Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

La Agrigento, duminică, 9 mai, Rosario Livatino este ridicat la cinstea altarelor

Fericit pentru că este martir

de Mons. Vincenzo Bertolone
arhiepiscop de Catanzaro-Squillace și postulator al cauzei

După promulgarea decretului - semnat de Papa Francisc la 21 decembrie 2020 - în domul din Agrigento, duminică, 9 mai 2021, cardinalul Marcello Semeraro, prefect al Congregației pentru Cauzele Sfinților, îl va proclama fericit, în numele pontifului, pe magistratul Rosario Angelo Livatino, credincios laic, ucis, din ură față de credință, pe drumul care duce de la Canicatti la Agrigento.

Martir al mafiilor

Născut la Canicatti, foarte pregătit în drept și câștigător al concursului dificil în magistratură, Rosario decide să rămână în acel teritoriu pe care Giacomo Cusmano, la sfârșitul secolului al XIX-lea, l-a numit "ținut de misiune" și "loc de martiriu brusc". În bilanțul din anul 1978 el este deja conștient de periculozitatea alegerii sale, "pentru tipul de lume în care mă pregătesc să petrec mult timp din viața mea". Programul său de "om drept" îi este clar încă din ziua absolvirii: pe prima pagină a tezei scrie motoul Sub tutela Dei, parcă pentru a remarca imediat că nu intenționează să se încredințeze altcuiva decât Celui Preaînalt, în slujba căruia el pune acțiunea sa laicală calificată, hrănită de Conciliul al II-lea din Vatican și de învățăturile lui Paul al VI-lea, considerat de el "papa tinereții mele".

În luna februarie 1978, se citește în agenda sa: "Numai evenimente grave ar putea să comporte deocamdată calificativul de «negativ». Dar să-l rugăm pe Domnul ca să nu se întâmple nimic care să poată provoca asta". Suntem abia la începutul noii vieți și încă nu se semnalează evenimente grave. Într-un cadru politic marcat de evenimentul Moro și de asasinarea lui Vittorio Bachelet, vechea mafie siciliană începe o metamorfoză deosebită care va comporta în decursul anilor '80 din secolul al XX-lea, două războaie de mafie. O lungă urmă de sânge care are ca scop să afirme cultul puterii criminale atotputernice: dumnezeul mafioților este puterea, total antitetică față de Dumnezeul adevărat, ale cărui devoțiuni conducători și afiliați le maimuțăresc, denaturând textele sacre, iconițele și procesiunile. Printre familiile din Cosa nostra, la nivel agrigentin s-au infiltrat noi organizații de aderenți, stidde (literal, ramuri desprinse din copacul principal Cosa nostra). Când este cazul diferite "ramuri" mafiote stipulează un soi de pact confederativ care se realizează prin schimb de favoruri și, îndeosebi, de killer pentru executarea de omucideri și realizarea de adevărate măceluri, care au ca scop afirmarea puterii. Este ceea ce se întâmplă și pentru omuciderea Livatino, desemnat ca "subiect de sacrificiu" de exponenți a două stidde diferite (cea din Palma di Montechiaro și din Canicatti). Conducătorii lor se înțeleg în a înzestra în detalii un "comando de moarte", nu fără acordul de la Cosa nostra.

Ce urăsc în Livatino creatorii, persecutorii și "băieții" care organizează crima? Cele două investigații diecezane au permis să se ajungă la o certitudine morală granitică: mafioții au decretat moartea lui Livatino din ură față de credința autentică și cristalină pe care el o mărturisea, convergând ad unum împotriva acelui drept, bine cunoscut ca magistrat foarte corect și incoruptibil din cauza credinței sale și pentru aceasta apostrofate în mod disprețuitor ca "bigot" și "sfântoc" de neatins. Rosario este urât deoarece e om integru, corect, nesupus presiunilor, independent de politică (teoretiza independența absolută între magistratură și angajarea activă în politică). Și acest lucru îi deranjează foarte mult pe mafioți, obișnuiți în schimb să impună cultul șefului, să "aranjeze" procesele, să domine cu zgomotul armelor de război, să înroleze fără scrupule adolescenții pentru misiuni de moarte, să frecventeze principalele piețe europene pentru traficul de droguri și comerțul de arme. "Sentința" morții sale este deliberată și dusă la capă în mod eclatant: nu în apropierea bisericii pe care el o frecventa în fiecare zi, ci de-a lungul drumului statal; nu cu un glonț sec, ci cu o ambuscadă cu mașini și motociclete, cu cel puțin patru killer care folosesc arme de război și îl urmăresc pe magistrat până când nu-l văd prăbușit la pământ, dincolo de balustradă în localitatea Gasena.

Spre momentul de sacrificiu

Lumii întregi, și unei Italii distrase și încă nu foarte conștientă de gravitatea fenomenului mafiot, acesta se oferă ca semnalul sângeros al unei mafii confruntate cu o metamorfoză criminală, consumată chiar în perioada de activism judiciar mai mare al fericitului. Conform Consiliului Superior al Magistraturii, cincinalul 1984-1988 îl înregistrează e Livatino drept cel mai productiv din Procuratura Republicii din Agrigento: mii de pagini de rechizitorii și trimiteri în judecată în investigații delicate, făcute în colaborare cu alți magistrați sicilieni. Se citește în bilanțul din iunie 1984: "A fost o lună negativă: nici zilele petrecute acasă și un alt comunicat nu m-au scos din angoasa care mă asaltează tot mai des. Văd rău în viitorul meu. Dumnezeu să mă ierte". Ceva s-a frânt în Rosario. "Dumnezeu va avea milă de mine și va arăta calea?". A precizat în depoziția canonică un magistrat care îl cunoaște bine pe Livatino: "În timp nesuspect, în 1984, Rosario a tratat un proces pentru găsirea șefului provincial al mafiei. Au urmat o serie de arestări. Toți aveam senzația că a tratat teme cu mare încărcătură. Însă, după aceea, a suferit o lovitură bruscă, probabil datorată unei amenințări la adresa a ceea ce avea mai drag, părinții" (Positio super martyrio. Summarium Testium, § 476). De asemenea: cu doi înainte de moarte, Rosario a intervenit la înmormântarea unui judecător ucis cu fiul de mafii, și așa cum amintește un martor: "La 27 septembrie 1988, în Biserica mamă din Canicatti participă la înmormântare, în prezența președintelui Republicii, Francesco Cossiga. În omilie, arhiepiscopul Luigi Bommarito îi îngheață pe toți cu această întrebare: «Cine urmează data viitoare?». Întrebarea, abia după doi ani, se va revela că nu era retorică" (Relatio de re historica, Copia Publica super virtutibus II, f. 577).

De acum Livatino se pregătea: renunță la căsătorie, încercând să nu implice nevinovați, până la plângerea finală față de asasinii săi: "Băieți, ce anume v-am făcut?". Nu era furie, nici în acele ultime cuvinte: numai înțelegere și o fărâmă de descurajare, aceea da, față de acei tineri care derutați de devoțiunea față de un dumnezeu fals se înșelau că pot să fie stăpâni ai vieții și ai morții. Marea înșelătorie a mafiei, descoperită și aproape ridiculizată de fermitatea evanghelică a tânărului magistrat și de ulterioara căință a unora dintre ucigașii săi, ca și de curajul martorului Pietro Nava, care a ales să nu întoarcă în cealaltă parte capul. Toate sunt semințe ale unei schimbări care începea atunci și care astăzi este ireversibilă: l-au ucis pe Livatino pentru a-l reduce la tăcere, au făcut din el un model de viață și un exemplu care, după 31 de ani, încă vorbește inimilor și minților.

(După L'Osservatore Romano, 8 mai 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 523.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat