Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Rememorând Genocidul Armean

"Data de 24 aprilie a fost aleasă ca să marcheze cele aproximativ 1.500.000 de victime ale genocidului armean, din perioada 1915-1923, când 30% dintre armenii care locuiau pe teritoriul Imperiului Otoman au fost uciși în diferite moduri: deportări, înfometare, schingiuire, masacre etc.", scrie pr. Alois Moraru în articolul publicat la 24 aprilie 2020.

Redăm integral respectivul articol, cu precizarea că în 2021 se împlinesc 106 ani.

* * *

105 ani de la Genocidul Armean

Data de 24 aprilie a fost aleasă ca să marcheze cele aproximativ 1.500.000 de victime ale genocidului armean, din perioada 1915-1923, când 30% dintre armenii care locuiau pe teritoriul Imperiului Otoman au fost uciși în diferite moduri: deportări, înfometare, schingiuire, masacre etc. Grație prieteniei pe care o am cu domnul doctor Emanuel Nazaretian, președinte al Sucursalei Roman a Uniunii Armenilor din România, am avut ocazia de a participa la unele manifestări organizate în orașul mușatin, iar după înființarea Organizației Roman am fost invitat an de an ca să susțin conferințe în zilele de 24 aprilie. Anul acesta, din păcate, manifestarea nu poate avea loc, de aceea îmi permit să evoc Ziua Armenilor prin câteva idei plasate pe această pagină electronică.

Doresc să pornesc această evocare de la cuvintele papei Francisc adresate lumii întregi cu ocazia vizitei pe care a făcut-o în Armenia, în anul 2016: "A face memoria celor întâmplate este o datorie nu doar pentru poporul armean și pentru Biserica Universală, ci pentru întreaga familie umană, pentru ca avertismentul care vine din această tragedie să elibereze de o nouă cădere în asemenea orori, care sunt o ofensă pentru Dumnezeu și demnitatea umană".

Este necesar să facem și pe plan local această memorie, de aceea trebuie apreciată inițiativa doctorului Emanuel Nazaretian, romașcan de origine armeană, care în anul 2014 s-a străduit și a reușit înființarea filialei Roman a Uniunii Armene din România. În acel an, în ziua de 14 iunie, a avut loc Adunarea Generală a Uniunii Armenilor din România, la București, iar unul dintre punctele de pe ordinea de zi a fost înființarea filialei Roman a Uniunii Armenilor. Domnul Nazaretian spunea atunci: "Mă străduiesc de doi ani să înființez la Roman o filială și de 30 de ani să fac un recensământ al armenilor din orașul nostru, care trăiesc inclusiv în familii mixte. În felul acesta, am aflat că în Roman mai sunt 60 de armeni și urmași ai acestora. Era necesară reunirea armenilor din oraș, deoarece Romanul este unul dintre cele șapte orașe din Moldova care au fost fondate de armeni. Nu o spun eu, ci Nicolae Iorga, dar și alți istorici. Marele cărturar Nicolae Iorga spunea: «Urbanizarea localităților din Moldova s-a făcut pe seama armenilor», datorită comerțului pe care îl practicau și a faptului că erau înstăriți și își împărțeau avuția pentru dezvoltarea orașelor. Au lăsat foarte multe clădiri în Roman. Printre acestea, clădirea Băncii Comerciale Române, care a aparținut armeanului Kapri, casa armeanului Vasile Ioachim, în care funcționează Biblioteca Municipală, care are denumirea unui alt armean, George Radu Melidon".

Cine vizitează Romanul poate admira aceste clădiri, precum și cele două lăcașe de cult armenești: Biserica Armenească - o bijuterie arhitectonică, dată în folosință Episcopiei Ortodoxe a Romanului și o capelă în Cimitirul "Eternitatea" din Roman. Biserica armeană "Sfânta Maria" a fost construită în anul 1609, de către armeanul Agopșa, pe locul unei vechi biserici cumpărate de la sași, în anul 1355. Ea se află pe strada Veronica Micle, nr. 13, și a fost reparată de mai multe ori. Nicolae Iorga confirmă că, în anul 1609, la Roman locuiau mai mult de 500 de familii armenești, iar activitatea economică a orașului a fost strâns legată de existența lor. Capela armeană din cimitir a fost construită pe cheltuiala soților Donică și Ana Simionescu, într-o parcelă în care au fost îngropați mulți armeni de seamă din orașul Roman. Tot în orașul mușatin stă încă în picioare fosta Școală Armeană, în care a funcționat Clubul Copiilor din Roman, care aparține Arhiepiscopiei Armene din București.

Activând acum în Onești, am cercetat istoria armenilor de pe aceste meleaguri, dar am constatat că în acest oraș, fiind recent înființat, nu a existat o asemenea comunitate. Totuși, în Căiuți, Târgu Trotuș și Târgu Ocna au trăit și activat grupuri de armeni, din care au rămas foarte puțini membri. Armenii veniți în Moldova erau negustori, meșteșugari, în general oameni avuți, care, datorită privilegiilor pe care le-au obținut și comerțului pe care l-au dezvoltat au făcut să prospere principatul Moldovei. De altfel, Nicolae Iorga spunea: "Principatul Moldovei a fost creat pe calea comerțului, iar acei care au urmat această cale a comerțului au devenit colaboratori la crearea statului național în Moldova. Așa încât armenii sunt, oarecum, părinții Moldovei". La Căiuți, documentele consemnează o biserică catolică armeană; la Târgu Trotuș a fost un lăcaș de cult încă de la începutul secolului al XIII-lea, biserica din lemn fiind înlocuită cu una din piatră în anul 1333; la Bacău a funcționat biserica "Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil", fiind una din clădirile de referință ale orașului de altădată - construită între anii 1848 și 1858, prin subscripția enoriașilor și contribuția domnului Mihail Sturza, dar a fost dărâmată în anul 1977, pretextul fiind cutremurul din 4 martie, care ar fi afectat structura de rezistență.

Astăzi, în județul Bacău, există doar un singur lăcaș de cult armean și anume biserica "Sfânta Maria" din Târgu Ocna, ridicată pe strada Văleni, nr. 7. Ea a fost construită în anul 1825 și a înlocuit o biserică din lemn, din secolul al XVIII-lea. În cimitirul orășenesc, care s-a redus mult, ca suprafață, în urma construirii căii ferate la sfârșitul secolului al XIX-lea, se găsesc valoroase pietre de mormânt plasate pe mormintele creștinilor armeni. În anul 1767, pastorul ungur Peter Zold face referiri la armenii din Târgu-Ocna și Târgu Trotuș, "molipsiți de ereziile lui Eutiches". O biserică armenească din lemn exista pe la 1808 și ea este menționată de clericul armean Minas Băjășkian. El apreciază la 50 numărul caselor de armeni. O statistică a armenilor din anul 1809 înregistra la Târgu-Ocna o biserică din lemn, unde slujea un preot și un anagnost. La acea dată comunitatea armeană era formată din 29 de familii. Construită probabil, în secolul al XVIII-lea, pe la 1765, biserica "Sfânta Născătoare" va fi reclădită în anii 1820-1825 de hatmanii Grigoriu, Ștefănescu și epitropul coloniei armenești, Mikoian. Planul este asemănător cu a altor biserici armenești din Moldova, având însă unele anexe (camere de botez, prodvorul) mult mai reduse ca dimensiuni. Turla naosului este octogonală, din scânduri, cu ferestrele înalte și înguste, iar turnul-clopotniță este situat pe pridvorul vestic. Spre deosebire de bisericile din Roman și Iași, turnul-clopotniță este mau scund, cu muchiile drepte și deschiderile ferestrelor în formă de semicerc la partea superioară. Pe latura sudică a bisericii există două intrări laterale, una dând în naos, prin intermediul unui pridvor deschis, în stil neoclasic, de dimensiuni modeste, dar foarte frumoase, iar a doua în pronaos, trecând prin pridvorul vestic. Turnul-clopotniță adăpostește trei clopote, unul mare, turnat la Brașov în 1865, altul mijlociu din 1831 și unul mic, turnat la Focșani în 1773. Biserică a unei comunități de negustori bogați, ea avea și o frumoasă casă parohială. Astăzi, această frumoasă biserică se află în conservare deoarece numărul armenilor din oraș este foarte mic.

Căutând cel mai important document al armenilor din Moldova, am găsit că poate fi socotit un adevărat "certificat de botez" pentru armenii așezați în acest spațiu hrisovul din 30 iulie 1401, prin care domnul Alexandru cel Bun (1400-1431) a încuviințat înscăunarea unui episcop armean la Suceava, cetatea de scaun a Moldovei. După acordarea dreptului de a avea un episcop, domnul Alexandru cel Bun a emis un alt hrisov, la 8 octombrie 1407, prin care cheamă negustori armeni din Polonia pentru a contribui la prosperitatea orașelor moldave, promițându-le scutiri de taxe vamale și de biruri. La Suceava se stabilesc 700 de armeni, alți 3.000 stabilindu-se în alte orașe din Moldova: Botoșani, Iași, Galați, Vaslui, Dorohoi și Hotin. În timpul domniei lui Ștefan cel Mare (1457-1504), au venit în Moldova aproximativ 10.000 de armeni, numărul total al depășind cifra de 20.000. Istoricul Nicolae Iorga scria: "Carele armenești plecate din orașele moldovenești duceau în Europa și Orient vite, grâne, brânzeturi..., aducând în loc postavuri, covoare, broderii, mătăsuri, mirodenii. În general, nu putea să existe pe vremea aceea un târg moldovenesc, deci, comerț, fără armeni".

Chiar dacă putem evoca astăzi multe din frumoasele pagini de istorie scrise de armeni pe meleagurile noastre, trebuie să închei tot pe un ton trist, dar plin de speranța învierii pentru "martirii" poporului armean, evocând un eveniment petrecut în urmă cu doi ani, care marchează un nou moment cheie în relațiile ecumenice dintre Biserica Catolică și Biserica Apostolică Armeană. Pentru prima oară în istorie, toți cei trei lideri armeni s-au reunit împreună cu Pontiful Roman, un moment dorit de papa Francisc încă din 2015, care spunea: "Prin puterea răscumpărătoare a jertfei lui Cristos, fie ca sângele care a fost vărsat să aducă miracolul deplinei unități a discipolilor săi. În particular să întărească legăturile de prietenie fraternă ce unesc deja Biserica Catolică și Biserica Apostolică Armeană. (...) Poporul vostru, care conform tradiției a fost primul care s-a convertit la creștinism, în 301, are o istorie bimilenară și conservă un admirabil patrimoniu de spiritualitate și de cultură, unit cu o capacitate de recuperare în mijlocul numeroaselor persecuții și încercări la care a fost supus. Vă invit să cultivați mereu un sentiment de recunoștință față de Domnul, pentru că ați reușit să vă mențineți fidelitatea față de El și în cele mai dificile perioade. Este important să cereți lui Dumnezeu darul înțelepciunii inimii: comemorarea victimelor de acum o sută de ani ne pune cu adevărat în fața întunecatului mysterium iniquitatis... (...) Paginile dureroase din istoria poporului vostru continuă, într-un anume sens, Patima lui Cristos, dar în fiecare dintre ele se află și sămânța Învierii".

Răspunzând mesajelor primite din partea papei Francisc, președintele Armeniei, Serzh Sargsyan, spunea: "În mod evident, suntem recunoscători Sfântului Părinte, și nu numai locuitorii din Armenia, ci toți armenii răspândiți în lumea întreagă. Când noi, armenii, spunem că suntem prima țară care a primit creștinismul este un fapt, dar când acest lucru este spus de papa de la Roma este un alt lucru. Cum vom putea uita aceasta? Este imposibil".

Este imposibil și pentru mine a uita firimiturile pe care le cunosc din istoria poporului armean, de aceea îmi amintesc astăzi "cu inima străpunsă de durere, dar plină de speranța în Domnul Înviat", de eveniment tragic al exterminări crude a armenilor din Imperiul Otoman și închei cu un fragment dintr-un document păstrat în Arhivele Vaticanului: "Genocidul armean făcea parte dintr-un plan mai mare și anume: exterminarea tuturor minorităților non-musulmane din Imperiul Otoman. Mișcarea «Junii Turci», aflată la conducere, venise în contact cu ideile naționaliste europene și cu teoria conform căreia numai un stat omogen poate fi un stat puternic. Ei considerau că slăbiciunea Imperiului Otoman se datora caracterului său multi-religios și multi-etnic. Ca atare, ei doreau să «vindece» această «slăbiciune», eliminând toate elementele străine, în primul rând pe creștini, care alcătuiau 19% din populație, la începutul anului 1914. Dar nu numai armenii, ci și creștinii aramaici și asirieni, catolici și greco-catolici au fost persecutați și uciși". În memoria acestor "martiri" s-au ridicat numeroase monumente comemorative, mai ales în Armenia, dar și în alte colțuri ale lumii, cum este și cel din imaginea alăturată, din Lyon, Franța (www.reuters.com, foto: Robert Pratta).

Sfinților martiri din Armenia, rugați-vă pentru noi!

Pr. Alois Moraru

* * *

Alte articole despre Genocidul Armean:

"Ziua armeană" a papei, inaugurată în Vatican statuia sfântului Grigore de Narek

Genocidul armean. Bisericile din Europa continuă să ceară recunoașterea

Iași: Arhimandritul armean în vizită la PS Petru Gherghel


 

lecturi: 464.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat