Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

www.photo.rmn.fr
Relatările de duminică

Adam și Eva și haina lor de lumină

de Frederic Manns

Avem textul biblic din Biblie, tradus de Sfântul Ieronim în latină; versiunea greacă pe care Sfântul Augustin o apăra și versiunea aramaică numită Targum care este citită în sinagogi. Uneori o variantă provoacă reflecția. Pentru școala catecumenatului, Biblia cu toate variantele sale rămânea cartea fundamentală. Aici ne limităm să dăm un singur exemplu.

Goliciunea paradisiacă a lui Adam și Eva a fost obiect pentru numeroase comentarii în iudaism și în creștinism. Pentru Filon din Alexandria ea simboliza goliciunea intelectului care, precum copilul, încă nu participă nici la bine nici la rău. Literalmente se explică prin climatul plăcut din paradis în care Adam și Eva nu sufereau niciun rău (Quaest. Gen. 1,30). Iudaismul pietist, meditând asupra goliciunii primilor părinți, a aprofundat tema hainei de glorie. De fapt, Adam și Eva erau îmbrăcați în paradis cu haina de glorie. În Viața lui Adam și Eva după păcat, Adam îl ceartă pe șarpe: "De ce mi-ai înstrăinat gloria mea?".

În versiunea sinagogală a Bibliei a Gen 2,25, primii părinți sunt prezentați ca înțelepți (în ebraică arum înseamnă gol și înțelept) și îmbrăcați în glorie. Dar n-au rămas îndelung în gloria lor. În Gen 3,7, autorul Targum-ului adaugă: "Ochii lor s-au luminat și au cunoscut că erau goi, pentru că au fost dezbrăcați de haina lor de strălucire cu care au fost creați". În Gen 3,21, versiunea aramaică a Targum Neofiti adaugă: "Dumnezeu a făcut pentru Adam și soția sa haine din pielea din șarpele pe care el a luat-o pentru a o pune pe pielea trupului lor și pentru a-i îmbrăca". Este probabil că Targumul joacă asupra asonanței între "haine de piele" ('wr) și "haine de lumină" ('wr).

Haina de lumină înseamnă că Adam și Eva aveau vocația de a fi transparenți unul față de altul. Această limpezime trebuia să devină izvor de bucurie și de lumină. După păcat au pierdut această haină de lumină care s-a transformat în piele. Adam și Eva au cunoscut senzualitatea, voința de a domina unul asupra altuia și de a se bucura unul de altul. Itinerarul lor spiritual va consta în regăsirea luminii pornind de la senzualitate. Adam va cunoaște o tensiune interioară. Va trebui să plece de la eros pentru a ajunge la agapé: aceasta este vocația sa angajantă. Însă lupta sa va fi luminată de speranța mesianică. Tema gloriei lui Adam este cunoscută în Sir 45,8 și 49,16 și expresia "toată gloria lui Adam" este prezentă la Qumran. Midrash-ul Pesiqta de Rav Kahana, bazându-se pe Is 61,10 ("Cum își pune mirele diadema") afirmă că veșmintele de glorie ale lui Adam vor fi date lui Mesia care va străluci de la un capăt al altul al lumii. Mesia va fi noul Adam. Nu este neverosimil că scena Schimbării la Față a lui Isus care subliniază strălucirea hainelor sale face apel indirect la această tradiție și prezintă astfel o dovadă a mesianității sale. Moise care este prezent la scenă a fost primul care a trăit experiența transfigurării: fața sa era strălucitoare, afirmă Ex 34,35. Urcând pe munte a rămas pentru a vorbi cu Dumnezeu patruzeci de zile și patruzeci de nopți. Rugăciunea autentică face posibilă transfigurarea. Transformă pielea în lumină. Alături de Moise apare Ilie, profetul care a fugit de la muntele Carmel la Horeb după ce i-a ucis pe profeții falși ai lui Baal. Traversarea deșertului a fost pentru el o experiență obositoare. Ajuns la Horeb a intrat într-o grotă. Dumnezeu nu s-a manifestat nici în uragan nici în cutremur, ci în glasul tăcerii. Tăcerea este laudă adusă lui Dumnezeu, spune Ps 64. A intra în sine, a asculta glasul tăcerii este un mod de pregătire pentru transfigurarea luminii. Când rugăciunea devine tăcută nu are nevoie de cuvinte. În tăcere lumina lui Dumnezeu poate transforma și vindeca rănile cele mai intime.

În parabola invitatului la nuntă omul care intră fără haina de nuntă este simbolul celui care vine în comunitatea fiilor luminii chemați să se îmbrace în Cristos, omul nou, fără a accepta dinamismul schimbării. Botezatul este chemat să fie fiu al luminii în cotidian.

Paul îi va invita pe creștini să se îmbrace în Cristos (Ef 4,24) în botezul lor după ce au depus răul. Creștinilor care mâncau pâinea azimă la Paște Paul le amintea că trebuiau să mănânce azimele sincerității și adevărului. Fermentul care umflă aluatul este simbol al orgoliului care face în așa fel încât omul să se umfle și să se considere mai important decât ceea ce este. Misterul pascal introduce în transfigurare și îi permite omului să regăsească vocația sa de a fi fiu al luminii după ce a părăsit întunericul păcatului.

În tradiția lui Ioan gloria este o putere mântuitoare care se revelează prin "semnele" lui Isus, dar mai ales în moartea sa și în învierea sa. În Prologul Evangheliei ea este asociată cu lumina care semnifică revelația Tatălui în Isus.

Odele lui Solomon, o culegere de texte baptismale de origine iudeo-creștină, exploatează paralelismul dintre haină și lumină. În Ode 11,11 se citește: "Domnul m-a reînnoit în haina sa și m-a învăluit în lumina sa". Ode 21 dezvoltă simbolismul baptismal întunericului-luminii și al veșmintelor: "Mi-am dat jos întunericul și m-am îmbrăcat în lumină".

Sfântul Efrem atribuie o mare importanță temei hainelor de lumină. În Comentariu la Geneză repetă de cinci ori că Adam și Eva erau îmbrăcați cu glorie. Gen 2,25 este comentat: "Nu simțeau rușine din cauza gloriei care îi îmbrăca".

Transparența lui Adam și a Evei are o dimensiune personală, dar și socială și chiar politică. Toți ne amintim de motoul lui Gorbaciov: a regăsi glasnost, "transparența". Omul este un animal politic, afirma Aristotel. Scopul politicii este acela de a orienta pe cetățeni spre o viață reușită, formând și orientând prin educație pasiunile lor și percepția lor pentru a discerne ceea ce este bine de ceea ce este rău, întunericul de lumină.

(După L'Osservatore Romano, 18 septembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 743.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat