Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Luizi-Călugăra: Funeraliile părintelui Ion M. Solomon

Pr. Ion M. Solomon, decedat în dimineața zilei de 1 mai 2021 din cauza unei insuficiențe cardiace, după ce a celebrat Sfânta Liturghie, a fost condus pe ultimul drum în localitatea natală, Luizi-Călugăra, miercuri, 5 mai 2021. Avea 63 de ani. Liturghia de înmormântare a fost prezidată de PS Iosif Păuleț, episcop de Iași. A concelebrat PS Cornel Damian, episcop auxiliar de București. Au fost prezenți la înmormântare fratele preot al celui decedat, pr. Iosif Solomon, tatăl, în vârstă de 90 de ani, frații și rudele familiei, aproximativ 60 de preoți și credincioși din Luizi-Călugăra, Năvodari și din localitățile unde a păstorit pr. Ion.

Liturghia cu recviem a început la ora 11.00 în capela mortuară a cimitirului din Osebiți, după ce în seara precedentă a fost celebrată o Sfântă Liturghie cu recviem în Biserica parohială "Înălțarea Sfintei Cruci".

Preasfințitul i-a salutat pe cei prezenți și i-a invitat să aducă mulțumire pentru tot ceea ce a realizat în slujirea sa pastorală pr. Ion, îndemnând la rugăciune pentru odihna sufletului său.

În cadrul predicii, pr. Emil Dumea, coleg de promoție al părintelui Ion Solomon, a ținut să amintească adevărul universal că, de când ne naștem, știm deja că vom și muri: "Misterul morții se ascunde în cutele existenței noastre și în tot ce ne înconjoară". Însă la o înmormântare creștină tema morții nu este cea care epuizează discursul, căci Isus s-a definit pe sine ca viață. De aceea, părintele predicator a spus că "despre Dumnezeul vieții a predicat confratele nostru Ioan. Viața lui închinată lui Dumnezeu și slujirii Bisericii poate deveni și pentru noi, cei rămași în pelerinajul pământesc spre porțile împărăției veșnice, o lecție din care să învățăm cum să trăim în această lume". Referindu-se la pr. răposat, cuvintele care l-au caracterizat au fost calmul, liniștea și modestia. Aceste trăiri sufletești le-a arătat în toate întâlnirile colegiale și în alte împrejurări. Înmormântarea este o însoțire pe ultimul drum, revederea stă în speranța creștină. Cei care mor sunt cei care pășesc pragul veșniciei înaintea noastră.

Un cuvânt de mulțumire și îmbărbătare a avut la sfârșitul Liturghiei PS Cornel Damian, care în numele ÎPS Aurel Percă și al credincioșilor Arhidiecezei de București a mulțumit pentru slujirea pr. Ion Solomon. De asemenea, a adresat familiei îndoliate un gând de mângâiere și PS Iosif Păuleț.

După Sfânta Liturghie, părintele a fost așezat într-un mormânt vecin cu cel al pr. Petre Solomon. Dumnezeu să-l fericească pentru tot binele pe care l-a făcut pe pământ, mai ales pentru slujirea preoțească de aproape 37 de ani, și să-l facă părtaș de fericirea cerească cea fără de sfârșit!

Requiescat in pace!

Pr. Cristian Diac

*

Redăm mai jos predica integrală a pr. Emil Dumea

Îndoliată familie, dragi frați și surori în Domnul

De când ne naștem, știm deja că vom și muri, căci veșnicia nu ne aparține în nimic din ceea ce suntem și avem ca oameni; noi, toți suntem muritori. Misterul morții se ascunde în cutele existenței noastre și în tot ce ne înconjoară. Germenul morții crește odată cu cel al vieții; moartea și viața își continuă lupta în fiecare dintre noi și împreună formează misterul omului, care cu o față râde în perspectiva vieții și cu cealaltă plânge privindu-și obștescul sfârșit.

La sfârșitul vieții noastre trupești îl vom întâlni pe Dumnezeu față în față; îl vom vedea așa cum ne vedem acum unii pe alții. Acum îl vedem pe Dumnezeu ca într-o oglindă, ascuns după un văl uneori semitransparent, alteori opac. Acum îl căutăm pe Dumnezeu pe cărările întortocheate ale vieții pământești; suspinăm după îmbrățișarea lui și dorim să-i vedem chipul părintesc frumos și plin de lumină. Viața noastră aici reprezintă o continuă căutare a celui de la care am venit și spre care ne îndreptăm în toată călătoria noastră pe pământ. La naștere, ne-am urcat în trenul vieții care aleargă cu repeziciune prin stații și, privind pe fereastra vagonului, abia dacă avem timp să vedem și să pricepem câte ceva din ce este în această lume. Când va trebui să coborâm din tren și cum va fi în acea ultimă stație a vieții unde vom fi îmbrățișați de sora moarte? Acestea sunt întrebări pe care ni le punem fiecare în felul nostru, iar de răspunsul la ele depinde, poate, destinul nostru veșnic. Am pronunțat cuvântul "poate" și nu "sigur", pentru că noi, cu mintea noastră nu putem deține niciun adevăr absolut. Absolutul ni-l oferă doar Dumnezeu, el fiind absolutul prin excelență. Suntem creștini și credința ne spune că avem un Dumnezeu Tată care ne-a creat din iubire și care rămâne mereu iubire pentru noi, fiii lui. Dacă reușim să înțelegem acest fir roșu al credinței noastre și să ne orientăm viața după el, atunci nu ne va mai speria prea tare perspectiva coborârii noastre din trenul vieții și îmbrățișarea rece a morții. Acea îmbrățișare finală va reprezenta momentul eliberării sufletului nostru din corsetul îngust al trupului și intrarea lui în împărăția vieții veșnice.

Perspectiva morții și a întâlnirii cu ea reprezintă pentru noi și o lecție de viață, de cum să ne trăim acești puțini sau mai mulți ani, cât ne este dat să ținem umbră acestui pământ. Oricum, în raport cu veșnicia, și cea mai lungă viață nu reprezintă decât o secundă, mai puțin decât o secundă pe cadranul ceasului lui Dumnezeu. În această clipire de ochi cât ne este dat să privim lumea pământeană avem posibilitatea să vedem și să ne bucurăm împreună cu ceilalți oameni de minunățiile pe care Creatorul le-a sădit în creația lui. Și mai mult decât atât, el însuși ni se oferă în dar, așa cum ni se oferă acum în Sfânta Euharistie pe care o celebrăm. În scurta noastră existență pământească primim darul vieții veșnice, îl primim pe cel care se definește viața și, crezând în el, nu vom muri în veci. În pâinea pe care o vom primi de pe altar îl vom primi pe cel care este viața, pe cel care ne vorbește despre viață în preajma morții, în vecinătatea prietenului său Lazăr, mort deja de patru zile. La fel și noi, poate nu știm să apreciem marele dar al vieții decât atunci când printr-o boală sau în prezența unui trup neînsuflețit am fost speriați de suflarea rece a morții, presimțind propria moarte. Din păcate, mulți dintre noi nu știm să apreciem marele dar al vieții decât atunci când este amenințat de moarte. La fel cum nu învățăm să prețuim sănătatea decât atunci când o pierdem. Dumnezeu știe toate acestea și din acest motiv ne este alături în clipele de durere și boală pentru a ne încuraja și a ne susține în slăbiciunile noastre, el care este Învierea și Viața.

La o înmormântare, noi vorbim despre viață și despre cel care este viața. În toată creația sa, Dumnezeu creatorul a suflat suflare de viață. Chiar și în frunza care toamna cade din copac, el a sădit tot viața, căci acea frunză alimentează pământul din care copacul își trage seva pentru viața care va izbucni din nou, voioasă, în primăvara viitoare. În moartea trupului fiecăruia dintre noi, Dumnezeu a sădit chezășia vieții veșnice, a sfârșitului lumii, care, de fapt, nu este un sfârșit, ci începutul unei vieți noi și plină de strălucire. Așa ne profesăm credința în învierea morților în crezul apostolic: "Cred în... învierea morților".

Din pricina păcatului, viața trupului este vremelnică și curmată de moarte. Însă moartea nu are ultimul cuvânt, căci suntem creaturile unui Dumnezeu viu care ne spune: " Eu sunt învierea și viața. Cel care crede în mine, chiar dacă moare, va trăi; și oricine trăiește și crede în mine nu va muri în veci" (In 11,25-26). Așa cum a întrebat-o pe Marta la moartea fratelui ei Lazăr, și pe noi ne întreabă acum Isus: "Crezi tu aceasta"? În fața suferinței, a morții celor dragi nouă, Dumnezeu vine să ne susțină și să ne ofere în dar viața lui, pentru ca suferința, boala și moartea să nu ne ducă spre disperare și abandon al vieții și credinței noastre. Suntem aici, însoțindu-l pe drumul spre cimitir pe confratele nostru Ioan, pentru a-i răspunde lui Dumnezeu la această întrebare fundamentală pentru viața noastră. Ca și Marta, și noi îi răspundem acum Mântuitorului: "Da, Doamne; eu am crezut că tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu, cel care vine în lume" (In 11,27).

Viața noastră de ființe păcătoase se contopește în viața lui Dumnezeu și așa suntem răscumpărați din păcat prin moartea și învierea lui Isus Cristos. Viața nu poate fi înțeleasă fără învierea lui Isus Cristos în care credem. Credința înseamnă viața noastră împreună cu cel care s-a proclamat Învierea și Viața. Viața Mântuitorului, la care participăm încă de la botez, reprezintă garanția învierii noastre în el, care este viu, care este viața. Întrupat în persoana lui Isus din Nazaret, Cristos nu a putut să-l lase pe Lazăr să putrezească în mormânt și l-a chemat afara din locuința morților; l-a chemat la viață: "Lazăre, vino afară!" (In 11,43). Așa ne strigă fiecăruia dintre noi, chemându-ne din moartea păcatelor la viața harului fiilor lui Dumnezeu. Așa ne va striga pe fiecare la sfârșitul lumii, chemându-ne afară din morminte, din moartea trupului, pentru ca acesta să se unească din nou cu sufletul într-o nouă stare a ființei noastre în care el a suflat încă de la crearea lumii un duh nemuritor. Ioan, vino afară! Andrei, Maria, Tereza etc., vino afară! Pe fiecare om Dumnezeul vieții îl va chema afară din locuința morților, pentru că tuturor oamenilor Fiul său Cristos, învingând moartea, le-a pregătit un locaș veșnic în ceruri, în împărăția vieții fără sfârșit. În misterul morții fiecărui om nu se ascunde puterea morții, ci puterea Celui Înviat, căci el va avea ultimul cuvânt și ultimul dușman pe care îl învinge este tocmai moartea. De fapt, în învierea lui Lazăr, Isus a prefigurat propria înviere care va fi peste scurt timp.

Misterul vieții fiecăruia dintre noi, misterul vieții acestui confrate al nostru, se luminează și prinde contur în misterul vieții lui Dumnezeu. Viața divină este sădită în trupul nostru; este viața sufletului nostru ca formă a trupului, trup supus suferinței, morții și putrezirii doar pentru o scurtă perioadă de timp; așa cum și moartea lui Lazăr a fost doar pentru patru zile, în raport cu anii pe care i-a avut de trăit pe acest pământ. Despre Dumnezeul vieții a predicat confratele nostru Ioan. Viața lui închinată lui Dumnezeu și slujirii Bisericii poate deveni și pentru noi cei rămași în pelerinajul pământesc spre porțile împărăției veșnice o lecție din care să învățăm cum să trăim în această lume. Mulți îi suntem datori părintelui Ioan care a răspândit în jurul său multă lumină din lumina pe care a primit-o de la Domnul. Suntem aici pentru a ne exprima în fața lui Dumnezeu și unul în fața celuilalt recunoștința și prețuirea noastră pentru un preot, coleg și prieten care a trudit în via Domnului până și-a dat ultima suflare. În lungii ani de pregătire pentru sfânta preoție în seminar, mi-l aduc aminte ca pe un om calm, liniștit, modest, care nu a avut relații tensionate cu ceilalți colegi. Nu-mi amintesc să se fi plâns vreodată de ceva, la fel cum nu-i plăcea să se laude. Așa a rămas mereu și în întrunirile noastre colegiale, sau cu alte ocazii când am fost împreună; Ioan era omul care aducea liniște, calm și bună dispoziție. Nu vorbea în plus, și mă doare faptul că a murit singur. Nu și-a spus nimănui durerea; poate dacă avea cui să și-o spună, acum nu am fi fost aici pentru a-l însoți în ultimul drum spre mormânt. Mă întreb: De ce oare trebuie să fie preoți care au făcut atât de mult bine la nenumărate persoane, iar în clipa supremă sunt singuri și mor singuri? Neștiute, misterioase sunt căile Domnului, dar poate ar trebui să facem mai mult pentru a alunga dintre noi singurătatea. În acest an de când ne-a lovit pandemia, cred că fiecare a simțit mai acut, mai dureros ce înseamnă distanțarea dintre oameni.

Dragă confrate Ioan, de acolo unde este acum sufletul tău, privește spre noi, colegi, prieteni, cunoștințe, simpli enoriași și vezi că suntem uniți cu tine. Ne unește aceeași credință, aceeași iubire, aceeași speranță în viața veșnică. Nu ne luăm adio de la tine, căci sigur va veni o zi pentru fiecare dintre noi când vom păși în veșnicie; tu i-ai pășit pragul, noi urmează să-l pășim și sperăm să fim din nou împreună cu tine în împărăția vieții fără de moarte. Odihnește-te în pacea Domnului înviat, dragă confrate Ioan!

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 5 mai: Luizi-Călugăra: Funeraliile părintelui Ion M. Solomon

* * *

Fotografii de la Liturghia de înmormântare au fost publicate și pe pagina de Facebook a Arhiepiscopiei Romano-Catolice de București.

* * *

Din arhiva ercis.ro

A trecut la Domnul pr. Ion M. Solomon


 

lecturi: 4342.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat