Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Adormirea Mariei la Ierusalim

de Frederic Manns

Nu toate relele vin pentru a dăuna. Mormântul Mariei în valea Cedron era cunoscut și era venerat de secole. Acest mormânt tradițional era acoperit de tencuieli și îmbrăcat cu draperii după gustul oriental. Era permis să existe îndoieli cu privire la autenticitatea sa. În 1972, după ploile torențiale care au inundat valea Cedron, părintele Bagatti, director al Studium Biblicum Franciscanum, a putut să facă o explorare a mormântului Fecioarei la invitația armenilor și a ortodocșilor. Apa care inundase biserica a făcut să cadă tencuiala care acoperea mormântul Mariei și a apărut stânca. Înălțimea sa varia între 1 metru 60 și 1 metru 80. Mormântul avea toate caracteristicile mormintelor ad arcosolium din primul secol. Acest monument fusese separat de mormintele vecine tăind stânca în jurul colinei. Explorările au permis să se găsească urme ale mormintelor distruse de arhitecții bizantini în partea de nord a monumentului. Aceste rămășițe corespund formei mormintelor din primul secol care se găsesc în valea Cedron.

Arheologul trebuie să studieze mereu izvoarele literare contemporane. Or, aceste izvoare literare sunt constituite de apocrife, pentru că Scriptura bazată pe Kerygma nu vorbește despre moartea Mariei. Apocrifelor trebuie aplicată metoda istorico-critică asemenea tuturor textelor din antichitate. Apocrifa greacă a Adormirii Mariei este completată de câteva fragmente în limba siriacă. Aceste fragmente, descriind mormântul Mariei, vorbesc despre un ansamblu funerar cu trei camere.

Transitus siriac C publicat de W. Wright1 și Transitus D publicat de E, Wallis Buge2 repetă că erau trei grote: a treia din capătul celorlalte două era dublă. Nimeni n-a fost depus acolo înainte.

Săpăturile lui Bagatti au permis să se confirme exactitatea lui transitus siriac și a celor trei grote. La stânga mormântului venerat, arheologul a descoperit o cameră care făcea parte din complexul funebru și care a fost tăiată pentru a scoate în evidență a treia grotă unde trupul Mariei a fost introdus.

Este partea mai retrasă care a primit pe o bancă de piatră trupul Mariei. Abia mai târziu, când creștinii romani vor lua sanctuarul, mormântul Mariei va fi izolat de mormintele vecine și înconjurat de o biserică.

Când în iulie 1973 lespezile de marmură care acopereau mormântul au fost date la o parte s-a descoperit banca de stâncă ce păstrase suprafața sa plană și unită. Găurile care se văd acolo au fost săpate de credincioșii avizi de relicve. Cruciații intenționau să protejeze banca de stâncă3 .

Pentru a cunoaște Testamentul Mariei avem o apocrifă iudeo-creștină care se află în Biblioteca Vaticană, Fond grec 1982. Nu este unicul caz în care apocrifele i-au inspirat pe liturgiști. Sărbătoarea Nașterii Mariei celebrată la 8 septembrie nu se explică fără recurgerea la Protoevanghelia lui Iacob. Există o versiune etiopiană a apocrifei Adormirea care a integrat texte întregi din midrashim ebraice.

Conform versiune grecești a apocrifei Adormirea, Maria a primit porunca de a merge la Muntele Măslinilor unde îngerul i-a încredințat o ramură de palmier și i-a vestit că în trei zile va trebui să părăsească trupul. Maria îi ceruse fiului s-o anunțe înainte de moarte și să nu trimită pe îngerul morții pentru a o face "să guste moartea". Și așa s-a întâmplat: îngerul i-a apărut Mariei vestindu-i apropiata trecere din viață în timp ce ținea în mână o ramură de palmier. La ora stabilită, în timp ce apostolii au venit la Maria purtați de nori de glorie, Petru a condus rugăciunea dezvoltând simbolul lămpii pentru că lampa Mariei umpluse universul cu lumina lui Cristos. Toți participanții au aprins o lampă cu trei fitiluri și Petru a explicat simbolul ei. Trupul, sufletul și spiritul trebuie să rămână aprinse pentru a permite fiecăruia să intre în camera nunții. În sânul Fecioarei Cuvântul făcut om a locuit din momentul zămislirii prin lucrarea Duhului Sfânt până la naștere. În sufletul său Domnul a locuit mereu, din prima clipă a zămislirii Mariei. Nu numai o parte, o părticică a umanului va fi mântuită ci toată omenitatea: spirit, suflet și trup.

Pe la ora a treia, Isus a venit personal cu o mulțime de îngeri pentru a primi sufletul Mariei. Înainte de sosirea Domnului un parfum intens s-a răspândit în casa Mariei și i-a adormit pe toți cu excepția celor trei fecioare prezente.

Maria a făcut ultima sa rugăciune. "Te binecuvântez pentru că ai făcut ceea ce mi-ai promis. Nu ai întristat duhul meu. Cine sunt eu pentru că am fost judecată de atâta glorie? Spunând asta, a completat viața sa pământească prin fața zâmbitoare către Domnul" (R 34).

Atunci Isus s-a apropiat de ea, i-a dat un sărut mamei sale, așa cum i-a dat Dumnezeu lui Myriam, sora lui Moise în tradiția iudaică, și a luat sufletul ei pe care l-a încredințat arhanghelului Mihail. Sufletul, pe care artiștii îl vor reprezenta sub forma unui prunc pe care Isus îl ținea în brațele sale, a fost dus imediat în cer, în timp ce trupul a fost transportat în valea Cedron unde a rămas trei zile. Maria n-a avut un privilegiu superior față de cel al fiului său. După trei zile, îngerii au venit ca să ia trupul Mariei care a fost dus în cer și unit cu sufletul sub pomul vieții. Deși definiția dogmei proclamate de Pius al XII-lea în 1950 nu vorbește explicit despre moartea Mariei, apocrifa o spune în mod expres.

Simboluri reluate în apocrifa greacă (ramura de palmier, candela, parfumul, norii de glorie) sunt ilustrate în sărbătoarea ebraică Sukkot care în iudaism anunța învierea trupurilor. Sărbătoarea dura șapte zile. Acest detaliu este reluat în apocrifă. Cu trei zile înainte Maria primește vestea morții sale, timp de trei zile apostolii rămân pentru a conversa și a se ruga împreună cu ea. În sfârșit, în a patra zi, Domnul vine.

Maria este noua Evă pentru că trupul său este depus sub pomul vieții (R 48). Îi mulțumește lui Isus pentru că a fost considerată vrednică de sărutul camerei nupțiale. Biserica nouă Evă este prefigurată în Maria. Femeia a fost creată pentru a fi Mamă: spirit, suflet și trup, în ea totul este făcut pentru a primi, a transmite și a păzi viața. Experiența Evei învață că vocația feminină la maternitate este amenințată de păcat și totuși, după păcat tocmai maternitatea este indicată femeii drept cale de răscumpărare.

Maria este prezentată ca noua Myriam, sora lui Moise, care reprezintă bucuria pentru minunățiile pe care Dumnezeu le săvârșește în istorie. De fapt, după eliberarea la Marea Roșie, Myriam a fost cea care a intonat cântarea de bucurie a poporului lui Israel. Toate rugăciunile sale sunt laude și binecuvântări.

Apoi Maria este prezentată ca arcă a alianței. În rugăciunea sa ea îi mulțumește lui Isus care a voit să locuiască în ea (R 10) și Isus o definește pe mama sa ca locuință a sa (R 36). Maria este arca alianței noi și definitive. Marele preot Yefonia, invitat de Petru, "a adus texte din Sfânta Scriptură și din cărțile lui Moise, unde este scris că Maria este numită Templu al lui Dumnezeu și poartă a cerului" (R 42).

Pornind de la Vechiul Testament, Biserica iudeo-creștină a putut să afirme rapid - cu apocrifa greacă suntem în secolul al II-lea - că Maria ca și Enoch și Ilie n-a cunoscut putrezirea mormântului. Ea este noua Myriam și noua arcă a alianței. Liniile reprezentate de Eva și Myriam găsesc în Maria împlinirea lor. Figurile feminine din Vechiul Testament amintesc forța morală și spirituală a femeii. Biserica din rândul neamurilor va avea nevoie de douăzeci de secole înainte de a ajunge la definiția dogmatică a ridicării Mariei la cer.

În apocrifele iudeo-creștine - nu în apocrifele gnostice - există știri care nu sunt arheologice dar care sunt confirmate de izvoarele iudaice. Deci apocrifele trebuie considerate ca texte istorice, deși necanonice. Critica internă trebuie să stabilească ambientul lor vital și originea lor.

De amintit în sfârșit că creștinismul în bazinul mediteranean a rămas mult timp de structură iudaică. Deși a trecut de la ebraică la greacă mentalitatea nu s-a elenizat și s-a continuat să se gândească în categorii iudaice. În acest context Ridicarea Mariei în cer rămâne conform expresiei Sfântului Paul al VI-lea "coroana tuturor misterelor".

(După L'Osservatore Romano, 12 august 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:
1 Journal of the sacred Literature of the NT, vol. 6, 3-32; și 7,35-51.
2 Luzac's semitic text and Translation series 1899, 4, 93-146; 5, 97-160.
3 B. Bagatti, M. Picirillo, A. Prodromo, New Discoveries at the Tomb of Virgin Mary in Getsemane, Jerusalem 2004/2.


 

lecturi: 866.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat