Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Isac îl binecuvântează pe Iacob
tablou de Govert Flinck - www.rijksmuseum.nl
foto: Wikipedia
Relatările de duminică

Binecuvântarea lui Iacob

de Frederic Manns

"I se nasc doi fii lui Iosif înainte de a veni foametea. Primul pe care-l numește Manase: «Pentru că - a spus el - Dumnezeu m-a făcut să uit toate chinurile mele și toată casa tatălui meu» și pe al doilea Efraim «Pentru că - a spus el - Dumnezeu m-a făcut roditor în țara întristării mele». Manase și Efraim cu un rit interesant sunt adoptați de Iacob. El este la sfârșitul zilelor sale, știind că Iosif vine să-l viziteze cu cei doi fii Manase și Efraim, se așază în mijlocul patului" (A. Grasso).

Este o poruncă (Mitzvah) pentru părinții evrei să-i binecuvânteze pe copiii lor în shabat și în zilele de sărbătoare, înainte de masa de seară. Obiceiul de a-i binecuvânta pe copii este antic și dăinuie conform tradiției de la Iacob (Gen 48-49). Familiile pot stabili un ritual propriu. În general pentru binecuvântarea băieților se spune: "Fie ca tu să fii ca Efraim și Manase", în timp ce pentru fete se spune: "Fie ca tu să fii ca Sara, Rebeca, Rahela și Lia". Apoi se adaugă: "Domnul să te binecuvânteze și să te păzească. Domnul să facă să strălucească fața lui spre tine și să se îndure de tine. Domnul să-și înalțe fața spre tine și să-ți dăruiască pacea" (Num 6,24-26. Siddur Sefat Haneshamah, pag. 203). Binecuvântarea sacerdotală din Num 6 a devenit binecuvântarea laicilor care sunt membri ai unui popor sacerdotal (Ex 19,6). Pentru Abraham Heschel, Biblia este mai degrabă o antropologie a lui Dumnezeu decât o teologie a omului.

Efraim și Manase au fost aleși mai degrabă modele de binecuvântare decât patriarhii pentru că au menținut identitatea lor distinctă de israeliți, deși trăiau într-un loc unde erau înconjurați și în inferioritate de egipteni și de zeii lor.

Și Isus îi binecuvânta pe copii: "«Adevăr vă spun, cine nu primește împărăția lui Dumnezeu ca un copil nu va intra în ea». Și, luându-i în brațe, îi binecuvânta punându-și mâinile peste ei" (Mc 10,13-16). Este un gest pe care l-a învățat de la Iosif care îl binecuvânta în fiecare shabat.

Originea binecuvântării copiilor este biblică. Atunci când Iosif i-a dus pe fiii săi la tatăl său pentru a primi binecuvântarea sa, i-a pus în fața lui Iacob în ordinea în care s-au născut: Manase la dreapta și Efraim la stânga. Însă Iacob a încrucișat mâinile și a pus mâna dreaptă pe capul lui Efraim. Când Iosif a protestat spunând că Manase era mai bătrân, Iacob i-a spus că Manase va fi înalt, dar că Efraim îl va depăși.

Iacob i-a binecuvântat pe nepoții săi, Efraim și Manase, fiii lui Iosif, încrucișându-și brațele și impunând mâna dreaptă pe capul celui mai tânăr (Gen 48,1-20). Targumul comentează gestul: Efraim va fi numit înainte de Manase în lista triburilor.

Pentru Părinții Bisericii încrucișarea brațelor lui Iacob a devenit o profeție a crucii lui Cristos (Tertulian, De Bapt. 8, 2). Pare o afirmație implicită că nu există o binecuvântare autentică pentru creștini fără crucea lui Cristos. Alți Părinți citesc scena ca simbolul urcării poporului mai tânăr, creștinismul, reprezentat de Efraim, și al declinului poporului iudaic reprezentat de Manase (Scrisoarea lui Barnaba 13, 4-6; Augustin, De Civitate Dei 16,42). Aceeași problematică a moștenirii va reveni în identificarea lui Iacob și Esau făcută de Părinți. Uneori cele două interpretări ale încrucișării brațelor, vor fi legate ca în Paulin de Nola (Ep. 23, 41). Cea mai veche reprezentare a scenei se găsește într-o pictură din sinagoga din Dura Europos în care o variantă semnificativă merită să fie notată: Iacob împarte binecuvântarea fără a încrucișa brațele, gest care ar putea, în secolul al III-lea, să fie o contrapoziție a exegezei iudaice la exegeza creștină tipologică. Polemica va invada terenul exegezei foarte repede. În timp ce iudaismul a menținut tradiția de a-i binecuvânta pe copii în fiecare shabat, creștinismul nu a urmat exemplul lui Isus care îi binecuvânta pe copii în pofida opoziției discipolilor. Merită o menționare poezia lui Khalil Gibran (1883-1931) care ilustrează tema filiației:

"Copiii tăi nu sunt copii ai tăi. / Sunt fiii și fiicele vieții însăși. / Tu îi aduci pe lume dar nu-i creezi. / Sunt aproape de tine, dar nu sunt lucru al tău. / Poți să le dai toată iubirea ta, dar nu ideile tale. / Pentru că ei au propriile idei. / Tu poți să dai locuință trupului lor, nu sufletului lor. / Pentru că sufletul lor locuiește în casa viitorului / unde ție nu-ți este dat să intri, / nici măcar cu visul. / Poți încerca să te asemeni cu ei / dar nu să voiești ca ei să-ți semene ție. / Pentru că viața nu se întoarce înapoi, / și nu se oprește la ziua de ieri. / Tu ești arcul care îi lansează pe copii spre ziua de mâine".

(Profetul ["The Prophet"], New York 1923).

(După L'Osservatore Romano, 21 august 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 479.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat