Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Omilia din Duminica Floriilor 2021

Duminică, 28 martie 2021, la ora 10.30, Sfântul Părinte Francisc a prezidat, la Altarul Catedrei din Bazilica "Sfântul Petru", celebrarea liturgică solemnă de Duminica Floriilor și a Pătimirii Domnului. Publicăm în continuare omilia pe care Papa Francisc a rostit-o după proclamarea Pătimirii Domnului după Marcu:

În fiecare an această liturgie trezește în noi o atitudine de uimire: trecem de la bucuria de a-l primi pe Isus care intră în Ierusalim la durerea de a-l vedea condamnat la moarte și răstignit. Este o atitudine interioară care ne va însoți în toată Săptămâna Sfântă. Așadar, să intrăm în această uimire.

Imediat Isus ne uimește. Oamenii săi îl primesc cu solemnitate, însă el intră în Ierusalim pe un umil măgăruș. Oamenii săi așteaptă pentru Paște pe eliberatorul puternic, însă Isus vine pentru a face Paștele cu jertfa sa. Oamenii săi așteaptă să celebreze victoria asupra romanilor cu sabia, însă Isus vine să celebreze victoria lui Dumnezeu cu crucea. Ce s-a întâmplat cu acei oameni, care în puține zile au trecut de la osanale către Isus la strigătul "răstignește-l"? Ce s-a întâmplat? Acele persoane urmăreau mai mult o imagine a lui Mesia, decât pe Mesia. Îl admirau pe Isus, însă nu erau gata să se lase uimiți de el. Uimirea este diferită de admirație. Admirația poate să fie lumească, deoarece caută propriile gusturi și propriile așteptări; în schimb, uimirea rămâne deschisă față de celălalt, față de noutatea sa. Și astăzi atâția îl admiră pe Isus: a vorbit bine, a iubit și a iertat, exemplul său a schimbat istoria... și așa mai departe. Îl admiră, însă viața lor nu se schimbă. Pentru că a-l admira pe Isus nu este suficient. Trebuie urmat pe calea sa, să ne lăsăm puși în discuție de către el: să trecem de la admirație la uimire.

Și ce anume uimește mai mult la Domnul și la Paștele său? Faptul că el ajunge la glorie pe calea umilirii. El triumfă primind durerea și moartea, pe care noi, supuși admirației și succesului, le-am evita. În schimb Isus - ne-a spus Sfântul Paul - "s-a despuiat pe sine, [...] s-a umilit pe sine" (Fil 2,7.8). Asta uimește: a-l vedea pe Atotputernicul redus la nimic. A-l vedea pe el, cuvântul care știe totul, învățându-ne în tăcere de la catedra crucii. A-l vedea pe regele regilor care are ca tron o cruce. A-l vedea pe Dumnezeul universului despuiat de toate. A-l vedea încoronat cu spini și nu cu glorie. A-l vedea pe el, bunătatea în persoană, care este insultat și călcat în picioare. Pentru ce toată această umilire? Pentru ce, Doamne, ai lăsat să ți se facă toate acestea?

A făcut asta pentru noi, pentru a atinge până la capăt realitatea noastră umană, pentru a străbate toată existența noastră, tot răul nostru. Pentru a se apropia de noi și a nu ne lăsa singuri în durere și în moarte. Pentru a ne recupera, pentru a ne mântui. Isus urcă pe cruce pentru a coborî în suferința noastră. Simte stările noastre sufletești mai rele: falimentul, refuzul tuturor, trădarea celui care-l iubește și chiar abandonarea lui Dumnezeu. Experimentează în trupul său contradicțiile noastre cele mai sfâșietoare, și astfel le răscumpără, le transformă. Iubirea sa se apropie de fragilitățile noastre, ajunge acolo unde noi ne rușinăm mai mult. Și acum știm că nu suntem singuri: Dumnezeu este cu noi în orice rană, în orice frică: niciun rău, niciun păcat nu are ultimul cuvânt. Dumnezeu învinge, însă laurii victoriei trece prin lemnul crucii. De aceea laurii și crucea stau împreună.

Să cerem harul uimirii. Viața creștină, fără uimire, devine tristețe. Cum se poate mărturisi bucuria de a-l fi întâlnit pe Isus, dacă nu ne lăsăm uimiți în fiecare zi de iubirea sa surprinzătoare, care ne iartă și ne face să reîncepem? Dacă credința pierde uimirea devine surdă: nu mai simte minunăția harului, nu mai simte gustul pâinii vieții și al cuvântului, nu mai percepe frumusețea fraților și darul creației. Și nu are o altă cale decât să se refugieze în legalisme, în clericalisme și în toate aceste lucruri pe care Isus le condamnă în capitolul 23 din Matei.

În această Săptămână Sfântă, să ne ridicăm privirea spre cruce pentru a primi harul uimirii. Sfântul Francisc de Assisi, privind Răstignitul, se minuna că frații săi nu plângeau. Și noi, mai reușim să ne lăsăm înduioșați de iubirea lui Dumnezeu? De ce nu mai știm să ne uimim în fața lui? De ce? Poate pentru că credința noastră a fost uzată de obișnuință. Poate pentru că rămânem închiși în regretele noastre și ne lăsăm paralizați de insatisfacțiile noastre. Poate pentru că am pierdut încrederea în toate și ne credem chiar greșiți. Însă în spatele acestor "poate" este faptul că nu suntem deschiși la darul Duhului, care este acela care ne dă harul uimirii.

Să repornim de la uimire; să privim Răstignitul și să-i spunem: "Doamne, cât mă iubești! Cât sunt de prețios pentru tine!". Să ne lăsăm uimiți de Isus pentru a trăi din nou, pentru că măreția vieții nu se află în a avea sau în a ne afirma, ci în a ne descoperi iubiți. Aceasta este măreția vieții: a ne descoperi iubiți. Și măreția vieții este tocmai în frumusețea iubirii. În Răstignit îl vedem pe Dumnezeu umilit, pe Atotputernicul redus la un rebut. Și cu harul uimirii înțelegem că primindu-l pe cel care este rebutat, apropiindu-ne de cel care este umilit de viață, îl iubim pe Isus: pentru că el este în cei din urmă, în cei refuzați, în cei pe care societatea noastră fariseică îi condamnă.

Astăzi, imediat după moartea lui Isus, evanghelia ne dezvăluie icoana cea mai frumoasă a uimirii. Este scena centurionului, care "stătea în fața lui, a văzut cum și-a dat sufletul, a spus: «Cu adevărat acest om era Fiul lui Dumnezeu»" (Mc 15,39). S-a lăsat uimit de iubire. În ce mod l-a văzut pe Isus murind? L-a văzut cum moare iubind, și asta l-a uimit. Suferea, era epuizat, însă continua să iubească. Iată uimirea în fața lui Dumnezeu, care știe să umple de iubire și momentul morții. În această iubire gratuită și nemaiauzită, centurionul, un păgân, îl găsește pe Dumnezeu. Cu adevărat era Fiul lui Dumnezeu! Fraza sa pecetluiește Pătimirea. Mulți înaintea lui în evanghelie, admirându-l pe Isus pentru minunile și faptele sale minunate, l-au recunoscut Fiu al lui Dumnezeu, însă Cristos însuși i-a redus la tăcere, pentru că exista riscul de a se opri la admirația lumească, la ideea unui Dumnezeu de adorat și de temut pentru că este puternic și teribil. Acum nu mai este așa, sub cruce nu se mai poate înțelege greșit: Dumnezeu s-a dezvăluit și domnește numai cu forța dezarmată și dezarmantă a iubirii.

Frați și surori, astăzi Dumnezeu încă uimește mintea noastră și inima noastră. Să lăsăm ca această uimire să ne impregneze, să-l privim pe Răstignit și să spunem și noi: "Tu ești cu adevărat Fiul lui Dumnezeu. Tu ești Dumnezeul meu".

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1305.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat