Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 16 iunie 2021

Cateheze despre rugăciune: 38. Rugăciunea sacerdotală a lui Isus

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Am amintit de mai multe ori în această serie de cateheze cum rugăciunea este una dintre caracteristicile cele mai evidente ale vieții lui Isus: Isus se ruga, și se ruga mult. În cursul misiunii sale, Isus se scufundă în ea, pentru că dialogul cu Tatăl este nucleul incandescent al întregii sale existențe.

Evangheliile dau mărturie cum rugăciunea lui Isus a devenit și mai intensă și deasă în ora pătimirii și morții sale. Aceste evenimente culminante ale vieții sale constituie nucleul central al predicii creștine: acele ultime ore trăite de Isus la Ierusalim sunt inima evangheliei nu numai pentru că evangheliștii rezervă acestei narațiuni, în proporție, un spațiu mai mare, ci și pentru că evenimentul morții și învierii - ca un fulger - aruncă lumină asupra întregului rest al vieții lui Isus. El n-a fost un filantrop care s-a îngrijit de suferințele și de bolile umane: a fost și este mult mai mult. În el există numai bunătatea: există ceva în plus, există mântuirea, și nu o mântuire episodică - aceea care mă salvează de o boală sau de un moment de descurajare - ci mântuirea totală, cea mesianică, cea care ne face să sperăm în victoria definitivă a vieții asupra morții.

Așadar, în zilele de la ultimul său Paște îl găsim pe Isus pe deplin cufundat în rugăciune.

El se roagă în manieră dramatică în grădina Ghetsemani - l-am auzit -, asaltat de o angoasă mortală. Și totuși Isus, chiar în acel moment, se adresează lui Dumnezeu numindu-l "Abbà", Tăticule (cf. Mc 14,36). Acest cuvânt aramaic - care era limba lui Isus - exprimă intimitate, exprimă încredere. Chiar în timp ce simte întunericul îndesindu-se în jurul său, Isus îl străbate cu acel mic cuvânt: Abbà, Tăticule.

Isus se roagă și pe cruce, învăluit în mod întunecat de tăcerea lui Dumnezeu. Și totuși pe buzele sale apare încă o dată cuvântul "Tată". Este rugăciunea cea mai arzătoare, pentru că pe cruce Isus este mijlocitorul absolut: se roagă pentru alții, se roagă pentru toți, și pentru cei care-l condamnă, fără ca nimeni, în afară de un sărac răufăcător, să fie de partea sa. Toți erau împotriva lui sau indiferenți, numai acel răufăcător recunoaște puterea. "Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac" (Lc 23,34). În miezul dramei, în durerea atroce a sufletului și a trupului, Isus se roagă cu cuvintele psalmilor; cu săracii din lume, în special cu aceia uitați de toți, rostește cuvintele tragice din psalmul 22: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (v. 2): El simțea abandonarea și se ruga. Pe cruce se împlinește darul Tatălui, care oferă iubirea, adică se împlinește mântuirea noastră. Și, încă o dată, îl numește "Dumnezeul meu", "Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu": adică, totul, totul este rugăciune, în cele trei ore ale Crucii.

Așadar, Isus se roagă în orele decisive ale pătimirii și morții. Și cu învierea Tatăl va asculta rugăciunea. Rugăciunea lui Isus este intensă, rugăciunea lui Isus este unică și devine și modelul rugăciunii noastre. Isus s-a rugat pentru toți, s-a rugat și pentru mine, pentru fiecare dintre voi. Fiecare dintre noi poate să spună: "Isus, pe cruce, s-a rugat pentru mine". S-a rugat. Isus poate spune fiecăruia dintre noi: "M-am rugat pentru tine, la Ultima Cină și pe lemnul crucii". Și în suferința cea mai dureroasă dintre suferințele noastre, nu suntem niciodată singuri. Rugăciunea lui Isus este cu noi. "Părinte, și acum, aici, noi care ascultăm asta, Isus se roagă pentru noi?" Da, continuă să se roage pentru că al său cuvânt să ne ajute să mergem înainte. Dar să ne rugăm și să ne amintim că el se roagă pentru noi.

Și acesta mi se pare cel mai frumos lucru de amintit. Aceasta este ultima cateheză din acest ciclu despre rugăciune: să ne amintim harul că noi nu numai că ne rugăm, ci, pentru a spune așa, am fost "rugați", suntem deja primiți în dialogul lui Isus cu Tatăl, în comuniunea Duhului Sfânt. Isus se roagă pentru mine: fiecare dintre noi poate pune asta în inimă: nu trebuie uitat. Chiar și în momentele mai urâte. Suntem deja primiți în dialogul lui Isus cu Tatăl în comuniunea Duhului Sfânt. Am fost voiți în Cristos Isus, și chiar în ora pătimirii, morții și învierii sale totul a fost oferit pentru noi. Așadar, cu rugăciunea și cu viața nu ne rămâne decât să avem curaj, speranță și cu acest curaj și speranță să simțim puternic rugăciunea lui Isus și să mergem înainte: ca viața noastră să fie o preamărire adusă lui Dumnezeu având convingerea că el îl roagă pentru mine pe Tatăl, că Isus se roagă pentru mine.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 651.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat