Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 12 mai 2021

Cateheze despre rugăciune: 33. Lupta rugăciunii

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Sunt bucuros să reiau această întâlnire față în față, pentru că vă spun un lucru: nu este frumos să vorbești în fața a nimic, a unei telecamere. Nu este frumos. Și acum, după atâtea luni, grație curajului Monseniorului Sapienza - care a spus: "Nu, o facem aici" - suntem reuniți aici. Și bun Monseniorul Sapienza! Și a găsi oamenii, și a vă găsi pe voi, fiecare cu propria istorie, oameni care vin din toate părțile, din Italia, din Statele Unite, din Columbia, apoi din mica echipă de fotbal a patru frățiori elvețieni - cred - că sunt aici... patru. Lipsește surioara, sperăm să ajungă... Și să vă văd pe fiecare dintre voi mie îmi face plăcere, pentru că toți suntem frați în Domnul și a ne privi ne ajută să ne rugăm unul pentru altul. Și oamenii care sunt departe, dar mereu se apropie. Nelipsita soeur Geneviève care vine de la Lunapark, oameni care muncesc: sunt mulți și toți sunt aici. Mulțumesc pentru prezența voastră și pentru vizita voastră. Duceți tuturor mesajul papei. Mesajul papei este că eu mă rog pentru toți, și cer să vă rugați pentru mine uniți în rugăciune.

Și vorbind despre rugăciune, rugăciunea creștină, ca toată viața creștină, nu este o "plimbare". Niciunul din marii oameni ai rugăciunii pe care-i întâlnim în Biblie și în istoria Bisericii nu a avut o rugăciune "comodă". Da, ne putem ruga ca papagalii - bla, bla, bla, bla, bla, bla - dar aceasta nu este rugăciune. Desigur, rugăciunea dăruiește o mare pace, însă printr-o luptă interioară, uneori dură, care poate însoți chiar perioade lungi ale vieții. A ne ruga nu este un lucru ușor și pentru aceasta noi fugim de rugăciune. De fiecare dată când vrem să o facem, imediat ne vin în minte atâtea alte activități, care în acel moment apar mai importante și mai urgente. Asta mi se întâmplă și mie: merg să mă rog un pic... Și nu, trebuie să fac asta și aia... Noi fugim de rugăciune, nu știu de ce, dar este așa. Aproape întotdeauna, după ce am amânat rugăciunea, ne dăm seama că acele lucruri nu erau deloc esențiale și că eventual am irosit timpul. Dușmanul ne înșală așa.

Toți bărbații și femeile ai lui Dumnezeu prezintă nu numai bucuria rugăciunii, ci și greutatea și truda pe care ea o poate procura: în unele momente este o luptă dură a respecta timpurile și modurile rugăciunii. Unii sfinți au dus înainte această luptă mulți ani fără a simți niciun gust, fără a-i percepe utilitatea. Tăcerea, rugăciunea, concentrarea sunt exerciții dificile și uneori natura umană se răzvrătește. Am prefera să stăm în orice parte al lumii, dar nu acolo, în acea bancă din biserică pentru a ne ruga. Cine vrea să se roage trebuie să-și aducă aminte că nu este ușoară credința și uneori înaintează într-un întuneric aproape total, fără puncte de referință. Există momente ale vieții de credință care sunt întunecate și pentru aceasta unii sfinți le numesc: "Noaptea întunecată", pentru că nu se simte nimic. Însă eu continui să mă rog.

Catehismul prezintă o lungă serie de dușmani ai rugăciunii, cei care fac dificilă rugăciunea, care pun dificultăți (cf. nr. 2726-2728). Unii se îndoiesc că ea poate ajunge cu adevărat la Cel Atotputernic: dar de ce Dumnezeu stă în tăcere? Dacă Dumnezeu este Atotputernic, ar putea spune două cuvinte și ar putea termina istoria. În fața incomprehensibilității divinului, alții bănuiesc că rugăciunea este o simplă operațiune psihologică; eventual ceva ce este util, dar nu adevărat și nici necesar: și chiar am putea fi practicanți fără să fim credincioși. Și așa mai departe, atâtea explicații.

Însă cei mai răi dușmani ai rugăciunii sunt înăuntrul nostru. Catehismul îi numește așa: "descurajarea în fața uscăciunilor noastre, tristețea de a nu da totul Domnului pentru că avem «multe avuții», decepția că nu ni se împlinesc rugile după vrerea noastră, rănirea orgoliului care se înțepenește în nevrednicia noastră de oameni păcătoși, alergia la gratuitatea rugăciunii" (nr. 2728). Este vorba în mod clar de o listă sumară, care ar putea să fie lungită.

Ce se poate face în timpul ispitei, când totul pare să șovăie? Dacă inspectăm istoria spiritualității, observăm imediat cum maeștrii sufletului aveau foarte clară situația pe care am descris-o. Pentru a o depăși, fiecare dintre ei a oferit unele contribuții: un cuvânt de înțelepciune, sau o sugestie pentru a înfrunta timpurile pline de dificultăți. Nu este vorba atât de teorii elaborate la masa verde, nu, cât mai ales de sfaturi născute din experiență, care arată importanța de a rezista și de a persevera în rugăciune.

Ar fi interesant să se treacă în revistă măcar unele din aceste sfaturi, pentru că fiecare merită să fie aprofundat. De exemplu, Exercițiile spirituale ale Sfântului Ignațiu de Loyola sunt o broșură de mare înțelepciune, care învață să se facă ordine în propria viață. Face să se înțeleagă că vocația creștină este militare, este decizie de a sta sub steagul lui Isus Cristos și nu sub cel al diavolului, căutând să se facă binele chiar și atunci când acest lucru devine dificil.

În timpurile de încercare este bine să ne amintim că nu suntem singuri, că veghează cineva alături de noi și ne ocrotește. Și Sfântul Anton abate, fondatorul monahismului creștin, în Egipt, a înfruntat momente teribile, în care rugăciunea se transforma în luptă dură. Biograful său, Sfântul Atanasiu, episcop de Alexandria, relatează că unul din cele mai rele episoade s-au întâmplat sfântului eremit pe la vârsta de treizeci și cinci de ani, vârstă de mijloc care comportă pentru mulți o criză. Anton a fost tulburat de acea încercare, dar a rezistat. Când în sfârșit a revenit seninul, s-a adresat Domnului său cu un ton aproape de reproș: "Unde erai? De ce n-ai venit imediat pentru a pune capăt suferințelor mele?". Și Isus a răspuns: "Anton, eu eram acolo. Însă așteptam să te văd luptând" (Viața lui Anton, 10). Lupta în rugăciune. Și de atâtea ori rugăciunea este o luptă. Îmi vine în amintire un lucru pe care l-am trăit îndeaproape, când eram în cealaltă dieceză. Era un cuplu care avea o fiică de nouă ani, cu o boală pe care medicii nu știau ce era. Și la sfârșit, în spital, medicul i-a spus mamei: "Doamnă, chemați-l pe soțul dumneavoastră". Și soțul era la muncă; erau muncitori, lucrau în fiecare zi. Și a spus tatălui: "Fetița nu trece noaptea. Este o infecție, nu putem să facem nimic". Acel om, probabil că nu mergea în fiecare duminică la Liturghie, însă avea o credință mare. A ieșit plângând, a lăsat-o pe soție acolo cu fetița în spital, a luat trenul și a făcut șaptezeci de kilometri de distanță spre Bazilica Sfintei Fecioare Maria de Luján, patroana Argentinei. Și acolo - bazilica era deja închisă, era aproape zece noaptea, seara - el s-a agățat de grilajele bazilicii și toată noaptea a rugat-o pe Sfânta Fecioară Maria, luptând pentru sănătatea fiicei. Aceasta nu este o fantezie; am văzut eu asta! Am văzut eu asta. Luptând acel om acolo. La sfârșit, la șase dimineața, s-a deschis biserica și el a intrat s-o salute pe Sfânta Fecioară Maria: toată noaptea "luptând" și apoi s-a întors acasă. Când a ajuns, a căutat-o pe soție, însă n-a găsit-o și s-a gândit: "A plecat. Nu, Sfânta Fecioară Maria nu-mi poate face asta". Apoi a găsit-o, zâmbitoare, care spunea: "Nu știu ce s-a întâmplat; medicii spun că s-a schimbat așa și că acum este vindecată". Acel om luptând cu rugăciunea a avut harul Sfintei Fecioare Maria. Sfânta Fecioară Maria l-a ascultat. Și acest lucru l-am văzut eu: rugăciunea face minuni, pentru că rugăciunea merge chiar în centrul duioșiei lui Dumnezeu care ne iubește ca un tată. Și când nu ne acordă harul, ne va acorda un alt har pe care îl vom vedea după aceea cu timpul. Însă mereu este nevoie de luptă în rugăciune pentru a cere harul. Da, uneori cerem un har de care avem nevoie, însă îl cerem așa, fără voință, fără a lupta, dar nu se cer așa lucrurile serioase. Rugăciunea este o luptă și Domnul este mereu cu noi.

Dacă într-un moment de orbire nu reușim să observăm prezența sa, vom reuși în viitor. Ni se va întâmpla și nouă să repetăm aceeași frază pe care a spus-o într-o zi patriarhul Iacob: "Într-adevăr, Domnul este în locul acesta și eu nu știam" (Gen 28,16). La sfârșitul vieții noastre, îndreptându-ne privirea în urmă, și noi vom putea spune: "Credeam că sunt singur, dar nu, nu eram singur: Isus era cu mine". Toți vom putea spune asta.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 653.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat