Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC LA BUDAPESTA,
CU OCAZIA SFINTEI LITURGHII DE ÎNCHEIERE
A CELUI DE-AL 52-LEA CONGRES EUHARISTIC INTERNAȚIONAL,
ȘI ÎN SLOVACIA

(12-15 septembrie 2021)

Întâlnire cu episcopii, preoți, călugări, călugărițe, seminariști și cateheți

Catedrala "Sfântul Martin" (Bratislava)

Luni, 13 septembrie 2021

Iubiți frați episcopi,

Iubiți preoți, călugărițe, călugări și seminariști,

Iubiți cateheți, surori și frați, bună ziua!

Vă salut cu bucurie și îi mulțumesc Monseniorului Stanislav Zvolenský pentru cuvintele pe care mi le-a adresat. Mulțumesc pentru invitația de a mă simți acasă: vin ca frate al vostru și de aceea mă simt unul dintre voi. Sunt aici pentru a împărtăși drumul vostru - asta trebuie să facă episcopul, papa -, întrebările voastre, așteptările și speranțele acestei Biserici și acestei țări. Și, vorbind despre țară, tocmai i-am spus doamnei președinte că Slovacia este o poezie! Împărtășirea era stilul primei comunități creștine: erau stăruitori și într-un cuget, mergeau împreună (cf. Fap 1,12-14). Se ști certau, dar mergeau împreună.

Este primul lucru de care avem nevoie: o Biserică ce merge împreună, care parcurge drumurile vieții cu flacăra Evangheliei aprinsă. Biserica nu este o fortăreață, nu este un grup de putere, un castel situat sus care privește lumea cu distanță și suficiență. Aici la Bratislava, castelul exist deja și este foarte frumos! Însă Biserica este comunitatea care dorește să atragă la Cristos cu bucuria Evangheliei - nu castelul! -, este plămada care face să fermenteze Împărăția iubirii și a păcii în aluatul lumii. Vă rog, să nu cedăm în fața ispitei strălucirii, a măreției lumește! Biserica trebuie să fie umilă cum era Isus, care s-a golit de toate, care s-a făcut sărac pentru a ne îmbogăți (cf. 2Cor 8,9): așa a venit să locuiască în mijlocul nostru și să vindece umanitatea noastră rănită.

Iată, este frumoasă o Biserică umilă care nu se desparte de lume și nu privește viața cu dezlipire, ci locuiește înăuntrul ei. A locui înăuntru, să nu uităm asta: a împărtăși, a merge împreună, a primi întrebările și așteptările oamenilor. Asta ne ajută să ieșim din autoreferențialitate: centrul Bisericii... Cine este centrul Bisericii? Nu este Biserica! Și atunci când Biserica se privește pe ea însăși, ajunge ca femeia din Evanghelie: adusă de spate, privindu-și ombilicul (cf. Lc 13,10-13). Centrul Bisericii nu este ea însăși. Să ieșim din preocuparea excesivă față de noi înșine, față de structurile noastre, față de modul în care ne privește societatea. Și asta la sfârșit ne va duce la o "teologie a machiajului"... Cum să ne machiem mai bine... În schimb să ne cufundăm în viața reală, viața reală a oamenilor și să ne întrebăm: care sunt nevoile și așteptările spirituale ale poporului nostru! Ce așteaptă de la Biserică? Mie mi se pare important să încercăm să răspundem la aceste întrebări și îmi vin în minte trei cuvinte.

Primul este libertate. Fără libertate nu există umanitate adevărată, pentru că ființa umană a fost creată liberă și pentru a fi liberă. Perioadele dramatice ale istoriei țării voastre sunt o mare învățătură: când libertatea a fost rănită, încălcată și ucisă, umanitatea a fost degradată și s-au abătut furtunile violenței, constrângerii și privării de drepturi.

Însă, în același timp, libertatea nu este o cucerire automată, care rămâne astfel o dată pentru totdeauna. Nu! Libertatea este mereu un drum, uneori obositor, de reînnoit încontinuu, de luptat pentru ea în fiecare zi. Nu este suficient a fi liberi în exterior sau în structurile societății pentru a fi liberi cu adevărat. Libertatea cheamă personal să fim responsabili de propriile alegeri, să discernem, să ducem înainte procesele vieții. Și acest lucru este obositor, acest lucru ne înspăimântă. Uneori este mai comod să nu ne lăsăm provocați de situațiile concrete și să mergem înainte pentru a repeta trecutul, fără a pune inima, fără riscul alegerii: mai bine să târâim viața făcând ceea ce alții - eventual masa sau opinia publică sau lucrurile pe care ni le vând media - dedic pentru noi. Asta nu merge. Și astăzi de atâtea ori facem lucrurile pe care le decid media pentru noi. Și se pierde libertatea. Să ne amintim de istoria poporului lui Israel: suferea sub tirania faraonului, era sclav; apoi este eliberat de Domnul, dar pentru a deveni cu adevărat liber, nu numai eliberat de dușmani, trebuie să străbată deșertul, un drum obositor. Și îi venea să gândească: "Aproape că era mai bine înainte, măcar aveam un pic de cepe de mâncat...". O mare ispită: mai bine un pic de cepe decât truda și riscul libertății. Aceasta este una dintre ispite. Ieri, vorbind grupului ecumenic, îl aminteam pe Dostoievski cu "Marele inchizitor". Cristos se întoarce pe pământ în ascuns și inchizitorul îl ceartă pentru că a dat oamenilor libertatea. Un pic de pâine și ceva puțin ajunge; un pic de pâine și câte ceva este suficient. Mereu această ispită, ispita cepelor. Mai bine un pic de cepe și de pâine decât truda și riscul libertății. Vă las pe voi să vă gândiți la aceste lucruri.

Uneori și în Biserică această idee poate să ne amenințe: mai bine să avem toate lucrurile predefinite, legile de respectat, siguranța și uniformitatea, mai degrabă decât a fi creștini responsabili și adulți, care gândesc, întreabă propria conștiință, se lasă puși în discuție. Este începutul cazuisticii, reglementat în întregime... În viața spirituală și eclezială există ispita de a căuta o pace falsă care ne lasă liniștiți, în loc de focul Evangheliei care ne neliniștește, care ne transformă. Cepele sigure din Egipt sunt mai comode decât lucrurile necunoscute din deșert. Însă o Biserică ce nu lasă spațiu aventurii libertății, și în viața spirituală, riscă să devină un loc rigid și închis. Poate că unii sunt obișnuiți cu asta; însă atâția alții - mai ales în noile generații - nu sunt atrași de o propunere de credință care nu le lasă libertate interioară, nu sunt atrași de o Biserică în care toți trebuie să gândească în același mod și să asculte orbește.

Preaiubiților, nu vă fie teamă să formați persoanele la un raport matur și liber cu Dumnezeu. Important este acest raport. Asta poate că ne va da impresia că nu putem controla tot, că pierdem forță și autoritate; însă Biserica lui Cristos nu vrea să domine conștiințele și să ocupe spațiile, vrea să fie o "fântână" de speranță în viața persoanelor. Este un risc. Este o provocare. Spun asta mai ales păstorilor: voi exercitați slujirea într-o țară în care atâtea lucruri s-au schimbat rapid și au fost demarate multe procese democratice, însă libertatea încă este fragilă. Este fragilă mai ales în inima și în mintea persoanelor. Pentru aceasta vă încurajez să le faceți să crească libere de o religiozitate rigidă. Să iasă din asta, și ca să crească liberi! Nimeni să nu se simtă strivit. Fiecare să poată descoperi libertatea Evangheliei, intrând treptat în raportul cu Dumnezeu, cu încrederea celui care știe că, în fața Lui, poate duce propria istorie și propriile răni fără frică, fără ficțiuni, fără a se preocupa să apere propria imagine. A putea spune: "Sunt păcătos", dar a spune asta cu sinceritate, nu să ne batem pieptul și apoi să continuăm să ne credem drepți. libertatea. Vestirea Evangheliei să fie eliberatoare, niciodată oprimantă. Și Biserica să fie semn de libertate și de primire!

Sunt sigur că asta nu se va ști niciodată de unde vine. Vă spun un lucru care s-a petrecut în urmă cu câtva timp. Scrisoarea unui episcop, vorbind despre un nunțiu. Spunea: "Eh, noi am fost 400 de ani sub turci și am suferit. Apoi 50 de ani sub comunism și am suferit. Dar cei șapte ani cu acest nunțiu au fost mai răi decât celelalte două lucruri!". Uneori mă întreb: câți oameni pot spune același lucru despre episcopul pe care-l au sau despre paroh? Câți oameni? Nu, fără libertate, fără paternitate lucrurile nu merg.

Al doilea cuvânt - primul era libertate -: creativitate. Sunteți fii cu o mare tradiție. Experiența voastră religioasă își are locul originar în predica și în slujirea figurilor luminoase ale sfinților Ciril și Metodiu. Ei ne învață că evanghelizarea nu este niciodată o simplă repetare a trecutului. Bucuria Evangheliei este mereu Cristos, dar căile pentru ca această veste bună să poată înainta în timp și în istorie sunt diferite. Toate căile sunt diferite. Ciril și Metodiu au parcurs împreună această parte a continentului european și, arzând de pasiune pentru vestirea Evangheliei, au ajuns să inventeze un nou alfabet pentru traducerea Bibliei, a textelor liturgice și a doctrinei creștine. Așa au devenit apostoli ai înculturării credinței la voi. Au fost inventatori de noi limbaje pentru a transmite Evanghelia, au fost creativi în traducerea mesajului creștin, au fost așa de aproape de istoria popoarelor pe care le întâlneau încât să vorbească limba lor și să asimileze cultura lor. Slovacia nu are nevoie de asta și astăzi? Mă întreb. Oare nu aceasta este misiunea mai urgentă a Bisericii la popoarele din Europa: să găsească noi "alfabete" pentru a vesti credința? Avem pe fundal o tradiție creștină bogată, însă pentru viața multor persoane, astăzi, ea rămâne în amintirea unui trecut care nu mai vorbește și care nu mai orientează alegerile existenței. În fața pierderii simțului de Dumnezeu și a bucuriei credinței nu este de folos să ne plângem, să ne refugiem într-un catolicism defensiv, să judecăm și să acuzăm lumea rea, nu, este nevoie de creativitatea Evangheliei. Să fim atenți! Evanghelia încă n-a fost închisă, este deschisă! Este în vigoare, este în vigoare, merge înainte. să ne amintim ce au făcut acei oameni care voiau să ducă un paralitic în fața lui Isus și nu reușeau să treacă prin ușa de intrare. Au deschis o breșă în acoperiș și l-au coborât de sus (cf. Mc 2,1-5). Au fost creativi! În fața dificultății - "Dar cum să facem?... Ah, să facem asta" -, poate în fața unei generații care nu crede, care a pierdut simțul credinței, sau care a redus credința la o obișnuință sau la o cultură mai mult sau mai puțin acceptabilă, să încercăm să deschidem o gaură și să fim creativi! Libertate, creativitate... Ce frumos este când știm să găsim căi, moduri și limbaje noi pentru a vesti Evanghelia! Și noi putem ajuta cu creativitatea umană, chiar și fiecare dintre noi are această posibilitate, însă marele creativ este Duhul Sfânt! El este cel care ne determină să fim creativi! Dacă noi cu predica noastră și cu pastorația noastră nu reușim să mai intrăm pe calea obișnuită, să încercăm să deschidem spații diferite, să experimentăm alte drumuri.

Și aici fac o paranteză. Predica. Mi-a spus cineva că în Evangelii gaudium m-am oprit prea mult asupra omiliei, pentru că este una din problemele din acest timp. Da, omilia nu este un sacrament, așa cum pretindeau unii protestanți, dar este un sacramental! Nu este o predică de Postul Mare, nu, este un alt lucru. Este în inima Euharistiei. Și să ne gândim la credincioșii care trebuie să asculte omilii de 40 de minute, 50 de minute, despre teme pe care nu le înțeleg, care nu-i ating... Vă rog, preoți și episcopi, gândiți-vă bine cum să pregătiți omilia, cum să o faceți, pentru ca să fie un contact cu oamenii și să se inspire din textul biblic. De obicei, o omilie nu trebuie să treacă de zece minute, pentru că oamenii după opt minute pierd atenția, afară de cazul în care este foarte interesantă. Însă timpul ar trebui să fie 10-15 minute, nu mai mult. Un profesor de omiletică pe care l-am avut spunea că o omilie trebuie să aibă coerență internă: o idee, o imagine și un afect; oamenii să plece cu o idee, o imagine și ceva care s-a mișcat în inimă. Așa, simplă, este vestirea Evangheliei! Și așa predica Isus care lua păsările cerului, care lua ogoarele, care lua asta... lucrurile concrete, dar pe care oamenii le înțelegeau. Scuzați-mă dacă revin asupra acestui lucru, dar pe mine mă preocupă... [aplauze] Îmi permit o răutate: aplauzele le-au început surorile, care sunt victimele omiliilor noastre!

Ciril și Metodiu au deschis această creativitate nouă, au făcut asta și ne spun asta: nu poate crește Evanghelia dacă nu este înrădăcinată în cultura unui popor, adică în simbolurile sale, în întrebările sale, în cuvintele sale, în modul său de a fi. Cei doi frați au fost împiedicați și persecutați mult, știți asta. Erau acuzați de erezie pentru că au îndrăznit să traducă limba credinței. Iată ideologia care se naște din ispita de a uniformiza. În spatele voinței de a fi uniformi există o ideologie. Însă evanghelizarea este un proces de înculturare: este sămânță rodnică de noutate, este noutatea Duhului care reînnoiește orice lucru. Agricultorul seamănă - spune Isus -, apoi merge acasă și doarme. Nu se trezește pentru a vedea dacă crește, dacă răsare... Dumnezeu este cel care dă creșterea. A nu controla prea mult în acest sens viața: a lăsa ca viața să crească, așa cum au făcut Ciril și Metodiu. Nouă ne revine să semănăm bine și să păzim ca părinți, asta da. Agricultorul păzește, dar nu merge acolo ca să vadă în fiecare zi cum crește. Dacă face asta, ucide planta.

Libertate, creativitate și în sfârșit dialogul. O Biserică ce formează la libertatea interioară și responsabilă, care știe să fie creativă cufundându-se în istorie și în cultură, este și o Biserică ce știe să dialogheze cu lumea, cu acela care-l mărturisește pe Cristos fără să fie "dintre ai noștri", cu acela care trăiește truda unei căutări religioase, chiar și cu acela care nu crede. Nu este selecția unui mic grup, nu, dialoghează cu toți: cu aceia care cred, cu aceia care duc înainte sfințenia, cu cei lâncezi și cu aceia care nu cred. Vorbește cu toți. Este o Biserică ce, urmând exemplul lui Ciril și Metodiu, unește și ține împreună Orientul și Occidentul, tradiții și sensibilități diferite. O comunitate care, vestind Evanghelia iubirii, face să răsară comuniunea, prietenia și dialogul între cei cred, între diferitele confesiuni creștine și între popoare.

Unitatea, comuniunea și dialogul sunt fragile mereu, în special atunci când în urmă există o istorie de durere care a lăsat cicatrice. Amintirea rănilor poate face să alunecăm în resentiment, în neîncredere, chiar în dispreț, voind să înălțăm țarcuri în fața celui care este diferit de noi. Însă rănile pot să fie breșe, deschideri care, imitând rănile Domnului, fac să treacă milostivirea lui Dumnezeu, harul său care schimbă viața și ne transformă în făcători de pace și de reconciliere. Știu că voi aveți un proverb: "Celui care aruncă în tine cu o piatră, tu dăruiește-i o pâine". Acesta ne inspiră. Este foarte evanghelic acesta! Este invitația lui Isus de a rupe cercul vicios și distrugător al violenței, întorcând celălalt obraz celui care ne lovește, pentru a învinge răul cu bine (cf. Rom 12,21). Mă impresionează un amănunt din istoria cardinalului Korec. Era un cardinal iezuit, persecutat de regim, încarcerat, constrâns să lucreze dur până când s-a îmbolnăvit. Când a venit la Roma pentru Jubileul din 2000, a mers în catacombe și a aprins o lumânare pentru persecutorii săi, invocând milostivire pentru ei. Aceasta este Evanghelie! Aceasta este Evanghelie! Crește în viață și în istorie prin iubirea umilă, prin iubirea răbdătoare.

Preaiubitelor și preaiubiților, îi mulțumesc lui Dumnezeu că sunt între voi și vă mulțumesc din inimă vouă pentru ceea ce faceți și pentru ceea ce sunteți și pentru ceea ce veți face inspirându-vă din această omilie, care este și o sămânță pe care eu o semăn... Să vedem dacă cresc plantele! Vă urez să continuați drumul vostru în libertatea Evangheliei, în creativitatea credinței și în dialogul care izvorăște din milostivirea lui Dumnezeu, care ne-a făcut frați și surori, și ne cheamă să fim artizani de pace și de înțelegere. Vă binecuvântez din inimă. Și, vă rog, rugați-vă pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 374.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat