Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Comuniunea vocațiilor în pastorația familială

Soți și preoți împreună pentru a edifica Biserica

de Gabriella Gambino
subsecretar pentru laici, familie și viață

În fața posibilității de a descoperi în familie un stil de comuniune eclezială, în care Biserica să se poată exprima și ca "familie de familii", poate fi important să se reflecteze asupra necesității de a promova o comuniune concretă a vocațiilor în pastorația familială. Mă refer, îndeosebi, la slujirea primită prin hirotonire și la căsătorie.

Perspectiva ecleziologică a Conciliului al II-lea din Vatican, care a valorizat Biserica drept popor al lui Dumnezeu pe cale, a pus în discuție participarea fiecărui botezat la preoția comună și regală a lui Cristos, stabilind între credincioși și preoți o relație directă (Lumen gentium, 10). Îndeosebi, căsătoria și preoția au amândouă o finalitate directă de construcție și dilatare a poporului lui Dumnezeu. Vocația comună la sfințenie a tuturor credincioșilor, fiecare pe calea sa, desenează, de fapt, în cadrul Bisericii o structură de comuniune între diferitele stări de viață, complementare între ele, pentru că Dumnezeu nu vrea să-i sfințească și să-i mântuiască pe oameni individual și fără nicio legătură între ei (cf. ibid., 9), ci împreună (ibid., 4).

Communio sanctorum este ceea ce îi leagă pe unii cu alții într-o vocație comună destinată la edificarea reciprocă, fiecare după harul propriu (cf. ibid., 39-41). Astfel, sfințenia preotului și cea a soților nu sunt numai pentru ei, ci "pentru celălalt", rânduite spre edificarea întregului popor al lui Dumnezeu.

Această edificare reciprocă a stărilor de viață se traduce cu o sinergie circulară: fiecare stare este generată de Biserică și, la rândul său, generează Biserica. În acest sens, coresponsabilitatea reciprocă în vederea misiunii îi cheamă pe soți și pe slujitorii hirotoniți - și în mod special pe episcopi - să coopereze în manieră rodnică la edificarea țesutului eclezial, ca semn și participare a iubirii cu care Cristos a iubit Mireasa sa. Așadar, misterul nupțial al Bisericii se revelează și ca întrupare în familii și se realizează în complementaritatea vocațiilor. Pentru aceasta ea are nevoie să observe și să asculte familiile pentru a se înțelege pe ea însăși și a înțelege cum să stabilească interacțiunea Biserică-familie pentru o nouă evanghelizare eficace.

Așadar, chiar și în această contingență istorică dominată de dificultățile provocate de pandemie, realitatea familială nu constituie o "problemă" pentru pastorație, pentru că rămâne un "semn" pentru a înțelege stilul de relație pastorală de construit în Biserică. De fapt, soții nu contribuie la edificarea Bisericii în pofida iubirii lor reciproce și a dificultăților lor. Dimpotrivă, prin intermediul familiei edifică Biserica. Prin urmare, soții și preoții colaborează "in aedificationem Ecclesiae" generând o comuniune eclezială (koinonia), o co-participare, care nu poate decât să implice o împărtășire de scopuri, de stil și o coresponsabilitate pastorală în misiunea comună.

Dacă vocația soților este de a contribui la construirea țesutului eclezial, este necesar ca familiile să perceapă sensul vocației lor misionare pentru a se îngriji unele de altele cu ajutorul păstorilor.

Ele nu mai pot fi considerate destinatare și utilizatoare pasive ale serviciilor parohiale și pastorale. Ele sunt și trebuie să poată fi prezența dinamică și sacramentală a lui Cristos în teritoriu. Alături și împreună cu sacramentul Preoției, sunt sacrament pentru misiune (Catehismul Bisericii Catolice, 1534). Elanul lor apostolic derivă din Botez și din harul Căsătoriei și în virtutea acestei identități pot mărturisi, evangheliza și dărui spirit de comuniune eclezială.

Asta înseamnă că cele două dimensiuni - de unire și de generare - ale căsătoriei trebuie să fie citite ca un dar pentru comunitate, drept capacitate de unire și de generare a credinței și a iubirii într-o perspectivă misionară. Și acest elan misionar trebuie să-l trezim în ei cu darul sacramentului Căsătoriei. În acest scop, este deosebit de necesar să se dea la o parte barierele între stările de viață în Biserică, respectând și valorizând carismele proprii ale fiecăruia. Avem nevoie de familii care să stea alături de alte familii, împărtășind provocările, problemele, oportunitățile lor. Dar avem nevoie și de episcopi și preoți care să aibă dorința de "a se hrăni" din familii. Să știe cu adevărat să asculte, să ceară cu dăruire, să se dedice în relațiile umane și de prietenie. Așa cum făcea Isus. Aceasta este convertirea misionară concretă la care suntem invitați de Amoris laetitia la nr. 201.

Așadar, va fi important, în metodologia de lucrare comunională, să se dezvolte la toate nivelurile reflecției pastorale consultarea și colaborarea credincioșilor laici, bărbați și femei: astfel se vor putea cântări problemele comune și se va manifesta mai bine comuniunea eclezială (Christifideles laici, 25).

Desigur, în multe contexte ecleziale se manifestă o mare dificultate în implicarea laicilor în pastorația familială. În acest scop, primul pas de făcut este dedicarea pentru formarea laicilor și îndeosebi a soților și a tinerilor, așa încât să înțeleagă importanța misiunii ecleziale proprii și a dedicării timpului propriu pentru misiunea și pentru viața Bisericii. Se vor putea gândi modalități de participare a familiilor în toate acele sectoare ale pastorației în care comuniunea matrimonială poate deveni mărturie eficace pentru a vesti Evanghelia familiei. În același timp, ar trebui favorizată implicarea cuplurilor căsătorite în formarea seminariștilor, precum și posibilitatea de a-i face pe tinerii care studiază în seminar să aibă experiențe de apostolat cu familiile, pentru a-i duce în viitor să împărtășească misiunea lor cu sacramentul Căsătoriei. Complementaritatea vocațiilor, din care se generează o comuniune eclezială autentică în concretețea pastorației, cere, de fapt, să fie înțeleasă și primită de păstori încă de la formare.

Probabil că așa vom putea imagina o Biserică-comuniune în acțiune: o pastorație cu familiile care, pornind de la comuniunea matrimonială, să se poată traduce într-un stil pastoral împărtășit și de unire, în complementaritatea și în comuniunea între vocații. Și Biserica aflată pe cale va putea găsi o nouă vitalitate pastorală. Papa ne-a amintit de mai multe ori că în special "în acest timp nimeni nu se salvează singur". Nici Biserica: are nevoie de poporul său, de familii, de modelul lor de viață și de iubire, care știe să devină aproapele pentru cel care este în dificultate.

(După L'Osservatore Romano, 9 septembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 671.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat