Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri 4 august 2021

Cateheze despre Scrisoarea către Galateni: 3. Evanghelia este una singură

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Când este vorba de Evanghelie și despre misiunea de a evangheliza, Paul se entuziasmează, își iese din fire. Pare să nu vadă altceva decât această misiune pe care Domnul i-a încredințat-o. În el totul este dedicat acestei vestiri și nu posedă alt interes decât Evanghelia. Este iubirea lui Paul, interesul lui Paul, meseria lui Paul: să vestească. Ajunge chiar să spună: "Cristos nu m-a trimis ca să botez, ci ca să vestesc Evanghelia" (1Cor 1,17). Paul interpretează toată existența sa ca o chemare să evanghelizeze, să facă cunoscut mesajul lui Cristos, să facă cunoscută Evanghelia: "Vai mie - spune el - dacă nu vestesc Evanghelia" (1Cor 9,16). Și scriind creștinilor din Roma, se prezintă pur și simplu așa: "Paul, slujitor al lui Cristos Isus, chemat să fie apostol, ales ca să vestească evanghelia lui Dumnezeu" (Rom 1,1). Aceasta este vocația sa. Așadar, conștiința sa este că a fost "pus deoparte" pentru a duce tuturor Evanghelia, și nu poate face altceva decât să se dedice acestei misiuni cu toate forțele sale.

Se înțelege deci tristețea, dezamăgirea și chiar ironia amară a apostolului față de Galateni, care în ochii săi o iau pe un drum greșit, care îi va duce la un punct fără întoarcere: au greșit drumul. Pivotul în jurul căruia se învârte totul este Evanghelia. Paul nu se gândește la cele "patru evanghelii", așa cum este spontan pentru noi. De fapt, în timp ce trimite această scrisoare, niciuna din cele patru evanghelii încă n-a fost scrisă. Pentru el Evanghelia este ceea ce predică el, aceasta care se numește kerygma, adică vestea. Și care veste? A morții și învierii lui Isus ca izvor de mântuire. O Evanghelie care se exprimă cu patru verbe: "Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi, a fost înmormântat și a înviat a treia zi, după Scripturi. Și i s-a arătat lui Chefa" (1Cor 15,3-5). Aceasta este vestea lui Paul, vestea care ne dă viață tuturor. Această Evanghelie este împlinirea promisiunilor și este mântuirea oferită tuturor oamenilor. Cine o primește este reconciliat cu Dumnezeu, este primit ca un adevărat fiu și obține ca moștenire viața veșnică.

În fața unui dar așa de mare care a fost oferit galatenilor, apostolul nu reușește să-și explice cum de ei se gândesc să primească o altă "evanghelie", probabil mai sofisticată, mai intelectuală... o altă "evanghelie". Oricum trebuie notat că acești creștini încă n-au abandonat Evanghelia vestită de Paul. Apostolul știe că încă au timp să nu facă un pas fals, dar îi avertizează cu putere, cu atâta putere. Prima sa argumentare insistă direct asupra faptului că predica făcută de noii misionari - aceștia care predică noutatea - nu poate să fie Evanghelia. Dimpotrivă, este o veste care răstălmăcește Evanghelia adevărată pentru că împiedică să se ajungă la libertatea - un cuvânt cheie - dobândită venind la credință. Galatenii sunt încă "începători" și dezorientarea lor este comprehensibilă. În nu cunosc complexitatea Legii mozaice și entuziasmul în îmbrățișarea credinței în Cristos îi determină să dea ascultare acestor noi predicatori, înșelându-se că mesajul lor este complementar la acela al lui Paul. Și nu este așa.

Însă apostolul nu poate risca să se creeze compromisuri pe un teren așa de decisiv. Evanghelia este una singură și este aceea pe care el a vestit-o; o alta nu poate să existe. Atenție! Paul nu spune că Evanghelia adevărată este a lui pentru că el a fost cel care a vestit-o, nu! Asta n-o spune. Acest lucru ar fi îngâmfare, ar fi laudă deșartă. Mai degrabă, el afirmă că Evanghelia "sa", aceeași pe care ceilalți apostoli o vesteau în altă parte, este unica autentică, pentru că este aceea a lui Isus Cristos. Scrie așa: "Dar vă fac cunoscut, fraților, că evanghelia predicată de mine nu este după om: nici n-am primit-o, nici n-am învățat-o de la vreun om, ci am primit-o prin revelația lui Isus Cristos" (Gal 1,11-12). Se înțelege deci pentru ce folosește Paul termeni foarte duri. De două ori folosește expresia "anatema", care indică exigența de a ține departe de comunitate ceea ce amenință temeliile sale. Și această nouă "evanghelie" amenință temeliile comunității. Așadar, cu privire la acest punct apostolul nu lasă spațiu tratativelor: nu se poate negocia. Cu adevărul Evangheliei nu se poate negocia. Ori tu primești Evanghelia așa cum este, așa cum a fost vestită, ori primești un alt lucru. Însă nu se poate negocia, cu Evanghelia. Nu se pot face compromisuri: credința în Isus nu este marfă de contractat: este mântuire, este întâlnire, este răscumpărare. Nu se vine la preț ieftin.

Această situație descrisă la începutul scrisorii apare paradoxală, pentru că toți subiecții în discuție par animați de sentimente bune. Galatenii care dau ascultare noilor misionari cred că vor putea cu circumcizia să fie și mai dedicați voinței lui Dumnezeu și prin urmare să fie și mai plăcuți lui Paul. Dușmanii lui Paul par să fie animați de fidelitatea față de tradiția primită de la părinți și consideră că această credință genuină constă în respectarea Legii. În fața acestei fidelități supreme justifică până și insinuările și suspiciunile cu privire la Paul, considerat mai puțin ortodox față de tradiție. Însuși apostolul este foarte conștient că misiunea sa este de natură divină - a fost revelată de Cristos însuși, lui! - și este determinat deci de entuziasm total pentru noutatea Evangheliei, care este o noutate radicală, nu este o noutate trecătoare: nu există evanghelii "la modă", Evanghelia este mereu nouă, este noutatea. Neliniștea sa pastorală îl determină să fie sever, pentru că vede marele risc care amenință creștinii tineri. Așadar, în acest labirint de intenții bune este necesar să se descurce, pentru a percepe adevărul suprem care se prezintă drept cea mai coerentă cu persoana și predica lui Isus și cu revelarea iubirii Tatălui. Acest lucru este important: a ști să se discearnă. De atâtea ori am văzut în istorie, și vedem asta și astăzi, unele mișcări care predică Evanghelia cu o modalitate proprie, uneori cu adevărate carisme proprii; însă după aceea exagerează și reduc toată Evanghelia la "mișcare". Și acest lucru nu este Evanghelia lui Cristos: aceasta este Evanghelia fondatorului, a fondatoarei și acest lucru, e adevărat, poate ajuta la început, dar la sfârșit nu face roade pentru că nu are rădăcini adânci. Pentru aceasta, cuvântul clar și hotărât al lui Paul a fost salutar pentru Galateni și este salutar și pentru noi. Evanghelia este darul lui Cristos oferit nouă, El însuși revelează asta. Aceasta este cea care ne dă viață.

_____________________

APEL

La un an de la explozia teribilă petrecută în portul din Beirut, capitala Libanului, care a provocat moarte și distrugere, gândul meu se îndreaptă spre acea iubită țară, mai ales spre victime, spre familiile lor, spre mulții răniți și spre cei care au pierdut casa și locul de muncă, și atâția care au pierdut iluzia de a trăi.

În Ziua de rugăciune și de reflecție pentru Liban, la 1 iulie, împreună cu liderii religioși creștini, am primit aspirațiile și așteptările poporului libanez, obosit și descurajat, și am invocat de la Dumnezeu lumină de speranță pentru a depăși criza dură. Astăzi fac apel și la Comunitatea internațională, cerând să ajute Libanul să parcurgă un drum de "înviere", cu gesturi concrete, nu numai cu vorbe, ci cu gesturi concrete. Doresc ca în acest sens să fie profitabilă Conferința în curs de desfășurare, promovată de Franța și de Națiunile Unite.

Dragi libanezi, dorința mea de a veni să vă vizitez este mare și nu încetez să mă rog pentru voi, pentru ca Libanul să redevină un mesaj de fraternitate, un mesaj de pace pentru tot Orientul Mijlociu.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 


lecturi: 361.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat