului, Balac, are o fascinație deosebită. Membru când al poporului aramaic, când al poporului amoniților, conform Cărții Numerilor 22-24, Balaam întâlnește evenimentul lui Israel aflat pe drum spre țara promisă, în stepele din Moab. Luptători israeliții seamănă panică în rândul populațiilor locale în timpul drumului lor. Moabiții decid să nu recurgă la arme ci mai degrabă la magie. Regele lor Balac îl interpelează pe Balaam pentru ca să-i oprească pe acei invadatori cu blestemele sale. Însă intervine o surpriză: cu toată tenacitatea sa, ghicitorul Balaam nu reușește să-l blesteme pe Israel. Rostește numai binecuvântări, devenind în mod paradoxal un "profet" al lui Israel, în pofida lui și a ordinului expeditorului său, regele din Moab. Ajungând să vadă de pe înălțimi apropiate terenul evreilor, Balaam repetă de trei ori la rând binecuvântarea inspirată lui de Dumnezeu în loc de blestemul propus de Balac: "Cât de frumoase sunt corturile tale, Iacob". Înainte de a reporni spre țara sa enunță un ultim oracol cu caracter mesianic: "O stea răsare din Iacob, un sceptru se ridică din Israel". În mod straniu, Dumnezeu s-a folosit de jocul de forțe antagoniste pentru a obține salvarea poporului său. Balaam devine un instrument în mâna lui Dumnezeu pentru a confirma rămânerea promisiunii.

Steaua de dimineață era simbolul religios al regelui din Babilonia (Is 14,12). Iată cum îl interpretează versiunea sinagogală: "Un rege răsare din Iacob". Steaua s-a transformat într-un suveran, regele Mesia. Așa se va întâmpla pentru Cristos, dezvălui magilor (preoți ai cultului lui Zarathustra și colegi ai lui Balaam) de o stea, și definit în Apocalipsul lui Ioan "steaua care strălucește, aceea de dimineață" (Ap 22,16). Lumina, marcă divină, va însoți și cântul mesianic al lui Isaia: "Poporul care umbla în întuneric a văzut o lumină mare, peste cei care locuiau în ținutul umbrei morții a strălucit o lumină" (Is 9,1).

Sceptrul este semnul de recunoaștere a autorității regale în Biblie. Dar și aici Targumul reflectând asupra tradiției sinagogale, traduce: "Un Mesia răsare din Israel". Era deja sensul binecuvântării pe care patriarhul Iacob a rezervat-o tribului lui Iuda din care avea să se nască David și, prin urmare, regele mesianic: "Nu se va depărta sceptrul din Iuda, nici toiagul de conducător de la el până când va veni cel căruia îi este destinat. Lui i se cuvine ascultarea popoarelor" (Gen 49,10). Astfel, avem în oracolele ghicitorului din Orient o luminare a portretului lui Mesia. De notat că un păgân a fost autorul acestor profeții mesianice. Pentru creștini steaua și sceptrul trimit la o persoană precisă, Isus Cristos.

Isus este steaua de dimineață, cu spune Petru (2Pt 1,19), și soarele dreptății (Mal 4,2). Revelațiile vorbesc despre sceptrul său, pentru a indica proveniența sa regală fiind descendent din regele David și din împărăția sa care nu va avea sfârșit (Lc 1,33).

În timp ce Balaam călătorea călare pe o măgăriță spre țara Moabului, îngerul Domnului se arată în fața lui având sabia în mână. Pare că singura care-l vede pe înger este măgărița, care prin urmare îl ocolește. Balaam înfuriat se năpustește împotriva animalului care în mod curios începe să vorbească și să se plângă de tratamentul primit de la stăpânul său. În același timp Dumnezeu îi acordă și lui Balaam să-l vadă pe înger: profetul înțelege, se căiește, întreabă dacă trebuie să se întoarcă. Însă îngerul îi poruncește să continue, poruncindu-i să facă, atunci când va fi la regele din Moab, voința Domnului. Balaam va merge, îl va întâlni pe rege, dar nu va primi propunerea sa de a-l trăda pe Israel, pe care, dimpotrivă, îl va binecuvânta.

Origene comentează binecuvântarea omului cu ochi pătrunzător: "Când Balaam spune că sunt frumoase casele lui Iacob, nu cred că laudă locuințele lor pământești... nu laudă casele - pentru că nu au ajuns la sfârșit - ci admiră corturile, sub care sunt mereu în călătorie și, cu cât înaintează mai mult, cu atât se lungește calea progresului spiritual" (Omilia 17). Cortul amintește că toți sunt pelerini pe pământ. Amintește asta sărbătoarea corturilor.

Măgărița lui Balaam este identificată cu Biserica de către Origene (Omilia 13, 676). Ea este strivită de povara păcatului întruchipat de cavalerul păgân, dar răscumpărată de faptul că a fost aleasă ca animal umil de povară de către Cristos pentru intrarea sa la Ierusalim. În sfârșit, de notat un element miraculos al relatării: Dumnezeu a fost capabil să deschidă gura măgăriței, gest deosebit de simbolic. Pe scurt: avem aici o ecleziologie originală.

(După L'Osservatore Romano, 25 septembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 541.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat