Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 1 septembrie 2021

Cateheze despre Scrisoarea către Galateni: 7. Galateni fără minte

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Vom continua explicarea Scrisorii către Galateni a Sfântului Paul. Aceasta nu este ceva nou, aceasta explicație, ceva al meu: ceea ce studiem este ceea ce spune galatenilor Sfântul Paul, într-un conflict foarte serios. Și este și cuvânt al lui Dumnezeu, pentru că a intrat în Biblie. Nu sunt lucruri pe care cineva le inventează, nu. Este un lucru care s-a petrecut în acel timp și care se poate repeta. Și de fapt am văzut că în istorie acest lucru s-a repetat. Aceasta este pur și simplu o cateheză despre cuvântul lui Dumnezeu exprimat în Scrisoarea către Galateni a lui Paul, nu este altceva. Trebuie ținut cont mereu de acest lucru. În catehezele precedente am văzut cum apostolul Paul le arată primilor creștini din Galația cât de periculos este de a părăsi drumul pe care au început să-l parcurgă primind evanghelia. De fapt, riscul este acela de a cădea în formalism, care este una din ispitele care ne duc la ipocrizie, despre care am vorbit data trecută. A cădea în formalism și a renega noua demnitate pe care ei au primit-o: demnitatea de răscumpărați de Cristos. Textul pe care tocmai l-am ascultat este începutul părții a doua a scrisorii. Până aici, Paul a vorbit despre viața sa și despre vocația sa: modul în care harul lui Dumnezeu a transformat existența sa, punând-o complet în slujba evanghelizării. În acest moment, îi interpelează direct pe galateni: îi pune în fața alegerilor pe care le-au făcut și a condiției lor actuale, care ar putea să zădărnicească experiența de har trăită.

Și termenii cu care apostolul se adresează galatenilor nu sunt desigur de amabilitate: am auzit asta. În celelalte scrisori este ușor de găsit expresia "frați" sau "preaiubiților", aici nu. Pentru că este supărat. Spune în mod generic "galateni" și de două ori îi numește "fără minte", care nu este un termen de amabilitate. Fără minte, nesăbuiți și atâtea lucruri poate să spună... Face asta nu pentru că nu sunt inteligenți, ci pentru că, aproape fără să-și dea seama, riscă să piardă credința în Cristos pe care au primit-o cu atâta entuziasm. Sunt fără minte pentru că nu-și dau seama că pericolul este acela de a pierde comoara prețioasă, frumusețea noutății lui Cristos. Uimirea și tristețea apostolului sunt evidente. Nu fără amărăciune, el îi provoacă pe acei creștini să-și amintească de prima vestire făcută de el, cu care le-a oferit posibilitatea de a dobândi o libertate nesperată până în acel moment.

Apostolul le adresează galatenilor întrebări, cu intenția de a zdruncina conștiințele lor: pentru aceasta este așa de puternic. Este vorba de întrebări retorice, pentru că galatenii știu foarte bine că venirea lor la credința în Cristos este rod al harului primit cu predicarea evangheliei. Îi duce la începutul vocației creștine. Cuvântul pe care l-au ascultat de la Paul se concentra asupra iubirii lui Dumnezeu, manifestată pe deplin în moartea și învierea lui Isus. Paul nu putea găsi expresie mai convingătoare decât aceea pe care probabil le-a repetat-o de mai multe ori în predica sa: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine. Și ceea ce trăiesc acum în trup, trăiesc prin credința în Fiul lui Dumnezeu, care m-a iubit și s-a dat pentru mine" (Gal 2,20). Paul nu voia să știe altceva decât pe Cristos răstignit (cf. 1Cor 2,2). Galatenii trebuie să privească la acest eveniment, fără a se lăsa abătuți de alte vestiri. Așadar, intenția lui Paul este de a-i constrânge pe creștini pentru ca să-și dea seama de miză și să nu se lase vrăjiți de glasul sirenelor care vor să-i ducă la o religiozitate bazată numai pe respectarea scrupuloasă a preceptelor. Pentru că ei, acești noi predicatori care au venit acolo în Galația, i-au convins că trebuiau să meargă înapoi și să ia și preceptele care se respectau și care duceau la perfecțiune înainte de venirea lui Cristos, care este gratuitatea mântuirii.

De altfel, galatenii înțelegeau foarte bine la ce anume făcea referință apostolul. Cu siguranță au trăit experiența acțiunii Duhului Sfânt în comunități: ca în celelalte Biserici, tot așa și între ei s-au manifestat caritatea și diferite alte carisme. Constrânși, trebuie neapărat să răspundă că tot ceea ce au trăit era rod al noutății Duhului. De aceea, la începutul venirii lor la credință era inițiativa lui Dumnezeu, nu a oamenilor. Duhul Sfânt a fost protagonistul experienței lor; acum a-l pune pe al doilea plan pentru a da primatul propriilor fapte - adică împlinirii preceptelor Legii - ar fi fost ceva nesăbuit. Sfințenia vine de la Duhul Sfânt și care este gratuitatea răscumpărării lui Isus: asta ne justifică.

În acest mod, Sfântul Paul ne invită și pe noi să reflectăm: cum trăim credința? Iubirea lui Cristos răstignit și înviat rămâne în centrul vieții noastre zilnice ca izvor de mântuire, sau ne mulțumim cu vreo formalitate religioasă pentru a ne pune conștiința în ordine? Cum trăim noi credința? Suntem alipiți de comoara prețioasă, de frumusețea noutății lui Cristos, sau le preferăm în locul a ceva ce pe moment ne atrage însă după aceea ne lasă golul înăuntru? Efemerul bate adesea la ușa zilelor noastre, dar este o iluzie tristă, care ne face să cădem în superficialitate și împiedică să discernem cu privire la ce anume merită cu adevărat să trăim. Frați și surori, să menținem oricum certitudinea că, și atunci când suntem tentați să ne îndepărtăm, Dumnezeu continuă încă să ofere darurile sale. Mereu în istorie, și astăzi, se întâmplă lucruri care se aseamănă cu ceea ce li s-a întâmplat galatenilor. Și astăzi unii vin să ne încălzească urechile spunând: "Nu, sfințenia este în aceste precepte, în aceste lucruri, trebuie să faceți asta și asta", și ne propun o religiozitate rigidă, rigiditatea care ne ia acea libertate în Duhul pe care ne-o dă răscumpărarea lui Cristos. Fiți atenți în fața rigidităților pe care ni le propun: fiți atenți. Pentru că în spatele fiecărei rigidități este vreun lucru urât, nu este Duhul lui Dumnezeu. Și pentru asta, această scrisoare ne va ajuta să nu ascultăm aceste propuneri un pic fundamentaliste care ne duc înapoi în viața noastră spirituală, și ne va ajuta să mergem înainte în vocația pascală a lui Isus. Este ceea ce apostolul le reafirmă galatenilor amintind că Tatăl "vă dăruiește Duhul și înfăptuiește minuni printre voi" (3,5). Vorbește la prezent, nu spune "Tatăl l-a dăruit pe Duhul", capitolul 3, versetul 5, nu: spune "dăruiește"; nu spune "a înfăptuit", nu: "înfăptuiește". Pentru că, în pofida tuturor dificultăților pe care le putem pune noi în calea acțiunii sale, chiar în pofida păcatelor noastre, Dumnezeu nu ne abandonează, ci rămâne cu noi cu iubirea sa milostivă. Dumnezeu este mereu aproape de noi cu bunătatea sa. Este ca acel tată care în fiecare zi urca pe terasă pentru a vedea dacă se întoarce fiul: iubirea Tatălui nu se plictisește de noi. Să cerem înțelepciunea de a ne da seama mereu de această realitate și de a-i trimite pe fundamentaliștii care ne propun o viață de asceză artificială, departe de învierea lui Cristos. Asceza este necesară, dar asceza sănătoasă, nu artificială.

____________________

APEL

Astăzi celebrăm Ziua Mondială de Rugăciune pentru Îngrijirea Creației și începutul Timpului creației, care se va încheia la 4 octombrie, sărbătoarea Sfântului Francisc de Assisi. Anul acesta tema este: "O casă pentru toți? A reînnoi oikos a lui Dumnezeu". Cu patriarhul ecumenic Bartolomeu și cu arhiepiscopul de Canterbury, Justin Welby, am pregătit un Mesaj care va apare în zilele următoare. Împreună cu frații și surorile de diferite confesiuni creștine, să ne rugăm și să lucrăm pentru casa noastră comună, în aceste timpuri de gravă criză planetară.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 452.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat