Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Paștele ortodox. Interviu luat patriarhului ortodox de Ierusalim, Teofil al III-lea

Lumină care luminează neamurile

de Roberto Cetera

(La realizarea acestui interviu a colaborat Francesco Patton, custode din Țara Sfântă)

"Este evenimentul liturgic cel mai cunoscut și urmărit aici în Cetatea Sfântă", începe Preafericirea Sa patriarhul Teofil al III-lea, primat al Bisericii Ortodoxe din Ierusalim, vorbind despre ritul "Focului Sacru" care, ca în fiecare an, va caracteriza liturgia din Sâmbăta Sfântă - la 1 mai conform calendarului creștinilor din răsărit - atrăgând mii de pelerini entuziaști.

Cum explicați această fidelitate persistentă față de rit în decursul secolelor?

Ceremonia Focului Sacru își are originile la începuturile Bisericii când practicile liturgice au început să se dezvolte și constituie una din experiențele cele mai vechi ale tradiției noastre în Biserica din Ierusalim. Avem dovada acestui lucru din relatările de călătorie ale primilor pelerini în Țara Sfântă, ca de exemplu Egeria. An după an creștinii locali și pelerinii se adună în acest eveniment pentru a pregusta bucuria Învierii, în ritul pe care în tradiția noastră îl numim "Prima Înviere". Un rit care reparcurge experiența luminii intense provenite din mormânt, și ai cărei martori au fost femeile venite cu mir la mormânt, așa cum relatează Sfântul Matei în Evanghelia sa: "După ce a trecut sâmbăta, în zorii primei zile a săptămânii, Maria Magdalena și cealaltă Marie au venit să vadă mormântul. Și, iată, a fost un cutremur mare! Îngerul Domnului a coborât din cer, s-a apropiat și a rostogolit piatra, apoi s-a așezat pe ea. Înfățișarea lui era ca fulgerul, iar haina lui era albă ca zăpada" (Mt 28,1-3). Aceasta este experiența Luminii necreate care strălucește din Sfântul Mormânt și care este simbolizată de lumânările aprinse care răspândesc lumina nu numai în interiorul bisericii, ci prin întreaga lume. În fiecare biserică ortodoxă, la începutul liturgiei pascale, poporul celor credincioși vine să primească lumina prin lumânarea aprinsă de mâinile unui preot, o lumina care a venit la el de la Ierusalim. Mărturia Focului Sacru a continuat fără întreruperi și în timpurile mai dificile și în timpul persecuțiilor din secolele trecute. Sunt multe motivele importanței pe care ritul o are în viața religioasă a multor credincioși. Înainte de toate el este un puternic semn de continuitate a credinței Bisericii în evenimentul Învierii Domnului nostru Isus Cristos. Din același loc în care în fiecare an Focul Sacru iese din întuneric, Domnul a ieșit din întunericul celor trei zile de îngropare, pentru a vesti că moartea a fost înfrântă pentru totdeauna și că viața nouă a Învierii este acum deschisă tuturor. Flacăra vie este martoră a Domnului viu, "Tatăl Luminilor" (Iac 1,17). Cristos însuși a spus despre sine: "Eu sunt lumina lumii. Cine mă urmează nu umblă în întuneric, ci va avea lumina vieții" (In 8,12). Așadar, trebuie să amintim că Focul Sacru ne întoarce misterul vieții divine în Dumnezeu și al realității noastre umane, adică scopul ultim al creației noastre: a deveni "părtași ai naturii sale dumnezeiești" (2Pt 1,4). Însăși viața noastră este un mare și sfânt mister, viața dăruită familiei umane în momentul creației. Noi suntem atrași la misterul vieții divine a lui Dumnezeu în multe moduri deja în această viață pământească, în sacramente și în mod special în Euharistia divină. Inima umană este profund sensibilă la inițiativa lui Dumnezeu. Și această inițiativă divină își are focusul său cel mai mare chiar aici în Țara Sfântă, unde suntem martori vii ai istoriei noastre sacre. Și unde vedem și simbolurile sau certitudinile acestei întâlniri extraordinare între om și Dumnezeu, așa cum se întâmplă întocmai cu ritul Focului Sacru în locul unde a avut loc cu adevărat Învierea; și unde poporul lui Dumnezeu este mișcat spiritual și determinat desigur să fie aproape și să mărturisească evenimentul extraordinar. Însă există și altceva. Ceremonia Focului Sacru este un eveniment cu adevărat ecumenic, în sensul că este un eveniment care unește nu numai pe toți creștinii, ci și pe toți oamenii de bunăvoință, fără deosebiri, în toată lumea, începând de la comunitățile noastre locale. Este un moment important pentru noi, creștinii ortodocși, dar și pentru toți creștinii care participă: armeni, copți și sirieni, precum și catolici romani, anglicani, luterani și chiar oameni de alte credințe religioase care în fiecare an nu vor să lipsească prezența lor. Focul Sacru distribuie cu generozitate lumina sa tuturor, așa încât toți cei care doresc s-o primească pot cunoaște iluminarea, adevărata Lumină necreată care vine în mințile noastre și în inimile noastre. În fond Focul Sacru nu este altceva decât reflexia flăcării care arde în inima fiecărei persoane care este în căutarea lui Dumnezeu. Iată, cred că pentru aceste motive nu ne putem uimi de marea forță de atracție și de inspirație pe care acest rit o exercită asupra miilor de credincioși.

Care este interpretarea pe care tradiția teologică ortodoxă o dă despre această ceremonie? Există și o semnificație supranaturală?

Având loc în dimineața Sâmbetei Sfinte, ziua dinaintea Paștelui, ritul Focului Sacru este îndeosebi o anticipare a Învierii lui Cristos. Atât în tradiția orientală cât și în tradiția occidentală însăși ideea Focului Sacru este simbol al vieții noi în înviere, și așa este și pentru ceremonie. Așa cum focul arde și strălucește din mormânt, tot așa și Domnul Isus strălucește în dimineața zilei de Paște. În multe cazuri candelele aprinse cu focul sacru în Bazilica Sfântului Mormânt sunt transportate în alte țări unde sunt așteptate pentru a începe liturgia pascală. Acest lucru este valabil și pentru dimensiunea supranaturală, pentru că ritul, ducându-ne aproape de misterul Învierii, trezește convertirea spiritului. Face Învierea mai reală și imediată pentru ochii noștri și ne asigură despre credibilitatea iubirii lui Dumnezeu față de noi, încurajându-ne la o angajare mai mare în viața spirituală. Așa cum ne spune Biblia, "Dumnezeu nu ne părăsește și nu ne abandonează niciodată" (Dt 31,6; Evr 13,5) și acest lucru - care este prezent atât în scripturile ebraice cât și în cele creștine - este o mărturie puternică a adevărului lor universal. Participarea noastră la ceremonia Focului Sacru este o experiență între uman și divin și în acest sens este asemenea cu întâlnirea pe care o experimentăm în Sfânta Euharistie, unde ne unim cu trupul și sângele lui Cristos.

Care este opinia dumneavoastră cu privire la dimensiunea ecumenică a ritului Focului Sacru?

Așa cum am amintit deja, ritul este în mod fundamental ecumenic în sensul cel mai deplin al termenului. Este important de a aminti trei lucruri. Înainte de toate este un semn de unitate pentru ortodocși, nu numai pentru Bisericile noastre surori, ci și pentru națiunile ortodoxe care sunt unite între ele de o tradiție religioasă naturală. Și de fapt înregistrăm în fiecare an voința acestor națiuni de a participa la rit sau de a primi focul în sediile lor. Însă focul este și un semn religios universal, ne amintește împărtășirea vieții și a iubirii lui Dumnezeu, care ca și focul este revărsată în fiecare ființă umană fără ca pentru asta să se diminueze. Noi numim asta "focul mereu viu", a cărui flacără arde neîncetat în Sfântul Mormânt fără întrerupere, chiar și în timpurile de dificultate sau de război. Pentru aceasta adevărata sa semnificație este a-i uni pe toți cei care intră în contact cu focul. Și în sfârșit trebuie să amintim vocația la ecumenism a bisericii Sfântului Mormânt, unde are loc ritul, care este o vocație unică. O vocație și o misiune care nu privește numai diferitele confesiuni și Biserici creștine, ci întreaga rasă umană de orice credință și practică religioasă. Această biserică este casa unde de secole trăim împreună aceeași viață, unde, diferit de orice altă biserică, vedem în acțiune oikoumene, unde, așa cum spune Scriptura, se adună o mare mulțime pe care nimeni n-o poate număra, din orice națiune, din toate popoarele, triburile și limbile, care vin aici pentru a sta în fața Tronului și a Mielului (Ap 7,9). Și aceasta este o minune chiar mai mare decât aceea a Focului Sacru, pentru că toate minunile sunt astfel deoarece merg dincolo de ele însele, spre Dumnezeu și spre scopurile sale. Și în acest an, ca în fiecare an, confesiunile creștine care împărtășesc cu noi păstrarea și slujirea în Biserica Sfântului Mormânt se vor uni cu noi, nu doar ca simpli observatori ci în comuniune de rugăciune și mulțumire pentru Înviere. Aceasta este ceremonia ceremoniilor pentru Biserica din Ierusalim. Și este motivul pentru care această sâmbătă specifică este cunoscută în toate limbile din regiune (greacă, arabă și ebraică) drept "Sâmbăta Luminii" și așa este amintită în calendarele credințelor abrahamitice. Așadar, Focul Sacru nu este numai pentru ortodocși, ci este un dar al Bisericii Ortodoxe oferit lumii, o lume care trăiește acum în mare dificultate și dezorientare, un dar care arată adevărata lumină care luminează pe fiecare (In 1,9).

Preafericite, care este părerea dumneavoastră cu privire la posibilitatea de a unifica data Paștelui pentru toate confesiunile creștine?

Pentru mine acest punct al celebrării unui Paște unic este unul foarte important. Trebuie să luăm în considerare acest aspect în lumina parcursului ecumenic pe care-l urmăm. Adevărata destinație a acestei călătorii este de a putea să bem din nou din același potir noi toți discipolii lui Cristos. Unitatea sacramentală deplină, în credință și în iubire, trebuie să fie ținta noastră. În timpurile recente această țintă s-a întunecat un pic, însă noi trebuie s-o punem din nou în vârful angajărilor noastre. Numai în acest mod vom avea posibilitatea de a îndeplini cuvintele pe care Domnul nostru Isus Cristos le-a adresat Tatălui atunci când a spus "Ca toți să fie una" (In 17,23). Această unitate în credință și în viață nu este importantă numai pentru Bisericile noastre, ci ca mărturie comună a noastră pentru întreaga lume. Trebuie să ne amintim mereu că Domnul s-a rugat pentru unitatea discipolilor săi pentru ca, așa cum a spus, "încât să cunoască lumea că tu m-ai trimis și i-ai iubit pe ei, așa cum m-ai iubit pe mine" (In 17,23). În acest context trebuie să lucrăm la reunificarea datei Paștelui. Nu este o problemă de conveniență, ci de mărturie a adevărului și puterii Învierii. Toți creștinii sunt părtași de această convingere comună și fundamentală: Cristos a înviat din morți cu moartea pe moarte călcând și celor din morminte viață dăruindu-le (troparion pascal). De aceea, împărtășirea aceleiași date pentru Paște ar fi un mare pas înainte în fidelitate față de rugăciunea Domnului pentru unitatea discipolilor săi. Răspunsul există deja. Este acela de a ne întoarce la acceptarea deplină a ceea ce au stabilit Bisericile în conciliile ecumenice. La Conciliul din Niceea din 325 a fost stabilită calcularea pentru data Paștelui pe care o urmăm și astăzi. Deci dacă vrem să înfruntăm cu seriozitate această problemă a datei comune trebuie să amintim mereu că Biblia este dată de legea mozaică ca și de Noul Testament; că există o progresie liniară între legea lui Moise și poruncile lui Cristos. Nu avem dreptul să schimbăm sau să dezorientăm istoria noastră sacră, ceea ce înseamnă că Paștele creștin trebuie să cadă mereu după Paștele ebraic. Având clar în minte acest lucru, suntem gata să spune bun-venit unei date unice de celebrare a Paștelui. Paștele creștin este adevăratul fundament al credinței creștine, iar culmea credinței creștine este Învierea: așa cum citim în cuvintele Sfântului Paul: "Iar dacă nu există înviere din morți, nici Cristos nu a înviat. Însă dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este predica noastră și zadarnică este credința voastră" (1Cor 15,13-14).

(După L'Osservatore Romano, 30 aprilie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 824.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat