Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Primum audire

de Andrea Monda

Se relatează că Friedrich al II-lea, rege iluminat al Prusiei în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, a voit să încerce un experiment de tip "lingvistic": determinat să descopere care era limba originală a ființei umane, a adunat un anumit număr de copii abia născuți și abandonați și i-a încredințat îngrijirilor câtorva doici cu porunca precisă de a nu le adresa acestor prunci niciun cuvânt, de a-i hrăni și de a avea grijă de ei, dar în tăcerea cea mai absolută. Când aveau să rostească în sfârșit un prim cuvânt, copiii cu siguranță nu se vor exprima în germană, ci într-o altă limbă, a cărei identitate era obiectivul experimentului singular. Natura va prevala asupra culturii și va dezvălui fața sa ascunsă.

Însă rezultatul a fost tragic: micuții, care mai devreme care mai târziu, au murit toți, confirmând ceea ce este scris în Biblie cu privire la faptul că "nu numai cu pâine trăiește omul, ci cu tot cuvântul...". Doicile tăcute asigurau acelor copii laptele, dar acea muțenie a lovit așa de dur micile creaturi, încât au slăbit apărările în așa fel încât au dus la rezultatul final dramatic.

Ar trebui să se reflecteze asupra faptului că acest experiment a fost realizat în toiul Iluminismului, în care se practica acel cultul al vârstei Zeiței Rațiunii, și ne vine în minte gluma lui Chesterton prin care "nebunul nu este omul care a pierdut rațiunea, ci este cel care a pierdut totul în afară de rațiune", dar acum, astăzi, acest eveniment prusian tragic amintește episodul din Evanghelie care a fost citit și ascultat duminica trecută în toate bisericile catolice: vindecarea surdomutului din partea lui Isus relatată de evanghelistul Marcu.

Papa, comentând acest episod în timpul recitării duminicale a Angelus, a afirmat foarte simplu că "acel om nu reușea să vorbească pentru că nu putea să audă. De fapt, Isus, pentru a vindeca motivul bolii sale, înainte de toate îi pune degetele în urechi, după aceea la gură, dar mai întâi în urechi". Mai întâi vine ascultarea și atunci se naște cuvântul. Sfântul Bernard, parcă pentru a restabili proporțiile corecte și prioritățile juste, amintea că avem o singură gură și două urechi. Deci, ar trebui să ascultăm dublu decât vorbim. Dar mai ales avem nevoie de un cuvânt care, ascultat, să ne poată genera și re-genera. Iată pentru ce, așa cum amintește papa, porunca "preliminară" a lui Dumnezeu este "Ascultă, Israel!", fără de care nimic altceva nu se poate naște după aceea.

Iată, mai ales, de ce Dumnezeu, care este mereu "primerea", ne depășește și ne anticipă, vorbește încontinuu oamenilor și în sfârșit îl trimite pe Fiul care este Cuvântul, Cuvântul său. Deci, noi, oamenii, vorbim, și mai înainte trăim, pentru că primim un cuvânt, și cu el primim o misiune care coincide cu viața noastră.

Cu un secol înainte de nesăbuitul experiment al lui Friedrich al II-lea, unul din cei mai mari filozofi din toate timpurile a sintetizat gândirea sa în vestita frază "cogito ergo sum". Lui Descartes i-a răspuns în secolul al XX-lea teologul Karl Barth răsturnând fraza în "cogitor ergo sum": "sunt gândit, așadar, exist".

Așadar, provocarea oricărei existențe umane este să fie în ascultare, înăuntru și în afara sa, și astfel să caute acel cuvânt care conduce la o gândire creativă adică la o iubire care mă precedă și mă generează. Mai mult decât laptele sau decât pâinea există un sunet, un cuvânt, însoțit de o privire, cu alte cuvinte, o relație, care pun bazele fundamentale ale oricărei vieți. Pentru a realiza această lucrare de căutare fiecare om trebuie, chiar pe cheltuiala sa, să înțeleagă că nu poate să fie numai el care vorbește, ci trebuie să lase lumea, ceilalți, Celălalt să vorbească. Pentru Kafka la sfârșit această lucrare nu este nici măcar complicată: "Nu este necesar ca tu să ieși din casă. Rămâi la masa ta și ascultă. Nici măcar nu asculta, doar așteaptă. Nici măcar nu aștepta, rămâi în tăcere perfectă și singurătate. Lumea ți se va oferi pentru a fi demascată, nu poți face altceva, extaziată se va răsuci în fața ta".

(După L'Osservatore Romano, 9 septembrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 379.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat