Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Iosif, "Patris corde" și Pactul Educativ Global

"Rebel" din iubire

de Jason Touchie

Oare cum a rămas Iosif când l-a auzit pe fiul său, Isus, spunând: "Să nu spuneți nimănui tată pe pământ, pentru că unul este tatăl vostru, cel din cer"? Probabil că a rămas ca Maria când l-a auzit pe fiul său spunând: "Cine este mama mea, cine sunt frații mei?". Iosif nu s-a gândit că Isus nu voia să-l recunoască pe el și pe Maria ca părinți, ci dimpotrivă, s-a simțit confirmat părinte de două ori. Știa că pentru Isus frate, soră și mamă nu erau numai rudele de sânge, ci acela care asculta cuvântul lui Dumnezeu și îl punea în practică. Și cine mai mult decât el și decât soția sa Maria au ascultat și au făcut voința lui Dumnezeu?

Trebuie să recunoaștem că pentru Iosif n-a fost ușor să ajungă în fruntea unei familii așa de "originale", unde: soția a rămas însărcinată înainte de căsătorie; soțul nu era tatăl biologic al copilului; fiul era un pic "rebel" (adesea ieșea cu fraze de tipul "nu spuneți nimănui tată", "trebuie să mă gândesc la cele ale tatălui meu", "cine este mama mea?", "ce vrei de la mine femeie?"); soții trăiau împreună nu ca soț și soție, ci ca frate și soră; soția era în același timp mamă și pururea Fecioară; fiul era în același timp de natură umană și divină. Așadar, familia lui Iosif era orice în afară de o "familie normală". Era o familie bazată nu atât pe legături de sânge, ci pe legături de iubire, unde este posibil a fi tată, deși copiii nu sunt biologic ai tăi, unde este posibil a fi frate, soră și mamă și fără a avea același sânge. Pentru a conduce o familie așa de specială era nevoie de o persoană cu adevărat specială.

Adesea am fost obișnuiți să-l vedem pe Iosif ca o figură un pic languroasă, blândă și chiar un pic naivă. În recenta și foarte frumoasa scrisoare apostolică Patris corde, Papa Francisc, după ce a reluat aspectele "clasice" ale figurii Sfântului Iosif, precum duioșia, ascultarea, primirea, faptul de a fi în umbră, recuperează aspectul omului puternic, curajos, creativ și muncitor: "Iosif nu este un om resemnat pasiv. Protagonismul său este unul curajos și puternic" (Patris corde, 4). Evanghelia subliniază de mai multe ori că Iosif (și Maria) acționa în conformitate cu legea, respecta prescrierile lui Moise. Însă în fapte evanghelia ne arată un Iosif "rebel" care nu a respectat legea. De fapt, conform legii lui Moise, Iosif, după ce a descoperit că logodnica sa a rămas însărcinată nu prin intermediul lui, ar fi trebuit s-o dea la moarte. În schimb, iubirea sa față de Maria l-a făcut să nu asculte de lege și s-o salveze pe femeia sa, deși considera că l-a "trădat". În fiecare zi știrile ne informează despre atâtea femei ucise, despre bărbați care își ucid soțiile sau concubinele de care ei consideră că au fost trădați sau părăsiți. Iosif dimpotrivă ne învață că, atunci când cineva este iubit cu adevărat, se continuă să fie iubit în pofida a orice, chiar dacă te-a "trădat"; ne învață că nu se poate face rău niciodată persoanelor care sunt iubite cu adevărat.

Probabil că Isus a învățat să fie "rebel", și să pună iubirea înainte de lege, de la tatăl său Iosif. Isus i-a sfidat pe învățătorii legii care voiau să-l închidă în lațurile riturilor și jertfelor, criticând fariseismul, riturile exterioare, tradițiile, spălările, jertfele de animale (dărâmă tarabele negustorilor și ale schimbătorilor de bani la templu), n-a respectat interdicțiile de sâmbătă (părea că aștepta numai sâmbăta pentru a face ceea ce nu se putea face în acea zi). Isus a învățat de la tatăl său, Iosif, și să iubească așa de mult. Iosif a rămas cu Maria în pofida a orice, deși știa că după aceea toți vor bârfi și vor ofensa (probabil că s-a aflat că Maria s-a întors însărcinată după cele trei luni petrecute la verișoara Elisabeta; într-unul din numeroasele conflicte fariseii i-au reproșat lui Isus că ei erau fii ai lui Abraham, și nu din prostituție, subînțelegând că în schimb Isus era așa). Iosif din iubire n-a dat-o la moarte pe Maria sa iubită. Iată de la cine a luat Isus. Așa cum tatăl său care a apărat familia sa, a dus-o în Egipt pentru a o scăpa de violența lui Irod, tot așa Isus îi apăra pe discipolii săi și pe cei mai lipsiți de apărare de atacurile celor prepotenți (de exemplu când fariseii îi atacau pe discipoli pentru că nu posteau sau nu respectau prescrierile legii).

Isus, când a apărat-o pe femeia surprinsă în adulter flagrant, în timp ce legea poruncea să fie ucise cu pietre femei ca acelea, a făcut exact ceea ce a făcut tatăl său Iosif. Isus a iertat și a continuat să-i iubească pe discipolii săi care l-au trădat și l-au abandonat, pentru că a învățat de la tatăl său că trebuie să iubim și să iertăm și atunci când suntem trădați. Papa Francisc în Patris corde scrie: "Vreau să-mi imaginez că, din atitudinile lui Iosif, Isus s-a inspirat pentru parabola fiului risipitor și a tatălui milostiv" (4). Spune și că Iosif l-a învățat pe Isus să meargă, desigur nu numai în sensul de a face primii pași cu piciorușele, ci să meargă în viață. Iosif a fost educatorul lui Iosif. Sunt foarte frumoase cuvintele papei în acest sens: "A fi tați înseamnă a-l introduce pe fiu la experiența vieții, la realitate. A nu-l reține, a nu-l închide, a nu-l poseda, ci a-l face capabil de alegeri, de libertate, de plecări" (7).

Printre obiectivele Pactului Educativ Global, Papa Francisc indică angajarea de a vedea în familie primul și indispensabilul subiect educator. Se spune că în general copiii sunt oglindă a familiei. Dacă într-o familie copiii aud vorbindu-se mereu și numai despre bani, vor crește ca persoane alipite de bani, egoiști, zgârciți. Dacă în familie copiii aud vorbindu-se mereu cu dispreț față de alții, față de străini, față de imigrați, vor deveni niște rasiști (pentru că rasiști nu se nasc, ci devin). Dacă în familie părinții sunt necinstiți și vor o viață ușoară fără trudă, și copiii vor recurge la căile ușoare pentru a face bani și vor fi niște necinstiți și leneși. Isus a învățat multe lucruri de la familia sa. De la tatăl său Iosif a învățat să muncească din greu ("fiul tâmplarului"), să facă sacrificii (nu avea unde să-și rezeme capul), să-i ajute pe alții, să fie curajos: "Iosif este adevărata minune cu care Dumnezeu îl salvează pe Prunc și pe mama sa. Cerul intervine încrezându-se în curajul creativ al acestui om, care ajungând la Betleem și negăsind o locuință unde Maria să poată naște, aranjează un grajd și îl pregătește, pentru ca să devină cât mai mult posibil un loc primitor pentru Fiul lui Dumnezeu care vine în lume. În fața pericolului amenințător al lui Irod, care vrea să-l ucidă pe Prunc, încă o dată în vis Iosif este alertat pentru a-l apăra pe Prunc, și în miezul nopții organizează fuga în Egipt" (Patris corde, 5). Este frumoasă aplicația pe care papa o face la viața noastră: "El este adevărata "minune" cu care Dumnezeu îl salvează pe Prunc și pe mama sa. Cerul intervine încrezându-se în curajul creativ al acestui om, care ajungând la Betleem și negăsind o locuință unde Maria să poată naște, aranjează un grajd și îl pregătește, pentru ca să devină cât mai mult posibil un loc primitor pentru Fiul lui Dumnezeu care vine în lume (cf. Lc 2,6-7). În fața pericolului amenințător al lui Irod, care vrea să-l ucidă pe Prunc, încă o dată în vis Iosif este alertat pentru a-l apăra pe Prunc, și în miezul nopții organizează fuga în Egipt. Dacă uneori Dumnezeu pare că nu ne ajută, asta nu înseamnă că ne-a abandonat, ci că are încredere în noi, în ceea ce putem să proiectăm, să inventăm, să găsim" (ibidem). Așadar, Iosif este pentru toți un model de educator și de tată, pentru că tată nu este numai cel care aduce pe lume pe cineva, ci acela care se îngrijește de el. Iosif s-a îngrijit de Maria și de Isus. Să ne imaginăm dacă Iosif ar fi dat-o pe Maria să fie ucisă cu pietre; prin urmare și Isus ar fi fost ucis cu pietre în sânul ei. Și ce s-ar fi ales de istoria mântuirii? Iosif n-a primit-o la el pe Maria împotriva voinței numai din ascultare față de porunca pe care a primit-o în vis, ci pentru că știa că abandonând-o ("părăsind-o în ascuns") ar fi condamnat-o la o viață de suferințe dure. Dacă văduvele și orfanii sufereau și erau în voia tuturor, cu toate că au fost femei căsătorite și copiii "legitimi", să ne imaginăm ce ar fi fost cu o tânără necăsătorită, abandonată și cu un copil "ilegitim". Iosif ne învață să ne îngrijim de copiii care "nu sunt ai noștri" biologic, dar sunt ai noștri spiritual, moral, uman. Așa cum ne amintește papa prin cuvinte minunate, "nu se naște tată, ci se devine tată. Și nu se devine tată numai pentru că se aduce pe lume un copil, ci pentru că se are grijă de el în mod responsabil. De fiecare dată când cineva își asumă responsabilitatea de viața altcuiva, într-un anumit sens exercită paternitatea față de el" (Patris corde, 7).

(După L'Osservatore Romano, 29 aprilie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 457.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat