Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Nu este cultură, nici frumusețe, dacă exploatează munca sclavă

de Alessandro De Carolis

Curajul măcăleandrului, de la titlul uneia din cele mai cunoscute cărți ale sale, de data aceasta a fost curajul său. Romancierul - David care se întreabă cu privire la etica industriei - Goliat, al cărei membru autoritar este el însuși, în acest caz cea editorială, pentru că este dezgustat de anumită neglijență cu care ea uneori evită să constate dacă o parte a profiturilor sale ascund situații inumane, dacă în spatele fineții produselor sale există o filieră a violenței asupra căruia le produce, dacă în spatele luciului fațadei se cuibăresc istorii invizibile de prăzi lipsite de apărare și de prădători cruzi. Și în oglindă, pe celălalt versant, binecunoscutele convingeri ale papei, într-un anumit mod un "coleg" de peniță și mai ales o "voce înaltă" căreia să-i adreseze întrebarea care trădează dilema de fond: "Merită să producem opere frumoase și înțelepte dacă pentru a face asta avem nevoie de munca sclavilor?".

În confruntare cu Francisc

Este un dialog la distanță original și intens acela care s-a dezvoltat în aceste zile între Maurizio Maggioani, scriitor și jurnalist din Liguria, și Papa Francisc, care a voit să răspundă romancierului cu o scrisoare - datată la 9 august, zi în care Biserica o celebrează pe Edith Stein, Sfânta Tereza Benedicta a Crucii, co-patroană a Europei - la o întrebare ridicată public de autor într-o scrisoare deschisă, apărută la 1 august în coloanele revistei "Secolul al XIX-lea", care astăzi publică replica papei. Maggiani a voit să împărtășească direct cu Papa Francisc "rușinea" simțită când a aflat dintr-un fapt de cronică neagră că și realizarea cărților sale și a altor autori trecea printr-o firmă din Veneto și edificiul subcontractant din Trentino, ambele acuzate de magistratură că au exploatat cu metode criminale, "până la inexprimabil" scrie Maggiani, munca muncitorilor pakistanezi, literalmente brutalizați.

"Am simțit rușine față de mine"

Maggiani, care se definește necredincios (cunosc, scrie el, "forța profetică năvalnică" a lui Cristos "dar n-am avut niciodată darul, harul, de a avea răbdare timp de trei zile la mormântul său, de a aștepta cu Maria din Magdala și de a constata învierea fiului lui Dumnezeu"), afirmă că s-a adresat lui Francisc dintr-o serie de motive, nu în cele din urmă aceea a unei sensibilități împărtășite. "Istoriile pe care îmi place să le relatez și pe care simt datoria să o fac - spune romancierul - sunt istoriile celor tăcuți, ale celor din urmă și ale celor umili", dar indiferența față de a sa pentru că este întâlnită în colegii din sector, "ca și cum ar fi o întrebare zadarnică", l-a determinat să o adreseze "Sanctității Sale, pentru că - mărturisește el - cu toată căutarea mea nu reușesc să văd nicio altă autoritate morală care în afară de a avea o voce înaltă este disponibil să asculte, să se întrebe înainte de a judeca". Să se întrebe întocmai cu privire la implicațiile provenite din oroarea consumată în acel lagăr modern, construit pe pielea imigraților săraci cu plată de foame, fără orare și drepturi, luați la bătaie cu picioarele și pumnii dacă îndrăzneau să ceară respectul: "Am simțit rușine de mine, de mine care sunt așa de atent să-mi țin mâinile curate și să nu mă folosesc de produse suspecte de exploatare sclavagistă, sau - admite scriitorul - n-am reflectat niciodată asupra clarității că munca mea de romancier, așa de nobilă", este "parte dintr-un lanț al sistemului productiv, acela pe care în mod pudic îl numim filieră, care nu este diferită de oricare alta, așadar pasibilă de aceleași aberații".

A-i vedea pe cei invizibili

Francisc răspunde distilând unul din gândurile-cheie ale magisteriului său. "Dumneavoastră - recunoaște papa față de Maggiani - nu puneți o întrebare zadarnică, pentru că în joc este demnitatea persoanelor, acea demnitate care astăzi este prea des și cu ușurință călcată în picioare cu «munca sclavă», în tăcerea complice și asurzitoare a multora. Am văzut asta în timpul lockdown-ului, când atâția dintre noi au descoperit că în spatele mâncării care continua să ajungă pe mesele noastre existau sute de mii de zilieri lipsiți de drepturi: invizibile și ultime - deși primele! - trepte dintr-o filieră care pentru a procura mâncare priva pe mulți de pâinea unei munci demne". Însă, de fapt, continuă Francisc, a asocia acest tip de infamie cu literatura "este probabil și mai strident" dacă ceea ce papa definește "pâinea sufletelor, expresie care înalță spiritul uman", este "rănită de voracitatea unei exploatări care acționează în umbră, eliminând fețe și nume". Așadar, dacă se publică ceva ce se sprijină pe o nedreptate este "în sine nedrept" și "pentru un creștin - amintește papa - orice formă de exploatare este păcat".

Cele două lucruri de făcut

Însă soluția nu se află în capitulare. "A renunța la frumusețe ar fi o retragere la rândul său nedreaptă, o omisiune a binelui", afirmă Francisc, care sugerează o reacție bazată pe două verbe. Primul este "a denunța mecanismele de moarte", "structurile de păcat", ajungând să se scrie "lucruri chiar incomode pentru a zdruncina din indiferență, pentru a stimula conștiințele, neliniștindu-le pentru ca să nu se lase anesteziate de acel nu mă interesează, nu este treaba mea, ce pot să fac dacă lumea merge așa?". Al doilea verb este "a renunța". Mulțumindu-i lui Maggiani pentru că a scris ceea ce a scris fără a calcula "repercusiunile de imagine", Francisc susține că în afară de curajul denunțării este nevoie de cel al renunțării. Renunțare "nu la literatură și la cultură - spune el - ci la obiceiuri și avantaje care, astăzi unde totul este conectat, descoperim că, prin mecanismele perverse ale exploatării, dăunează demnității fraților noștri și surorilor noastre. Este un semn puternic - insistă el - a renunța la poziții și comodități pentru a face spațiu celui care nu are spațiu". A ajunge "să spunem un nu pentru un da mai mare", să facem "obiecție de conștiință pentru a promova demnitatea umană".

Cultura, voce a celor umiliți nu a pieței

Papa Bisericii sărace pentru cei săraci reafirmă că-l iubește pe Dostoievski "nu numai pentru lectura sa profundă a sufletului uman și pentru simțul său religios, ci pentru că a ales să relateze vieți sărace, «umilite și ofensate»". O considerație din care provine o invitație insistentă: în fața atâtor umiliți și ofensați de astăzi, fără ca practic nimeni să nu-i facă "protagoniști, în timp ce banii și interesele patronează", cultura - este apelul lui Francisc - "să nu se lase subjugată de piață".

(După L'Osservatore Romano, 12 august 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 359.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat