Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Sfântul Augustin, omul care și-a dat seama de Dumnezeu

de Tiziana Campisi

"A voit să se întoarcă în Africa, la casa sa și la ogoarele sale (...) a rămas acolo circa trei ani; și după ce a cedat acele bunuri, împreună cu aceia care îi erau apropiați trăia pentru Dumnezeu, cu posturi, rugăciuni, fapte bune, meditând noaptea și ziua legea Domnului". Aceasta era viața zilnică a lui Augustin de Tagaste, retor la curtea lui Valentinian al II-lea la Milano, care convertindu-se la creștinism a decis să se dăruiască în întregime lui Dumnezeu și să se întoarcă în Numidia, împărtășind cu prietenii mai dragi căutarea adevărului. O relatează Possidius, primul său biograf, care în "Viața sfântului Augustin" revelează trăsăturile mai intime ale episcopului de Hipona, simplitatea sa de om dedicat sfaturilor evanghelice. Și tocmai preocuparea constantă a episcopului de Hipona de a modela viața sa după aceea a lui Cristos și dorința sa de a adera pe deplin la iubirea lui Dumnezeu fără a se lăsa distras de ocupațiile zilnice și fără a uita pe aproapele sunt elementele scoase în evidență de tweet-ul din 28 august 2021 al Papei Francisc, care amintește predica 88, citată de mai multe ori în omilii și discursuri: "Sfântul Augustin spunea: «Îmi este teamă ca Isus să treacă și eu să nu-mi dau seama». Este important să rămânem vigilenți, pentru că o greșeală a vieții este a ne pierde în mii de lucruri și a nu ne da seama de Dumnezeu". Interes primar al lui Augustin era să-l cunoască pe Dumnezeu, să scruteze și să studieze Scripturile, dar, remarcă Possidius, "tot ceea ce Dumnezeu îl făcea să înțeleagă pe el care medita și se ruga, el le făcea cunoscut celor prezenți și absenți cu discursuri și cărți". Îl cunoaștem ca părinte al Bisericii, teolog, filozof, învățător al harului, păstor al Diecezei de Hippo Regius, actuala Annaba, în Algeria, și totuși Augustin nu s-a gândit pentru sine la o viață publică în Biserică, voia pur și simplu să fie călugăr. Însă proiectele lui Dumnezeu erau cu totul altele. Și totuși a voit mereu să trăiască umil în unitate de minte și de inimă îndreptat spre Cel Preaînalt, împreună cu aceia care, asemenea lui, au ales să urmeze total evanghelia.

A devenit preot prin aclamație, atunci când, aflându-se din întâmplare în bazilica din Hipona, episcopul Valeriu, cerând credincioșilor săi să-i indice cine putea asuma funcția de preot, a fost condus în fața prelatului de cei care cunoșteau stilul său de viață pentru ca să fie hirotonit. Augustin n-ar fi voit să părăsească viața monastică, dar a capitulat pentru a sluji Biserica. Devenit preot, "imediat a instituit o mănăstire lângă biserică și a început să trăiască împreună cu slujitorii lui Dumnezeu conform modului și normei stabilite în timpul apostolilor", prin care "nimeni nu trebuia să aibă ceva propriu", ci totul "trebuia să fie în comun și fiecăruia trebuia să i se dea în funcție de propriile necesități". Și între timp "învăța și predica, în privat și în public, în casă și în biserica sa, cuvântul de mântuire cu încredere deplină împotriva ereziilor care erau înfloritoare în Africa, în special împotriva donatiștilor, maniheilor și păgânilor" și făcea asta, descrie Possidius, "fie scriind cărți, fie improvizând discursuri". Și ca episcop (și a fost timp de 40 de ani) nu a schimbat mult conduita sa de viață, "predica acel cuvânt al mântuirii veșnice cu mai multă insistență și entuziasm și cu autoritate mai mare, însă nu numai într-o regiune, ci oriunde i se cerea să meargă, cu dârzenie și atenție", și "era mereu gata să dea explicație pentru cel care-l întreba despre credință și despre speranța în Dumnezeu".

Possidius permit să ni-l imaginăm pe Augustin și în modul obișnuit al zilelor sale, precizând că "hainele sale, încălțămintea, așternuturile erau de calitate medie sau potrivită, nici prea luxoase, nici de tip uzat", așadar "ținea o cale de mijloc, nedepășind nici într-o parte, nici în cealaltă". În afară de asta informează că "obișnuia o masă frugală și simplă, care avea însă între verdețuri și legume și carnea, din respect față de oaspeți sau față de vreunul care nu se simțea bine", și după aceea "avea mereu vinul". Asocia la alegerile mesei cuvântul lui Dumnezeu, astfel, de exemplu, cu privire la vin. Amintea ceea ce apostolul Paul i-a scris lui Timotei: "Să nu bei numai apă, ci folosește și un pic de vin pentru stomacul tău și pentru bolile tale frecvente". Și după aceea "folosea numai lingurile de argint", însă platourile pentru a aduce mâncarea la masă erau fie de lut, fie de lemn, fie de marmură, "și asta nu din sărăcie, ci înadins". Însă episcopul de Hipona aservea mereu orice lucru pentru ospitalitate, chiar și în sufragerie, unde a voit această inscripție: "Cui îi place să-i calomnieze pe cei absenți, să știe că nu este vrednic de această masă". Astfel avertiza pe orice invitat să se abțină de la bârfe superflue și dăunătoare. "A fost mereu foarte ospitalier - evidențiază Possidius. Și în timpul prânzului avea mai îndrăgită lectura sau discuția decât mâncarea și băutura."

Preocuparea constantă a lui Augustin era ca oricine să se poată apropia de știință, pentru aceasta "favoriza studiile și progresele tuturor celor buni și se bucura de asta". Și după aceea "tolera cu milă și sfințenie anumite lipsuri de disciplină ale fraților, în timp ce se îndurera de răutatea celor răi, fie a celor din Biserică, fie a celor din afara Bisericii". A contribuit enorm la dezvoltarea teologiei, "multe cărți au fost compuse și publicate de el, multe predici au fost ținute în biserică, transcrise și corectate de el, fie pentru a contesta pe diferiții eretici fie pentru a interpreta Sfintele Scripturi spre edificarea sfinților fii ai Bisericii", așa încât, afirmă Possidius, "un studios cu greu are posibilitatea de a le citi și de a le învăța să le cunoască".

Augustin nu-i uita nici pe cei din urmă: "Pentru a-i ajuta pe prizonieri și o mare cantitate de săraci, a stricat și a topit unele vase sacre și a distribuit profitul celui care avea nevoie" și "își amintea mereu de colegii de sărăcie", le dăruia cu mâini largi "luând din ceea ce era de folos pentru sine și pentru cei care locuiau împreună cu el, adică din profiturile bunurilor Bisericii, precum și din ofertele credincioșilor". Și, "pentru a evita ca aceste bunuri - așa cum se întâmplă de obicei - să fie sursă de supărare față de clerici, el obișnuia să spună poporului lui Dumnezeu că ar prefera mai degrabă să trăiască din ofertele lor decât să se înhame cu îngrijirea și administrarea acelor bunuri: de aceea el era gata să le cedeze credincioșilor". În acest mod, "toți servitorii și slujitorii lui Dumnezeu" ar fi putut să trăiască "așa cum se citește în Vechiul Testament că acela care slujea la altar, avea parte de el".

Ca episcop, pentru dreptul roman, Augustin avea jurisdicție în controversele civile care îi prezentate "de creștini și de persoane de orice religie". În audiențele episcopale "asculta cauzele cu atenție religioasă (...) și judeca, uneori până la ora micului dejun, alteori toată ziua făcând în post". Și, adaugă Possidius, "știa să perceapă momentul oportun pentru a explica părților adevărul legii divine"; în afară de asta, "fiindcă unii îi cereau să se ocupe de problemele lor temporale, trimitea scrisori la diferite persoane. Însă considera o povară această ocupație care distrăgea de la activități mai importante; de fapt, îi era plăcut să discute mereu despre lucrurile lui Dumnezeu, fie în public, fie în discuție fraternă și familială".

La vârstă înaintată Augustin a voit "să reconsidere cu spiritul unui judecător sever" toate scrierile sale și "să semnaleze în ele cu stilul, ca al unui cenzor" - el însuși folosește acești termeni - ceea ce provoca o dezaprobare a sa. În practică episcopul de Hipona a voit să reexamineze toată producția sa literară și omiletică. A intitulat această analiză minuțioasă "Retractări", o operă singulară și unică în genul său unde se evidențiază o mare capacitate de autocritică și prin care a lămurit că a dictat, până în acel moment, 93 de opere pentru 232 de cărți în ansamblu. L-a determinat la asta și un text din Cartea Proverbelor - "Din cauza multei vorbării nu aș reuși să evit păcatul" -, considerând că din diferitele sale discuții ar fi fost posibil "să scoată multe fragmente care, dacă nu sunt chiar false" ar fi putut să apară sau și să fie demonstrate ca superflue. Possidius explică faptul că a fost revizuit și corectat tot ceea ce a observat că a fost scris în diformitate a regulii de credință, când "încă nu era bine la curent cu normele Bisericii". Și Confesiunile, deja în secolul al IV-lea un bestseller, n-au fost scutite de revizuire. Augustin clarifică faptul că "îl laudă pe Dumnezeu cel drept și bun pentru acțiunile bune și rele" pe care le-a săvârșit "și îndreaptă spre Dumnezeu mintea și inima omului". "Au exercitat această acțiune asupra mea în timp ce le scriam - continuă el - și continuă s-o exercite când le citesc. Ce gândesc alții despre ele este treaba lor: însă știu că sunt foarte plăcute și încă plac multor frați".

La vârsta de 76 de ani, în vara anului 430, constrâns la pat de o febră puternică, Augustin "a pus să se transcrie psalmii lui David care tratează despre pocăință", a voit ca foile să fie lipite pe peretele din camera sa pentru ca să-i poată citi și plângea fără întrerupere. S-a stins la 28 august. "A lăsat Bisericii cler abundent și mănăstiri de bărbați și femei practicanți ai continenței cu superiorii lor - afirmă Possidius -; în afară de aceasta, bibliotecile care conțin cărți și predici fie ale sale, fie ale altor sfinți, din care se poate cunoaște cât a fost, prin darul lui Dumnezeu, măreția sa în Biserică și în care credincioșii îl găsesc mereu viu". Și astăzi, așa cum conclude Possidius, "din scrierile sale rezultă clar" că Augustin a trăit în mod corect și integru în credința, speranța și caritatea Bisericii Catolice; iar acest lucru poate fi învățat de cei care beneficiază de pe urma lecturii a ceea ce el a scris despre divinitate". Și dacă scrierile episcopului de Hipona încă fascinează foarte mulți cititori, totuși nu se poate să nu se dorească de a merge în urmă în secole, atrași de cuvintele lui Possidius": "Cred că cei care au beneficiat cel mai mult de contactul cu el au fost cei care au putut să-l vadă și să-l audă atunci când vorbea în persoană în biserică și, mai ales, cei care au experimentat viața lui zilnică printre oameni".

(După Vatican News, 28 august 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 411.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat