Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC LA BUDAPESTA,
CU OCAZIA SFINTEI LITURGHII DE ÎNCHEIERE
A CELUI DE-AL 52-LEA CONGRES EUHARISTIC INTERNAȚIONAL,
ȘI ÎN SLOVACIA

(12-15 septembrie 2021)

Întâlnire cu episcopii

Muzeul de Arte Frumoase, Budapesta

Duminică, 12 septembrie 2021

Iubiți frați în episcopat, bună ziua!

Sunt foarte bucuros să mă aflu aici în mijlocul vostru cu ocazia încheierii celui de-al 52-a Congres Euharistic Internațional. Sunt recunoscător Monseniorului András Veres pentru cuvintele de bun-venit pe care mi le-a adresat precum și pentru cadoul pe care mi l-a oferit în numele vostru al tuturor: foarte frumos, foarte frumos! Mulțumesc. Și vă salut pe voi toți, mulțumindu-vă pentru primirea și pentru promovarea acestui eveniment, care ne amintește centralitatea Euharistiei în viața Bisericii.

Doresc să împărtășesc câteva gânduri tocmai pornind de la gestul euharistic: în Pâine și în Vin îl vedem pe Cristos care oferă Trupul său și Sângele său pentru noi. Biserica din Ungaria, cu lunga sa istorie, marcată de o credință neclintită, de persecuții și de sângele martirilor, este asociată în mod deosebit cu jertfa lui Cristos. Atâția frați și surori, atâția episcopi și preoți au trăit ceea ce celebrau pe altar: au fost măcinați ca boabele de grâu, pentru ca toți să poată fi săturați de iubirea lui Dumnezeu; au fost zdrobiți ca strugurii, pentru ca sângele lui Cristos să devină limfă de viață nouă; au fost frânte, dar oferta lor de iubire a fost o sămânță evanghelică de renaștere plantată în istoria acestui popor.

Privind la acea istorie, istorie trecută, formată din martiriu și din sânge, putem să pornim spre viitor cu aceeași dorință a martirilor: a trăi caritatea și a mărturisi Evanghelia. Însă trebuie ținute împreună mereu, în viața Bisericii, aceste două realități: a păzi trecutul și a privi la viitor. A păzi rădăcinile noastre religioase, a păzi istoria din care provenim, însă fără a rămâne cu privirea îndreptată înapoi: a privi la viitor, a privi înainte și a găsi căi noi pentru a vesti Evanghelia.

Păstrez vie în inimă amintirea surorilor ungare din Societatea lui Isus (Englische Fräulein), care, din cauza persecuției religioase, au trebuit să părăsească patria lor. Cu curajul personalității lor și fidelitatea față de vocație au întemeiat Colegiul "Maria Ward" în orașul Plátanos, aproape de capitală. De la tăria lor, de la curajul lor, de la răbdarea lor și de la iubirea lor față de patrie am învățat mult; pentru mine au fost o mărturie. Amintindu-le astăzi aici, aduc omagiu și atâtor bărbați și femei care au trebuit să meargă în exil precum și celor care și-au dat viața pentru patrie și pentru credință.

Ca păstori sunteți chemați înainte de toate să amintiți acest lucru poporului vostru: tradiția creștină - cum afirma Benedict al XVI-lea - "nu este o colecție de lucruri, de cuvinte, ca o cutie de lucruri moarte; Tradiția este fluviul vieții noi care vine de la origini, de la Cristos până la noi, și ne implică în istoria lui Dumnezeu cu omenirea" (Audiența generală, 3 mai 2006). Ați ales ca temă a Congresului un verset din Psalmul 88: "Izvoarele mele sunt în tine". Iată, Biserica provine din izvorul care este Cristos și este trimisă pentru ca Evanghelia, ca un fluviu de apă vie, infinit mai larg și primitor decât marea voastră Dunăre, să ajungă la ariditatea lumii și a inimii omului, purificând-o și adăpând-o. Așadar, slujirea episcopală nu folosește pentru a repeta o veste din trecut, ci este glas profetic al actualității perene a Evangheliei, în viața poporului sfânt al lui Dumnezeu și în istoria de astăzi.

Aș vrea să vă sugerez câteva indicații pentru a duce înainte această misiune.

Prima: a fi vestitori ai Evangheliei. Să nu uităm că în centrul vieții Bisericii este întâlnirea cu Cristos. Uneori, în special când societatea care ne înconjoară nu pare entuziastă de propunerea noastră creștină, tentația este aceea de a ne închide în apărarea instituțiilor și a structurilor. Țara voastră, astăzi, este străbătută de mari schimbări care cuprind în genera întreaga Europă. După timpul lung în care a fost împiedicată să mărturisească credința, cu venirea libertății există noi provocări de înfruntat, într-un context în care crește secularismul și slăbește setea de Dumnezeu. Dar să ne amintim: izvorul de apă vie, care curge și adapă mereu, este Cristos. Structurile, instituțiile, prezența Bisericii în societate folosesc numai pentru a trezi setea de Dumnezeu în persoane și pentru a le duce apa vie a Evangheliei. De aceea, vouă episcopilor vi se cere înainte de toate asta: nu administrarea birocratică a structurilor, asta s-o facă alții; nu căutarea de privilegii și avantaje. Vă rog, fiți slujitori. Slujitori, nu principi. Ce anume vă cer? Pasiunea arzătoare pentru Evanghelie, așa cum este: Evanghelia. Fidelitate și pasiune față de Evanghelie. A fi martori și vestitori ai Veștii Bune, răspânditori de bucurie, aproape de preoți - aproape de preoți - și de călugări cu inimă paternă, exercitând arta ascultării.

Îmi permit să ies din text și să vă amintesc cele patru apropieri ale episcopului. Apropierea de Dumnezeu este prima. Eu, ca frate, te întreb: tu te rogi? Sau mergi doar să spui breviarul? Inima ta se roagă? Tu, îți faci timp pentru a te ruga? "Dar, sunt atât de ocupat...". Dar în activitățile de fiecare zi, pune și aceea: rugăciunea. A doua: apropiere între voi. Fraternitatea episcopală, Conferința Episcopală, este un har. Niciunul dintre voi nu gândește la fel ca altul: aceasta este bogăție. Însă încercați să puneți în unitatea episcopatului și diferențele și cu căutați calea alianțelor. Cu toții frați. Tu gândești diferit de mine, dar ești frate. Discutăm? Să discutăm. Strigăm? Să strigăm. Dar ca frați, asta nu se atinge: unitatea Conferinței Episcopale. Este un har: trebuie să-l cerem. Înseamnă a păzi poporul lui Dumnezeu în unitatea episcopilor. A treia apropiere este aceea pe care am citat-o: apropierea de preoți. "Aproapele cel mai aproape" al episcopului este preotul. Eu vă spun un lucru care mă îndurerează mult. Am găsit, în unele dieceze, fie în patria mea, când eram acolo, în dieceza precedentă, fie acum când sunt la Roma, preoți care se plâng, dificili: dar se plâng pentru că vor, au nevoie să vorbească cu episcopul. Așa spun. Și de atâtea ori am auzit asta: "Am sunat și secretara a spus că este prea ocupat, că s-a uitat și mi-a spus: «peste trei săptămâni poate că da, vă va stabili o întâlnire de un sfert de oră»". Și preotul spune: "nu, mulțumesc, așa nu vreau", sau: "da". Dar nu merge. Preotul îl simte departe pe episcop, nu-l simte părinte. Vă dau un sfat, ca frate: când vă veți întoarce în episcopie după o misiune, după o vizită la o parohie, obosiți, și veți vedea că a sunat un preot, sunați-l: în aceeași zi sau maxim ziua următoare: nu mai târziu. Apropierea. Și acel preot, dacă este sunat imediat, va ști că are un părinte. Acest lucru este foarte important. Apropiere de preoți și asta înseamnă și de călugări. "Eh, dar știți, acest preot este dificil...". Dar, spune-mi, care tată nu are un fiu dificil? Toți. Fiii se iubesc așa cum sunt, nu cum aș vrea ca ei să fie. Și apoi, a patra apropiere: apropiere de sfântul popor credincios al lui Dumnezeu. Vă rog, nu uitați de poporul vostru, de unde v-a luat Domnul. "Eu te-am luat din turmă": nu uita de turma din care ai fost luat. Paul, ce recomanda lui Timotei? "Adu-ți aminte de mama ta și de bunica ta, de poporul tău". Autorul Scrisorii către Evrei spunea: "Adu-ți aminte de cei care te-au inițiat la credință". Câți cateheți umili, câte bunici sunt în urmă. Este urât când inima unui episcop se îndepărtează de popor. Cele patru apropieri. Faceți o examinare a conștiinței despre cum sunt acestea: cred că bine, dar îmi place să le reafirm. Apropiere de Dumnezeu, apropiere între voi - "văd unii cu o particularitate specială istorică, liturgică, și alții așa de diferiți": apropiere de liturgia lor, de istoria lor, fără a voi să-i luați, să-i latinizați: nu, vă rog, nu. Apropiere între voi, apropiere de preoți și apropiere de sfântul popor credincios al lui Dumnezeu. Pentru a fi episcop astăzi - mereu, dar subliniez, astăzi - trebuie exercitată arta ascultării. Și nu este ușor. Nu fi fie frică să dați spațiu Cuvântului lui Dumnezeu și să-i implicați pe laici: vor fi canalele prin care fluviul credinței va iriga din nou Ungaria.

O a doua indicație: a fi martori de fraternitate. Țara voastră este loc în care conviețuiesc de mult timp persoane care provin din alte popoare. Diferite etnii, minorități, confesiuni religioase și migranți au transformat și această țară într-un ambient multicultural. Această realitate este nouă și, cel puțin într-un prim moment, înspăimântă. Diversitatea provoacă mereu un pic de frică pentru că pune în pericol siguranțele dobândite și provoacă stabilitatea obținută. Totuși, este o mare oportunitate pentru a deschide inima la mesajul evanghelic: "Să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit eu" (In 15,12). În fața diversităților culturale, etnice, politice și religioase, putem avea două atitudini: să ne închidem într-o apărare rigidă a așa-numitei identități a noastre sau să ne deschidem la întâlnirea cu celălalt și să cultivăm împreună visul unei societăți fraterne. Îmi place să amintesc aici că tocmai în această capitală europeană, în 2017, v-ați întâlnit cu reprezentanții altor Conferințe Episcopale din Europa centrală și de est și ați reafirmat că apartenența la propria identitate nu trebuie să devină niciodată motiv de ostilitate și de disprețuire a altora, ci un ajutor pentru a dialoga cu culturi diferite. A dialoga, fără a negocia propria apartenență.

Deasupra marelui fluviu care străbate acest oraș se află impunătorul Pod al Lanțurilor: a înlocuit un pod fragil de lemn și a folosit pentru a uni Buda și Pesta. Dacă vrem ca fluviul Evangheliei să ajungă la viața persoanelor, făcând să răsară și aici în Ungaria o societate mai fraternă și solidară, avem nevoie ca Biserica să construiască noi punți de dialog. Ca episcopi, vă cer să arătați mereu, împreună cu preoții și colaboratorii pastorali, fața adevărată a Bisericii: este mamă. Este mamă! O față primitoare față de toți, și față de cel care provine din afară, o față fraternă, deschisă la dialog. Fiți păstori care au la inimă fraternitatea. Nu stăpâni ai turmei, ci părinți și frați. Stilul fraternității, pe care vă cer să-l cultivați cu preoții și cu poporul lui Dumnezeu, să devină un semn luminos pentru Ungaria. Astfel, va lua formă o Biserică în care îndeosebi laicii, în fiecare domeniu al vieții lor zilnice, familiale, sociale și profesionale, vor deveni plămadă de fraternitate evanghelică. Biserica ungară să fie constructoare de punți și promotoare de dialog.

În sfârșit, al treilea lucru, a fi constructori de speranță. Dacă punem Evanghelia în centru și o mărturisim în iubirea fraternă, putem privi la viitor cu speranță, chiar dacă astăzi trecem prin furtuni mici sau mari. Asta e ceea ce Biserica este chemată să răspândească în viața persoanelor: certitudinea încurajatoare că Dumnezeu este milostivire, că ne iubește în fiecare clipă a vieții și este mereu gata să ne ierte și să ne ridice. Nu uitați stilul lui Dumnezeu, care este un stil de proximitate, compasiune și duioșie. Acesta este stilul lui Dumnezeu. Să mergem pe acest drum, cu același stil. Tentația de a capitula și de a ne descuraja nu vine niciodată de la Dumnezeu. Niciodată. Vine de la dușman, dar se alimentează în atâtea situații: în spatele fațadei bunăstării, în spatele unei haine de tradiții religioase se pot ascunde atâtea laturi obscure. Biserica din Ungaria a avut recent ocazia să reflecteze asupra modului în care trecerea de la epoca dictaturii la cea a unei libertăți regăsite este o tranziție marcată de contradicții: degradarea vieții morale, creșterea delincvenței, comerțul cu droguri, până la plaga traficului de organe și la multe făcute din copii, asasinați pentru asta. Există probleme sociale: dificultățile familiilor, sărăcia, rănile care lovesc lumea tineretului, într-un context în care democrația mai are nevoie să se consolideze. Biserica nu poate decât să fie protagonistă a apropierii, împărțitoare a atenției și consolării pentru persoane, pentru ca să nu lase niciodată să li se fure lumina speranței. Vestirea Evangheliei revigorează speranța pentru că ne amintește că în tot ceea ce trăim Dumnezeu este prezent, ne însoțește, ne dă curaj, ne dă creativitate pentru a începe mereu o istorie nouă. Este emoționant să amintim ceea ce afirma venerabilul cardinal József Mindszenty, fiu și părinte al acestei Biserici și al acestui ținut, care, la sfârșitul unei vieți pline de suferință din cauza persecuției, a lăsat aceste cuvinte de speranță: "Dumnezeu este tânăr. Viitorul este al său. El este cel care evocă ceea ce este nou, tânăr și ziua de mâine în indivizi și în popoare. De aceea nu putem să ne abandonăm disperării" (Mesaj adresat președintelui Comitetului de organizare și ungurilor aflați în exil, în J. Közi Horváth, Mindszenty Biboros, 111). Dumnezeu este tânăr.

În fața crizelor, sociale sau ecleziale, să puteți fi mereu constructori de speranță. Ca episcopi ai țării, să aveți mereu cuvinte de încurajare. Să nu fie pe buzele voastre expresii care marchează distanțe și impun judecăți, ci care să ajute poporul lui Dumnezeu să privească la viitor cu încredere, să ajute persoanele să devină protagoniste libere și responsabile ale vieții, care este un dar de har care trebuie primit, nu o enigmă de rezolvat. Cubul arhitectului vostru mare și celebru Rubik rămâne un joc genial, nu un model pentru viață! Și amintiți-vă: păstori ai turmei. Păstorul trebuie să fie în turmă: la începutul turmei pentru a indica drumul, în mijlocul turmei pentru a-i înțelege mirosul, în spatele turmei pentru a-i ajuta pe cei care rămân în urmă precum și pentru a lăsa ca turma să meargă un pic înainte, pentru că are un fler special pentru a indica unde sunt terenuri bune, hrănitoare.

Iubiți frați, și Ungaria are nevoie de o vestire reînnoită a Evangheliei, de o nouă fraternitate socială și religioasă, de o speranță de construit zi de zi pentru a privi la viitor cu bucurie. Voi sunteți păstorii protagoniști ai acestui proces istoric, ai acestei aventuri frumoase. Fraților, Dumnezeu să vă întărească în bucuria misiunii - bucuria misiunii! Eu vă mulțumesc pentru tot ceea ce faceți și vă binecuvântez din inimă. Sfânta Fecioară Maria să vă ocrotească și sfântul Iosif să vă păzească. Și, dacă aveți un pic de timp, rugați-vă pentru papa. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 642.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat