Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC LA BUDAPESTA,
CU OCAZIA SFINTEI LITURGHII DE ÎNCHEIERE
A CELUI DE-AL 52-LEA CONGRES EUHARISTIC INTERNAȚIONAL,
ȘI ÎN SLOVACIA

(12-15 septembrie 2021)

Sfânta Liturghie

Esplanada Sanctuarului național (Šaštín)

Miercuri, 15 septembrie 2021

În templul din Ierusalim, brațele Mariei se întind spre brațele lui Simeon, care poate să-l primească pe Isus și să-l recunoască drept Mesia trimis pentru mântuirea lui Israel. În această scenă contemplăm cine este Maria: este Mama care ni-l dăruiește pe Fiul Isus. Pentru aceasta o iubim și o venerăm. Și în acest sanctuar național din Šaštín, poporul slovac vine, cu credință și evlavie, pentru că știe că ea ni-l dăruiește pe Isus. În "logoul" acestei călătorii apostolice este un drum desenat într-o inimă pe care este crucea: Maria este drumul care ne introduce în inima lui Cristos, care și-a dat viața din iubire față de noi.

În lumina Evangheliei pe care am ascultat-o, putem privi la Maria ca model al credinței. Și recunoaștem trei caracteristici ale credinței: drumul, profeția și compătimire.

Înainte de toate, credința Mariei este o credință care pornește la drum. Tânăra din Nazaret, imediat ce a primit vestea îngerului, "s-a dus către ținutul muntos" (Lc 1,39), pentru a o vizita și a o ajuta pe Elisabeta, verișoara sa. Nu a considerat un privilegiu faptul că a fost chemată să devină Mama Mântuitorului; n-a pierdut bucuria simplă a umilinței sale pentru că a primit vizita îngerului; n-a rămas pe loc pentru a se contempla pe sine însăși, între cei patru pereți ai casei sale. Dimpotrivă, ea a trăit acel dar primit ca misiune de îndeplinit; a simțit exigența de a deschide ușa, de a ieși din casă; a dat viață și trup nerăbdării cu care Dumnezeu vrea să ajungă la toți oamenii pentru a-i mântui cu iubirea sa. Pentru aceasta Maria pornește la drum: în locul comodității obiceiurilor preferă necunoscutele călătoriei, în locul stabilității din casă preferă truda drumului, în locul siguranței unei religiozități liniștite preferă riscul unei credințe care se pune în joc, devenind dar de iubire pentru celălalt.

Și Evanghelia de astăzi ne-o arată pe Maria în drum: spre Ierusalim unde, împreună cu Iosif, soțul său, îl prezintă pe Isus în templu. Și toată viața sa va fi un drum în spatele Fiului său, ca primă discipolă, până la Calvar, la picioarele crucii. Maria merge mereu.

Astfel, Fecioara este model al credinței acestui popor slovac: o credință care pornește la drum, animată mereu de o evlavie simplă și sinceră, mereu în pelerinaj în căutarea Domnului. Și, mergând, voi învingeți tentația unei credințe statice, care se mulțumește cu vreun rit sau tradiție veche, și în schimb voi ieșiți din voi înșivă, purtați în rucsac bucuriile și durerile, și faceți din viață un pelerinaj de iubire față de Dumnezeu și față de frați. Mulțumesc pentru mărturia voastră! Și vă rog, rămâneți pe drum, mereu. Nu vă opriți! Și aș vrea să mai adaug un lucru. Am spus: "Nu vă opriți", însă când Biserica se oprește, se îmbolnăvește; când episcopii se opresc, îmbolnăvesc Biserica; atunci când preoții se opresc, îmbolnăvesc poporul lui Dumnezeu.

Credința Mariei este și o credință profetică. Cu însăși viața sa, tânăra din Nazaret este profeție a lucrării lui Dumnezeu în istorie, a acțiunii sale milostive care răstoarnă logicile lumii, înălțându-i pe cei umili și dând jos pe cei mândri (cf. Lc 1,52). Ea, reprezentantă a tuturor "săracilor lui Jahweh", care strigă către Dumnezeu și așteaptă venirea lui Mesia, Maria este Fiica Sionului vestită de profeții din Israel (cf. Sof 3,14-18), Fecioara care îl va zămisli pe Dumnezeu cu noi, pe Emanuel (cf. Is 7,14). Ca Fecioară Neprihănită, Maria este icoană a vocației noastre: ca și ea, suntem chemați să fim sfinți și neprihăniți în iubire (cf. Ef 1,4), devenind imagine a lui Cristos.

Profeția lui Israel culmină în Maria, pentru că ea poartă în sân cuvântul lui Dumnezeu făcut trup, pe Isus. El realizează pe deplin și definitiv planul lui Dumnezeu. Despre el, Simeon îi spune Mamei: "Acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israel și ca semn de contradicție" (Lc 2,34).

Să nu uităm asta: nu se poate reduce credința la zahăr care îndulcește viața. Nu se poate. Isus este semn de contradicție. A venit să aducă lumina unde este întunericul, făcând să iasă întunericul la suprafață și constrângându-l să capituleze. Pentru aceasta întunericul luptă mereu împotriva lui. Cine îl primește pe Cristos și i se deschide lui învie; cine îl refuză se închide în beznă și se ruinează pe sine însuși. Isus le-a spus că n-a venit să aducă pace, ci o sabie (cf. Mt 10,34): de fapt, cuvântul său, ca sabie cu două tăișuri, intră în viața noastră și desparte lumina de întuneric, cerându-ne să alegem. Spune: "Alege". În fața lui Isus nu putem rămâne lâncezi, cu "piciorul în doi pantofi". Nu, nu se poate. A-l primi înseamnă a accepta ca el să dezvăluie contradicțiile mele, idolii mei, sugestiile răului; și să devină pentru mine înviere, Cel care mă ridică mereu, care mă ia de mână și mă face să reîncep. Mereu mă ridică.

Și tocmai de acești profeți are nevoie astăzi și Slovacia. Voi, episcopi: profeți care să meargă pe acest drum. Nu este vorba de a fi ostili față de lume, ci de a fi "semne de contradicție" în lume. Creștini care știu să arate, cu viața, frumusețea evangheliei. Care sunt țesători de dialog acolo unde pozițiile se înțepenesc; care fac să strălucească viața fraternă, acolo unde adesea în societate se dezbină între ei și sunt ostili; care răspândesc buna mireasmă a primirii și solidarității, acolo unde adesea prevalează egoismele personale, egoismele colective; care protejează și păzesc viața acolo unde domnesc logici de moarte.

Maria, Mama drumului, pornește la drum; Maria, Mama profeției; în sfârșit, Maria este Mama compătimirii. Credința sa este compătimitoare. Cea care s-a definit "slujitoarea Domnului" (cf. Lc 1,38) și care, cu grijă maternă, s-a preocupat să nu lipsească la nunta din Cana (cf. In 2,1-12), a împărtășit cu Fiul misiunea mântuirii, până la picioarele Crucii. În acel moment, în durea sfâșietoare trăită pe Calvar, ea a înțeles profeția lui Simeon: "Iar o sabie va străpunge sufletul tău" (Lc 2,35). Suferința Fiului muribund, care lua asupra sa păcatele și pătimirile omenirii, a străpuns-o și pe ea. Isus sfâșiat în trup, Om al durerilor desfigurat de rău (cf. Is 53,3); Maria, sfâșiată în suflet, Mamă compătimitoare care adună lacrimile noastre și în același timp ne mângâie, indicându-ne în Cristos victoria definitivă.

Și Maria Îndurerată, sub cruce, pur și simplu rămâne. Stă sub cruce. Nu fuge, nu încearcă să se salveze pe ea însăși, nu folosește artificii umane și anestezii spirituale pentru a scăpa de durere. Aceasta este dovada compătimirii: a rămâne sub cruce. A rămâne cu fața marcată de lacrimi, dar cu credința celui care știe că în Fiul său Dumnezeu transformă durerea și învinge moartea.

Și noi, privind-o pe Fecioara Mamă Îndurerată, ne deschidem la o credință care devine compătimire, care devine împărtășire de viață față de cel care este rănit, de cel care suferă și de cel care este constrâns să poarte cruci grele pe umeri. O credință care nu rămâne abstractă, ci ne face să intrăm în trup și ne face solidari cu cel aflat în nevoie. Această credință, cu stilul lui Dumnezeu, în mod umil și fără zgomote, ridică durerea lumii și irigă cu mântuire brazdele istoriei.

Iubiți frați și surori, Domnul să vă păstreze mereu uimirea, să vă păstreze recunoștința pentru darul credinței! Și Maria Preasfântă să vă obțină harul ca a voastră credință să rămână mereu pe cale, să aibă respirația profeției și să fie o credință bogată în compătimire.

__________________

Salut final la sfârșitul Sfintei Liturghii

Iubiți frați și surori,

A venit de acum momentul de a-mi lua rămas bun de la țara voastră. În această Euharistie i-am adus mulțumire lui Dumnezeu pentru că mi-a dăruit să vin în mijlocul vostru; și să închei pelerinajul meu în îmbrățișarea evlavioasă a poporului vostru, celebrând împreună marea sărbătoare religioasă și națională a patroanei, Fecioara Îndurerată.

Vă mulțumesc din inimă vouă, dragi frați episcopi, pentru toată pregătirea și primirea. Reînnoiesc recunoștința mea doamnei președinte al republicii și autorităților civile. Sunt recunoscător tuturor celor care în diferite moduri au colaborat, mai ales cu rugăciunea lor. Și sunt bucuros să reînnoiesc salutul meu membrilor și observatorilor de la Consiliul Ecumenic al Bisericilor care ne onorează cu prezența lor.

Vă port pe toți în inimă. Ïakujem všetkým! [Mulțumesc tuturor!]

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 364.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat