Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cele șapte cuvinte ale lui Isus pe cruce pentru familie

de Giovanna Abbagnara

Vinerea Mare este ziua tăcerii lui Dumnezeu și a cuvintelor lui Cristos pe cruce. Cuvinte de iertare, cuvinte de mântuire, cuvinte de încredințare pe care le putem citi în viața noastră de căsătorie și de familie. Pentru a nu ne bloca în momentul de durere.

1. "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac"

Durerea Fiului Omului este trăită într-una dintre cele mai atroce persecuții: batjocura, disprețul față de ceilalți, certitudinea de a nu fi crezut, abandonat de prietenii din toate timpurile. Cel Drept este tratat ca un criminal. Isus trăiește cea mai profundă singurătate. Batjocorit de cel pe care îl iubești, de cel pentru care îți dai viața.

Cât de des experimentăm și noi dispreț și derâdere de la oamenii pe care îi iubim! Tocmai ei, soțul meu, soția mea, copiii mei, părinții, frații și prietenii mei dintotdeauna. Tocmai ei fac din sentimentele noastre obiectul ridicolului, tocmai ei sunt gata să lupte pentru a ne spulbera visele, tocmai ei încearcă să ne plieze proiectele noastre pe nevoile lor personale. Cea mai mare durere este să te simți neînțeles de cei pentru care îți dai viața. Este o durere surdă care consumă energiile și este adesea motivul care stă la baza atâtor separări conjugale. Acolo unde stima lasă loc criticilor și grija pentru celălalt face loc indiferenței.

În mijlocul acestui ocean de durere, când cuvintele servesc doar pentru a fi aruncate ca niște pietre, unde dragostea este bătută cu pietre pentru a salva motivele cuiva, apare un cuvânt de lumină. Primul cuvânt pronunțat de Isus de la catedra crucii este "iertare". Indiferența, ironia, râsul batjocoritor, scuipatul nu au puterea de a stinge iubirea. Iar iertarea stă ca o lumină pe o grămadă de gunoi. "Chiar și prietenul în care am avut încredere și-a ridicat împotriva mea călcâiul" (Ps 41). "Te iert, chiar dacă m-ai trădat, te iert, chiar dacă m-ai luat în derâdere". Câtă dulceață în acele cuvinte ale lui Isus: "Tată, iartă-i!" Cristos ne învață prețul iertării. Este foarte mare. Înseamnă abandonarea eului propriu, renunțare, moarte. A nimici orgoliul personal, astfel încât celălalt să se simtă renăscut și recreat prin spălarea în iertarea mea. Trădarea nu este ultimul cuvânt. Iertarea, în schimb, este primul cuvânt al unei vieți noi, în care durerea nu dispare, ci este îmbrăcată într-o armură nouă, cea pe care Cristos ne-o dă în crucea sa.

2. "Astăzi vei fi cu mine în paradis"

Chiar și răufăcătorii își fac loc pe scenă. Nimănui nu-i pasă de ei. Sunt proscriși. Morți care vorbesc. Primul își unește vocea cu cea a răului din jurul său: "Nu ești tu Cristos? Salvează-te pe tine și pe noi!" Cât de ușor este să fii ademenit de vocile lumii. Ne împletim gândirea proprie cu răutățile altora. Răul ne înrobește, ne face urâți și suntem gata să ne plângem mereu de toate și să începem a lătra împotriva tuturor, învinuindu-i pentru nenorocirile noastre, pentru dificultățile noastre, pentru că nu ne putem ridica din noroiul în care am căzut. La început, păcatul este dulce ca mierea, dar, cu timpul, sapă înlăuntru o prăpastie în care răul se acumulează și ne îndepărtează din ce în ce mai mult de bine și de frumos. Ajungem la un punct de la care nu ne mai putem întoarce. Și când ne gândim că am ajuns de acum la capăt, că am ajuns la fund, că nu mai avem nici o speranță, întorcându-ne pentru o clipă, întâlnim privirea lui Isus. El este acolo. Este acolo împreună cu noi. Și-a amestecat sângele cu sângele meu de hoț și răufăcător. A primit aceleași batjocuri, ba încă și scuipatul meu. A urcat pe cruce cu mine. Nu mă privește de jos. Nu mă compătimește de sus. Este lângă noi, răstignit și el.

În câte familii când vine durerea, boala, dizabilitatea unui copil, moartea unei persoane dragi, ne adâncim în cea mai întunecată disperare și suntem gata să dăm vina pe "acel Dumnezeu" care stă neputincios în înălțimea cerului. Și ne întrebăm: "Unde este Dumnezeu?" Și suntem întrebați: "Unde este Dumnezeul tău?" Celălalt răufăcător întâlnește privirea lui Isus și ochii lui îl recunosc. "Nu a făcut nimic rău". Privirea lui Isus îl vindecă, îl iartă, îl reabilitează pentru relație, îl mântuiește. Da, îl mântuiește!

"Astăzi vei fi cu mine în paradis". În acel "astăzi" este mântuirea. Există cheia intrării în viața veșnică. "Astăzi mântuirea a venit în această casă" (Lc 19,9). "Astăzi, dacă auziți glasul lui, nu vă împietri inimile" (Evr 3,15). Este "astăzi"-ul îmbrăcat în credință, care ne permite să rămânem fideli "da"-ului conjugal. Dacă ținem ochii ațintiți asupra lui Isus, în fiecare zi ne putem păstra privirea pentru persoana iubită, pentru copii, pentru frați, pentru comunitatea care ne-a fost încredințată. Până când ne vom da seama că în dificultăți el nu ne-a lăsat singuri. Dar el este chiar acolo, gata să ne dea mâna pentru a ne duce dincolo de pragul morții. Răufăcătorii fac alegeri diferite. Unul alege răul, celălalt recunoaște binele. Dar noi, ce alegem astăzi?

3. "Femeie, iată fiul tău!... Iată mama ta!"

Și iată-o pe Mama la poalele crucii. Inima ei este străpunsă de cea mai mare durere: să-și vadă Fiul, pe singurul său Fiu, pe nedrept predat în mâinile unui oarecare politician de serviciu. Ce durere mai mare poate exista pe lume decât aceea de a-ți vedea copilul torturat și condamnat la moarte pentru adevăr? Inima neprihănită a Mariei, în acel ceas, a suferit cea mai mare durere. Lângă Calvarul Fiului, se află Calvarul Mariei. Calea crucii lui Isus este împletită cu calea crucii Mariei.

Dar ea nu e singură, lângă Mama este Ioan. Isus îi dă Mariei o nouă maternitate. Acea moarte este deja roditoare, are deja parfumul vieții. Durerea Mariei, fidelitatea lui Ioan, încredințarea lui Isus. Puține ingrediente pentru nașterea Bisericii și totul miroase a viață nouă.

Adesea credem că putem trăi singuri dificultățile familiale, personale sau comunitare, fără Biserică. Departe mama care ne-a dat naștere. Numai rămânând credincioși promisiunilor făcute lui Dumnezeu, numai rămânând în ascultare față de Biserică putem păstra seninătatea și rămâne în pace. Câte abandonuri n-ar putea fi evitate dacă, în loc să căutăm întotdeauna slăbiciunile și numai slăbiciunile altora, am putea apela la ajutorul Mamei noastre cerești.

Marie, Regina familiei, roagă-l pe Isus pentru noi!

4. "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?"

Iată întunericul înaintând și învăluindu-l pe Mântuitorul în strânsoarea singurătății. Isus experimentează întunericul nopții. După trădare, după persecuție, după durerea care zdruncină trupul, iată, vine noaptea abandonului, a celei mai tulburătoare singurătăți. Noaptea întunecată a absenței Tatălui.

Dumnezeu tace. Și-a părăsit singurul Fiu? Și-a încălcat promisiunea? De ce nu intervine? Este un strigăt pe care îl cunosc bine urechile mele. L-am auzit de multe ori răsunând de-a lungul zilelor vieții mele. Când am văzut-o pe mama aceea pierzându-și fiul cu cancer, când am văzut-o pe fiica aceea, la o vârstă fragedă, pierzându-și tatăl. Și apoi am întâlnit strigătul tăcut al celor care își pierduseră locurile de muncă, locuințele, demnitatea. Strigătul tăcut al celor cărora le este frică să vorbească, al celor care trăiesc ani de zile între pereții unei case unde se consumă violențe fără precedent, strigătul copiilor noștri, al copiilor noștri care sunt victime ale agresiunii și cărora le este frică să vorbească. În acel strigăt se află strigătul fiecăruia dintre noi pentru numeroasele momente în care viața ne-a pălmuit, ne-a pironit pe o cruce și ne-a lăsat sângerând indiferentă la durerea noastră.

Dumnezeu nu se face auzit, dar nu este absent. Este un Tată care ne iubește la nebunie pe fiecare dintre noi. Ne iubește până la sacrificarea propriului Fiu, singurul său Fiu. Este o tăcere plină de iubire, încărcată de așteptări. Aceste ore întunecate vor fi sânul în care va înflori o viață nouă. Din acel întuneric pe cruce, din acea noapte se va naște o nouă zi și o nouă lumină. Nu trebuie să ne îndoim. Nu trebuie să-l lăsăm pe Satana să se așeze pe tronul căsătoriei noastre: în schimbul unei aparente seninătăți să nu cedăm la invitația sa de a coborî de pe cruce. Isus nu a coborât. A rămas pe acea cruce. Chiar și atunci când îndoiala îl asaltează când singurătatea îl copleșește. Dumnezeu nu este mincinos. Tatăl nu este mincinos.

Când suntem tentați să aruncăm în aer căsătoria noastră, o prietenie care m-a dezamăgit, un copil care mă face să sufăr, soluția nu este să fugim, să ne răzvrătim, să-l învinuim pe Dumnezeu. Pentru că Isus este în strigătul nostru, el este în acea durere... El este acolo cu noi în ceasul suprem al dăruirii noastre.

5. "Mi-e sete"

Întreaga viață a lui Isus este străbătută de această dorință, de la fântâna lui Iacob până la cruce este mistuit de acest foc, gâtul său este ca un pământ pustiu, arid, chiar până la lemnul crucii, unde spune, implorând: "Mi-e sete!" (In 19,28). Setea care îl arde pe Isus este dorința de a i se răspunde cu iubire la iubire, deoarece cine iubește dorește să fie iubit. Așa cum Isus continuă să sufere în fiecare om care suferă și este pe nedrept persecutat și umilit, tot așa lui Cristos continuă să-i fie sete până la sfârșitul lumii, sete de mine, de dragostea mea. Dar ce primește în schimb? Și astăzi primește oțetul disperării noastre, fierea uitării noastre, amărăciunea de a nu-l dori ca tovarăș și prieten, răceala de a nu-l întâmpina ca Învățător și Domn.

Câte cereri de dragoste ignorate! De la câte întâlniri lipsim din frică sau superficialitate. Mirelui, miresei le este sete de atenția noastră pe care noi o refuzăm, le dăm oțetul nepăsării noastre. Tinerii noștri sunt însetați de răspunsuri. Acele răspunsuri adevărate și autentice care dau sens vieții lor. Lumea este însetată de pace. Prea multe imagini ale morții ne agresează conștiințele.

Sfânta Tereza de Calcutta, la 10 septembrie 1946, într-un mic compartiment de tren care urca de la Siliguri la Darjeeling, a auzit în inima ei strigătul lui Isus pe cruce: "Mi-e sete!" și chemarea de a-și oferi viața în slujba celor săraci și respinși din barăcile de la periferii.

Și noi ar trebui să auzim acest strigăt și să potolim setea lui Isus care strigă și astăzi din gura atâtor frați, pentru a le oferi acea apă, acea veste de speranță ce poate potoli fiecare arsură, fiecare indiferență, fiecare durere.

6. "Totul s-a împlinit"

Este fiatul lui Cristos. Ultimul, cel care într-un cuvânt își rezumă întreaga viață. Da, pentru că el a venit pe pământ pentru a împlini planul Tatălui. El s-a lăsat umilit "până la moarte și încă moartea pe cruce", astfel încât Tatăl să poată deschide ușa cu marea cheie a crucii pentru a intra în viața veșnică. Totul s-a împlinit! Deschideți-vă larg, porți ale cerului! "Osana Fiului lui David, osana Răscumpărătorului, deschideți-vă porți veșnice ca să intre Regele măririi". De la Creație până în acest moment, întreaga omenire aștepta aceste cuvinte. Respirația cea dintâi inspirată de trupul lui Adam este, în sfârșit, returnată întregii omeniri prin ultima suflare a lui Isus pe cruce. Moartea a fost învinsă de moartea lui Isus.

Da, fraților, adevărata moarte nu este cea a trupului, ci a păcatului. Păcatul ne îndepărtează de Dumnezeu și de oamenii pe care îi iubim. Păcatul ne ia aerul, ne taie respirația care ne permite să trăim, suflarea pe care Cristos ne-a dat-o de pe lemnul crucii. În această suflare s-a împlinit și mântuirea noastră, mântuirea familiei noastre. De acolo putem să o luăm de la capăt, mereu, de fiecare dată. Vrem să dăm plinătate căsătoriei noastre, vrem să dăm plinătate preoției noastre, consacrării noastre, vieții noastre? Să reîncepem de la Cristos. În el totul se desăvârșește, în fiecare zi, sub privirea iubitoare a Tatălui. În el totul își găsește împlinirea și sensul.

"Mă duc în cer să am grijă de Maria și David și tu rămâi cu tata. De acolo o să mă rog pentru tine". Aceasta este o frază pe care Chiara Corbella, o tânără din Roma de 28 de ani, i-a scris-o fiului ei Francesco înainte de a muri de o tumoare descoperită în a cincea lună de sarcină. O sarcină purtată cu tărie după decizia de a amâna tratamentele până la nașterea copilului. Era a treia sarcină a Chiarei: Maria și David s-au stins la scurt timp după naștere. Cu câteva ore înainte de a muri, Enrico, iubitul ei soț a întrebat-o: "Chiara, dragostea mea, este cu adevărat dulce această cruce, așa cum spune Domnul?" Ea l-a privit, i-a zâmbit și, cu o voce slabă, i-a spus: "Da, Enrico, este foarte dulce". "Astfel, întreaga familie - spune Enrico - nu am văzut-o pe Chiara murind senină: am văzut-o murind fericită, ceea ce este cu totul altceva".

7. "Tată în mâinile tale îmi încredințez spiritul"

Ultimul cuvânt este un cuvânt de încredere în momente de părăsire. Isus intră în starea omului care suferă moartea. El spusese: "De aceea mă iubește Tatăl, pentru că îmi dau viața și apoi o iau înapoi. Nimeni n-o ia de la mine, ci eu o dau de la mine însumi. Am puterea să o dau și am putere să o iau înapoi" (In 10,17-18). Dar în acest fel el dezvăluie secretul pentru a face din moartea însăși un act de iubire și credință. Din violență suferită, moartea devine un act de libertate; din răpirea dramatică acceptată, devine ofertă. Moartea și viața se împletesc, moartea devine poarta vieții. În același mod, bucuria și durerea se îmbrățișează, durerea devine modul în care se exprimă bucuria de a dărui. Acest lucru este posibil numai dacă viața este trăită în întregime ca o neobosită ofertă și cu dorința de a se schimba.

Iată ce cerem și pentru noi, pentru viața noastră. Contemplarea morții lui Isus este un ritual gol dacă nu lasă în inima omului dorința de a se schimba. "Pretutindeni purtăm în trupul nostru moartea lui Isus ca să se arate și viața lui Isus în trupul nostru. Căci noi, cei vii, suntem mereu dați la moarte pentru Isus, pentru ca și viața lui Isus să se arate în trupul nostru muritor" (2Cor 4,10-11).

Și noi trebuie să-i încredințăm suferințele și fragilitățile familiilor noastre. Cu toții ne simțim un pic ca Marta care, la moartea fratelui ei Lazăr, a fugit în întâmpinarea Maestrului și i-a încredințat durerea: "Dacă ai fi fost aici, fratele meu n-ar fi murit" (In 11,21). Domnul este cu noi, nu trebuie să ne temem să-i încredințăm lui viața noastră, pentru că el ne-o dă înapoi îmbrăcată într-o haina nouă, haina de sărbătoare, haina de nuntă a vieții veșnice.

(După "Punto Famiglia", 19 aprilie 2019)

Traducere de pr. Iosif Răchiteanu


 

lecturi: 3084.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat